Grand Raid

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Greyfox schreef:Temig, ben blij dat ik daar niet tussen reed.
In 2009 heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt met de Salzkammergut trophy.
Die kou op je lichaam is zo'n aanslag, daar heb je nog lang last van.
Ik was er toen ook bij. Een ervaring om nooit meer te vergeten, dat het altijd goed bij een pot bier. Afgelopen zomer heb ik hem weer gefietst en dan lijkt het een eitje.

Cristalp heb ik ook gehad. Hoe de omstandigheden ook zijn, het hoort er gewoon bij en het levert altijd mooie herinneringen op! Het moet ook niet te makkelijk gaan anders kan iedereen hem uitrijden en dat is nu ook weer niet de bedoeling.
Dat er minder Nederlanders meedoen komt denk ik grotendeels door het hoge inschrijfgeld. Andere marathons en meerdaagsen lijken steeds drukker te worden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

byorka schreef:Dat er minder Nederlanders meedoen komt denk ik grotendeels door het hoge inschrijfgeld. Andere marathons en meerdaagsen lijken steeds drukker te worden.
Zal een rol spelen en de magie van deze marathon is gewoon minder dan in het begin. Dan las je in een blaadje van die geweldige verhalen en het idee "moet ik ooit eens doen". 15 jaar later is het gewoon 1 van de velen en door de torenhoge inschrijfgelden en het logistieke geneuzel (van A naar B) kiest men voor andere marathons.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
riwel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21 augustus 2010, 21:52
Mijn mountainbike: ROSE Mr.Big
Contacteer:

Ja fred dat klopt, maar het blijft toch een klassieker die iedere mountainbikers een keer (of drie ;) ) gereden moet hebben. Vervoer van a naar b is altijd goed geregeld, hoort er ook bij, in de bus met 40 stinkende, vermoeide bikers, heroiek man...
ik wil in 2014 weer eens mee doen!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

1999 en 2001 gedaan en klaar er mee. Denk dat nu het lopen op de Lona na 2-6 er niet meer in zal zitten.
Als ik in Zwitserland eentje pak is het de "National Park Marathon". Dan heb ik de "BIG FOUR" (CristAlp, Eiger, Swiss Bike al gedaan) op mijn naam staan.
Qua vervoer in 2001 het als volgt opgelost. Op zaterdag de motor achterin mijn bus en naar de finishplaats gereden, motor er uit en via (leuke) omweg terug naar startplaats.
Zondag in principe kwestie van bus ophalen.........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

heb hem in 1998 en 2000 ook gereden, was van plan dit jaar weer te doen
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Heb 'm braaf vanaf 1997 tot en met 2009 elk jaar trouw gereden, maar idd het logistieke geneuzel, het onrealistisch hoge inschrijf geld en ik heb 'm eigenlijk wel gezien, heb me er toe laten besluiten deze niet meer te rijden.

'k word ook een dagje ouder... :roll:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik heb me weer ingeschreven. Kijken of ik onder de 10 uur kan komen.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

Die drang om onder de 10 uur te komen heb ik niet, mijn enige tijd staat op 9:59:09 Dat was in 2012, in een editie waar niks te klagen was wat betreft weer.

Een mooie wedstrijd, vanwege de naam eentje die je eens moet hebben, maar om nu te zeggen speciaal? Lange klimmen, veel schotter/asfalt en die laatste klim/afdaling zijn me bijgebleven. Oh ja, het hoge inschrijfbedrag ook, vandaar dat ik niet meer zal gaan... gekke Zwitsers.
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Onder de 10 uur is dan de langste afstand?
Ik zocht een nieuwe uitdaging voor 2015, maar dit klinkt wel heel gaaf.
Hoe zit het met technische moeilijkheidsgraad?
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

J2.0 schreef:Hoe zit het met technische moeilijkheidsgraad?
Is op zich goed te doen met een beetje techniek.
Een Malmedy is lastiger/moeilijker.
Grasafdaling (nat gras) staat meestal garant voor een aantal schuivers
Rondom de Mandelon zit een aardig lang stuk wat niet lekker loopt met veel keien etc. Niet zo zeer lastig qua afdalen.
Dan het toetje na Pas de Lona waarbij een paar technische stukken zitten met flinke keien en dan speelt vermoeidheid een rol.
Maar nergens een stuk waarbij je bij voorbaat je fiets af moet om veilig beneden te komen, in dat opzicht geen zorgen :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
mac79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 26 december 2007, 21:38
Mijn mountainbike: Specialized Epic 2010

Komt het vaak voor de de wedstrijd een dag verplaatst word ivm het weer? Het word mijn eerste keer en ik ben hier benieuwd naar ivm eventuele overnachtingen.
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Hoi! Ik heb een vraag over de zwaarte van deze prachtige marathon. Ik ben een absolute beginner op marathongebied, maar heb wel een aardige basis. Ik heb afgelopen zondag mijn eerste echte marathon gereden, de 115 km van de Raid des Hautes Fagnes. Na 8 uur (inclusief pauzes onderweg) was ik binnen.

Is de GRC enigszins te vergelijken met de RDHF? Ik twijfel er sterk over het te gaan proberen. Het is qua kilometers en vooral hoogtemeters toch nog een heel stuk zwaarder, maar wellicht wel wat minder technisch? Lang klimwerk ligt mij overigens wel. Zou een eindtijd van ongeveer 10 uur een realistisch doel kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Proberen bestaat niet, daarmee bouw je al in dat je het misschien niet haalt. Je zegt dus "Ik ga de CristAlp rijden" en dan lukt het.
Los daarvan: Grootste verschil is het klimwerk. Bij de RdHF zijn het (relatief) korte klimmetjes en bij de GC feitelijk 5 grote klims en 2 wat kleinere (langer dan de langste bij RdHF). Dus andere soort wedstrijd.
GC heeft minder singletracks, minder technisch (paar stukjes wel) maar is meer een uitputtingsslag.
Ik denk dat zo'n 11 uur tov de 8 uur realistisch is, maar als doe 10 stellen: DOEN en ervoor gaan.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Bedankt voor de info! Pfff, 11 uur op de fiets... dat wordt wel erg gortig... Dan zit je ook dicht tegen de tijdslimiet aan denk ik?
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

De RDHF vond ik relatief pittiger dan de GR. Met name omdat de RDHF technischer is. De lengte van de GR maakt 'm met name zwaar. De uitzichten daarintegen zijn bij de GR waanzinnig.

Mijn doel was binnen de 10 uur dit jaar, maar dat gaat niet lukken door een vervelende liesblessure. Mocht je dus een startbewijs zoeken, kun je die eventueel van mij overnemen.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie