Fietsroutes op mobiele telefoon... Apps? Hoe? Welke?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Black Betty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 8 juni 2012, 13:50
Mijn mountainbike: Cannondale Super V

Ik heb de zoekfunctie maar eens gebruikt en ook door de topics gescrollt, maar ik vind niet echt iets over fietsroutes en mtb-routes (bestaan die wel?) voor op de mobiele telefoon.

Ik lees met name over het gebruik van Garmin GPS-apparatuur en dergelijke, maar niet(s) over het gebruik van je mobiele telefoon om te navigeren en routes in op te slaan.

Tegenwoordig is er overal een app voor, zelfs een fietscomputer is te downloaden in app-vorm...

Vanwege het Geocachen heb ik nog een Garmin Etrex liggen. Die gebruik ik echter al tijden niet meer, omdat ik gewoon een Geocaching-app op m'n mobiel heb gedownload. Die is veel handiger dan met de Etrex rond te zoeken: je kunt ook meteen loggen als je een cache gevonden hebt en je hoeft dat dus niet achteraf te doen. Hartstikke handig...

Nou dacht ik dat dat toch ook zou moeten kunnen met fiets- en mtb-routes. De mobiele telefoons van tegenwoordig zijn zo multifunctioneel dat ze ook als fietscomputer ingezet kunnen worden en -dus- ook heel goed dienst kunnen doen als navigatieapparaat.

Ik heb overigens zelf een Adroid toestel (Galaxy S).

Nou heb ik een aantal vragen:

- Wat is een goede fietscomputer die je als app kunt downloaden?
- Kun je fiets- en/of mtb-routes downloaden en ín je fietcomputerapp gebruiken?
(bijvoorbeeld half-screen: bovenkant van het scherm voor de route en het onderste gedeelte als fietscomputer ofzo)
-Zo ja, waar kun je die downloaden naar je mobiel en hoe gebruik je ze?
-Zijn er goede tips/handigheidjes als je je mobiel als fietscomputer gebruikt?
IT'S BETTER TO BURN OUT, THAN TO FADE AWAY
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Misschien niet goed gezocht? http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... hilit=feun" onclick="window.open(this.href);return false;

Maarrrr, hoe zet je je telefoon op het stuur, hoe krijg je het waterdicht en na 2 uur is de accu leeg. Nah, succesnummer.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Black Betty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 8 juni 2012, 13:50
Mijn mountainbike: Cannondale Super V

Ramon 73 schreef:Misschien niet goed gezocht? http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... hilit=feun" onclick="window.open(this.href);return false;

Maarrrr, hoe zet je je telefoon op het stuur, hoe krijg je het waterdicht en na 2 uur is de accu leeg. Nah, succesnummer.
Topeak Dry Bag en met een volle accu heb ik al eens ruim 3 uur kunnen geocachen (permanent gps aan) en daarna nog 25% accu. Dat zou genoeg moeten zijn :wink:
IT'S BETTER TO BURN OUT, THAN TO FADE AWAY
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik snap dat je je telefoon met gps wilt gebruiken.
Maar er zijn beperkingen.
Die wegen voor de een zwaarder dan voor de ander.
Gewoon proberen en als je de smaak te pakken krijgt kan je altijd nog een Garmin kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
triode
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:39

Ooit Osmand geprobeert?
Zijn eenvoudig GPS routes op te importeren, heeft speciale "fiets" stand en werkt met Offline kaarten.
Mogelijk is voor in het terrein de voetgangersstand geschikter omdat de fietsstand de zandpaden overslaat.
Klein nadeel is dat er geen Nederlandse stemmen op zitten, maar daarvoor hebben ze weerk een app waarmee je stemmen van een TomTom kan importeren in het mapje Voice en dan stem data14 en data15 uit mijn hoofd zijn NL.
BikerRobert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: di 8 juni 2010, 14:34
Mijn mountainbike: Principia MSLe Pro

Deze avond nog Osmand gebruikt...uitgebreid programma met veel instellingen, dus voor ieder wat wils, vereist wel een beetje inlees werk op internet als je het ten volle wilt kunnen gebruiken.
Maar het werkt prima, het stuurt me zelfs over de MTB route naar huis terwijl er naast gewoon 'n plak asfalt ligt, of je dat fijn vind is aan jezelf natuurlijk.

Voorzover bij mij bekend is het de enige app (Android), waarmee je daadwerkelijk ook kan navigeren. Het volgen van gpstracks met aanwijzingen (gedownload, zelf gereden of zelf uitgezet op de pc), maar ook point to point navigatie van en naar adres.

Nadeel bij mij, is dat vrijwel continue wordt gezocht naar locatie, alsof hij het vindt en kort erna weer verliest. Met andere apps heb ik hier nooit last van, altijd meer dan voldoende satellieten en tussen de 5-9m nauwkeurig (in bos!). Het navigeren lijd er overigens niet onder, enkel telkens 'n melding onder in beeld van "location found". (Zou misschien aan mijn case kunnen liggen)

Accuduur valt reuzemee: in mijn smartfoon zit 'n 1500mAh accu, met continue scherm aan navigerend en 15min gefilmd te hebben, kwam ik 3kilometer van mijn huis in de problemen (accu <5%), op een rondje van 2.5uur, waarbij ik wel vertrokken ben met iets minder dan 70% accu.
Als je met een volle tank vertrekt en een beetje zuinig doet moet een standaard rondje van zeg 3-4 uur er toch makkelijk inzitten.

Grootste probleem is nog je smartfoon op je stuur krijgen, voor de Iphone zijn er een paar mooie oplossingen en voor android toestellen komt er ook steeds meer.
triode
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:39

BikerRobert schreef: Grootste probleem is nog je smartfoon op je stuur krijgen, voor de Iphone zijn er een paar mooie oplossingen en voor android toestellen komt er ook steeds meer.
Hoi Biker Robert
Inderdaad zijn er voor de Iphone meer bevestigingen voor op de fiets te krijgen.

Maar ook voor andere toestellen is er voldoende te krijgen, alleen vaak niet in de buurt..
Kijk eens op Ebay, en zoek met de trefwoorden als je merk of type toestel met daarachter "bicycle", dus bijvoorbeeld "s2 bicycle".
Klik dan linksonder op "Wereldwijd" en "Nu kopen" en klik dan midden boven op sorteren op "Prijs + verzendkosten laagste..."
Houd wel rekening met een levertijd van ongeveer 3 weken !!! vanuit China.
Betalen gaat vaak via Paypal, en garantie is niet te doen ivm. verzendkosten.

De voordelen zijn het behoorlijk ruime aanbod en de aantrekkelijke prijzen.

ps. heb je al de extra app GpsFix getest? Ik denk niet dat dat zaligmakend is, maar mogelijk helpt het tegen die wegval?

O ja tip voor Nederlandse stemmen op Osmand:
Er is een speciale app OsmAnd Voice Import , zoek een willekeurige backup van een willekeurige TomTom en zoek daar naar het mapje "Voice(s)" en kopieer "data14.chk" en "data15.chk" naar je sd kaartje van je telefoon en importeer deze met die Voice import app. Zowel de app als de twee bestandjes kun je erna gewoon verwijderen.
Deze twee bestandjes zijn de bekende Nederlandse TomTom stemmen.
Plaats reactie