Hoe vaak trainen jullie?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Kippendokter
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 19 januari 2004, 08:01
Mijn mountainbike: Viper World cup team ht
Contacteer:

Hoe vaak trainen jullie en is dat op hartslag of met trainingsschema.

Graag reacties! :-q
Ik vraag, jullie draaien!
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Momenteel (winterstop :cry: ) train ik 5 keer:
zo: mtb 50km+
ma: krachttraining (hele lichaam)
di: hardlopen extensieve duur (ca. 1- 1,5 uur)
do: hardlopen intensieve duur (ca. 1- 1,5 uur)
za: spinning

Behalve bij de krachttraining gebruik ik de hartslagmeter om in de juiste zone te blijven en de gegevens over een periode te kunnen analyseren.

Vanaf maart wijzigd di hardlopen in extensieve duurtraining op de bike.
Vanaf mei zal ma krachtraining verdwijnen en plaatsmaken voor mtb en zal ook op wo gemtb worden, beide dagen max 30km.
Vanaf oktober wordt er afgebouwd en vanaf december weer op.

Tja dat is zo ongeveer het schema.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Za en Zo MTB (50+) afhankelijk van wel/niet wedstrijd
Ma 1 uur hardlopen ED2
Di 1,5 uur krachttraining
Woe 1 uur hardlopen ED1
Do 1,5 kracht- en cardiotraining
Vrij rust (of afhankelijk van hoe ik me voel een uurtje rustig fietsen)

Als het 's avonds weer licht is om te fietsen zal 1x hardlopen vervallen en zal er weer gebiked worden. Vanaf Maart ook nog maar 1x krachttraining per week.
Kippendokter
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 19 januari 2004, 08:01
Mijn mountainbike: Viper World cup team ht
Contacteer:

Is dat hardlopen niet veel te intensief? En dat mountainbiken, op welke intensiteit doen jullie dat?
Ik vraag, jullie draaien!
The_Black_Cobra
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 18:36
Mijn mountainbike: Specialized P2
Contacteer:

elke dag ongeveer 3,5 uur :P
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Kippendokter schreef:Is dat hardlopen niet veel te intensief? En dat mountainbiken, op welke intensiteit doen jullie dat?
Hoe bedoel je? Hardlopen op ED2 (Extensieve Duur 2) is op 55-70% van je HFmax en dat is een relatief rustig tempo.

Voor mtb heb ik geen zones, in een wedstrijd voluit, tijdens een toertocht of andere rit wat beter doseren, afhankelijk van de afstand en duur.

Duurtrainingen op de fiets voornamelijk LSD (Long Slow Distance), dus lange tijd (3 uur ofzo), hartslag niet hoger dan 70%
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Door het mindere weer de laatste tijd veel op de Tacx, veel kracht. In de zomer meer op de racefiets, meer duurwerk. Mountainbiken doe ik vaak in het weekend, een toertocht of met wat bike-bekenden. Met mountainbiken doe ik geen hartslagmeter om. Met de racefiets doe ik dat vaak wel maar ik hou me toch niet aan de zones. Ik bekijk na afloop mijn gemiddelde hartslag, mijn max. hartslag en de gemiddelde snelheid. Dit hou ik allemaal bij in een trainingslogboek om zo te kijken of ik een beetje vorderingen maak. Heb ook geen vast schema, dat kan ik toch nooit volhouden omdat ik afhankelijk ben van het weer/school en andere zaken. Alles bij elkaar komt vaak neer op 3 keer trainen in de week. Hoop dat dit meer wordt als het weer wat beter wordt, dan kan ik ook vaker de mtb pakken.
Don't just train... train right.
tommie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 18:10
Contacteer:

Gemiddeld zo'n 2uurkes op nen dag. Behalve dinsdag en vrijdag dan is het krachttraining
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

d'r wordt hier flink getraind!
ik iets minder...
tot een jaar geleden liep ik veel, 3-4x/wk dl1, varierend van half tot 1 1/2 uur ('98 enkele malen marathon gelopen). daarnaast af en toe mountainbiken.

nu: hardlopen, misschien 2 a 3 x / maand, half uurtje dl1.
mountainbiken: streven is elk weekend een toertocht (volle bak) 40-50km.

ik wacht eerlijk gezegd op langere avonden, anders wordt 't toch al snel weekendwerk en dan is het 1x fietsen+leeg :)
dit zo lezende allemaal krijg ik toch wel meer zin in vaker trainen (ook plannen binnenkort op een atb-club te gaan, komt dat trainen wel goed gok ik...)
Dr Paaj

Trainen? ik noem dat toch liever mezelf uitlaten.

Ik heb geen patroon of planning. Maar eerder een tekort(ja serieus) als ik een week niet gesport heb wil je niet met mij samenwonen :lol:

Dus nu voor de slechtere dagen ga ik schaatsen, daar krijg je veel kracht van in je benen, ben ik laatst achtergekomen. De duur licht in de koelkast. Maar wanneer de dagen langer worden dan ga ik weer met mijn fiets naar m'n werk.(40 km heen-terug)

Ik rij ook geen wedstrijden, maar puur uit noodzaak :-q
Stuntrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 18 september 2003, 12:54
Mijn mountainbike: Cannondale F500 / Gazelle Extreme

- ATB 1 keer in de week
- Spinning ook 1 keer in de week
- Krachttraining 1 keer in de week

Je zult denken dat 1 keer ATB'en in de week te weinig is, maar ik ga op de fiets naar school en dat is 40km op een dag.
Biking Neigbours Exloo ( BNE )
tommie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 18:10
Contacteer:

Stuntrijder schreef:- ATB 1 keer in de week
- Spinning ook 1 keer in de week
- Krachttraining 1 keer in de week

Je zult denken dat 1 keer ATB'en in de week te weinig is, maar ik ga op de fiets naar school en dat is 40km op een dag.
Hola das elke dag wel een goed trainingske :lol:
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Zozo allemaal erg druk bezig met de trainingen lees ik al.
Nu mijn trainingsschema:

Zondag biken als ik zaterdag niet gezopen heb :-q of als de alcohol al uit mn lichaam is, wat nu niet het geval is;-).

Nee nu ff serieus:

2x in de week MTB-en, probeer 100 km in de week te rijden. Afhankelijk van weer en de tijd die ik heb.
Heb hardloopschoenen gekocht en wil ook 1-2 x in de week gaan hardlopen, gewoon dat niveau uitbouwen naar een uur of zo. Nu kan ik al/pas (wat jij wil) 5 km hardlopen en dan heb ik het wel gehad.

Moet zeggen dak de laatste 5 weken slechts 4x ben weesten biken. Was behoorlijk afkicken maar het kwam er totaal niet van. De conditie was ook met een gang achteruit gegaan, maar die heb je binnen een week of 2 weer op het oude niveau. :tong

Voor de rest vind ik het niet nodig om me vast te houden aan schema`s en hartslagmeters doe ik al helemaal niet aan. Ik ben mn eigen hartslagmetertje en als ik in het rooie rij dan voel ik merk ik dat heel snel. Hometrainer heb ik niet gekocht omdat ik denk dat ik het gewoon te saai vindt, hou van tempo wisseling en het echte biken. Voor de rest zie ik wel waar het schip strand, vind het altijd leuk om die mannen met dure pakkies en dure bikes in te halen. Benieuwd hoeveel die trainen
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Lazylad mag mij demonstreren hoe hij iedere week 1.5 uur intensieve (zone 3-4) duurloop doet!

Verder train ik niet, mountainbiken is toch een hobby en geen wedstrijd.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

ExarMCM schreef:Lazylad mag mij demonstreren hoe hij iedere week 1.5 uur intensieve (zone 3-4) duurloop doet!

Verder train ik niet, mountainbiken is toch een hobby en geen wedstrijd.
:-q sluit ik me helemaal bij aan.

Ik rij voor mijn plezier.. en of ik nou 1 kilometer sneller of langzamer ga..
pff, daar zal ik wakker van liggen..
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie