Mavic freewheel, Hubdoctor, de oplossing?
Mischien alweer en beetje oud topic.
Maar ik heb recent het zelfde setje gemonteerd en wat foto's gemaakt.
dat maakt het weer wat makkelijker voor toekomstige gebruikers.
ik denk dat het wel een aanrader is , ik ga in ieder geval nog een set bestellen voor mijn crossmax St wielset.
Zo ziet de set er inclusief handleiding uit.
verwijder de as
haal de boddy eraf . Let op verlies NIET de palletjes en de veertjes!!!!
Verwijder de moer welk het buitenste lager afdicht.
verwarm de boel om het verwijderen van het lager te vergemakkelijken
gebruiken een passende bus(pijp enz) om het buitenste lager er uit te tikken
gebruik het oude lager om het nieuwe lager er in te persen.
verwijder de oude nylon bus
De nieuwe "houder" voor het keramische lager moet er nu ingeperst.
ik heb eerst voor een shimano tool gekozen die normaliter bedoeld is on trapper assen te verwijderen , deze past er netjes op en kan niets beschadigen als je gaat persen.
zo dus
Maar om de boel nog mooier vlak te persen , twee mooie vlakke plaatjes aluminium gebruikt
Hierna de lager plaatsen , eerst wat groene loctite
hierna het lager erin persen , sorry voor de slechte kwaliteit vd foto's , toen alles gemonteerd was zag ik dat de camera niet goed ingesteld was...
verwijder het oude seal
en draai het wiel rond terwijl je de tool met het stukje schuurpapier bijna horizontaal houdt
De boddy moet er met enige moeite op passen. met bijna geen enkele speling.
Ik gebruik alleen de seal welke op de lagerset zit , de extra seal kan voor teveel weerstand zorgen.
Palletjes weer monteren met dunne olie en deze ingedrukt houden om de boddy er overheen te kunnen schuiven.
Alles weer monteren en klaar.
OEPS ! vergeet de washer (ring)tussen naaf en boddy niet!
Succes!
Maar ik heb recent het zelfde setje gemonteerd en wat foto's gemaakt.
dat maakt het weer wat makkelijker voor toekomstige gebruikers.
ik denk dat het wel een aanrader is , ik ga in ieder geval nog een set bestellen voor mijn crossmax St wielset.
Zo ziet de set er inclusief handleiding uit.
verwijder de as
haal de boddy eraf . Let op verlies NIET de palletjes en de veertjes!!!!
Verwijder de moer welk het buitenste lager afdicht.
verwarm de boel om het verwijderen van het lager te vergemakkelijken
gebruiken een passende bus(pijp enz) om het buitenste lager er uit te tikken
gebruik het oude lager om het nieuwe lager er in te persen.
verwijder de oude nylon bus
De nieuwe "houder" voor het keramische lager moet er nu ingeperst.
ik heb eerst voor een shimano tool gekozen die normaliter bedoeld is on trapper assen te verwijderen , deze past er netjes op en kan niets beschadigen als je gaat persen.
zo dus
Maar om de boel nog mooier vlak te persen , twee mooie vlakke plaatjes aluminium gebruikt
Hierna de lager plaatsen , eerst wat groene loctite
hierna het lager erin persen , sorry voor de slechte kwaliteit vd foto's , toen alles gemonteerd was zag ik dat de camera niet goed ingesteld was...
verwijder het oude seal
en draai het wiel rond terwijl je de tool met het stukje schuurpapier bijna horizontaal houdt
De boddy moet er met enige moeite op passen. met bijna geen enkele speling.
Ik gebruik alleen de seal welke op de lagerset zit , de extra seal kan voor teveel weerstand zorgen.
Palletjes weer monteren met dunne olie en deze ingedrukt houden om de boddy er overheen te kunnen schuiven.
Alles weer monteren en klaar.
OEPS ! vergeet de washer (ring)tussen naaf en boddy niet!
Succes!
Laatst gewijzigd door reetegoed op do 27 oktober 2011, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Retegoede beschrijving
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 898
- Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
- Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi
Ik heb dezelfde problemen als omschreven bij mijn crossland.
getracht op ebay de juiste lager te vinden (ga voor de "goedkope" optie, niet zoals in de bovenstaande foto's beschreven --> dit kan toch?)
http://www.ebay.com/itm/MAVIC-CROSSMAX- ... 2134wt_689
Zo iets maar dan voor crossland.
Ik heb ook een mail gestuurd zoals aangegeven in dit onderwerp, maar heb na een week nog geen antwoord.
kan iemand me helpen?
wat moet ik bestellen om mijn freewiel weer "normaal" te laten functioneren?
getracht op ebay de juiste lager te vinden (ga voor de "goedkope" optie, niet zoals in de bovenstaande foto's beschreven --> dit kan toch?)
http://www.ebay.com/itm/MAVIC-CROSSMAX- ... 2134wt_689
Zo iets maar dan voor crossland.
Ik heb ook een mail gestuurd zoals aangegeven in dit onderwerp, maar heb na een week nog geen antwoord.
kan iemand me helpen?
wat moet ik bestellen om mijn freewiel weer "normaal" te laten functioneren?
hopelijk gaan nog mensen dit lezen....
ik heb inmiddels de complete body losgehaald, vanwege dezelfde klachten als topic starter; echter kan ik geen onderdeel zien dat versleten is.
vandaar dat ik nu enorm twijfel om de body schoon te maken, en alles weer erop te zetten, of toch de hubdoctor set te bestellen... wat is wijsheid?!
en kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten willen lagers/glijlagers versleten zijn..
ik heb inmiddels de complete body losgehaald, vanwege dezelfde klachten als topic starter; echter kan ik geen onderdeel zien dat versleten is.
vandaar dat ik nu enorm twijfel om de body schoon te maken, en alles weer erop te zetten, of toch de hubdoctor set te bestellen... wat is wijsheid?!
en kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten willen lagers/glijlagers versleten zijn..
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04
Je kunt een schuifmaat nemen en zowel de binnenkant van de witte kunststof glijlager in de body als de buitenkant van de naaf opmeten (daar waar het glijlager zit). Hier zal je het verschil kunnen meten, zichtbaar zal het niet zijn. Mocht alles nog in elkaar zitten kun je het grootste tandwiel pakken van de cassette en eens proberen of hier speling op zit. Ik kon de 32 zeker 3 mm naar binnen / buiten bewegen .CoenT86 schreef: echter kan ik geen onderdeel zien dat versleten is.
Ik ben blij dat ik het gegeven advies opgevolgd heb en direct voor het echte lager ben gegaan en niet eerst een ander stukje kunsttof heb geplaatst.
Nu met de Hubdoctor geen speling, geen herrie, geen ketting waarvan de bovenkant slap hangt maar wel een tevreden gebruiker .
inmiddels heb ik de hubdoctor besteld in gemonteerd!
gister eerste rit gemaakt en niks geen last meer van speling en/of rare geluiden. echter merk ik wel dat het achterwiel nog wat zwaar loopt, en de palletjes niet meer zorgen voor de 'harde ratel'.
er staat in de beschrijving dat er wel een aantal duurritten overheen gaan voordat het lager is ingereden, maar is dan ook het euvel van het zware lopen verholpen?
gister eerste rit gemaakt en niks geen last meer van speling en/of rare geluiden. echter merk ik wel dat het achterwiel nog wat zwaar loopt, en de palletjes niet meer zorgen voor de 'harde ratel'.
er staat in de beschrijving dat er wel een aantal duurritten overheen gaan voordat het lager is ingereden, maar is dan ook het euvel van het zware lopen verholpen?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04
Ik heb itt reetegoed wel beide seals gebruikt. Inderdaad zorgt dit voor wat extra weerstand (tijdens het freewheelen!) maar ook voor een betere afdichting. De weerstand wordt snel minder. Ieder zijn keuze .reetegoed schreef: Ik gebruik alleen de seal welke op de lagerset zit , de extra seal kan voor teveel weerstand zorgen.
Palletjes weer monteren met dunne olie en deze ingedrukt houden om de boddy er overheen te kunnen schuiven.
Alles weer monteren en klaar.
OEPS ! vergeet de washer (ring)tussen naaf en boddy niet!
Succes!
De ratel was niet echt luid bij mij en is niet merkbaar minder geworden, fijn dat je van de speling af bent .
ik heb overigens ook beide seals gebruikt!
eerst gemonteerd met 1 seal en nog steeds wat speling, dus uiteindelijk ook beide seals wel gebruikt!
het enige is dat wanneer ik met de fiets loop, de trappers meedraaien vanwege de weerstand.
eerst gemonteerd met 1 seal en nog steeds wat speling, dus uiteindelijk ook beide seals wel gebruikt!
het enige is dat wanneer ik met de fiets loop, de trappers meedraaien vanwege de weerstand.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: do 11 januari 2007, 15:56
- Mijn mountainbike: Scott Genius 10
Hier ook de hubdoctor in mijn crossmax slr (2010) gemonteerd. De crank draaide bij vrijloop mee na de 1e installatie, bij slappe ketting (kleine tandwielen) liep de ketting er zelfs af....
Nogmaals uit elkaar en de, meegeleverde, speciale slr seal eruit gehaald: de body liep meteen veel soepeler en zonder speling. Nu loopt de crank nog wel iets mee bij de hogere versnellingen, echter de ketting blijft wel strak.
Nogmaals uit elkaar en de, meegeleverde, speciale slr seal eruit gehaald: de body liep meteen veel soepeler en zonder speling. Nu loopt de crank nog wel iets mee bij de hogere versnellingen, echter de ketting blijft wel strak.
Gone biking
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4286
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Ik heb het in mijn xl en slr wielen gedaan en in de xl had ik het ook, misschien de naaf nog ietsje meer schuren, kan zijn dat het lager teveel druk heeft. Monteer de bodybeens zonder pallen en as kan je hem dan helemaal aanduwen? Ook de ring tussen de body en naaf even uitlaten voor deze test.RC-Roy schreef:Hier ook de hubdoctor in mijn crossmax slr (2010) gemonteerd. De crank draaide bij vrijloop mee na de 1e installatie, bij slappe ketting (kleine tandwielen) liep de ketting er zelfs af....
Nogmaals uit elkaar en de, meegeleverde, speciale slr seal eruit gehaald: de body liep meteen veel soepeler en zonder speling. Nu loopt de crank nog wel iets mee bij de hogere versnellingen, echter de ketting blijft wel strak.
Ik heb met beide wielsets resp. 2000 en 6000 km gereden en nog geen enkel probleem.
- Cadexrider
- Extreme Biker
- Berichten: 565
- Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
- Mijn mountainbike: Rocks;-)
- Contacteer:
Hoi mensen,
Hoe staat het er nu, een twee jaar later voor met de gemonteerde conversies?
Loopt het nog zoals het zou moeten?
Groeten Chris
Hoe staat het er nu, een twee jaar later voor met de gemonteerde conversies?
Loopt het nog zoals het zou moeten?
Groeten Chris
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04
Hier nog steeds geen speling . Kortom een tevreden gebruiker.Cadexrider schreef:Hoi mensen,
Hoe staat het er nu, een twee jaar later voor met de gemonteerde conversies?
Loopt het nog zoals het zou moeten?
Groeten Chris