Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Beste (nieuwe) forumgebruiker.
In de afgelopen jaren is er een gebruik ontstaan in de Beginnershoek om jezelf voor te stellen. Op zich is deze vorm van netiquette prima, maar de Beginnerhoek sneeuwt zolangzamerhand onder in de voorsteltopics en dat is nou net niet de bedoeling.

In de afgelopen jaren is ook gebleken dat het gros van de mensen die zich netjes voorstelt weer even snel afscheid nemen als ze zijn gekomen. Alles bij elkaar optellende zijn wij als forumbeheerders tot de conclusie gekomen dat we de voorstelmomenten gaan bundelen in één topic.

Uitgangspunt bij dit topic is dat een ieder die zichzelf voorstelt al een virtueel ‘Welkom!’ als antwoord krijgt. Dit hoeft dus niet eindeloos herhaald te worden.
Het is uiteraard prima om wat inhoudelijke vragen te stellen met de welbekende @ of een citaat, maar wel to-the-point.

Mocht je jezelf willen voorstellen en gelijk de foto's van je fiets willen laten zien, dan hebben wij daarvoor Show Your Stuff beschikbaar.

Succes verder met voorstellen, welkom en veel (lees)plezier op dit forum. Let's Ride!
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Tip om de voorstellers naar showyourstuff te verplaatsen ?! En die ook bovenaan te plaatsen ipv helemaal onderaan ... (betere naam is : "wie is wie","stel je hier voor" enz ...)
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

heb je/jullie er ook al aan gedacht dat er dan waarschijnlijk net zo'n grote stroom "bikeadvies/welke-moet-ik-kopen" topics zal komen in dat subforum?
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Axium schreef:heb je/jullie er ook al aan gedacht dat er dan waarschijnlijk net zo'n grote stroom "bikeadvies/welke-moet-ik-kopen" topics zal komen in dat subforum?
Daar was de beginnershoek oorspronkelijk ook voor bedoeld. Een plek waar beginners "domme" vragen kunnen stellen, zonder meteen om de oren te krijgen dat ze toch echt minimaal XT moeten hebben en dat ze wel erg dom zijn als ze niet snappen wat OTB betekent (ja, dat gebeurde regelmatig).

Dus: dat is nu net de bedoeling, dat het hier in de losse topics weer vooral gewoon gaat over beginnersvragen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

misschien is het dan ook verstandig om een algemeen "welke fiets moet ik kopen" topic te maken, zodat de minder vaak voorkomende beginnersvragen over materiaal, conditie en techniek etc. weer wat meer op de voorgrond komen te liggen.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Axium schreef:misschien is het dan ook verstandig om een algemeen "welke fiets moet ik kopen" topic te maken, zodat de minder vaak voorkomende beginnersvragen over materiaal, conditie en techniek etc. weer wat meer op de voorgrond komen te liggen.
Succes. Dit topic is nadrukkelijk niet bedoeld om het voorsteltopic te bespreken, dat hebben we achter de schermen al voldoende gedaan en is een niet-democratisch besluit van het forumbeheer richting de gebruikers.
Tips en trucs kunnen per PB naar een moderator naar keuze. Alle off-topic posts hierna zullen -zonder uitzondering- worden verwijderd. Bedankt voor de medewerking.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Axium schreef:misschien is het dan ook verstandig om een algemeen "welke fiets moet ik kopen" topic te maken, zodat de minder vaak voorkomende beginnersvragen over materiaal, conditie en techniek etc. weer wat meer op de voorgrond komen te liggen.
Een algemeen adviestopic is hier natuurlijk al voor. Een verzameltopic hiervoor waarin ook de vragen worden geplaatst, wordt natuurlijk een chaos; de vragen en antwoorden van/voor verschillende members gaan dan door elkaar heen lopen. Gaan we dus niet doen. Hiervoor is JUIST de beginnershoek, zoals wicked ook al aangaf. Ook om de 500.000 keer terugkomende zelfde vragen een plaats te geven, om de wat meer berekende vragen van de noob-vragen gescheiden te houden die wél in bikeadvies thuis horen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Coen Roetgerink
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 augustus 2012, 21:04
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC PRO 2018

Opverzoek van Wicked DJ mijn verhaal hier geplakt:

Hallo Allemaal !

Mijn naam is Coen Roetgerink, 24 Jaar woonende in Rijssen (Tukkerland). Hobby's: Rally Rijden, Model Heli Vliegen, MTB.
Vroeger heb ik +- 6/7 Jaar intensief gefietst met name veldtoertochten en enkele competie-wedstrijden.
mijn huidige fiets is een Gaint Team fiets ergens uit 1998 / 2000
geupgrade met een omni vork (Rose) STX/LX afgemonteerd, SRAM gripshift.
In mijn jongere jaren reed ik veel met mijn vader samen, totdat tijdens een weekend fietsen in vaals (Limburg)
mijn vader tijdens het fietsen spontaan een hart-infart heeft gekregen. (dit verdient meer uitleg), in éérste instantie leek niets ernstigs hij moest overgeven en voelde zich niet goed, zijn toen verder gefiets en na een aantal weken, bleek de uitkomst hart-infart, hoop gesodemieter met werk,gezondheid,etc, en de fiets blijft staan, en is de laatste 9/10 jaar niet meer aangeraakt. nu zeg ik JAMMER!.
nu ik beetje aangekomen ben en het licht weer helemaal heb gezien met fietsen de laatste tijd wil ik weer goed beginnen.
ZO, hebben we dat gehad:P
gelijk de eerste vraag dan maar, Mijn fiets bevalt me niet goed meer, kreeg zere rug, en bovendien rijden mijn mede MTB'ers allemaal op een 10 speed groep en ik nog een 7 speed erop heb liggen ( en dat ook nog met een erg klein verzet,) hou ik ze niet meer bij, en nu de voorvork ook gaar is, ben ik aan het kijken naar van anders,
ben altijd iemand en iets koopt wat in 1 keer goed moet zijn.
Mijn oog is gevallen op een testfiets Lapierre Pro Race 700 (2011), morgen haal ik hem op om er een weekend mee te testen ( is een goede bekende ondernemer van me ). hij is Lappiere dealer en zweert erbij dat dit ERG goed is, nu ben ik natuurlijk ook de CUBE fietsen tegen gekomen en z'n Reaction GTC Pro lijkt me ook wel wat, is gewoon in mijn ogen dezelfde fiets enkel het frame is uiteraard anders.
Als amateur fietser hoef ik absoluut geen TOP-SPEC bike, koop ook het liefst z'n fiets bij iemand uit de schuur. goedkoper:)
Kunnen jullie me helpen een goede beslissing te nemen ?

Dank jullie wel !
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Hoi mede-MTB'ers,

Naam: Antonie
Bouwjaar: 1970

Ik mountainbike (in meer of mindere mate) al een jaar of 16. Helaas is mijn plezier in die sport een 10-tal jaren vergald door steeds terugkerende knieklachten. Gelukkig is dat steeds minder het geval en kan ik steeds intensiever gaan fietsen. Dat leek me hèt moment om ook maar eens forum-lid te worden.

Aangezien ik tegenwoordig vlak bij de Veluwe woon (ergens tussen Voorthuizen en Putten), kan ik wel mooie ritten maken. Mochten er forum-leden in de buurt wonen, dan hoor ik het graag. Mijn trouwe fietsen zijn een aluminium hardtail (Giant ATX 880) en een Carbon 'Fully' (Giant NRS carbon). Helaas is mijn conditie tot een triest nulpunt gezakt en voelt het als opnieuw beginnen. Maar ik ben al lang blij dat het plezier weer terug is....

(Voor de volledigheid; ik heb heus wel meer interesses dan MTB'en. Daaronder vallen: windsurfen, Films en muziek, lezen en luieren.)
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
dramenia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 14:24

Een hele goede (dag/avond/nacht),

Mijn naam is chris, ben geboren in 1987, en heb in het verleden "gemountainbiked" (met een hardtail en zo goedkoop mogelijk).

Nu heb ik net me nieuwe MTB binnen (fotos komen morgen), en wil het weer volledig gaan oppakken.
Heb al een redelijk oefenterrein gevonden in me "achtertuin" (woon tussen wageningen en rhenen) waar ik nu kan beginnen met conditie trainen en beenspieren.

heb voorheen regelmatig in de lunterse en edesche bossen gefietst, en heb net de routes van de utrechtste heuvelrug in me gps gezet, en als het weer een beetje koel is, ga ik die eens onveilig maken.


Voor de rest ben ik laborant, programmeer ik websites en automatiseringen, kijk ik veel VEEL films en luister veel muziek (van death metal tot aan guus meeuwis)

Greetzzzz chris
Mark1969
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 augustus 2012, 22:21

Hey,
Ik ben Mark nieuw op het forum en nieuw met mountainbiken.
Heb net tweede handsje gekocht welke ik langzaam wil gaan upgraden.
Heb in het verleden wel veel gefiets op race fiets, maar wil me nu toeleggen op het atb'en.

Zoek mensen in de buurt van Hoofddorp die ook atb'en waarbij ik me kan aansluiten om zo niet altijd alleen te moeten fietsen

Grtz Mark
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hi Mark, kijk en/of post dan eens in het 'let's ride' deel: http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=18" onclick="window.open(this.href);return false;

De hotspot voor eenzame bikers ;)
RuudHuijbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:02

Hallo,

Ook ik ben nieuw op dit forum en zal me dan ook maar even voorstellen.
Ik ben Ruud, 21 jaartjes jong en woonachtig in het prachtige Lieshout. Mijn vader heeft ooit in een fanatieke bui meer dan 10 jaar geleden een mountainbike gekocht, de eerste maandjes een aantal keer op gefietst om hem vervolgens een de schuur te plaatsen. Na een paar jaar ongebruikt in de schuur te hebben gestaan, leek het mij misschien wel iets voor mij om te proberen. Dus zo begon het, zo nu en dan als het zonnetje scheen in het weekend stapte ik op de mountainbike (ongeveer 1 keer per maand, in de lente/zomer). Sinds een jaartje iets meer vrije tijd gekregen, en besloten toch iets vaker op het fietsje te stappen en het bevalt me heel erg goed, afgelopen jaar ook steeds professioneler geworden, inmiddels volledige outfit en sinds kort toch ook maar een helm gekocht. En nu werd het wel eens tijd voor een nieuwe fiets. Op internet gaan zoeken voor advies, dit forum tegengekomen, wat mijn enthousiasme alleen maar aangewakkerd heeft. En er inmiddels ook achter gekomen dat er eigenlijk best veel bekende uit de buurt ook mtb'en dus hoef me in ieder geval niet meer zo alleen te voelen.

Ik rij nu nog een B1 torix (ongeveerd en voornamelijk met shimano deore afgemonteerd), maar heb deze week bij de fietsenwinkel op de hoek een leuke (als nieuwe) cube ltd comp 2011 voor een zacht prijsje op de kop kunnen tikken welke ik volgende week op kan komen halen. Zodra ik hem heb zal ik er wel een foto's van maken en een SYS-topic aanmaken. En ik heb dus al veel zin het komende tijd uit te proberen. Ik heb het geluk dicht bij een aantal mtb-routes te wonen, zo ken ik de routes in Nuenen en Sint-Oedenrode op mijn duimpje, maar ook Best en Gemert zijn lekker dichtbij. Zodra ik mijn nieuwe fiets heb wil ik ook meer met groepen fietsen en misschien wel een aantal toertochten in de regio doen.

Naast fietsen heb ik nog een passie voor klassieke-, wereld- en jazzmuziek. Ben zelf actief muzikant maar hoop met mijn studie muziekmanagement er ook meer mee te kunnen doen.

So...that's me! Mochten er hier nog meer mensen uit de buurt van Lieshout komen en zin hebben om een keer samen te fietsen, stuur me maar een pb. En ik zal een dezer dagen een SYS-topic maken zodra ik de fiets binnen heb, dan kan je daar ook reageren.

Groeten,
Ruud
Harry B
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 22:28

Nou, ik ook dan maar. Ik heb een paar jaar terug een (toen al) ouwe fiets gekocht om te kunnen oordelen of ik MTB'en leuk vind. Mijn stalen ros is een Bulls Comp 4.50 of zoiets, hebben ze ooit eens gevonden bij een afgraving naar een oude Romeinse legerplaats. Wat dacht je wat? Ik vind het leuk! Op dit moment heb ik het besluit genomen om écht te gaan fietsen. Ik bedoel dan niet steil op en neer, maar lekker rossen door bos en hei. Voorlopig kan ik dat op mijn Bulls met z'n krakkemikkige voorvork. Ik hoop begin volgend jaar voldoende conditie te hebben om 'ns op zoek te gaan naar een modern fietsje. Ik ben er nog niet over uit of ik een fully neem of niet.

Ik beloof hierbij met allebei m'n handen en voeten op m'n hart dat ik jullie nooit, maar dan ook nooit, zal vermoeien met stomme (beginners)vragen.

Over stomme vragen gesproken: Ik heb met interesse een topic gelezen over het scheren van benen, het zogenaamd geswanjeerd eruit zien. Dat lijkt mij wel wat. Kan ik nou niet, gewoon om te proberen, één been scheren en kijken hoe het bevalt? Welk been raden jullie mij dan aan om te scheren? Ik rij gewoonlijk aan de rechterkant van de weg! (Geintje, niet op reageren, Lena)

Harry
MaReVin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 01:51
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 26

Hallo mede-bikers,

Na dit forum al enige tijd afgestruind te hebben voor waardevolle info, nieuwtjes en verhalen van andere enthousiastelingen leek het mij nu ook eens tijd mezelf voor te stellen.

Ik ben Reza, 33 jaar en woonachtig in de omgeving Zwolle.
In het verleden veel op de (race)fiets gezeten - mede gemotiveerd door mijn ouweheer die als enige hobby naast zijn werk asfalt vreten op de racefiets had ;)
De eerste dagtrip op de racefiets (van onze woonplaats in Friesland naar familie in Noordwijk aan Zee - plm 220 km verder) zal ik nooit vergeten.
Om het op te sommen: lekker op tempo, daarna compleet stukgaan op de afsluitdijk met wind tegen en na (wat een eeuwigheid leek) een uur of wat verder op de plek van bestemming aankomen en even "lekker verkrampen", resulterend in een hoopje ellende in de foetus-houding in de berm naast de fiets :P

Ondanks de vele leuke trips en plezier in het fietsen is het tijdens de beginjaren van mijn studie toch compleet downhill gegaan (no pun intended - of toch wel... ;))
Studie, werk (IT) en (andere) hobbies vereisten nogal wat "couchpotato-skills" waarvan ik blijkbaar plenty had, en dat gecombineerd met liefde voor lekker eten en weinig tot geen beweging resulteerde in heel wat overtollige kilo's.
Vorig jaar na een leuke vakantie in Zwitserland met vrouw en kind begon ik me toch steeds meer te ergeren aan mijn (gebrek) aan conditie en het meezeulen van al dat extra gewicht.
Dat, plus het feit dat mijn dochter steeds actiever werd (ze is nu 3 jaar en BARST van de energie) gaf mij eindelijk de discipline en motivatie om de spreekwoordelijke knop om te zetten en ervoor te gaan. Rennen, springen, spelen met mijn kleine meid, zonder dat ik mezelf in de weg zat was (en is) me alles waard.

Nu een jaar later ben ik 40 kilo kwijt en de knop blijft om ;)
Veel lopen (in het begin), fietsen (woon-werk) en daarna de "oude hobby" oppakken - alleen heb ik nu de racefiets "ingeruild" voor een mountainbike.
De funfactor, de techniek (het sleutelen), de "vibe" die bij MTB'ers leeft, het is vreselijk aanstekelijk :D
Eigenlijk is inmiddels het fit worden / fit blijven nu een bijkomstigheid geworden - ik heb mijn doelen nu gezet op het verbeteren van mijn techniek om uiteindelijk (hopelijk volgend jaar) een mooie trip in het buitenland te kunnen maken.

Heb alweer teveel op de toetsenplank lopen rammen...
Ik hou de "Let's ride" sectie in de gaten, lijkt me erg leuk om eens in een groep met andere enthousiastelingen routes te verkennen!
Dit weekend in ieder geval een paar keer de Lemelerberg op en af :)

Ride hard! :-q
"Work to Eat. Eat to Live. Live to Bike. Bike to Work."
Plaats reactie