Smartphone met gps tracker zonder internet mogelijk?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Ik wil graag een smartphone kopen (goedkope) met gps, maar ik heb geen internet abonnementje. Dus, kan ik tijdens het fietsen dan wel de gps functie gebruiken in bijv sports tracker? Of werkt de gps funtie alleen met 3g/4g op je mobiel?

Gisteren reed ik met iemand en we hadden een iphone bij met de app sports tracker, maar die iphone heeft een 3g abonnementje.
Kan je dus een smartphone kopen met gps maar dit gebruiken zonder internet tijdens het biken? En dat je nog steeds kan zien waar je bent op de app, en je snelheid etc bijhoudt?

Ik heb gekeken naar een garmin forerunner 610, maar dan kun je niet tijdens het fietsen ff kijken waar je bent, en bijv kijken heen moet of vandaan kwam.. dat kan op zo'n smartphone wel bijv.

Alvast bedankt voor de hulp/reacties!
Dé wintertip: blijven trappen!
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Ja dat kan. Je gebruikt het GSM signaal alleen om de gegevens up te loaden naar de website van heg programma zodat je dit daarna kan bekijken en dus bijhouden.

Als je puur op GPS fiets en thuis verbinding maakt met wifi (dat moet je telefoon dan wel hebben) kan je de gegevens gewoon uploaden. Het GSM signaal heb je niet nodig.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Smartphone maken vaak gebruik van extra ondersteuningsgegevens vanaf internet om de GPS te helpen, maar dit is om een eerste positie fix te krijgen.

Dus start je GPS in je telefoon thuis via wifi om deze hulp toe te laten. Daarna maakt het niet meer uit en kun je je telefoon in vliegtuigstand zetten als het goed is en werkt GPS nog steeds.

Tenminste dat lukt mij mijn Samsung Galaxy II android telefoon en Galaxy Note tablet prima.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Ja kan wel. Heb het weleens gebruikt toen ik nog geen GPS had en de gps van de telefoon gebruikte over de grens. My tracks van Google of OSMTracker for Android, kunnen beiden offline. De laatste een paar keer gebruikt en die maakt een .gpx aan op de telefoon, kan je met een kabel/BT/Wlan/sd eraf halen en op de computer zetten.

https://play.google.com/store/apps/deta ... HJhY2tzIl0" onclick="window.open(this.href);return false;.
https://play.google.com/store/apps/deta ... mFja2VyIl0" onclick="window.open(this.href);return false;.

Deze ziet er ook wel leuk uit:
https://play.google.com/store/apps/deta ... rch_result" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Ik gebruik mijn iPhone bij langere ritten ook offline.
Dus 3G internet verbinding uit geschakeld.
Dit vreet namelijk nogal veel stroom waardoor het geheel niet 3 uren mee gaat.

Thuis verbind ik het geheel weer via internet en die maakt de route dan weer kloppend.
Koenta
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 21:33
Mijn mountainbike: Ghost AMR 7500

Nokia lumia 800 windows phone, die doet dit zonder internet.
En behoorlijk nauwkeurig.
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Bedankt voor de reacties! Het kan dus :)
Ik heb gezien dat die nokia lumia 800 nog voor een redelijke prijs wordt aangeboden op marktplaats. Bedankt!
Dé wintertip: blijven trappen!
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

ik heb zelf een simpele samsung mini icm endomundo werkt goed en voor 80 eurie klaar
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Ik had in de winkel even gekeken en een verkoper adviseerde mij dan naar een 2e handse samsung advance s te zoeken. Redelijke telefoon voor een redelijke prijs.
Dé wintertip: blijven trappen!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ook Strava werkt zonder dataverbinding, je rit wordt dan gesynchroniseerd zodra je weer wifi hebt.

Je kunt ook een licht appje zoals GPSLogger gebruiken, die maakt gewoon .gpx files.

Als het helemaal goedkoop moet kun je ook een losse GPS logger kopen voor € 26



Als je onderweg ook wilt kunnen zien waar je bent zou ik idd een Android telefoontje nemen, met Google Maps een offline kaart opslaan van het gebied waar je gaat fietsen en een appje a la GPSlogger gebruiken om gpx files te maken.
Everybody bought a new bike!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Android en dan de ipbike app, werkt als een trein.
IPbike gebruik ik zelf al maanden volledig offline, werkt super en heeft upload naar diverse programma's zoals Strava.

Wil ik navigeren dan gebruik ik Backcountry navigator Pro
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Super bedankt voor jullie adviezen! Ik ga zoeken naar een android telefoontje met verschillende apps om te proberen :) IPbike zal ik ook is proberen!
Dé wintertip: blijven trappen!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik heb een Sony x10 mini, op de achterkant een stuurhouder gelijmd, isolatietape over de naden geplakt en prima gps/ fietscomputer. Voordeel klein en compact toestel.
(nadeel was de Android versie op dit type gsm, versie 2.1. Dankzij dit forum draait ie nu op 2.2)
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Jurriaan schreef:Ik heb een Sony x10 mini, op de achterkant een stuurhouder gelijmd, isolatietape over de naden geplakt en prima gps/ fietscomputer. Voordeel klein en compact toestel.
(nadeel was de Android versie op dit type gsm, versie 2.1. Dankzij dit forum draait ie nu op 2.2)
Haha, slim gedaan man, zo heb je inderdaad je eigen fietscomputer gemaakt! 8)
Dé wintertip: blijven trappen!
fietsfan45
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 oktober 2014, 16:18

De gps functie werkt altijd als je telefoon daarmee is uitgerust, je hebt daar alleen en vrije zichtlijn met de gps satellieten voor nodig. Deze verzenden radio signalen die vervolgens worden opgevangen door een gps ontvanger. Door deze gegevens af te zetten tegen een kaart zie je exact waar je je bevind. De meeste telefoons maken echter gebruik van een andere functie, omdat de gps signalen moeilijk worden opgevangen.

Het probleem zit hem meer in de LBS functie, daarvoor is wel bereik met het GSM netwerk mogelijk. Het maakt daarbij niet uit of welk bereik dit is, zolang verbinding kan worden gemaakt met het GSM netwerk. Er is geen Smartphone met 4G voor nodig bijvoorbeeld. Er bestaan ook speciale gps trackers, lees maar eens op www.vindmijterug.nl, waarmee word gemeten waar u zich bevind. Dit werkt volgens het GSM netwerk en deze gps tracking apparaten kunt u inbouwen in de fiets. Via een platform kunt u zien welke route je hebt afgelegd en waar je momenteel bent. Ook handig om de fiets te beveiligen tegen diefstal!

Persoonlijk houd ik trouwens meer van de bekende navigatiesystemen die je op het fietsstuur kunt klikken. Deze zijn natuurlijk wel iets duurder en alleen bruikbaar voor dit doel. Maar dan heb je ook wel wat!
Plaats reactie