Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
willem6
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 22 januari 2012, 01:10

Zou mij willen een goede en comfortable rugzak aanschaffen,zou moeten dienen voor Race en MTB.Iemand een idee van een goed merk en model?
Thanks
Eertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 29 april 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Specialized 29 Stumpjumper HT Comp

Veel gebruikt: Camelbak.

Ik rijd zelf geregeld met een Osprey rugtas met drinkzak. Deze bevalt mij erg goed.

ik denk dat je zelf ook nog de vraag moet stellen:
- wat wil ik allemaal meenemen (is het voor een ritje in het weekend bedoelt of voor een dag in de Alpen, Ardennne)
- wil ik een watersysteem
- etc.
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

Ik rij zelf nu 2 weken met de Mule NV, ben er zeer tevreden over!
''
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Zoals hierboven ook gezegd is, wat wil je ermee gaan doen?

Ik heb een Deuter Crossbike 18, en zoals de naam al zegt heeft die 18 liter inhoud. Voor mij perfect! Hij zit heerlijk op de rug, ook tijdens langere ritten. Er kunnen vrij gemakkelijk een broek, trui etc. in voor als je ergens overnacht. Maar ook voor korte ritjes is hij prima geschikt!

Nog linkje: http://www.futurumshop.nl/deuter-cross- ... gzak.phtml

Hier is trouwens al een topic over geschreven, misschien staat daar nog wat nuttigs in! :-q http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =4&t=94575
willem6
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 22 januari 2012, 01:10

Wat ik er mee wil doen? het moet geen grote zijn,gewoon wat extra drinken in,misschien een regenjasje en wat binennbanden ,tools.Voorlopig geen drinkzak nodig,maar je weet nooit,als ik in aug naar croatie ga.
iemand ervaring mer Ergon BX 1 of deuter race exp air.
Die mule NV is dat van camelback?
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Stuur " Corke " een pb'tje, hij heeft er 1!

een Deuter race exp air dus :wink:
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Ik zou zeker kijken naar een rugzak met drinkzak. Juist in augustus in Croatie. Ik zou met name even kijken naar de inhoud van je drink zak. Er zijn kleine rugzakken voor een tocht van een 1 a 2 uur, of een tocht van 3 a 4 uur bijvoorbeeld of rugzakken voor een dag tocht. Die laatste variant wordt al snel wat groter. Ik zou kijken voor een rugzak met een drinkzak berekend op tochten van 3 a 4 uur. Daar zou je het mee moeten redden. En die blijven qua formaat binnen de perken. Maar zonder drinkzak op pad in Croatie en dat in augustus is echt geen slim plan.
HAPPY TRAILS!
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

datang schreef:Stuur " Corke " een pb'tje, hij heeft er 1!

een Deuter race exp air dus :wink:
+1 :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik rij met een Osprey, heel tevreden over. Ik heb een vrij kleine, een paar jaar oudere versie van deze: http://www.ospreypacks.com/en/product/mens_1/viper_9" onclick="window.open(this.href);return false;. De drinkzakken zijn echt super fijn, en er zitten veel handige details op de tas. En niet te vergeten: goeie service. Ik had ze een emailtje gestuurd om te vragen waar ik ergens losse tuitjes kon kopen, want mijn zoontje had 'm stukgekauwd. Kreeg ik twee nieuwe gratis van ze opgestuurd met de post. :-q
Ik ben niet zo van het fanboyen, maar Osprey kan bij mij weinig kwaad. Heb een andere tas van ze inmiddels ruim 5 jaar, daar stop ik 300 dagen per jaar mijn laptop en een zooi andere dingen in. Geeft geen krimp, alleen het touwtje aan de runner van de ritssluiting is eraf gekomen.
Give me little bits of / more than I can take
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

roger77 schreef: Maar zonder drinkzak op pad in Croatie en dat in augustus is echt geen slim plan.
Waarvan akte. Ben een aantal jaren geleden twee keer op vakantie geweest in Kroatië (1x juni en 1x augustus/september), maar de temperaturen kunnen behoorlijk oplopen. De meeste gebieden (Istrie vooral) zijn niet echt rijk begroeid, waardoor je op de vele schotter paden vol in de zon rijdt. Ik had een 750ml bidon en een twee liter drinkzak per rit bij me, maar die waren na een ritje van 2 a 3 uur schoon leeg.

Gebruik zelf overigens een Vaude Splash Air en een oudere Vaude Hyper Air. Beide vanwege het comfortabele draag systeem, welke zelfs in Kroatië bij 35+ nog voor een redelijk droge rug zorgde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Scaryhead schreef:...welke zelfs in Kroatië bij 35+ nog voor een redelijk droge rug zorgde.
Volgens mij is dat vooral omdat je zweet bij dergelijke temperaturen sneller verdampt... :)
Zo'n draagsysteem met gaas op de rug kan iets beter koelen, maar in mijn ervaring is het verschil met een goed "normaal" rugpand niet zo groot. Je zweet toch als een paard bij een beetje serieuze inspanning.

Naar mijn ervaring is het iig geen goed idee om een hele kleine rugzak te kiezen. Het draagcomfort is niet zelden minder goed dan van een iets ruimer model, en als je eens wat meer mee wilt nemen past het niet. Of je krijgt een bol staande rugzak, dan is er van draagcomfort al helemaal geen sprake meer.
Heb je een iets ruimer model dat niet vol zit trek je gewoon de compressieriempjes wat aan, je hebt geen last van de (op dat moment) overtollige ruimte.

Hetzelfde geldt voor het drinkreservoir, dat moet niet vol ;-)
Ik vind een 2 liter zak echt het minimum, voor een leuke rit in de Ardennen ofzo gaat de 3 liter er bij mij met gemak doorheen.

Welke rugzak ik zelf gebruik?
Afhankelijk van de geplande rit een Camelbak Blowfish of Ergon BD2. De Ergon wint het imo van elke normale rugzak qua draagcomfort, dus op wat langere ritten gaat die altijd mee. Het gewicht rust daarbij bijna volledig op de heupen, de schouders worden ontlast.
De Camelbak is voor de huisrondjes, al is het formaat eigenlijk ook groot genoeg voor een leuke dagtocht (de Blowfish is uitritsbaar om de inhoud te vergroten).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
HansH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 00:10
Mijn mountainbike: Specialized, Genesis, Salsa

willem6 schreef:Wat ik er mee wil doen? het moet geen grote zijn,gewoon wat extra drinken in,misschien een regenjasje en wat binennbanden ,tools.Voorlopig geen drinkzak nodig,maar je weet nooit,als ik in aug naar croatie ga.
iemand ervaring mer Ergon BX 1 of deuter race exp air.
Die mule NV is dat van camelback?
Yep, ervaring met zowel de Ergon BX1 als de Deuter race exp air.

De Ergon heb ik vorig jaar gebruikt tijdens een 6-daagse trip door het Taurus gebergte in Turkije (bij 35 gr/C).
Ik gebruikte hem met een 2 liter camelbak drinkzak.
Draagcomfort is uitstekend, erg stabiel en hij is prima geschikt voor wat jij erin mee wil nemen.
Het gewicht wordt voor een groot deel opgevangen door de heupband waardoor hij niet zo aan je schouders hangt. Dat voel je echt!
Bij gebruik van een drinkzak vind ik hem echter onhandig. Deze zit namelijk niet in een apart vak zoals bij mijn Camelbak. Erg irritant want dat onding ligt altijd in de weg als je iets nodig hebt. Mijn camera zat in het achtervak. Ook steeds gedoe om hem er snel uit te krijgen. De ritssluiting zit achter de bandjes van het achterdekje(?) Mijn telefoon zat in het vakje in de heupband. Dat is dan weer prima.

De Deuter gebruik ik voor woon werk verkeer. Geen drinkzak. Prima ding. Hij leek me echter net iets te klein voor bovenstaande tocht, daarom de Ergon gekocht.

Heb ook nog een camelbak Mule. Te klein voor bovenstaande doelen, maar bij gebruik van een drinkzak en als je niet te veel mee hoeft te nemen in mijn ogen de fijnste...
http://www.xbionic.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

TNF Angstrom. Eigenlijk een trailrunning rugzak maar hij werkt perfect, waterzak moet je er alleen wel los bij kopen.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Ik gebruik al jaren een Dakine Drafter. Echt een top rugzak. Niet kapot te krijgen, voldoende ruimte voor een flinke tocht en een 3L waterreservoir. Zit ook erg comfortabel en lekker vast op je rug. Al jaren ontzettend blij mee!
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

Ikzelf heb de ergon bc1. Deze heeft tov de bx serie nog een iets geavanceerder draag systeem.Gekozen voor deze rugzak vanwege mijn rug nek en schouderklachten. Normaal wanneer ik een rugtas om heb binnen een kwartier ongelooflijke pijn aan mijn nek en schouders. Laat van smorgens 10 tot 18uur op Filthytrails geweest. En na een uur voelde ik de tas niet eens meer zitten. Deze heeft overigens wel een vak voor je drinkzak. Deze is wel niet standaard meegeleverd en heb toen een zak van camelbak gekocht. Zelf hebben ze ook drinkzakken maar toen niet meebesteld. Regenhoes zit er wel bij. Van een echte vakverdeling kun je niet spreken. Je hebt het hoofdvak met daarin een vak voor je drinkzak en een ritsbaar vak op je rugpand waar je bij komt terwijl je op de fiets zit. Gebruik dan voor mijn gereedschapssetje dan ook mijn ouder zadeltas die ik dan in het hoofdvak leg. Verder is deze tas ruim genoeg voor een dagje biken maar er zijn nog 2 grotere maten leverbaar.
Plaats reactie