BB30 Lagers -> Wanneer versleten? -> Klaar!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Hebben je lagers wel een dubbele afdichting? Anders is het niet gek dat ze snel kapot zijn.
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

japie carbon schreef:Hebben je lagers wel een dubbele afdichting? Anders is het niet gek dat ze snel kapot zijn.
Wat bedoel je met een dubbele afdichting?
Veni, vidi, vici
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Heb ze gisteren schoongemaakt en opnieuw gevet. Ze lopen wel soepel weer maar vroeg of laat moeten er nieuwe in. Heb besloten uit budget overwegingen nog even te wachten.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Je hebt het stofringetje (rubber) erin zitten. Daar tegenaan komt een alu ringetje die de bracket als het ware afsluiten. Waarschijnlijk bedoeld Japie die?

Viel me trouwens wel op dat er veel roest in zat, komt hoe dan ook toch vocht in terecht.
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Pak bij het vervangen meteen lagers van SKF, veel beter afgedicht!
Soef
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 15 november 2010, 23:38

Het water komt via je zadelpen binnen. Heb ook laatste de lagers vervangen en merkte dat er binnen toch wel een laagje stof zat. Na afgelopen blubber rit in Dortmund na schoonmaak maar gelijk zadel pen eruit en fiets op z'n kop. Toen komt toch wel een beetje water uit.

Moet zeggen dat de lagers niet de kop kost maar de crank zat bij mij goed vast. Dus ik vind het eruit rossen van de crank vervelender dan een tientje voor een nieuw set lagers.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Uitrossen van de crank ging bij mij redelijk makkelijk. In de BB zit bij mij een piepklein gaatje voor afvoeren water. Toch kan er ook makkelijk vocht bij.

Waar koop jij die lagers voor zo weinig?
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Weet iemand of er nog borgringetjes e.d. in de bracket zitten? Of komt de lager tegen een randje aan?
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Zitten twee snapringen in, in groeven in de bracketpot.

http://www.youtube.com/watch?v=AftPKuX_tyo" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Bedankt, alleen achter het lager dus. Maar die kan gewoon blijven zitten tijdens vervangen of niet?
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Ja hoor, als ze nog goed zijn hoef je ze niet te vervangen is mijn ervaring, gebeurd niet zoveel mee.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Soef
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 15 november 2010, 23:38

zenegroen schreef:Waar koop jij die lagers voor zo weinig?
Zie de eerste link van Nimbus:
Nimbus schreef:Het kan goedkoper:
http://www.bike-components.de/products/ ... ager-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-components.de/products/ ... ager-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet je het wel zelf doen. ;)
Ik was ook niet zo te spreken over de duurzaamheid van deze lagers (icm BB30)...
Verder heb ik dit en dit gekocht. Met een kunststofhamer er bij was het setje compleet.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Nieuwe lagers gekocht via MP, keramische. Had anders niet voor keramisch gekozen maar kon voor tientje meer ze via MP scoren dan normale lagers.

Bij rose heb ik kuipjes besteld om ze erin te persen. Ga dit met eigen gefabriceerde draadstang doen. Zal er een paar foto's van maken t.z.t.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

zenegroen schreef:Nieuwe lagers gekocht via MP, keramische. Had anders niet voor keramisch gekozen maar kon voor tientje meer ze via MP scoren dan normale lagers.

Bij rose heb ik kuipjes besteld om ze erin te persen. Ga dit met eigen gefabriceerde draadstang doen. Zal er een paar foto's van maken t.z.t.

Dat klinkt wel heel leuk, maar is er nogal wat kwaliteitsverschil tussen lagers. Ik hoop dat je goede hebt.
Houd dus in dat je nu voor 30 of 40 euro ceramische lagers hebt die nergens onder de 80 euro te vinden zijn.

Kapotte lagers komt meestal door de passing in het frame, te weinig vet in de lagers, niet goed schoonmaken ed.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Deze komen van ruilframe Cannondale.
Plaats reactie