Canyon Grand Canyon AL 29 7.9

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Op de valreep van het seizoen 2012 een 2013 fiets kopen, met korting. Het is mij gelukt en ik ben er blij mij!
De keus is, zoals 2 keer eerder, gevallen op een fiets van Canyon. Na eerder een Nerve XC en een Roadlite te hebben besteld bij de Duitsers deze keer een Grand Canyon 7.0.
Bestelling ging soepel, bevestiging volgde snel, maar de levering duurde langer. Ondanks dat week 38 was bevestigd is de fiets pas de 10e oktober (week 41) op transport gezet. Jammer, vooral omdat dit niet gemeld is maar ik zelf navraag he moeten doen. Die communicatie verliep vlot en helder, in ’t Nederlands met opgaaf van reden voor de late verzending: magazijn balans. Plausibel, want dit staat op de website van Canyon vermeld.

Fiets in goede orde ontvangen en vlot in elkaar gezet: zadelpen erin, stuur erop, wielen erin en klaar.

Opvallend:
* De x12 adapters op het Mavic Crossride achterwiel. Ik dacht in eerste instantie dat het om beschermdoppen ging en heb de 2 rode hulsje eraf getrokken om snel te concluderen dat het een must is voor de juiste passing.
Nu ben ik onbekend met steekassen, maar niet a-technisch, een aan de spaken geniet stukje papier met hierop uitleg is niet overbodig.
* De CrankBrothers stuurpen is een enorm ding, met gesloten cap, waardoor je lastiger kunt bepalen of je het stuur exact in ’t midden hebt gemonteerd.
* Linker shifter stond ingesteld op 3 x 10, i.p.v. 2 x 10. Kwestie van palletje aan de onderkant verzetten.
* ’t Frame is ontzettend compact, korte zitbuis en balhoofdbuis, zadelpen steekt een flink stuk uit ’t frame, geen zorgen, hij is lang genoeg.
* Passing remschijf – remklauw is, mede dankzij de steekassen, perfect!

De fiets wordt geleverd met 180mm voor en 160mm achter, ben in afwachting van antwoord op de vraag of het frame 180mm achter aankan*. Zodat ik ’t stalen ros veilig kan beladen. Zodra ik hier antwoord op heb komen er andere remmen die beter te doseren / instelbaar zijn en matchmaker compatible.
*Canyon zegt: Eventuele schade veroorzaakt door een grotere schijf dan 160mm zal dan ook niet onder de garantie regeling vallen.

Hopelijk snel wat droger weer en ‘t eerste ritje om de huidige set-up af te stellen, maar niet voordat er pedalen, bidonhouders en een bel zijn gemonteerd.
Lichtere wielen monteren, zoals vele Canyon 29er bezitters gedaan hebben, levert mij met mijn 92kg. niet veel gewichtswinst op. Hope Pro III / ZTR Flow t.o.v. Mavic Crossride scheelt minder dan 200gr en kost bovendien relatief veel geld.

Afbeelding

Specs
Frame & maat Canyon New F8 technology - Large
Voorvork Fox 32 Float CTD Evolution 29er
Balhoofdstel Cane creek series 40
Spacers 2x5mm & 1x10mm
Achter derailleur Shimano XT RD-M781
Voor derailleur SRAM x7
Shifters Shimano SLX SL-M670
Remmen Avid Elixer 1 180/160mm
Wielen Mavic Crossride 29 disc stickers verwijderd voor 15mm steekas, achter X-12
Cassette Shimano Deore 11-36tanden
BuitenBanden WTB Nano race 2,1 29er
Crankstel Sram s1000 36/22tanden
Trapas Sram s1000
Stuurpen Cranckbros. 90mm OS
Stuur Ritchey WCS Alu Riser 660mm / 31,8mm
Grips Esi chunky
Zadel SQlab 611 - 13cm
Zadelpen Ritchey WCS Alu 1bolt 400mm / 30,9mm
Zadelpenklem Canyon zwart ipv blauw
Bidonhouders 2 x Specialized Z cage
Pedalen Shimano PD-M540
Bel BBB EasyFit Deluxe
Computer Sigma BC 1009
Laatst gewijzigd door Knerbert op vr 31 januari 2014, 23:17, 21 keer totaal gewijzigd.
!! 26inch en dikke banden !!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooie fiets, heb niet lang geleden dezelfde besteld voor mijn zwager, zelfde gewicht als jij, 92 kg.
Gekocht nog met korting, met als enige nodige upgrade de Elixer 1 remmen inderdaad (hij heeft nu Shimano SLX 200/180 mm, mede vanwege een geplande TransAlp gekozen voor wat reserve/ grotere schijfdiameter). Zijn fiets was dinsdag besteld, vrijdag al binnen!
De fiets is voor 2013 weer 100,- duurder en de Elixer 1 is in het 2013 model geupgrade naar Elixer 3.
Blijft een topfiets met zeer goede afmontage voor deze prijs.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Ik rij ook een canyon 29er, en wilde ook wel een 180 mm achter plaatsen.
Vond op een duits forum al dat dit door canyon werd afgeraden ivm garantie.
Heb er een mailtje aan gewaagd, naar duitsland, en kreeg vervolgens vanuit nl antwoord: niet doen, ivm garantie!
Rij dus nog met 160 achter en heb ook nog niet tekort gehad (in nl) met mijn 95 kilo.

Ps, wel mooi bike, had deze waarschijnlijk ook genomen als hij er begin vh jaar al,was!
Gebruikersavatar
A3 van Lunssen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 19 oktober 2011, 20:45

Mooie bike! Ik heb vanmiddag op Bike Motion mijn ogen uit gekeken.
O.a. Canyon hoort ook bij de 'hele mooie' categorie. Mooie fietsen!
R.D.N
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: za 23 juli 2011, 23:49
Mijn mountainbike: Merida Big Nine Team carbon 2016 XX1

A3 van Lunssen schreef:Mooie bike! Ik heb vanmiddag op Bike Motion mijn ogen uit gekeken.
O.a. Canyon hoort ook bij de 'hele mooie' categorie. Mooie fietsen!
x2 heb ook echt ff gekeken bij dit merk.
zolang je nog kan lullen,gewoon door trappen......
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

mountain-biker schreef:Ik rij ook een canyon 29er, en wilde ook wel een 180 mm achter plaatsen.
Vond op een duits forum al dat dit door canyon werd afgeraden ivm garantie.
Heb er een mailtje aan gewaagd, naar duitsland, en kreeg vervolgens vanuit nl antwoord: niet doen, ivm garantie!
Rij dus nog met 160 achter en heb ook nog niet tekort gehad (in nl) met mijn 95 kilo...
Dank voor de info, het IBC forum heb ik inmiddels ook gevonden en inderdaad, 160mm achter is max.
Mail gekregen van Canyon: 180 mm is achter vermoedelijk ook mogelijk, we hebben dit echter niet getest en een grotere schijf betekent een grotere belasting op het frame. Eventuele schade veroorzaakt door een grotere schijf zal dan ook niet onder de garantie regeling vallen.

Mijn conclusie is gelijk aan de jouwe: niet doen dus
Laatst gewijzigd door Knerbert op wo 17 oktober 2012, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
!! 26inch en dikke banden !!
the disaster
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 4 januari 2012, 11:36

mooie fietsen die canyon,s twijfel zelf tussen deze en een specialized carve maat voering vind ik lastig, volgens specialized dealer een 19" en volgens canyon een m 17.5" ? hoe lang ben jii en welke maat heb gekozen mijn maten 182 en bbl 84 cm korte pootjes lang bovenlichaam .
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

the disaster schreef:mooie fietsen die canyon,s twijfel zelf tussen deze en een specialized carve maat voering vind ik lastig, volgens specialized dealer een 19" en volgens canyon een m 17.5" ? hoe lang ben jii en welke maat heb gekozen mijn maten 182 en bbl 84 cm korte pootjes lang bovenlichaam .
192cm, binnenbeenlengte 91 cm. Ik heb een Large aangeschaft. Hier kwamen het Canyon PPS systeem, en mijn eigen berekingen (ervaring met andere fietsen en geometrie vergelijken) op uit.
!! 26inch en dikke banden !!
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

1,92 en binnenbeenlengte 93 kwam op xl uit en dit bevalt me uitstekend.
Vorige fiets had exact dezelfde lengte bovebuis en dit is denk ik erg belangrijk bij de keuze. Zadelpen kun je in en uitschuiven, bovenbuis staat vast.
Natuurlijk kun je een beetje spelen met je stuurpen, maar daarmee verander je de handeling ook we enigsinds (druk op je voorwiel).
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ik zie wel dat bij Canyon de verschillen in toptube echt maar klein zijn, 2 cm per maat, dus ook tussen L en XL. Kan het soms natuurlijk wel net maken.

De seattube schiet wel met 6 cm omhoog bij de XL t.o.v. de L. Dan zit je in eens wel een heel stuk minder racy.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

zenegroen schreef:Ik zie wel dat bij Canyon de verschillen in toptube echt maar klein zijn, 2 cm per maat, dus ook tussen L en XL. Kan het soms natuurlijk wel net maken.

De seattube schiet wel met 6 cm omhoog bij de XL t.o.v. de L. Dan zit je in eens wel een heel stuk minder racy.
Met de juiste afstelling kun je net zo racy zitten :wink:
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Fiets vanavond voorzien van bidonhouders, pedalen, bel en computer. Ook een setje spatborden aangeschaft om enigszins droog te zitten.
Laatst gewijzigd door Knerbert op do 20 december 2012, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Mijn Canyon familie,
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Knerbert op zo 11 augustus 2013, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
!! 26inch en dikke banden !!
vince27
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: vr 23 november 2012, 21:51

Vindt u de frame van deze fiets comfortabel? dank u
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Zoals velen hier heb ik ook de afwijking die ervoor zorgt dat stuurpen, stuur en zadelpen van 't zelfde merk en lijn moeten zijn.
Dit is vandaag doorgevoerd: 3 x Ritchey WCS
Edit 20/12: En weer terug naar de oude CrankBrothers stem want boutje gemold dat in de Ritchey zat en dus de ijzerzaag ter hand moeten nemen. Boutje doorgezaagd maar helaas de stem onbruikbaar...
Laatst gewijzigd door Knerbert op do 20 december 2012, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
!! 26inch en dikke banden !!
Plaats reactie