Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lancer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 14 september 2007, 21:16

Nee nog nooit last van vliegen gehad, de afgelopen 2 jaar zat het rond dit tijdstip vol met rupsen. Maar die zullen met dit jaar wel wat later komen.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Vandaag hier weer even een rondje gemaakt. De route blijft hele leuke gedeeltes hebben maar ook delen waarvan je denkt ja het zal wel..

Waar het de vorige keren erg druk was met bikers heb ik er vandaag maar 1 gezien en die was niet de vaste route aan het rijden.

Het valt me wel op dat de leuke single-tracks daar nooit echt droog zijn, droogt het daar slecht? Of heb ik gewoon die pech steeds.... Haalt de flow er een beetje uit namelijk.

Maar blijf hier wel vaker komen natuurlijk, leuk rondje om af en toe even rond te scheuren.

http://connect.garmin.com/activity/196573604" onclick="window.open(this.href);return false; Mijn rondje van vandaag voor wat het waard is ;).
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Inderdaad blijft het dit jaar modderig. Aan de ene kant komt dat doordat de grond dichtgeslibt is in de natte periode, aan de andere kant is het ook gewoon nat dit jaar in de Maashorst.
Ook zijn de beheerders al jaren bezig met vernatting van het gebied door plaatsen stuwen en tragere afwatering. Het lijkt erop dat dat steeds meer zijn vruchten afwerpt.
Bas
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Effe een update over de Maarshorst.
Er is nog weinig te zien als het gaat over afsluiting. Maar er worden wel vorderingen gemaakt. Zo is er een fietspad om de Maashorst gelegd bij Zeeland en Schaijk. Bedoeling hiervan is om de fietspaden die midden door het gebied lopen weg te halen. Bedoeling daarbij is dat het middengedeelte (het begrazingsgebied) uiteindelijk afgesloten wordt. Een vrij ernstige ontwikkeling voor ons Mountainbikers lijkt mij.
Verder is in het gebied Herperduin (en dat gaat door het aanstaande ecoduct tussen Heesch en Schaijk een aaneengesloten gebied worden) de strook 'dassenburcht' vrijgegeven voor bikers. Dat is een heel technische heuvelrug achter het park Herperduin. Als voorproefje hadden zowel de Ambtenarentoertocht en Kersttocht van Schaijk dit stuk opgenomen in de tocht. Super mooi stukje waar je je skils kunt testen. Het stuk is zo technisch dat crossmotoren er (voor nu in ieder geval) nog vanaf blijven.
Bas
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik fiets 4x peer week de Udense zijde van deze route. Tegenwoordig verleng ik de tocht met een stuk door de bossen bij Zeeland (waar ook laatst de marathon van Zeeland werd gefietst.)
Het is een leuke en afwisselende met vlakke harde stukken, klimmetjes en over smalle heuvelrugjes rijden, mul zand is ook aanwezig. Helaas is er ook een deel waar veel wortels in zitten, stuiter ik zowat van mijn fiets.
Bij nat weer blijft de route helaas lang nat en modderig op bepaalde stukken.
En het stuk langs de schrikdraden van het begrazingsgebied blijf ik een beetje spannend vinden, ik zie mezelf al in die draden hangen

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat er helaas steeds vaker motoren over bepaalde stukken rijden en daarmee de route aan gort rijden, vooral met nat weer wordt de begaanbaarheid er zeker niet beter van.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Klopt aantal crossmotoren neemt toe. Rijden veel stuk en verpesten t imago van mtb'ers
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik wacht op de eerste dat ik van mijn fiets gereden word daaro, ze rijden best hard ook op de stukken waarvan ik dacht dat ze daar niet zouden kunnen rijden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Meldingen doen bij de terreineigenaar kunnen beide partijen iets aan hebben :-)
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik las een nieuwsbrief op de site van de Maashorst dat er een nieuwe mtb-route wordt aangelegd in de buurt van Schaijk.
Wie weet waar deze route zal komen en of deze route aan gaat sluiten op de bestaande route (Slabroek/Bedafse bergen) in de Maashorst?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Lancer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 14 september 2007, 21:16

Ik heb geen idee, maar ik hoop dat we gewoon vrij mogen blijven fietsen door de maashorst en herperduin. De huidige route in Uden is bij een klein beetje regen zo nat dat het de hele winter een grote blubberbende is.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Het is inderdaad heel lang een modderzooi op de route, ook al is het na een bui weer warm en droog.

Ze zijn nu druk aan het rommelen in de bossen. Op sommige plekken is de track echt kapot gemaakt en moet je uitkijken op stukken waar je normaal gewoon over heen kan raggen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Maar nu is alles toch erg droog. Eerder last van teveel mul zand op de bultjes. Vooral mijn zoontje die net klik-pedalen heeft moet daar mee leren omgaan.
Als je die mulle stukken nu achterwege laat is het bos supersnel. Ook de stukjes die omgevormd zijn liggen er goed bij.
Wel blijft mij nog altijd zorgen baren wat de bedoeling is vd natuurbeheerders. Je hoort er niets over. Maar vooral die ecoducten bij de Oss en Schaijk zijn er alleen maar om het aaneengesloten stuk ongerepte natuur beter te maken.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Het is inderdaad erg mul en droog. Mag wat dat betreft best een keer flink regenen om de baan weer sneller te maken.

Ik ben ook benieuwd waar we straks nog wel mogen komen. Ik zie veel gemarkeerde bomen langs de mtb-route (toch maar es een keer stoppen om die info-blaadjes te lezen). Zou erg zonde zijn als de route verdwijnt, het is een leuke en mooie route.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

De (rood) aangestipte bomen gaan allemaal om. Wordt kaal denk ik.
Bas
soup
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 10 augustus 2011, 17:07
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2011

Ik hoorde laatst dat over beide ecoducten geen fietspad (en/of MTB-pad) komt.
If in doubt... Flat out!
Plaats reactie