Bunny hop

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Ik heb pas geleden mijn spd-pedalen ingewisseld voor flats en ben nu aan het uitvogelen hoe te springen (toch een stuk lastiger als je niet ingeklikt bent). Mijn strategie is om eerst maar eens te proberen mijn achterband omhoog te krijgen. Wat is dan de beste tactiek? Als ik mijn rem gebruik lukt dit al een beetje, of ben ik dan aan het smokkelen en moet ik het zonder rem ook voor elkaar krijgen?

Als iemand nog tips heeft? :-q
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

http://www.youtube.com/watch?v=7FMDiDssh-I" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=G3DdkcX5o9w" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Goed, dan leer je de juiste techniek. :-q
Eerst je voorwiel en achterwiel los van elkaar is inderdaad een goede oplossing, als je dit netjes achter elkaar kunt heb je vanzelf een bunny-hop.

De theorie is om je achterwiel te beladen met je gewicht, door als het ware je extra zwaar te maken. Dit kun je doen door meer gewicht boven je achterwiel te plaatsen en door je snel door je benen te buigen en explosief te strekken, alsof je springt op je voeten. Daarna word je dus licht doordat je als het ware springt en als je je gewicht dan weer naar voren of neutraal plaatst moet dat goed komen. Loading and unloading in het Engels.

Recent heb ik een setje flats geleend van een vriend op aanraden van dit boek: http://www.bol.com/nl/p/mastering-mount ... 008195742/" onclick="window.open(this.href);return false; Daar staat dit en veel meer ook in.
Let wel, ik typ dit hierboven wel, maar met flats lukt het mij ook nog niet. :oops: :tong Kun je wel zien hoeveel je vals speelt met clip pedalen.
Nog een tip: je zadel laten zakken kan net dat beetje extra geven.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Thx, met deze tips kan ik iets.
Met name dat eerste You Tube filmpje is handig. Stand van de voeten is ook belangrijk (gewicht moet zo te zien meer op het midden van de voet). Komende tijd maar eens flink gaan oefenen :)
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Het is een kwestie van je voorwiel in de lucht trekken en dan je stuur naar voren duwen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

en veel oefenen!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

CC-Rider schreef:en veel oefenen!
+1
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Achterwiel op tillen kun je makkelijk oefenen door op een recht stuk te rijden en vervolgens proberen je achterwiel omhoog te krijgen door pedalen horizontaal te zetten, dan iets door je knieën te gaan ("laden" zoals hierboven beschreven) en vervolgens met je voeten je achterwiel omhoog trekken (tenen wat naar beneden drukken en voeten naar achteren tegen de pedalen). Je gebruikt je stuur/voorwiel dan als een soort kantelpunt (lichaam/gewicht richting stuur bewegen). Pas op dat je niet meteen over je stuur gaat ;)
http://www.youtube.com/watch?v=228VaCj5R2o" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de bunny hop is het belangrijk dat op het moment van afzetten dat je zelf ook "springt" Als je alleen je voorwiel omhoog trekt en het gewicht op je achterwiel houdt (wat je normaal gesproken meestal doet wanneer je je voorwiel omhoog trekt), dan krijg je je achterwiel niet van de grond:

http://www.youtube.com/watch?v=G3DdkcX5o9w" onclick="window.open(this.href);return false;
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
HkNeef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 413
Lid geworden op: ma 2 augustus 2010, 18:05

De techniek om een bunny-hop te maken is hetzelfde of je nu spd of flats gebruikt. Enige verschil is de opwaartse druk die je met flats moeilijker kunt uitoefenen. Heb je flats met pennetjes dan wordt het al eenvoudiger. Zoals hierboven al vermeld wordt is het de kunst om met flats je voet i.p.v. horizontaal omhoog te trekken juist iets schuin, dus met tenen naar beneden drukken en tegelijk een terugduwende en omhoogtrekkende beweging maken. Dit kan je eerst seperaat oefenen, dus alleen oefenen met het achterwiel de lucht in krijgen, om vervolgens de volledige bunny-hop te oefenen.

het oefenen van deze licht andere aanpak is essentieel voor het toepassen in de praktijk. Gelukkig kan je, zoals voor bijna alle technieken, goed oefenen op een stuk gras. Wil je naast de techniek ansicht ook de timing oefenen, leg dan een foamstrip of dunne tak in het gras waar je "overheen" moet hoppen. Zoals bij veel technieken is de timing essentieel voor het verschil tussen doorrijden en met je snufferd in de bosjes liggen. Een foamstrip of dunne tak brengen je over het algemeen niet ernstig uit balans en mocht je tocht een (inschattings)foutje maken lig je in het zachte en groene gras ;-).

succes met oefenen
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Techniek is inderdaad hetzelfde, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn met spd's die een bunnyhop correct kunnen uitvoeren! Meestal springen mensen met 2 wielen tegelijk en trekken de fiets mee doordat ze ingeklikt zijn (zo heb ik het ook jaren gedaan).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

jerry's kid schreef:Techniek is inderdaad hetzelfde, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn met spd's die een bunnyhop correct kunnen uitvoeren! Meestal springen mensen met 2 wielen tegelijk en trekken de fiets mee doordat ze ingeklikt zijn (zo heb ik het ook jaren gedaan).

Inderdaad... SPD is killing voor technical skills :lol: :lol: :lol:

Daarom altijd FLATS :-q Erg wijs besluit!

Lukt het je wel om beide wielen tegelijk te liften in een sprongetje? Dan is de overstap daarna naar de bunny hop eigenlijk niet zo heel moeilijk.
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Thx voor de tips! Zitten goede tussen, nu maar flink oefenen de komende tijd :)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

mud mate schreef: Inderdaad... SPD is killing voor technical skills :lol: :lol: :lol:
Verklaar je nader...
HkNeef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 413
Lid geworden op: ma 2 augustus 2010, 18:05

japie carbon schreef:
mud mate schreef: Inderdaad... SPD is killing voor technical skills :lol: :lol: :lol:
Verklaar je nader...
Denk dat er mee bedoeld wordt dat je met spd pedalen bepaalde technieken niet gebruikt omdat je "vast" zit aan je spd's. In geval van een bunny hop is het makkelijker (horizontaal) je voeten op te trekken, daar waar je dat met flats niet of in mindere mate maar kunt en dus beter op je techniek moet letten.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Jeej, vanavond gelukt wiel los te krijgen met flats en de bunny-hop ook. :-D
Zijn niet de meest scherpe flats en de schoenen niet het meeste grippy, dus als het daar mee lukt.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Plaats reactie