BB30 Lagers -> Wanneer versleten? -> Klaar!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Goedemorgen,

Gisteravond de crank van mijn fiets gehaald om bladen te vervangen. Toen ik alles weer aandraaide en het strak zat merkt ik op dat de crank helemaal niet soepel loopt, maar als ik hem weer iets losser draai wel. De ringetjes en spacer zitten goed.

Ik merk dat binnenring van het lager heen en weer kan en dat die niet heel lekker draait. (alhoewel ik geen idee heb wanneer een lager slecht is ja of nee). Ik heb even het rubbertje eraf gehaald en daar zit veel opgedroogd vet in (vet met zand waarschijnlijk).

Kan je ze zelf nog oplappen of moet ik er nieuwe in laten persen? Vond ze nogal prijzig. Maar heb nu alles open. Ze hebben net als alle tandwielen nog maar +-1500km gedraaid.
Laatst gewijzigd door zenegroen op zo 16 juni 2013, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Als je te strak aandraait heb je kans dat de circlips, van die ringetjes dit intern tegen de lagers zitten en zorgen dat de lagers niet naar binnen worden gedrukt.
Of je hebt de spacers aan de buitenkant tegen het buitenste ringetje van de lagers gedraaid. Dat ringetje draait dus niet mee.

Het aantal km kan makkelijk MITS de lagers goed gemonteerd zijn.
bjornBulldog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 14:17
Mijn mountainbike: Cannondale Factory Racing

Ook ik heb een cannondale met bb30 systeem en waren na 1500km ook droog en dus kapot gelopen, ik merkte ook geen verschil tot het echt kapot ging.
Rage with the machine.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Het is niet meer dan het lager in de crank, daarna een afsluitring en een spacer van paar centimeter.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als een lager niet meer soepel loopt dan is het niet meer ok, ook als hij korrelig aanvoelt.
Dus of schoonspoelen en invetten of een nieuwe
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

japie carbon schreef:Als een lager niet meer soepel loopt dan is het niet meer ok, ook als hij korrelig aanvoelt.
Dus of schoonspoelen en invetten of een nieuwe
Waarmee spoel jij schoon?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ontvetter of diesel
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

collega van mij had het zelfde, heeft in 6000 km 3x de lagers vervangen.
BB30 schijnen voor race erg geschikt te zijn, voor mtb minder.
hij heeft er nu een ombouw setje in gemonteerd en rijd nu met andere lagers.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ga eerst eens schoonmaken proberen. Lagers kosten al snel 30-40 euro excl. montage :-{
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Het kan goedkoper:
http://www.bike-components.de/products/ ... ager-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-components.de/products/ ... ager-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet je het wel zelf doen. ;)
Ik was ook niet zo te spreken over de duurzaamheid van deze lagers (icm BB30)...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Dag Nimbus! Die eerst link is nog een keer betaalbaar of niet dan! Zijn die maten altijd goed? BB30 is toch 1 maat of niet?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

zenegroen schreef:Ga eerst eens schoonmaken proberen. Lagers kosten al snel 30-40 euro excl. montage :-{
Dit is dus precies wat ik tegen dit type 'innovaties' heb.
HT ll setjes gaan bij mij minimaal 5000km mee, heb je voor € 16,- en verwisselen / servicen doe je zelf, in een oogwenk.
Maar goed, het wordt ons opgedrongen dat we dit dé perfecte oplossing vinden en hebben over een paar jaar geen keus meer.

Schoonmaken en smeren is wat je in elk geval goed eerst kunt proberen alvorens je een nieuwe set aanschaft.
Toch lijkt het me goed om ook hier te proberen dat je jezelf kunt redden door aanschaf van de juiste tools om een complete set te kunnen wisselen. Die verdienen zich na verloop van tijd wel weer terug.

Met een beetje stel rechterhanden is zoiets heel goed zelf in elkaar te knutselen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Inderdaad verkeerde innovaties zijn dit! Helaas had ik die kennis niet bij aankoop. Die tools schaf ik wel aan als het schoonmaken niet helpt.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Hoi,
die maten moeten wel goed zijn. BB30 is inderdaad een standaard(maat).

Ik deed het ook zelf. ;) Gereedschap had ik al in huis gelukkig.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
bjornBulldog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 14:17
Mijn mountainbike: Cannondale Factory Racing

na twee keer problemen tehebben gehad heb ik hem laten ombouwen maar goed dan heb je ook een ander cranck nodig dus weer een duur grapje
Rage with the machine.
Plaats reactie