Lange Wheelie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
masTR
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 2 september 2013, 22:14

Vraagje over een lange wheelie

Beste leden,

Ik heb een vraagje. Ik ben al een lange tijd bezig met het oefenen van wheelies op de mountainbike.
Ik begin het al een beetje onder de knie te krijgen alleen heb ik een klein probleempje.

Als ik een wheelie doe op versnelling links 1 en rechts 4 en mijn voorwiel is al in de lucht dan begin ik steeds sneller te gaan en is deze versnelling niet meer genoeg om door te kunnen gaan en dan gaat mijn voorwiel weer naar beneden. Ik kan ook niet gaan schakelen terwijl mijn voorwiel in de lucht is, want dan val ik weer naar beneden.

Wat kan ik het beste doen volgens jullie en hebben jullie ook nog andere handige tips om een betere en lange wheelie te kunnen doen.

Alvast bedankt ! :-q
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

Toch een zwaarder verzet kiezen voor je begint.
Verder achterover leunen zodat je kunt corrigeren met de rem ipv gas erbij doen.
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

a) 10% helling zoeken,
b) Zwaardere versnelling beginnen,
c) Toch schakelen: voor duurt in de regel te lang maar achter is mogelijk,
d) Snelheid met de rem reguleren...

Met een zwaardere versnelling beginnen of je schakelen kun je het probleem uitstellen, maar op een gegeven moment ga je tegen hetzelfde probleem aanlopen... Nu is het niet zo mijn specialiteit maar iedereen die ik ken die in staat is gewoon uit het zicht te verdwijnen gebruiken allemaal d) in combinatie met een heel goed gevoel voor waar je zwaartepunt moet liggen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Balanspunt proberen te vinden (moeilijk!) dan kun je zo snel/langzaam gaan als je zelf wilt.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Volgens de kenners kan het ook op lage snelheid. Het gaat met name om balans, anders moet je inderdaad steeds harder trappen om de wheelie in stand te houden. Als je balans goed is hoef je dus niet steeds verder te accelereren.
Een lekkere versnelling zoeken, waarin je lekker veel 'snap' hebt waardoor je los komt maakt het makkelijker, voornamelijk met je gewicht en verplaatsen daarvan spelen. Ik merkte vandaag, pas, dat het wel fijn is om aan te zetten, naar achteren te bewegen, maar om dan heel even te wachten en je balans te zoeken. Daarvoor focuste ik te veel op het doorgaan met trappen. Maar als je even je balans zoekt gaat het veel fijner. Oja en vinger over je achterrem.

http://www.youtube.com/watch?v=xDtlbszC4yA" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Iemand die goed kan wheelien kan zelfs op zijn achterwiel rijden zonder te blijven rijden. Ook gebruiken ze nouwelijks de rem daarbij.

Volgens mij kan je dat of je kan t niet. Je kan t je enigszins aan leren maar echt goed niet. Maar ik kan t mis hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Als je niet kan schakelen heb je niet het juiste balanspunt. Ik zeg gewoon verder oefenen en schakelen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

om hier even op in te haken.... wat doet men met de zadelhoogte? Is deze hoogte uberhaupt relevant? Ik voel me fijner met zadel aan de lage kant maar geometrisch gezien zou dit tegen moeten werken gezien hoog zadel een grotere hefboomwerking zou moeten hebben om makkelijker achterover te komen. Of redeneer ik nu volledig uit mijn nek?
the-edge60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE

Op de mtb van mijn vriendin reed ik hele rondjes door de wijk op mijn achterwiel. Dat zadel staat dan ook een stuk lager als van mijn eigen mtb. Op mijn eigen fiets kan ik het nog wel aardig, maar niet zo goed als op die van mijn vriendin. Dat komt door het lagere zadel dan gaat het mij makkelijker af. Je moet ver achterover hangen en dan snelheid reguleren met de rem. Als ik te hard dreig te gaan hel ik verder achterover en gebruik lichtjes de achterrem. Zo kan ik versnellen en remmen op het achterwiel en heel langzaam blijven rijden. Leuk is ook om een helling af te rijden op je achterwiel zonder te trappen op die manier.
Its better to burn out, than to fade away......

[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

idd zadel wat lager,rustig en beheerst,met gestrekte armen,vingertje bij de achterrem,het beste vals plat bergop :-q
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kwestie van constant iets te ver naar achteren leunen en dan met de rem corrigeren.
Hierdoor ga je weer iets naar voren, beetje meer duk op de pedalen en je gaat weer naar achteren, beetje remmen, enz. enz.
Alleen op die manier kan op lage snelheid een wheelie maken.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

En pas op met klikpedalen (praat helaas uit ervaring).

Ik oefende elke week even een half uurtje met dit soort gekkigheid. Helaas nog steeds niet goed onder controle maar harder trappen is verkeerde manier. Het lukt me soms wel een meter of 5 netjes te doen. Maar kan het nog niet op commando. Zadel zet ik btw ook niet lager.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Andere belangrijke tip: kijk niet naar beneden.
Je lichaam volgt waar je hoofd heen draait, dus kijk je naar beneden, gaat je hele lichaam naar beneden.
Kijk je recht vooruit, wordt een wheelie een stuk makklijker.
Focus je op een (denkbeeldig punt op zo'n 2 meter boven het wegdek.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Afbeelding
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Het is mij verteld dat je als ware je achterwiel onder je voorwiel wilt douwen met je bibs. Dat is je basisregel, als je stuur dan omhoog komt en je lichaam naar achter hangt geef dan 1 rake pedaalslag.je kunt controleren wanneer je weer naar beneden zakt door je lichaamsgewicht naar achter te bewegen, probeer niet te trappe op dat moment. Ik weet dat dit heel onnatuurlijk voelt echter door te spelen met je lichaamsgewicht kun je uiteindelijk zonder trappen een wheelie maken.

Ik denk dat je eerst moet oefenen om een goede start te maken, laat je voorwiel gewoon weer vallen als je de balans hebt gevonden. Als je dat doorhebt kun je beginnen met oefenen om wat pedaalslagen te maken, in het begin zul je schrikken en van je fiets afstappen omdat je achterover dreigt te vallen. corrigeer dit een paar keer met de achterrem en je brein zal ondervinden dat je niet achterover klapt als je je vinger op die achterrem houd.

Als je dit basisbeginsel hebt zul je een stuk relaxter proberen een wheelie te doen en je zult zien dat je naar een kwartier al een wheelie van 5 meter maakt.

Ik ben er ook mee bezig op dit moment en het werkt voor mij geweldig ;).
Plaats reactie