Kaarten via Mapsource op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gmaptool is Pools, moet je googlen.
Mapsource is van Garmin, kan je zo downloaden op garmin.com.
Eerst Basecamp instaleren ( ook garmin.com ).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

ThaSingleTrackMastah schreef:Gmaptool is Pools, moet je googlen.
Mapsource is van Garmin, kan je zo downloaden op garmin.com.
Eerst Basecamp instaleren ( ook garmin.com ).
.....abacadabra...... :~
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Arjan1 schreef:.....abacadabra...... :~
Jeumig.....duidelijk zat leek mij toch.
Enfin, wat je moet doen:
1. Vanaf deze locatie, Basecamp downloaden
2. Basecamp installeren
3. Kaarten installeren (OpenMTBmap kun je op mijn onderschrift downloaden)
4. Indien aanwezig: gekochte Garmin kaarten registreren in Basecamp
5. Vanaf deze locatie, Mapsource downloaden
6. Mapsource installeren
7. Vanaf hier gmaptool downloaden
8. Gmaptool installeren

Als je niet weet wat te doen, stel dan een gerichte vraag. Als het nu nog abracadabra is, dan zou ik een beter passende methode zoeken om je doel te bereiken.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
willy666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: di 14 februari 2012, 12:26
Mijn mountainbike: Trek Full Stache 8

ik heb gewoon mapsource gedownload, kaarten van OpenMtbMap, Citynavigator Europa, Fietsmap Openbenelux erin gezet, daarna Trainingscenter en WinGDB3 gedownload en dat was het. Werkt allemaal perfect
HOPE DOET LEVEN!!!
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Ramon 73 schreef:
Arjan1 schreef:.....abacadabra...... :~
Jeumig.....duidelijk zat leek mij toch.
Enfin, wat je moet doen:
1. Vanaf deze locatie, Basecamp downloaden
2. Basecamp installeren
3. Kaarten installeren (OpenMTBmap kun je op mijn onderschrift downloaden)
4. Indien aanwezig: gekochte Garmin kaarten registreren in Basecamp
5. Vanaf deze locatie, Mapsource downloaden
6. Mapsource installeren
7. Vanaf hier gmaptool downloaden
8. Gmaptool installeren

Als je niet weet wat te doen, stel dan een gerichte vraag. Als het nu nog abracadabra is, dan zou ik een beter passende methode zoeken om je doel te bereiken.
Geloof het of niet, maar er zijn mensen die niet thuis zijn in de computer wereld.. :wink:

Basecamp gelukt om te downlaoden, maar OpenMTBmap en Mapsourse downloaden lukt niet, die komen alleen op als .exe... :~
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Arjan1 schreef:Geloof het of niet, maar er zijn mensen die niet thuis zijn in de computer wereld.. :wink:

Basecamp gelukt om te downlaoden, maar OpenMTBmap en Mapsourse downloaden lukt niet, die komen alleen op als .exe... :~
Er zijn meer mensen niet thuis in computers dan er wel in thuis zijn. Maar om dan uitleg met abracadabra te beantwoorden helpt ons assistenten ook niet echt verder. Maar goed, we hebben steeds wat meer info.

Basecamp draait dus? Indien ja, dan kun je verder.
MapsourCe en openmtbmap worden idd als een enkele .exe binnen gehaald. Gewoon die openen, dan wordt het hele zaakje uitgepakt en de installatie gestart.

Maar punt van eerlijke en oprechte kritiek, ik weet best wat van computers en gps-en maar mijn eerste Garmin was een pittige uitdaging. Nou was die wat minder handig dan de huidige modellen (60CSx). Je zou heel veel profijt kunnen hebben bij een cursus (Bever bijvoorbeeld, of Waypoint). Ik wil je niet afbreken, maar iets directere hulp dan via een forum zou je erg veel baat bij kunnen hebben. Niet dat we je hier niet willen helpen, maar denk dat het veel tijd in beslag gaat nemen zo.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Is er mapsource en openmtbmap voor Mac ergens te downloaden?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Er is geen MapSource voor de Mac; gebruik daarvoor in de plaats BaseCamp: http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4449" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kun je vinden hoe je de Openmtbmap op de Mac kunt installeren: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=744" onclick="window.open(this.href);return false;
FoFo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 16:29
Mijn mountainbike: Trek 6500

Ik sta op het punt een garmin edge 800 bundel aan te schaffen maar wou eerst proberen om wat kaarten te rijgen, aangezien ik deze anders zou moeten kopen. bij openmtbmap al wat kaarten gehaald (ned, be, dui, lux) en deze kan ik een voor een op het scherm toveren.

Heb ze ook al geselecteerd en een mooie lijst met maps. Maar... mijn vraag
- Komt er dadelijk in mijn edge ook zo'n waslijst met meer dan 300 kaarten?
- Er is mij aangeraden om kaarten die niet worden gebruikt uit te zetten ivm geheugen gebruik(snelheid)
- hoe worden de overgangen tussen verschillende kaarten/landen weergegeven (wittevlekken, tijdelijk geen kaart???)

hopelijk kan iemand hier een antwoord geven omdat ik de informatie over de kaarten ook hier vandaan heb.

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door FoFo op di 31 juli 2012, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Proud member of http://www.ATBbikers.nl
willy666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: di 14 februari 2012, 12:26
Mijn mountainbike: Trek Full Stache 8

Ik heb alleen Citynavigator europa, Openmtbmap, en Openfietsmap Benelux op de edge 800 staan
je selecteert op je garmin inderdaad maar 1 kaart, en de rest zet je uit,
Wat bedoel je met overgangen? Bij opnenmtb geeft hij natuurlijk minder wegen aan als bij een bv openbenelux, maar ik heb nog nooit geen witte vlekken gehad. dat heb je met je gewone navigatie toch ook niet als je door de ''weilanden '' rijdt.
Als je hem alleen gebruikt voor mountainbike in nederland en ardennen , dan heb je eigenlijk aan 2 kaarter genoeg [openmtb en topo benelux ]
HOPE DOET LEVEN!!!
FoFo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 16:29
Mijn mountainbike: Trek 6500

Ik heb de kaarten van openmtbmap via mapsource op de garmin ga zetten heb ik ongeveer 231 kaartjes, zoals uitgelegd in de eerste post van dit topic.

edit: maar ik ben er al denk ik al achter. Wat men selecteerd aan kleine kaartjes (links in de lijst) zet mapsource op naar een groot .img bestand. Waarschjnlijk leest garmin dit uit als een groote aaneengesloten kaart. of zit ik er dan naast?
Proud member of http://www.ATBbikers.nl
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

MapSource stelt je in staat om delen van een kaart te selecteren (wat je in die lijst ziet zijn alle deelstukjes); handig als je bijv. een EU-kaart hebt, maar alleen NL nodig hebt. Het toestel laat 't gewoon als één kaart zien.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Heb op de Micro-SD van mijn Edge 800 2 kaartselecties gezet en die worden ook herkend als ik de Edge opstart. Ik heb een 3e selectie gemaakt op dezelfde manier, maar deze wordt opeens niét herkend...... Ik heb ook geprobeerd de gehele kaart (Topo Benelux) te installeren op de SD, maar deze vind de Edge ook niet terug.......
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Zie je andere topic met dezelfde vraag.
Monkey biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:47
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 29 inch fully 2012
Contacteer:

Waarschijnlijk heb je te veel kaartdelen gedownload en past het niet meer op de SD. Nieuwe SD kaar erin of de andere delen beperken tot wat je echt nodig hebt. Ik heb b.v. een SD kaart met Frankrijk en 1 van Spanje. Maar als je weet waar je naar toe gaat dan zet je alleen het deelkaartje erop. Succes.
Plaats reactie