HIIT

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

Maakt het wat uit op wat voor terrein je deze training doet?(Vlak of bergop bedoel ik dan)

Ik heb vorige week een soort HIT gedaan, door de intervallen op beklimmingen op de weg zo hard mogelijk op te knallen...in dit geval(voor diegene die bekend zijn in Z.Limburg) Gulpenerberg--Kruisberg--Eyserenbosweg(laatste stuk)--Oude Huls. de inspanningstijd en rusttijd zal per keer niet precies gelijk zijn, maar in grote lijnen wel 30/60sec. en 4 tot 5 min.

@J2.0 Ik denk dat je dan op de juiste weg bent, en dan ook zeker niet dieper hoeft (en kunt) gaan.
Ga je deze training vaker doen, dan zul je uiteindelijk bij de 4e en 5e keer wel nog redelijk vermogen kunnen leveren.
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Tuupje schreef:Maakt het wat uit op wat voor terrein je deze training doet?(Vlak of bergop bedoel ik dan)

Ik heb vorige week een soort HIT gedaan, door de intervallen op beklimmingen op de weg zo hard mogelijk op te knallen...in dit geval(voor diegene die bekend zijn in Z.Limburg) Gulpenerberg--Kruisberg--Eyserenbosweg(laatste stuk)--Oude Huls. de inspanningstijd en rusttijd zal per keer niet precies gelijk zijn, maar in grote lijnen wel 30/60sec. en 4 tot 5 min.

@J2.0 Ik denk dat je dan op de juiste weg bent, en dan ook zeker niet dieper hoeft (en kunt) gaan.
Ga je deze training vaker doen, dan zul je uiteindelijk bij de 4e en 5e keer wel nog redelijk vermogen kunnen leveren.
Vraag ik me ook af. Ik heb het nu als uphill sprint gedaan.
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
r.e.n.e.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: do 4 september 2008, 23:29
Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 930
Contacteer:

Op zich best interessant, door tijdgebrek moet ik goed plannen om een paar uur achter elkaar te fietsen,
en normaal zou ik voor een half uur niet de deur uitgaan, van de week maar eens mee beginnen.
Brandhout
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 augustus 2012, 10:19

Wederom uit eigen ervaring en niet theoretisch onderbouwd:

@ J2.0: je doet het inderdaad goed, ik sluit me aan bij Tuupje, doe je de training vaker dan ga je als het goed is merken dat het verval in vermogen door de training heen minder wordt.

@ J2.0 & Tuupje: in principe gaat het om je hartslag die je omhoog wil jagen, op welk terrein je dat doet maakt voor het principe niet uit. Ik varieer er wel een beetje in; de ene keer pak ik een leeg industrieterrein waar ik op de wegfiets rondjes kan rijden en de andere keer pak ik een heuveltje in het bos. Die laatste is wel leuk; ik zoek een heuveltje uit van een meter of 4/5 hoog waar ik redelijk stijl op en ook meteen weer af kan. Die rijd ik bijv 10 keer achter elkaar op (1 set) en dat doe ik 5 sets. Tussen de sets je hartslag laten dalen. Hiermee heb je, tijdens de afdalinkjes, wat interval in je intervals en leer je ook nog wat sturen als je eigenlijk al helemaal in het rood zit. Met name in xc-wedstrijden heb je hier best veel aan.
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

@Brandhout, dank voor het meedenken!

Ik heb contact gehad met mijn trainer en die geeft aan dat je in het begin iets op reserve moet rijden?
Is dat wel zo?
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
weeman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 14:29
Mijn mountainbike: cube acid 29er '13

Na in de vakantie een artikel in het bikefreak magazine gelezen te hebben over de hitt training ben ik er ook mee begonnen.
Ik doe een warming-up van 10min, ga dan 30sec voluit en hou dan 4 min rust, dit herhaal ik nu 4x maar wil dit nog uitbouwen tot 6 herhalingen, daarna fiets ik nog 10min uit.
Dit doe ik 1 a 2 keer per week, vaak wordt ik na de derde keer misselijk, maar doe dan toch een vierde keer en ben dan echt helemaal op.
Het grote voordeel vind ik dat je er maar ongeveer een half uur mee bezig hoeft te zijn en het dus gemakkelijk op een avond kan doen.
Brandhout
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 augustus 2012, 10:19

J2.0 schreef:Ik heb contact gehad met mijn trainer en die geeft aan dat je in het begin iets op reserve moet rijden?
Is dat wel zo?
Ik praat zonder echte theoretische kennis. Als je trainer dat wel heeft zou ik zonder meer op zijn advies afgaan!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

De 'klassieke' trainingsleer gaat er inderderdaad vanuit dat je eerst een 'basis' moet leggen, veel kilometers in D1 etc.

Wetenschappelijke onderzoeken naar training, die overigens meestal
A: om practische/financiele redenen vrij kort duren (b.v. meten, 6 a 8 weken trainen en dan nog een x meten)
B: maar op één uitkomstmaat testen, bijvoorbeeld VO2max in een korte ergometertest
tonen juist aan dat je met HIIT een groter traingseffect sorteert dan met minder intensief trainen.

Bij het interpreteren van zo'n studie moet je je dus wel afvragen in hoeverre punten A en B die ik noemde de studie nog interessant maken voor jouw situatie. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen zijn dat...
A op korte termijn HIIT weliswaar effectief is, maar wanneer je een heel seizoen lang alleen maar HIIT doet, je overtraind raakt. Maar als een studie maar 6 weken duurt, kom je daar tijdens de duur van de studie niet achter.
B van HIIT weliswaar je VO2max meer toeneemt dan door duurtraining, maar dat je door duurtrainig bv makkelijker vet verbrandt, makkelijker een marathon van 5 uur uit kunt rijden etc. Maar als je alleen maar test op VO2max in een korte test, kom je daar dus ook niet achter in een studie.

Belangrijk is dus om niet op grond van één studie of één theorie te roepen hoe je moet trainen, maar op grond van verschillende theorieën en experimenten iets te bedenken dat werkt. En ik denk dat HIIT daar zeker een plek in kan (moet!) hebben, maar ik zou niet alléén maar HIIT doen.
Everybody bought a new bike!
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

asphaltdude schreef:De 'klassieke' trainingsleer gaat er inderderdaad vanuit dat je eerst een 'basis' moet leggen, veel kilometers in D1 etc.

Wetenschappelijke onderzoeken naar training, die overigens meestal
A: om practische/financiele redenen vrij kort duren (b.v. meten, 6 a 8 weken trainen en dan nog een x meten)
B: maar op één uitkomstmaat testen, bijvoorbeeld VO2max in een korte ergometertest
tonen juist aan dat je met HIIT een groter traingseffect sorteert dan met minder intensief trainen.

Bij het interpreteren van zo'n studie moet je je dus wel afvragen in hoeverre punten A en B die ik noemde de studie nog interessant maken voor jouw situatie. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen zijn dat...
A op korte termijn HIIT weliswaar effectief is, maar wanneer je een heel seizoen lang alleen maar HIIT doet, je overtraind raakt. Maar als een studie maar 6 weken duurt, kom je daar tijdens de duur van de studie niet achter.
B van HIIT weliswaar je VO2max meer toeneemt dan door duurtraining, maar dat je door duurtrainig bv makkelijker vet verbrandt, makkelijker een marathon van 5 uur uit kunt rijden etc. Maar als je alleen maar test op VO2max in een korte test, kom je daar dus ook niet achter in een studie.

Belangrijk is dus om niet op grond van één studie of één theorie te roepen hoe je moet trainen, maar op grond van verschillende theorieën en experimenten iets te bedenken dat werkt. En ik denk dat HIIT daar zeker een plek in kan (moet!) hebben, maar ik zou niet alléén maar HIIT doen.
VO2 max is maximale zuurstof die je kan opnemen denk ik? Dat is dan toch alleen nuttig voor korte sprints, aangezien je tijdens een marathon niet continu naar adem zit te happen?
''
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

JevL schreef: VO2 max is maximale zuurstof die je kan opnemen denk ik?
Jep.
Dat is dan toch alleen nuttig voor korte sprints, aangezien je tijdens een marathon niet continu naar adem zit te happen?
Sprinten doe je vooral anaeroob, maar bij inspanningen van enkele minuten komt een hoge VO2max erg van pas. Bij langere inspanningen ook wel trouwens, (als je max hoger wordt, wordt eenzelfde inspanning relatief lichter natuurlijk), maar ik bedoelde vooral: er zijn méér dingen belangrijk dan alleen VO2max.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Pfff het blijven zware trainingen zeg.
Gisteren weer een sessie gedaan en bij de eerste interval ietsjes ingehouden om op het einde nog steeds volgas te kunnen gaan.
Ik heb het deze keer op de race gedaan. Lastig hierbij is het andere verkeer waar je uiteraard rekening mee moet houden.
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Dat zullen we over een klein maandje weten :)
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

Hoe bevallen de trainingen inmiddels?

Mij in ieder geval erg goed, wel vind ik de Hits bergop toch ''beste''
Op vlak terein kom ik maar langzaam en moeilijk aan het omslagpunt, laat staan eroverheen...
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Maakt mij niet veel uit. Vlak gaat ie er ook over.
Opzich gaat het prima, alleen merk ik wel een toename aan spiermassa (is niet gek).
Maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Deze week nog een HIIT en dan wat herstel pakken.
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

J2.0 schreef: Opzich gaat het prima, alleen merk ik wel een toename aan spiermassa (is niet gek).
Maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Dat gaat dan weer ten koste van het gewicht he :lol:
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Tuupje schreef:Maakt het wat uit op wat voor terrein je deze training doet?(Vlak of bergop bedoel ik dan)

Ik heb vorige week een soort HIT gedaan, door de intervallen op beklimmingen op de weg zo hard mogelijk op te knallen...in dit geval(voor diegene die bekend zijn in Z.Limburg) Gulpenerberg--Kruisberg--Eyserenbosweg(laatste stuk)--Oude Huls. de inspanningstijd en rusttijd zal per keer niet precies gelijk zijn, maar in grote lijnen wel 30/60sec. en 4 tot 5 min.
Dit soort training doe ik het liefst op het vlakke (Avantis of de Beitel zijn best geschikte plaatsen daarvoor bij ons in de buurt, tevens weinig tot geen last van verkeer :-D ) of op de TACX.. Kom je tenminste altijd goed uit voor de interval 'rustzone', die eigenlijk belangrijker is dan de 30 seconden voluit gaan.

De beklimmingen die je noemt zijn allemaal wel langer dan 30 seconden, dus dan ligt de intensiteit tijdens de interval al gauw te hoog, of te laag als je gelijk bergaf zou gaan gelijk na de klim. Het Heuvellandschap is leuk om te trainen, maar vaak niet ideaal voor specifieke trainingen.

Anders een heel kort klimmetje zoeken met een redelijk lang maar vlak uitloopstuk wanneer je problemen hebt met het omhoog krijgen van de hartslag op het vlakke...

Heb paar rondjes (vast wel gezien op mijn Strava) voor mezelf uitgestippeld die als ik ze gewoon blijf rondfietsen eigenlijk automatisch zorgen voor een interval-training, ook handig voor straks in de winter tijdens de avonduren zo'n vast rondje met veel aanwezige straatverlichting. 8)
Plaats reactie