Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
G-jo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 september 2012, 11:05

Hallo!
Sinds paar maandjes ben ik met wat vrienden ook te vinden op de Lelystad route! Erg leuke route met voldoende uitdaging voor de beginnende atb'er!
Al paar flink onderuit gegaan, deels door onervarenheid en deels door slechte remblokjes hahaha

Hoop hier wat tips te vinden en info uit te wisselen!
Ik rij overigens op een Oranje Trek Zx, volledig xt afgemonteerd...Zit een Nrx voorvork in, maar wil op termijn een betere
Groeten
Gerjo!
Chris89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 16 september 2012, 13:37
Mijn mountainbike: Cube Acid 2012

Beste mede bikers,

Ik zal me even voorstellen:

Ik ben Chris, woon in Middelburg en ben 23 jaar oud.
Sinds een jaartje ben ik aan het mountainbiken geslagen. Voorheen altijd gevoetbald, maar door een kapotte meniscus ben ik hier maar mee gestopt.

Ik heb eerst een halfjaar op een tweede hands Giant XTR gefietst, maar deze kocht te impulsief en was niet goed op maat.
Ongeveer een halfjaar terug heb ik een nieuwe Cube Acid 2012 gekocht.
Deze fiets bevalt prima, voor een beginner zoals als mij.

Heb al meerdere rondjes over de duinen in Walcheren gedaan en ga ook zo af en toe naar Westerschouwen om daar het parcour te fietsen.

Mochten jullie nog vragen hebben stel ze gerust,

Groetjes, Chris
kazzo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 09:22

Hee allemaal,
Ik woon in Utrecht en heb een zeer eenvoudige/oude mountainbike gekocht (Sprint Hurricane 26") om te kijken of dit een sport voor mij is. Ritjes richting Zeist en Soesterberg. Nog bezig met het ontdekken van rijtechnieken en ook zaken als kleding, helm etc. etc. Een totale beginner dus maar hoop dit uit te bouwen tot wie weet een mooie instap-fiets (tips?) en wat serieuzere training. Op dit forum hoop ik wat te weten te komen over de techniek en rijstijl.
-RRichiej-
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 14:47

Hallo Allemaal.

Had net al een berichtje gepost.
Had dit topic ff gemist, Dus bij deze:

Ik ben Richard en ben 25 jaar oud.
Woon in het midden van Nederland
Heb me aangemeld bij dit forum omdat ik ga beginnen met mountainbiken.
En dan zo'n forum dus altijd handig.

Zoals ik al zei wil ik dus gaan beginnen met mountainbiken.
Vroeger al weleens gedaan maar dat was meer op straat.
Nu wil ik lekker het bos in.
Hebt hier wel een aantal routes die je kunt rijden dus dat gaan we maar is even doen.

Fiets heb ik helaas nog niet.
Fietskleding enzo heb ik al wel.

Normaal ben ik met mooi weer op de motor te vinden.
Nu het wat slechter weer wordt gaan we lekker mountainbiken.
bultbroezer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 18 september 2012, 22:21
Mijn mountainbike: Cannondale F1000 SL

Hallo,

ik zal mij ook even voorstellen dat is wel zo netjes al nieuweling.
Ik ben Erwin 29 jaar en ben sinds kort begonnen met moutainbiken, wat mij trouwens zeer goed bevalt.

Ik woon in Hoogersmilde en heb samen met de buren al een paar keer een deel van de route appelscha gefietst ligt hier ongeveer 2 á 3 km vandaan dus mooi dicht bij en ook Havelte is lekker dichtbij waar wij binnenkort ook nog een keer willen fietsen.


Mvg Erwin
As 't niet kan zo as 't mut, dan mut 't moar zo as 't kan.
Hansel123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 september 2012, 11:11

Hallo allemaal,

Ik ben Hans, 25 jaar. Al jaren zie ik in de Veluwse bossen MTB'rs voorbij scheuren en steeds dacht ik bij mijzelf, dat is gaaf, dat wil ik ook!
Heb een MTB van een vriend geleend waarmee ik nu zelf door de bossen scheur! Zoals ik al verwachte vind ik super gaaf om te doen!

Ik heb me op dit forum aangemeld omdat ik niet eeuwig de MTB kan lenen en ik binnenkort een eigen MTB wil aanschaffen. Wat advies hierbij kan ik goed gebruiken.

De geleende fiets ( volgens mij is hij te klein, ben zelf 1,93 m :roll: ):
Afbeelding

Gereden routes tot nu toe:
Afbeelding
Bbas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 19 september 2012, 17:32

Hallo, ik ben Bas, 33 jaar en woon in Friesland. Jaren geladen heb ik een moutainbike gehad en toch trekt het me wel weer om lekker te fietsen. Zowel bos al gewoon terrein lijkt me heerlijk.

Ik hoop hier veel info op te doen.
Wailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 16:40

Hallo allemaal!

Ik ben Wailer, woon in Den Bosch en heb onlangs mijn Be1 bike eens naar de fietsenmaker gebracht.

Na lang en hard sparen heb ik al heeeel lang geleden mijn fiets gekocht, Be1 Mason... Kort erna ben ik eens flink gecrasht in de ardennen en sindsdien heeft de fiets alleen maar stilgestaan, ruim 8 jaar...

Nu mijn zwager mij eens vroeg om mee te gaan biken, dacht ik:'he, ik ga ns langs de fietsenmaker, of in dit geval restaurateur'. Binnenkort is ie klaar en ben ik voor €150,00 klaar met alles opnieuw afstellen, nieuwe ketting en tandwielen en nieuwe binnenband achterkant.

Kortom weer helemaal fietsklaar en veilig... Kan niet wachten om er weer eens op te crossen. Aangezien ik nog maar kort in Den bosch woon, ga ik ook hier de Bossche Broek ns onveili maken. Hopelijk krijg ik her virus weer te pakken...de eerste stap is in ieder geval gezet.

Nou ik zal zien wat mijn bijdragen worden hier op het forum... Zal vooral zijn voor routes en leuke locaties...nog even voor beginners.

Groeten
stief
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: zo 9 september 2012, 22:13
Mijn mountainbike: Giant XTC 860

Hoi,

ik ben een starter op dit forum (en met mountainbiken) (oh ja 37 jaar).

Het mountainbiken is bij mij uit nood geboren........ MAAR ik had er veel eerder aan moeten beginnen!

Ik ben namelijk een ex-hardloper met (nu) een knieprobleem. Na operatie mocht ik nog wel blijven hardlopen van de arts, zolang ik niet meer dan 5 km zou lopen en ook niet intensief..... Ahum, tja, zeg dat tegen een halve marathonloper waarvoor het nooit hard genoeg gaat en lang genoeg duurt......

Ik moest dus iets anders gaan doen als (duur/inspannings)sport. Hierbij werd mij duidelijk dat veel ex-hardlopers de kant van fietsen op gaan (wielrennen/mountainbiken). Ik kon een mountainbike lenen van mijn broer (Principia Mac B) waarop ik heel lekker heb gefietst en uitgeprobeerd. Super fiets trouwens. Helaas konden we het over een prijs niet eens worden dus het moest een andere fiets worden. Zodoende heb ik vandaag een fiets gekocht (tweede hands), een Giant XTC 860. Vandaag mijn eerste rondje gefietst. Ook een super fiets. Helemaal blij mee. Wel iets anders dan de Principia maar ja, dat hield op.

Hieronder twee plaatjes van mijn fiets van vanavond, één van voor het fietsen en één van erna! Oh ja let niet op de troep in mijn schuur...... oh, ik moet ff nakijken hoe je een foto plaatst geloof ik.. die komen nog

grt

stief
Stropdas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 11 september 2012, 19:19
Mijn mountainbike: Cube Stereo 150 SL

Ik ben Bram. 31 jaar en woonachtig in Harderwijk.

Ben redelijk nieuw in de wereld van MTB. Sinds enkele weken rij ik samen met een vriend in de regio Utrecht op zijn oudere Cube hybride en wilde er zelf ook een. Een jaar of 10 geleden ben ik al eens (toevallig ook samen met hem) bij Centerparcs eens onder begeleiding door de bossen gegaan op ons tempo (weinig andere gegadigden dus tempo lag wat hoger dan normaal) en dat beviel erg goed. In 2009 heb ik een jaar lang iedere week een uur op de spinningfiets gezeten om mezelf fit te houden maar de conditie is niet meer wat het geweest is. Vorige week 55km gefietst wat ik nog nooit had gedaan. Weinig bos in die route maar ben denk ik ook wel een wegmens ;) Vandaag wezen kijken voor een Sensa Sella TNT Tour Special 2012 en er ongeveer een half uur opgefietst. Zag op hun site dat ze ook modeljaar 2013 hadden voor slechts 20euro meer. Ziet er bijna hetzelfde uit, alleen ander zadel en banden. Deze besteld/betaald en ze dachten 2 a 3 weken alvorens ze hem gratis kunnen bezorgen. Heb wel foto's van model 2012 maar die zijn er genoeg te vinden op het net :P Fietsen van Sensa worden zonder trappers geleverd dus naast de €639 komt er 13,95 bij voor simpele MTB-trappers. Wie weet later nog SPD aangezien ik nog schoenen van de spinning heb liggen

Zit nu ongeveer 2 weken op dit forum te lezen dus weet de beginnersdingen ongeveer wel. Daarom minimaal Diore en voorvork met 3 sterren. 2e hands scheelt niet erg veel kwa prijs en wilde toch wel een 29er. Ik hoop verder nog veel te leren en eventueel met andere mensen uit de omgeving wat af te kunnen spreken zodra de fiets binnen is.
DylanE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 september 2012, 16:07

Ik zal me ook maar even voorstellen aangezien iedereen dat netjes doet:

Ik ben Dylan, 27 jaar woon in Arnhem.

Ik fiets sinds enkele weken de MTB route Arnhem-Oosterbeek-Wolfheze-Renkum-Doorwerth. Ik heb zelf altijd veel gefietst, maar nooit van het pad af. Ik rij op een Giant Yukon uit 2008 waar ik alles van vervangen heb op de voorvork na (momenteel op zoek hier op het forum).

Ik hoop een bijdrage aan dit mooie forum te kunnen leveren!
"Life is like riding a bicycle. In order to keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Ik ben Danny, 24 jaar en woon in het brabantse Boekel.

Ik heb al een hele tijd, vanaf 2005 ongeveer, een mtb staan maar heb er nooit echt goed gebruik van gemaakt. Sinds eind 2011 ben ik samen met een paar vrienden begonnen met mountainbiken, eerst wat rondfietsen door de bossen en later de mtb routes in de buurt onveilig gemaakt. Jammergenoeg net te laat begonnen met de toertochten waardoor ik die nog maar een klein aantal heb meegereden.

In de lente en zomer waren we vaak te vinden op de stippelberg route, de route van overloon en die van st oedenrode. Omdat ik steeds meer plezier in kreeg ben ik van mijn oude GT Avalanche overgestapt naar mn nieuwe Cube Reaction GTC Pro 29 waarmee ik dit seizoen de toertochten ga verrijden.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
hksmit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: do 15 juli 2010, 21:43
Mijn mountainbike: Bergwerk Faunus & Magura MB09XC
Contacteer:

Welkom mede-noorderling! In het 'Show your stuff' gedeelte op het forum verwachten wij uiteraard altijd foto's van ieder zijn fiets. Dus snel een paar foto's uploaden, foto's zeggen meer dan duizend woorden. :-q Oh en trouwens, er zijn hier ook voldoende routes, fietsgroepjes etc. etc. te vinden uit het noorden des lands in het 'Let's ride' topic. Genoeg leesvoer dus.
Mvg Harm
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Hallo bikers (m/v)!

Leek me netjes om me voor te stellen na jaren mee lezen op dit forum!

Maanfruit uit Arnhem. Als puber veel in de bossen gefietst en zonder vering , helm, spd's, hydraulica e.d. wortelpaden af gestormd, sprongen gemaakt en (bijna) bomen geraakt....... die goeie oude onstuimige tijd!

De "ziekte" ontstond weer zomaar, als een virus! Heb afgelopen jaren meerdere malen oude mtb's gekocht en met die oude vieze onderdelen weer een redelijke bike in elkaar gezet. En het fietsen….. zo soepel als “vroeger” gaat het niet meer, blauwe plekken, schrammen, schaafwonden en ander leed door het opzoeken van de onvermijdelijke grenzen.

Ik ben regelmatig te vinden op de lokale routes en ga al jaren 's avonds een rondje rijden voor de sport weer of geen weer. Mijn fiets techniek is matig, kijktechniek matiger evenals de conditie, maar dat gaat steeds beter. Heb een paar MTB clinics gedaan, toertochten over de weg en onlangs mijn eerste MTB tour, de Groesbeeks Gruwelijkste.

Hier mijn bike-o-grafie;
Vroeger:
- Batavus Buster, groen/ rood, kapot gegaan in 1993.
- Giant Terrago uit ca. 1992, weggegooid in 2002 (dood zonde, mooi stalen frame, mooie kleur maar de zadelpen zat vast, weet inmiddels hoe ik dat toen had kunnen verhelpen .
- Giant Cadex MTB, 2 stuks, 1 SS en 1 geared, verkocht in 2010.
- B1 Sydney, verkocht in 2011
- B1 Aluma, verkocht in 2011
- Specialized Rockhopper, verkocht in 2012

Huidig:
- Sensa Catena HS 33, gekocht begin 2012 omdat het te lang duurde voor de Kona werd geleverd
- Kona Unit Rohloff, september 2012 nu nog met Schwalbe Marathons (29 x 1,75) om te wennen en km’s te maken
- Muddy Fox/ Araya Pathfinder frame met horizontale pads en veel roest uit.... de vorige eeuw
- Gazelle Field Bike, 26” SS staal star, ook uit de vorige eeuw, het lelijke hertje

Toekomstige garage;
- Kona Unit Rohloff
- Staal, star, 29- er en SS op te bouwen met 2de hands spulletjes van dit forum

Ik ben het ouderwetse derrie- schakelen goed beu. Het wordt vies (als je niet na iedere of max. 3 ritten poetst), is kwetsbaar en het SS- en in het bos bevalt me erg goed! Hiermee verbeter ik mijn kijktechniek, kracht en inzicht en het scheelt derrie- irritatie én poetsen.

De groeten en keep up the good forumming! Forummers en mod’s, dank!

Maanfruit
(sorry, dit bericht kwam in de beginnershoek terecht)
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
dodojuice1980
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 26 september 2012, 19:04
Mijn mountainbike: Canyon Yellowstone AL 6.9 2013

Goedenavond,

Mijn naam is Quincy en ben 32 jaar oud.. na een hele tijd niets aan sport te hebben gedaan ben ik voor een aantal maanden geleden min of meer aangestoken met het atb virus :wink:

Ik ben woonachtig in Doetinchem en een aantal collega's fietsen daar met regelmaat de "Montferland" route, het toeval wou dat mijn zwager nog een Raleigh mountainbike in de schuur had staan waar hij niets meer mee deed, enige tijd later was het zover en fietste ik wat rond in de omgeving met zijn mountainbike.

Ook was ik erg huiverig voor de Montferland route door alle verhalen van collega's, maar op een gegeven toch de stoute schoenen aangetrokken en de ronde gefietst !

Man oh man, ik was gesloopt ! Ik noemde de route de Monsterland route :lol:

Gevoelsmatig had ik niet veel met de fiets van mijn zwager en zag bij collega's ook gave fietsen van Specialized, Felt, Giant etc helemaal compleet met remschijven en de hele mikmak, dat wou ik ook..

Uiteindelijk heb ik een Rose Count Solo 1 van april 2012 overgenomen van een collega en deze krijgt eerdaags de vuurdop in de Montferlandse bossen en ook fiets ik eind oktober in Milsbeek de route met collega's :-q

Afijn, ik ga nu eerst het forum eens fijn doorspitten en zal in een ander topic mijn fiets laten zien met specs !
Plaats reactie