[Report] Multivan Merida Biking Team 2011

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Zoals inmiddels al een aantal jaren gebruikelijk is in het derde weekend van februari weer de mountainbikepers van over de hele wereld afgereisd naar Mallorca om daar het Merida Presscamp bij te wonen. Belangrijk onderdeel van dit Presscamp is altijd de teampresentatie op zaterdagmorgen, waarbij het renners en de rest van de ploeg voor het komende seizoen aan de pers worden voorgesteld.

Multivan Merida in 2011
De focus voor het seizoen 2011 zal voor het team liggen op het voortbouwen op de successen van het afgelopen jaar. Met een wereldtitel, eerste plaats in de overall team-ranking bij de wereldbekers, europees kampioenschap marathon en meerdere nationale titels zal het niet makkelijk zijn om het vorige seizoen te overtreffen, maar het team ziet uiteraard mogelijkheden. Teammanager Andreas Rottler op de vraag wat nu zijn doelen zijn: “Het is bijzonder dat we nu een wereldkampioen in het team hebben. Het doel is om dat niveau te behouden. Daarnaast hebben we nog genoeg ander doelen. De Cape Epic, Transalp, team-ranking in de wereldbekers, UCI ranking etc. En nog genoeg ruimte voor meer medailles!”

Afbeelding

Sponsoren
De lijst van sponsoren is grotendeels gelijk gebleven aan 2010. Merida zal de teamfietsen leveren, en Volkswagen zal ook dit jaar weer prominent aanwezig zijn middels de Multivan wagens. Een nieuwe naam op de fietsen is Procraft Racing Compents (PRC) die de zadelpennen, sturen en stuurpennen zullen leveren.

Renners
Ten opzichte van vorig jaar is het team met twee personen geslonken. Moritz Milatz heeft het team verruild voor het nieuw opgerichte BMC Mountainbike Team, en onze landgenoot Rudi van Houts heeft het team moeten verlaten nadat na een verblijf in Mexico de verboden stof Glenbuterol in zijn bloed werd aangetroffen. Er is besloten om de vrijgekomen plaatsen niet direct weer in te vullen en door te gaan met de overgebleven teamleden. Dit betekent dat het team het komende seizoen zal bestaan uit de Spanjaard José Antonio Hermida, de Zwitsers Ralph Näf en Andreas Kugler, Gunn-Rita Dahle Flesja uit Noorwegen en de Duitsers Hannes Genze en Jochen Käss.

Afbeelding

José Antonio Hermida
De uit Livia afkomstige wereldkampioen Hermida is het boegbeeld en de grote gangmaker van de ploeg. Samen met Näf zorgt hij voor de vrolijke noot in het team. Hermida is tien jaar bezig geweest om wereldkampioen te worden. Toen hij dit afgelopen zomer eindelijk wist te realiseren was dit een zeer emotioneel moment, zowel voor hem als voor de rest van het team. Zijn volgende doel is nu om Olympisch kampioen te worden. Hij heeft reeds twee keer eerder meegedaan, en hoopt in Londen in 2012 met de ervaring die hij nu heeft dit laatste gat in zijn medaille collectie te kunnen opvullen. Om dat te kunnen bereiken zal hij zich tijdens het seizoen 2011 eerst moeten kwalificeren. Daarnaast wil hij zich een waardig wereldkampioen tonen, wat voor hem betekent dat hij in de wedstrijden waar hij aan de start verschijnt ook voor de winst zal gaan.

Afbeelding

Ralph Näf
Ondanks verschillende successen kijkt Näf toch met enigszins gemengde gevoelens terug op het afgelopen seizoen. Na zijn tweede Europese titel bij de marathon was zijn voornaamste doel om in die discipline wereldkampioen te worden, maar met een vierde plaats greep hij net naast de medailles. Voor komend seizoen zal dit daarom wederom zijn belangrijkste doel zijn, maar ook op het wereldkampioenschap cross-country in Champéry wil de Zwitser voor eigen publiek goed presteren. De shortraces waarmee vorig jaar geëxperimenteerd werd vindt Ralph een welkome toevoeging, en hoopt dit komend seizoen meer te kunnen combineren. “Behalve dat het voor de renners een mooie aanvulling is op de race op zondag zorgt het ook voor meer spektakel voor de toeschouwers.”

Afbeelding

Gunn-Rita Dahle Flesja
Na haar bevalling bijna twee jaar geleden stond het vorige seizoen voor Gunn-Rita vooral in het teken van haar terugkeer op het hoogste niveau. Ondanks een wat wisselend seizoen wist ze de zilveren medaille te veroveren op het WK marathon en als derde te eindigen in de Roc d’Azur marathon. Inmiddels is ze bijna weer op haar oude niveau en vast besloten weer mee te doen in de top. Ze ziet daarbij vooral haar ervaring als haar grootste voordeel. “Ik ben al 15 jaar prof en kan terugvallen op een hoop ervaring. Het is natuurlijk wel anders dan vroeger, ik kan niet meer als een Rambo trainen. Maar door slim te trainen en te rijden moet ik de jongere meiden nog steeds kunnen verslaan.” Eén van haar doelen is om in juni in Italië de naar haar vernoemde marathon te winnen. Daarnaast zou ze ook nog graag een keer naar de Olympische spelen gaan. “Daar zal ik me wel eerst voor moeten kwalificeren. Ik bekijk het van seizoen tot seizoen.”

Afbeelding

Genze en Kugler
Hannes Genze en Andreas Kugler vertegenwoordigen Multivan Merida voornamelijk op de lange afstanden. Kugler werd afgelopen jaar Zwitsers marathon kampioen, en samen wonnen ze afgelopen jaar de Trans Schwarzwald. Voor het komende jaar hebben de twee zich onder andere overwinningen in de Cape Epic, TransAlp en wederom de Trans Schwarzwald ten doel gesteld.

Afbeelding

Jochen Käss
Jochen Käss is een allrounder die zowel in cross-country als in de marathon op het hoogste niveau mee kan. Vorig jaar greep hij in beide disciplines net naast het Duitse kampioenschap. Jochen is een van de Duitsers die kans maakt om in 2012 uitgezonden te worden naar Londen. Vanwege deze Olympische ambitie zal de nadruk dit seizoen vooral op de cross-country liggen, en hoop hij in deze displine de nationale titel van zijn oud-ploeggenoot Moritz Milatz over te kunnen nemen.

Rudi van Houts
Voor ons als Nederlandse pers was de grote afwezige natuurlijk Rudi van Houts. Tijdens de officiële presentatie werd er met geen woord gerept over de situatie met Rudi. Uit de informele gespreken blijkt echter dat van Houts nog steeds zeer goed ligt binnen de ploeg. Iedereen is er van overtuigd: “Rudi heeft niets verkeerds gedaan!” Als de KNWU het voorbeeld van de Spaanse bond inzake Contador zou besluiten te volgen is het zeker niet uitgesloten dat de ploeg weer met hem in gesprek gaat.

Materiaal
Tijdens het Presscamp wordt tevens ieder jaar de fietsen gepresenteerd waar het team het komende seizoen mee gaat rijden, en die later als de 2012 modellen gebracht zullen gaan worden. De belangrijkste toevoegingen aan het programma zijn dit jaar de 29” Big.Nine en de O.Nine Champion edition. We hebben echter weer genoeg te vertellen en te laten zien om er een apart artikel aan te wijden. Binnenkort dus meer details en foto’s van de nieuwe bikes, hou de site in de gaten!

Afbeelding

Tekst: Roelie Conijn en Rogier Bom
Foto's: Rogier Bom
Eat, sleep, ride, repeat
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Prachtig stuk met prachtige foto's!

Mooie impressie.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

Leuk stuk om te lezen, met mooie foto's
Jammer van Rudi, maar zijn plaats is nog niet opgevult dus wie weet.
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
SBTElite
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 17:49

Gaaf om zo te lezen, top!!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

nice...!

en lekker zonnetje mm
Fons Moors
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 7 augustus 2003, 09:40
Mijn mountainbike: Merida 99 - Merida O Nine - Merida 96
Contacteer:

Ik heb daar ook wat rondgelopen en maakte een aantal "filmkes" (23)
Staan op YouTube en op Facebook
http://www.youtube.com/user/FonsMoors" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/photos.php?id=1269134377" onclick="window.open(this.href);return false;
De ketting van mijn mtb staat glibberig
http://www.fons-mtb.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

Top! Vaker van dit soort verslagen, ben benieuwd.

Grappig ook om te zien, ik ben 2 weken terug ook daar langs de kust gefietst, en op de foto's lijkt het net een echt mtb parcours, terwijl het maar een paar paden zijn over de rotsen langs de kust.
Robminator
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: di 29 maart 2011, 20:27
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 0 2012

Heerlijk leesvoer! mooi geschreven en goeie foto's!

Fantastisch overzicht :) keep it comming ;)
EnglishSteve
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 11:03
Mijn mountainbike: Santa Cruz, Merida

Just "raced" against Hose and Naf in http://www.andaluciabikerace.com" onclick="window.open(this.href);return false;. They won haha. On the 6th day they finished 1 hour ahead of me :( They really are Spanish and Dutch speed monsters :)
EnglishSteve
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 11:03
Mijn mountainbike: Santa Cruz, Merida

I have now bought the same 29er frame ... hooray ..next year they will only beat me by 59 mins - Im too old and shxt ...
Plaats reactie