Opinie nieuwe routes Deurne / Vlierden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Ateaze
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 597
Lid geworden op: zo 15 maart 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert - Specialized Fuse
Contacteer:

Sinds kort hebben beide routes een transformatie ondergaan. Toen een aantal weken geleden in de plaatselijke krant las over het initiatief om routes in de regio aan te pakken en vooral veel singletrack in de bouwen was ik natuurlijk wild enthousiast zoals elke mtb'r zou worden denk ik.
Ik vind het initiatief dan ook nog steeds erg goed, maar....

Inmiddels de aangepaste route Deurne en Vlierden een aantal keer gereden en helaas ben ik niet erg positief gestemd. Voordeel van de twijfel gegeven door de routes een aantal keer te rijden, misschien moest ik wel gewoon wennen.
De singletracks "lopen" op een of andere manier voor geen meter.
In de route Deurne is de eerste bocht naar rechts meteen niet logisch. Het gedeelte bij de bult is dan wel weer goed gedaan.
Het singletrack gedeelte dat helemaal nieuw is bij het Buntven sla ik voortaan over en hou de oude route aan. Er zit geen 'flow' in, bepaalde bochten lopen echt niet en vertragen enorm. Neem bijvoorbeeld de route bij Ommel welke ook erg technisch is maar je kunt daar wel lijnen rijden waardoor de vaart er wel in blijft.

De route Vlierden zit een stuk singletrack in waar je zelfs de helft van moet lopen, al zijn we vrij evaren mtb'ers. Haakse bochten met direct daarna een klim door los zand. Je kunt simpelweg niet genoeg vaart maken om er tegenop te komen. Bepaalde stukken/ klimmen zijn wel uitdagend omdat je ze maar net kunt halen, maar de stukken die je zeker niet kunt fietsen verpesten het dan weer een beetje.

Nogmaals alle lof voor het initiatief, maar je kunt zien dat de aanleg is gedaan door degene die volgens mij vooral veel op de weg fietsen en op de mtb voor erbij om de winter door te komen.

Het is natuurlijk maar een mening, mocht je deze routes ook gereden hebben dan ben ik erg benieuwd hoe jij erover denkt.
http://www.muddytracks.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Jouw ervaring heb ik ook van anderen gehoord.

Zelf heb ik hem nog niet gefietst maar ik ga binnenkort ook maar eens kijken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Martijn2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 13 februari 2012, 16:25

Ik doe de route Deurne zandbos regelmatig. Ik vind de 2 nieuwe stukken in het begin wel heel gaaf. Een nieuw singletrack stuk halverwege bij het buntven heb ik niet gezien, maar dat zal wel komen omdat ik niet te goed naar de paaltjes kijk. Klopt het dat waar je op de oude route vanaf een recht stuk linksaf een singletrack op gaat, maar nu rechtdoor gaat? Daar mistte ik volgensmij een bordje pas. Ik zal de volgende keer eens wat beter op de bordjes letten.

Wat is trouwens een redelijke tijd/snelheid voor die route. Ik begon een aantal maanden terug met 0 conditie deed ik de oude route in bijna 35 minuten. Nu zat ik de laatste keer op 20,7 km/h gemiddeld.
Ateaze
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 597
Lid geworden op: zo 15 maart 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert - Specialized Fuse
Contacteer:

Martijn2 schreef:Ik doe de route Deurne zandbos regelmatig. Ik vind de 2 nieuwe stukken in het begin wel heel gaaf. Een nieuw singletrack stuk halverwege bij het buntven heb ik niet gezien, maar dat zal wel komen omdat ik niet te goed naar de paaltjes kijk. Klopt het dat waar je op de oude route vanaf een recht stuk linksaf een singletrack op gaat, maar nu rechtdoor gaat? Daar mistte ik volgensmij een bordje pas. Ik zal de volgende keer eens wat beter op de bordjes letten.

Wat is trouwens een redelijke tijd/snelheid voor die route. Ik begon een aantal maanden terug met 0 conditie deed ik de oude route in bijna 35 minuten. Nu zat ik de laatste keer op 20,7 km/h gemiddeld.
Je moet op een gegeven moment toch om die omgevallen boom heen door een klein paadje? Daarna krijg je een recht stuk en moet je halverwege rechts het fietspad op ipv rechtdoor. Daarna ga je na ongeveer 100 mtr links de singletrack op.

Ik heb het nu nog een paar keer gereden en begin wel steeds meer te wennen.

De oude route rij ik +/- 27.2 gemiddeld met een tijd van net onder de 20 minuten bij normale omstandigheden. Dit lukt 2x achter elkaar met een korte pauze. Zeg erbij dat ik sinds lange tijd weer in goede vorm steek.
http://www.muddytracks.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
StefanV
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 6 september 2011, 17:13
Mijn mountainbike: No Name 29er Hardtail

Dat echt nieuwe aangelegde stuk in de route Vlierden is inderdaad niet te doen. Ik dacht al dat het aan mij lag, maar er zijn er blijkbaar meer die er moeite mee hebben.
Big wheels keep on turning.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

HHHHMMMM zal eens gaan zien van het weekeinde wat er veranderd is.
Als de route net aangelegd is moet de route nog wel aangereden worden dus daar zit wel een punt van dat het niet loopt,duurt ongeveer een jaar voor zoiets echt goed aangereden en ingereden is.
Laat het seffens weten als ik em gereden heb.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Heb de route van Vlierden en Deurne gereden en vind het een echte verbetering.
Route Deurne bij het zandbos is het laatste stuk het eerste stuk geworden en die loopt inderdaad niet maar dat probleem word wel opgelost door de route te gebruiken en dan gaan de bochten automatisch beter lopen.
Route Vlierden is het stuk wat er bij is gekomen wel een verbetering en vind ik het een mooi stukje er bij.
Het loopt nog niet echt lekker maar ook dat gaat door het gebruik wel beter lopen.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Stiggy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2011, 15:17

Heb ze vandaag ook weer eens gedaan.

Deurne: In het eerste stuk vind ik inderdaad geen lekkere flow inzitten, maar zo te zien wou men optimaal gebruik maken van het bultje daar (erop, eraf, erop, eraf...). Met een keer minder of wat ruimere bochten was het wellicht wat lekkerder geweest. De rest vind ik wel een hele verbetering. Ik vind het sowieso geweldig dat het weer eens wat anders loopt, dat houdt er een beetje avontuur in. Ik vond het ook wel lekker lopen en de route is wat langer geworden. Wat mij betreft prima verbetering dus.

Vlierden: was al niet mijn favoriete route, maar tijdens het eerste deel was ik mijn mening aan het bijstellen. Geen heuvels, maar de paden zijn strak als een biljartlaken (geen wortels, geen los zand) dus je fietst er met een flink tempo overheen. Ook wel eens lekker! Maar... dan het nieuwe stuk, dat slaat echt helemaal nergens op. Die klimmetjes zijn niet te doen (inderdaad haaks de bocht om en dan in heel los zand klimmen). Dat lukte mij niet, en aan de sporen te zien andere ook niet. Je staat tot je spaken in los zand en ziet alleen sporen met voetstappen ernaast en wat bredere sporen (motorcrossers vermoed ik). Op die manier wordt het nooit vast gereden, en zelfs als het vast is vraag ik me af of het niet te extreem is om lekker overheen te gaan. Als je iedere keer af moet stappen dan is je lol zo over. Verderop zitten er helaas ook nog steeds veel door motorcrossers kapot gereden stukken in. Wat mij betreft hadden ze dat beter aan kunnen pakken.

Maar het is sowieso geweldig dat er vrijwilligers zijn die aan de paden werken! Wij profiteren mee, dus we mogen eigenlijk helemaal niet klagen hè?
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Ben vandaag ook op de route van Vlierden geweest en ik heb nergens af hoeven stappen,skills perhaps.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Hoe koppel je deze routes aan mekaar? Ik heb ze beide los van mekaar gereden maar waar is de verbindings route?? En hoeveel km is het als je beide routes inclusief de verbindings route aan mekaar rijdt?
Stiggy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 juni 2011, 15:17

Koeenuhhh: Ik reed eerst Deurne. Vlierden is dan heel simpel te vinden (en vlak bij): een stukje langs de N270 richting Helmond rijden. Aan de rechterkant passeer je dan de Raktseweg waarna je vrij snel aan de linkerkant de Biesdeel op moet (klein weggetje, onverhard voor auto's, verhard fietspaadje ernaast). Als je de spoorwegovergang over bent begint de verbindingsroute naar Vlierden vrijwel meteen aan je rechterkant. Beide routes samen + verbindingsstukje is tussen de 25 en 30 km.

Klein stukje Vlierden en dan door naar Liessel is ook een mooie optie trouwens. Da's denk ik een kwartiertje fietsen (heb het nog maar 2x gedaan en niet precies getimed), en ik vind Liessel een stukje mooier. Maar smaken verschillen natuurlijk!

mtbfool: Dus jij kart dat nieuwe stuk met mul zand in 1 keer door zonder af te stappen? I'm impressed! Zal zeker het verschil in skills zijn: het verschil tussen een zondagsrijder zoals ik en een ervaren rot / winkeleigenaar als jij, hehe. :winkie: Ik kom binnenkort nog wel eens langs, ik heb een nieuw zadel nodig, want van deze krijg ik pijn aan mijn r.... :D
Ateaze
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 597
Lid geworden op: zo 15 maart 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert - Specialized Fuse
Contacteer:

mtbfool schreef:Ben vandaag ook op de route van Vlierden geweest en ik heb nergens af hoeven stappen,skills perhaps.

Grtz; mtbfool
Wanneer was die volgende clinic ook alweer 8) ?
http://www.muddytracks.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ErwinV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 19:40
Mijn mountainbike: cube reaction

Ik heb het nieuwe Vlierden nu verschillende keren gefietst,het is een hele aanwinst die nieuwe stukken erin.Het eerste nieuwe stukje is het mooiste het is wel nog los maar hier komt de techniek kijken,op 1 stuk moet ik afstappen daar ga je na een bocht meteen omhoog maar op een dag kom ik daar boven zonder af te stappen.Fiets dat stukje voor op het kleinste blad.

Stiggy: Dat zijn geen motorcrossers maar endurorijders,vind het jammer dat er altijd met het vingertje meteen naar de motorcrossers wordt gewezen terwijl deze gewoon hun rondjes rijden op de crossbaan.Maar dan heb je ook nog eens verschil tussen endurorijders, jongens die een enduro in de schuur hebben staan rijden puur voor de lol rijden als gekken rond gaan voor geen meter aan de kant dat heb ik zelf ondervonden en passen de snelheid niet aan tijdens het passeren van de overige bosgebruikers dat zijn de boosdoeners hebben totaal geen respect voor andere en dan heb je endurorijders die wel netjes aan de kant gaan en snelheid aanpassen dat heb ik een tijdje terug in Liessel gehad op een singletrack kwam een groepje tegen hun gingen mooi aan de kant en deze hebben wel respect voor andere mede bosgebruikers.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Jongens het is niet zo moeilijk maar je moet even verder kijken dan je bocht lang is dat helpt heel erg veel.
Als jullie zin hebben wagen we er een clinicje aan dat is geen probleem.

Stiggy; tja wat moet ik nu zeggen,ik zie je wel verschijnen :-D

Route verbind vlak bij de camping in Vlierden en gaat van daar uit verder naar Liessel maar een stukje verder is ook een verbindingsroute.
Ik heb gisteren Vlierden,Ommel en Deurne achter elkaar gedaan.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Stiggy schreef:Koeenuhhh: Ik reed eerst Deurne. Vlierden is dan heel simpel te vinden (en vlak bij): een stukje langs de N270 richting Helmond rijden. Aan de rechterkant passeer je dan de Raktseweg waarna je vrij snel aan de linkerkant de Biesdeel op moet (klein weggetje, onverhard voor auto's, verhard fietspaadje ernaast). Als je de spoorwegovergang over bent begint de verbindingsroute naar Vlierden vrijwel meteen aan je rechterkant. Beide routes samen + verbindingsstukje is tussen de 25 en 30 km.
Duidelijk! Danku :-q
Plaats reactie