Tom-S-works HT --> 8,27Kg---> Fotoupdate P2

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Tom-s schreef:Afbeelding
Vaaag, o.a. door de puzzel op de grond lijkt het net een kinderkamer.
dat gele ding in de vensterbank met de letters sperm brengen mij weer aan het twijfelen :winkie:

maar ehhm, de derailleur bewerking met een dremel, het lijkt zo vanaf foto bijna cnc, netjes hoor!
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

@Vasquez: Kinderkamer is het niet. Het is wel een kamer voor alles (studentenkamer). Mijn vriendin puzzelt graag.
@Zonoskar: Dat zijn gewichten om jaloers op te zijn. Zal nog wel blijven zoeken naar lichtere schijven. Als ik een Hope Race X2 voorschijf kan vinden van 10 gram minder dan monteer ik hem zeker. De achterschijf valt nog maar enkele gram op te winnen denk ik.

Betere foto's volgen. Zal donderdag met training eens een camera meenemen. Heb er eigenlijk nog geen totaalfoto's van gemaakt (en ik rij er al maanden op rond :oops: ).
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

Ax-Lightness Daedalus Tuning:

Om mijn AX Daedalus zadelpen wat lichter te maken en te verbeteren maak ik gebruik van een Smud-Carbon cradle van het nieuwe type. Deze is speciaal voor mij extra laag gemaakt met een gewicht van slechts 5,8 gram en een hoogte van onder de 6mm. De normale AX cradle is 12,2 gram en ruim 10mm hoog.
Verder heb ik een Smud-carbon V2 type zadel laten maken en ook deze heb ik met een 2mm lager profiel laten maken. Deze zit op 73.2 gram. Nu, omdat deze onderdelen allemaal een laag profiel hebben zijn de AX bouten te lang.
Deze heb ik dan ook ieder met een 5mm ingekort en deze zijn van 8,9 naar 7,8 gram gegaan (kan ze nog 5mm korten maar heb nu ruimte genoeg en ga geen dure boutjes onnodig inkorten om een extra gram te winnen).
Zo heb ik totaal 7,5 gram gewonnen op een toch al erg lichte pen en gaat de pen van 138,1 naar 130,6 gram gegaan (niet slecht voor een L3 30.9 Daedalus).
De zadel-zadelpen combi komt op slechts 203,8 gram uit.
Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RdBrok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 470
Lid geworden op: za 29 januari 2011, 09:51
Mijn mountainbike: Niner air9C

Knap werk allemaal! Zelf vind ik dit erg ver gaan...
Succes met het project iig!!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ga je zoveel moeite doen voor een fiets en dan ga je je schijven inkleuren met een Edding :~ :-{
Neem dan in ieder geval de moeite ze even mooi en netjes te spuiten. Ok het zullen wel niet de meest opvallende parts zijn maar toch. Voor de rest is het veel belovend.
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

Ben benieuwd naar je resultaten dit jaar met je lichte bakkie... ;) Kom je vast wel is tegen ergens.
Maar, als je hem toch al gebruikt, post dan gewoon ff een mooi plaatje van de complete fiets.
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

mud mate schreef:Ga je zoveel moeite doen voor een fiets en dan ga je je schijven inkleuren met een Edding :~ :-{
Neem dan in ieder geval de moeite ze even mooi en netjes te spuiten. Ok het zullen wel niet de meest opvallende parts zijn maar toch. Voor de rest is het veel belovend.
Had ze kunnen spuiten maar dit werkt ook. Niet ontevreden over het resultaat.
D.run schreef:Ben benieuwd naar je resultaten dit jaar met je lichte bakkie... ;) Kom je vast wel is tegen ergens.
Maar, als je hem toch al gebruikt, post dan gewoon ff een mooi plaatje van de complete fiets.
Probleem is dat de fiets mijn kamer nooit verlaat voor een foto. Als hij niet op zijn plek staat ben ik er mee aan het fietsen. Dan maak ik hem direct schoon en komt hij weer op zijn plek. Ik zal binnen enkele weken eens iemand met een fatsoenlijke camera en skills vragen om er wat mooie foto's van te nemen.
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

mooi zadelpin en zadel ook die combo heb ook gehad allen was ik te zwaar voor zadel wand bij mijn ging achterbout elke keer los bij fietsen na 3km


maar waarom geen sram red achter der met beetje aan passing werkt die ook met X.o gripshifters en is lichter en kan zonder probleem tot 32T aan of wil je 34T ?
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

Robin,
Zette jij die pen niet op 6Nm ter hoogte van het zadel?
Ik gebruik lock-tite en en dat werkt goed tot nu toe.
Hij komt wel eens los, maar controleer er elke paar ritten wel op.
Pas 1x voorgehad dat hij tijdens een rit los kwam en dan op het gevoel maar vast gezet.

Sram Red zie ik niet direct zitten. Ik weet dat jij hem hebt aangepast. Kun je me daar eens wat meer info over geven? Zijn er meer voorbeelden van die aanpassing?
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

ik had hem toen zelfs op 8/9nm vast zitten maar bij phoenix buigt zadel aan achter kant beetje door als je er op zit en fiets en daar door komt dan elke keer minder spanning op boutje en dan trilt hij los na tijdje kon ik zadel er gewoon af halen zo los zat hij en tune concorde die ik nu al paar jaar heb werkt totaal op ander manier daar gaat kracht langs zijkant en heeft dit probleem niet

je moet klein gleufje in maaken en dan klein pintje dacht ik 2/3mm dik er in lijmen en dan daar kabel er over heen halen dan heeft hij zelfde 1.1 als sram X.o
Afbeelding
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

Ik zet de AX pen overal op 5Nm en dat werkt goed tot nu toe. Kleine vervorming waar hij in het frame klemt maar gebruik hem nu al jaren zo en nog geen problemen mee gehad.

Ben nog niet overtuigd van de Red aanpassing. Deze laat mijns inziens veel marge voor fouten wat maakt dat het veel tijd gaat kosten om het perfect te doen.

Nu heb ik ook afgezworen race onderdelen te gebruiken op mijn MTB omdat het voor mij wel een volwaardige marathonbike moet blijven.
Ik zou niet willen dat er iets op zit wat eigenlijk te zwak is en mogelijk kapot gaat.
Ik heb er dan nog wel geen marathons mee gereden maar TT's van bijna 100km gaan perfect en meermaals per week trainen ook.
Een race voorderailleur zou me ook 30 - 50 gram kunnen schelen maar dat is slapper dan een XX en daarom geen optie.
De XX is trouwens nog 10 gram lichter te maken zonder veel moeite, moet er gewoon eens de tijd voor nemen.

Edit:
Fotoupdate:
Fiets:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Derailleur:
Afbeelding
Afbeelding
Zadelpen:
Afbeelding
Afbeelding
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

ieder zijn ding maar in echt maakt niks uit tussen race en MTB der ik fiets al van 2005 met race voor der en werken nog steeds goed nooit probleem mee en neef van mijn fiets van af 2003/2004 met race achter der met race cassette en hij fiets stuk sneller dan mijn en bij hem is ook nog goed maar als je niet in vertrouwt dan moet je niet mee gaan fietsen wand laatste wat je wil is fiets hebben waar je geen vertrouwen in heb


maar veder ziet mooi uit die bike van je :-q
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

Vindt die X.0 derailleur echt spuug lelijk, net een super oud ding zwart gespoten...
Voor marathons wel eens gedacht aan een wat breder stuur, bevalt mij uitstekend op de langere afstanden (korte ook overigens...). Doordat je armen meer uit elkaar staan, gaat het ademhalen naar mijn ervaring beter.

Ik mis alleen nog de bidonhouder.
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Ja nogmaals echt een gave bak! Krijg je zo geen stale banus? (stuk tussen je ballen en je anus :wink: ) 100+km op een carbonnen zadel! Blijkbaar precies t juiste model. :-q
Red een boom. Eet een bever!
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

Dvdsteen schreef:Krijg je zo geen stale banus? (stuk tussen je ballen en je anus :wink: ) 100+km op een carbonnen zadel! Blijkbaar precies t juiste model. :-q
Ik heb altijd met Speedneedle's gereden en nooit geen probleem.
Dit zadel heb ik speciaal voor mij laten maken. Dit op basis van het vorige zadel van Smud carbon, mijn ervaring met speedneedle's de gewone en de marathon en op basis van wat mij een ideaal zadel leek. Heb hem nu al ruim een half jaar en hij zit zeer lekker. Nu is het sinds februari voor iedereen te koop via http://www.smud-carbon.eu.

Edit: stuk tussen ballen en anus noemt men het perineum :)
D.run schreef:Vindt die X.0 derailleur echt spuug lelijk, net een super oud ding zwart gespoten...
Voor marathons wel eens gedacht aan een wat breder stuur, bevalt mij uitstekend op de langere afstanden (korte ook overigens...). Doordat je armen meer uit elkaar staan, gaat het ademhalen naar mijn ervaring beter.

Ik mis alleen nog de bidonhouder.
Het achterderailleur valt over te twisten, ik vind het wel mooi. Het past goed bij de rest van de bike.
Breder stuur heb ik aan gedacht, maar voor nu bevalt het me wel zoals ik zit. Heb wel eens een breder vast gehad maar vond dat niet ideaal. Ik ben niet super breed van bouw en heb het dus niet direct nodig. Normaal gebruik je bar-ends om de functie van je m. pectoralis major om te draaien en hem als hulpademhaling te gebruiken. Als ik een breder stuur neem ik heb veel meer back-sweep nodig om het zelfde effect te bereiken en AX maakt die sturen niet. Voorlopig is die investering te groot.
Ik rij nooit met bidons, ik rij alles altijd met camelbak. Voor mij fijner, kan ik meer meenemen en een bidon haalt het hele WW-en een beetje onderuit.
Plaats reactie