Mavic freewheel, Hubdoctor, de oplossing?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
de Vier
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 19:07

Vandaag eerste "rondje" gedaan met m'n gereviseerde achternaaf/freewheel. Freewheel loopt als een trein en het schakelen gaat weer zoals vroeger. Helemaal top!
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Mischien alweer en beetje oud topic.
Maar ik heb recent het zelfde setje gemonteerd en wat foto's gemaakt.
dat maakt het weer wat makkelijker voor toekomstige gebruikers.
ik denk dat het wel een aanrader is , ik ga in ieder geval nog een set bestellen voor mijn crossmax St wielset.
Zo ziet de set er inclusief handleiding uit.
Afbeelding

verwijder de as

Afbeelding

Afbeelding

haal de boddy eraf . Let op verlies NIET de palletjes en de veertjes!!!!

Verwijder de moer welk het buitenste lager afdicht.

Afbeelding

verwarm de boel om het verwijderen van het lager te vergemakkelijken

Afbeelding

gebruiken een passende bus(pijp enz) om het buitenste lager er uit te tikken

Afbeelding

gebruik het oude lager om het nieuwe lager er in te persen.

Afbeelding

verwijder de oude nylon bus

Afbeelding

De nieuwe "houder" voor het keramische lager moet er nu ingeperst.
ik heb eerst voor een shimano tool gekozen die normaliter bedoeld is on trapper assen te verwijderen , deze past er netjes op en kan niets beschadigen als je gaat persen.

Afbeelding

zo dus

Afbeelding

Maar om de boel nog mooier vlak te persen , twee mooie vlakke plaatjes aluminium gebruikt

Afbeelding

Hierna de lager plaatsen , eerst wat groene loctite

Afbeelding

hierna het lager erin persen , sorry voor de slechte kwaliteit vd foto's , toen alles gemonteerd was zag ik dat de camera niet goed ingesteld was...

Afbeelding

verwijder het oude seal

Afbeelding

en draai het wiel rond terwijl je de tool met het stukje schuurpapier bijna horizontaal houdt

Afbeelding

De boddy moet er met enige moeite op passen. met bijna geen enkele speling.
Ik gebruik alleen de seal welke op de lagerset zit , de extra seal kan voor teveel weerstand zorgen.

Palletjes weer monteren met dunne olie en deze ingedrukt houden om de boddy er overheen te kunnen schuiven.
Alles weer monteren en klaar.
OEPS ! vergeet de washer (ring)tussen naaf en boddy niet!

Succes! :-q
Laatst gewijzigd door reetegoed op do 27 oktober 2011, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Retegoede beschrijving :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Ik heb ook gelijk de keramische lagers voor de wielem besteld (Crossmax ST) en die lopen als een zonnetje nu.
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

En weer 500 km verder.
geen greintje speling erbij. werkt prima.
**aanbevolen Upgrade**
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Ik heb dezelfde problemen als omschreven bij mijn crossland.
getracht op ebay de juiste lager te vinden (ga voor de "goedkope" optie, niet zoals in de bovenstaande foto's beschreven --> dit kan toch?)
http://www.ebay.com/itm/MAVIC-CROSSMAX- ... 2134wt_689
Zo iets maar dan voor crossland.

Ik heb ook een mail gestuurd zoals aangegeven in dit onderwerp, maar heb na een week nog geen antwoord.
kan iemand me helpen?

wat moet ik bestellen om mijn freewiel weer "normaal" te laten functioneren?
CoenT86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 9 februari 2012, 19:52

hopelijk gaan nog mensen dit lezen....
ik heb inmiddels de complete body losgehaald, vanwege dezelfde klachten als topic starter; echter kan ik geen onderdeel zien dat versleten is.
vandaar dat ik nu enorm twijfel om de body schoon te maken, en alles weer erop te zetten, of toch de hubdoctor set te bestellen... wat is wijsheid?!
en kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten willen lagers/glijlagers versleten zijn..
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

CoenT86 schreef: echter kan ik geen onderdeel zien dat versleten is.
Je kunt een schuifmaat nemen en zowel de binnenkant van de witte kunststof glijlager in de body als de buitenkant van de naaf opmeten (daar waar het glijlager zit). Hier zal je het verschil kunnen meten, zichtbaar zal het niet zijn. Mocht alles nog in elkaar zitten kun je het grootste tandwiel pakken van de cassette en eens proberen of hier speling op zit. Ik kon de 32 zeker 3 mm naar binnen / buiten bewegen :roll: .
Ik ben blij dat ik het gegeven advies opgevolgd heb en direct voor het echte lager ben gegaan en niet eerst een ander stukje kunsttof heb geplaatst. :D
Nu met de Hubdoctor geen speling, geen herrie, geen ketting waarvan de bovenkant slap hangt maar wel een tevreden gebruiker :bier: .
CoenT86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 9 februari 2012, 19:52

inmiddels heb ik de hubdoctor besteld in gemonteerd!
gister eerste rit gemaakt en niks geen last meer van speling en/of rare geluiden. echter merk ik wel dat het achterwiel nog wat zwaar loopt, en de palletjes niet meer zorgen voor de 'harde ratel'.
er staat in de beschrijving dat er wel een aantal duurritten overheen gaan voordat het lager is ingereden, maar is dan ook het euvel van het zware lopen verholpen?
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

reetegoed schreef: Ik gebruik alleen de seal welke op de lagerset zit , de extra seal kan voor teveel weerstand zorgen.

Palletjes weer monteren met dunne olie en deze ingedrukt houden om de boddy er overheen te kunnen schuiven.
Alles weer monteren en klaar.
OEPS ! vergeet de washer (ring)tussen naaf en boddy niet!

Succes! :-q
Ik heb itt reetegoed wel beide seals gebruikt. Inderdaad zorgt dit voor wat extra weerstand (tijdens het freewheelen!) maar ook voor een betere afdichting. De weerstand wordt snel minder. Ieder zijn keuze :bier: .

De ratel was niet echt luid bij mij en is niet merkbaar minder geworden, fijn dat je van de speling af bent :-q .
CoenT86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 9 februari 2012, 19:52

ik heb overigens ook beide seals gebruikt!
eerst gemonteerd met 1 seal en nog steeds wat speling, dus uiteindelijk ook beide seals wel gebruikt!
het enige is dat wanneer ik met de fiets loop, de trappers meedraaien vanwege de weerstand.
RC-Roy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: do 11 januari 2007, 15:56
Mijn mountainbike: Scott Genius 10

Hier ook de hubdoctor in mijn crossmax slr (2010) gemonteerd. De crank draaide bij vrijloop mee na de 1e installatie, bij slappe ketting (kleine tandwielen) liep de ketting er zelfs af.... :-?

Nogmaals uit elkaar en de, meegeleverde, speciale slr seal eruit gehaald: de body liep meteen veel soepeler en zonder speling. Nu loopt de crank nog wel iets mee bij de hogere versnellingen, echter de ketting blijft wel strak.
Gone biking :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

RC-Roy schreef:Hier ook de hubdoctor in mijn crossmax slr (2010) gemonteerd. De crank draaide bij vrijloop mee na de 1e installatie, bij slappe ketting (kleine tandwielen) liep de ketting er zelfs af.... :-?

Nogmaals uit elkaar en de, meegeleverde, speciale slr seal eruit gehaald: de body liep meteen veel soepeler en zonder speling. Nu loopt de crank nog wel iets mee bij de hogere versnellingen, echter de ketting blijft wel strak.
Ik heb het in mijn xl en slr wielen gedaan en in de xl had ik het ook, misschien de naaf nog ietsje meer schuren, kan zijn dat het lager teveel druk heeft. Monteer de bodybeens zonder pallen en as kan je hem dan helemaal aanduwen? Ook de ring tussen de body en naaf even uitlaten voor deze test.

Ik heb met beide wielsets resp. 2000 en 6000 km gereden en nog geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Hoi mensen,

Hoe staat het er nu, een twee jaar later voor met de gemonteerde conversies?
Loopt het nog zoals het zou moeten?

Groeten Chris
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Cadexrider schreef:Hoi mensen,

Hoe staat het er nu, een twee jaar later voor met de gemonteerde conversies?
Loopt het nog zoals het zou moeten?

Groeten Chris
Hier nog steeds geen speling :-q . Kortom een tevreden gebruiker.
Plaats reactie