onderhoud s-works crankset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Ik heb speling op mijn s-works carbon crank. Deze wil ik mogelijk zelf demonteren en de lagers vervangen, heeft iemand hier ervaring mee? Volgens exploded view van de crank heb ik een aantal specifieke tools nodig die moeilijk of niet te verkrijgen zijn. Kan dit ook eenvoudig met ander gereedschap?

Mocht het niet mogelijk zijn om zelf te reviseren ga ik alsnog naar de lbs, maar ik wilde eerst hier te raden gaan. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips. :-q
Shockservice
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 9 maart 2009, 10:57

Hallo,

Je hebt een speciale inbus sleutel nodig maat 6mm, extra lang om de centrale bout los te maken.
Het kan ik zijn dat er een torx in zit, dit is vanaf model 2011.
Verder is het vaak zou dat de lagers op de crank arm blijven zitten en deze kun je enkel verwijderen met een speciale lager trekker.

gr,

Harm
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

crank eraf halen door aan de driveside de inbus 6mm los te draaien,inderdaad extra lange inbus.
oude lagers met een schroevendraaier met beleid uit het frame tikken.
de nieuwe lagers een 2 uurtjes in de vrieskist leggen,beetje vet in het frame smeren,en de lagers in het frame drukken.
misschien voorzichtig aan tikken met een rubber hamer.
crank terug plaatsen en met een momentsleutel op 33nm aandraaien.
en klaar ben je.
Gebruikersavatar
Thijssie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 460
Lid geworden op: di 24 april 2007, 18:28
Mijn mountainbike: Haarlem
Contacteer:

bonkie schreef:crank eraf halen door aan de driveside de inbus 6mm los te draaien,inderdaad extra lange inbus.
oude lagers met een schroevendraaier met beleid uit het frame tikken.
de nieuwe lagers een 2 uurtjes in de vrieskist leggen,beetje vet in het frame smeren,en de lagers in het frame drukken.
misschien voorzichtig aan tikken met een rubber hamer.
crank terug plaatsen en met een momentsleutel op 33nm aandraaien.
en klaar ben je.
Helemaal mee eens.
Met een draadeind, paar vulringen en de oude lagers een pers maken, dan hoeven de lagers niet in de vriezer.
Een beetje blauwe loctite op de borgmoer wil helpen om loslopen te voorkomen.
- ONE LIFE LIVE IT! -

Ibis Ripley V4 | Santa Cruz Megatower V2 | Merida Scultura

Sport Advies
Mountainbike Challenge
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

ja dat was ik vergeten de loctite,wel belangrijk heb het een paar keer gehad dat de bout los liep en dan gaat de boel kraken.

dus ts gewoon lekker zelf doen leuk om te doen.
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Hmm toch eerst maar eens een prijsopgave vragen bij de lbs, heb niet zo n zin om mn carbonnen frame te vernaggelen met een schroevendraaier. Het zal me best lukken, maar wil dit zonder krassen etc doen :) Als ik die lagertrekker van specialized had, had ik t zelf wel aangedurft. Zo n toolsetje is gruwelijk duur, jammer.
Als iemand goedkoper aan die tools kan komen hoor ik t graag.
RdBrok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 470
Lid geworden op: za 29 januari 2011, 09:51
Mijn mountainbike: Niner air9C

Even omhoog met dit topic!

Ik ben vandaag ook bezig geweest met dit crankstel.
De imbusbout (6MM) los gedraaid die in de crank zit, ik zou nu de crank los kunnen halen... niet dus, alleen een heel klein beetje speling meer niet?!
Wat doe ik verkeerd?
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Die bout die jij bedoelt doet niks. Das puur ter afdekking van de binnenkant van de as. De as bestaat uit twee delen die aan elkaar gedraaid worden met een speciale tool. Die tool heb je nodig anders kan je er niks aan doen. Je hebt een tool in de vorm van een 6 mm inbus das van voor 2011 en een met torx 45 van 2011 en daarna.

Aan het buitenste zwarte schroefje weer je welke crank je hebt. Is die 4mm dan voor 2011. Is die 6 mm dan 2011 en daarna

http://www.specialized.com/nl/nl/support/manuals" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar kan je manual vandaan halen. Tooltje staat op bladzijde 3 plaatje 3.

Als je geen tooltje hebt en je woont in de buurt dan pb maar ff. Ik heb wel het tooltje >2011 met een torx 45
Pedal damn it!!
RdBrok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 470
Lid geworden op: za 29 januari 2011, 09:51
Mijn mountainbike: Niner air9C

Buitenste is eraf, met 6 mm imbus.
Binnenste is los, met 6 mm imbus.
PB is onderweg.
RdBrok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 470
Lid geworden op: za 29 januari 2011, 09:51
Mijn mountainbike: Niner air9C

Met een lange torx 45 moet het dus ook gaan?
RdBrok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 470
Lid geworden op: za 29 januari 2011, 09:51
Mijn mountainbike: Niner air9C

Ik heb inmiddels de binnenste schroef los (torx 45)
Maar ik krijg de crank niet los!! Een heel klein beetje speling, verder niks nada noppes!!
Wat kan ik nog meer doen?
RdBrok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 470
Lid geworden op: za 29 januari 2011, 09:51
Mijn mountainbike: Niner air9C

Niemand?
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Ff gegoogled, pdf instructies en plaatjes.

Hoop dat het helpt. Overigens als je de juiste bout los hebt, heb je kans dat je crankdeel aan je lager kleeft. Ff de bout 2 gangen terugdraaien en met een verlengstuk en een kunststof hamer even lichtjes een tikje geven.

http://www.google.nl/#hl=nl&tbo=d&outpu ... 24&bih=268" onclick="window.open(this.href);return false;
RdBrok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 470
Lid geworden op: za 29 januari 2011, 09:51
Mijn mountainbike: Niner air9C

Hij is eraf! Door met de hand te kloppen op de crank is deze langzaam los gekomen.
Even de boel nagekeken en de tandwielen in de verkoop gezet!
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Als je crank er weer opzet vet de as dan goed in. Dan gaat die er de volgende keer beter af denk ik.
Pedal damn it!!
Plaats reactie