Wedstrijden rijden (XC)

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zou het niet verhelderend werken om meteen in de titel aan te geven over wat voor soort wedstrijden je het hebt, in plaats van pas in alinea ~10 een hint te geven?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ja, op zich wel natuurlijk he ;)

Aan de andere kant, ca. 99% van dit subforum is opgebouwd uit XC-wedstrijden. Maargoed, nooit goede raad in de wind slaan, is mijn devies!

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

shiverer schreef:Zeker weten! Maar na de eerste keer is dat gewoon een kwestie van op de KNWU-site een formulier invullen en de rest gaat vanzelf.
Ok dan, zal het eens bekijken op de mijnknwu :D

edit:
melding van mijn knwu:
Licentieaanvragen 2012 later van start!

De inschrijfdatum voor het aanvragen van licenties is verplaatst naar 14 november 2011. De licentiewizard is nog niet volledig gereed om zoals te doen gebruikelijk de licentieaanvraag te starten vanaf 1 november. Vanaf 14 november 2011 is de site voor iedereen toegankelijk via Mijn KNWU.
Dat is morgen al, maar goed misschien wel het vermelden waard.
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Zodra je mailadres bekend is bij de bond, wordt je er vanzelf over platgespamd ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
sparko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 10:34
Mijn mountainbike: no name aluminium met harde staart

ik wil komende zomer wat wedstrijdjes meepakken, zowel op de mountainbike als op de racefiets.
Afgelopen zomer alleen wat wedstrijdjes gereden op de racefiets, sloten zaterdagmiddag bij de trimmers, het jaar daarvoor bij de licentiehouders op een daglicentie.

Maar nu mijn vraag; heb ik voor de mountainbike-wedstrijden en de wielrenwedstrijden genoeg aan alleen een basis-lidmaatschap? en geldt deze dan voor beide disciplines?

En wie weet welke club er weinig vraagt voor het basis-lidmaatschap? gaat mij puur erom dat ik mag starten, trainen doe ik zelf wel.
it only takes 20 seconds of guts...
Wiebren
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 486
Lid geworden op: za 13 januari 2007, 22:32

Dat ligt eraan. In welk klassement wil je de wedstrijden rijden? Voor funklassewedstrijden is een basislicentie als het goed is voldoende. Wil je bij de amateurs, masters, etc, wedstrijden gaan rijden dan zul je de bij die klasse behorende licentie aan moeten schaffen.
Niets is zeker, en zelfs dat niet
sparko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 10:34
Mijn mountainbike: no name aluminium met harde staart

wil bij de mountainbike-wedstrijden starten in de fun-klasse.
op de weg alleen in de trainings-wedstrijdjes op het parkoers van Sloten bij de licentie-houders. Vorig jaar was daar een basis-lidmaatschap voldoende, maar maakt het nog uit bij welke vereniging je die hebt??

En wat is het verschil tussen een basis-lidmaatschap en basis-licentie?? ik lees deze 2 termen door elkaar heen in verschillende topics. Worden met beide hetzelfde bedoelt of is er een verschil tussen deze 2???

De KNWU website is gelukkig heel overzichtelijk zodat iedereen alles blindelings kan vinden (NOT!)
it only takes 20 seconds of guts...
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ja, heel verschrikkelijk, die website.

De licentiestructuur bij mountainbike is wat "soepeler" dan bij de weg. De funklasse is dan ook voorbehouden aan mountainbiken, en daarvoor heb je alleen een basislidmaatschap nodig.

Bij wegwedstrijden bestaat die licentievorm niet volgens mij, en heb je voor de "instapklasse" een basislicentie nodig (dacht ik dan toch)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

en dan hebben ze bij de tarieven twee keer een bedrag voor een basislidmaatschap :-?
een van 7,50 en een van 36?

De eerste is voldoende voor funklasse, maar voor op de weg moet je die van 36 hebben, maar helemaal zeker ben ik niet.
sparko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 10:34
Mijn mountainbike: no name aluminium met harde staart

heb zojuist weer even lopen speuren op de site van de knwu.

Daaruit haal ik het volgende (correct me if i'm wrong!);
er is op dit moment een basis-lidmaatschap, basis-licentie komt nergens terug op hun website.
basis-lidmaatschap heb je via een vereniging. kost iets van 7,50 euro + contributie aan vereniging. Je kan ook
een basis-lidmaatschap direct bij de KNWU aanvragen, dan kost dat 36 euro.

Bij licenties is het zo, dat als je Bijv. een amateur-licentie hebt, je in alle diciplines (weg, veld, en mountainbiken) bij de amateurs rijdt. Ik neem dus aan dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen een basis-limaatschap bij een MTB-vereniging en een wielren-vereniging. Echter de voorwaarden van de MTB-verenigingen (bijv. mtb-noordwest) zijn een stuk gunstiger dan die van de meeste wielren-verenigingen :D
it only takes 20 seconds of guts...
Noordbikers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:31

zie in de kalender van de knwu een bikefestival met mtb marathon in Montferland staan. Klinkt spannend, wie weet er meer?
http://www.noordbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De mtb vereniging voor west-nederland

Volg ons ook op twitter: http://www.twitter.com/noordbikers" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

g60 schreef:ik wil dus dit jaar eens funklasse mee gaan rijden. moet ik me nu ook verplicht aansluiten bij een club en de clubkleding dragen? ik zie door de licenties en regelingen het bos nie meer zeg maar.. en heb toch alles zo'n beetje doorgelezen hier..
Lucifer schreef:
Marke schreef:Je hoeft je niet verplicht aan te sluiten bij een club (ook al heeft natuurlijk ook positieve kanten om een club te zoeken in de buurt die mtb trainingen geeft). Bij je eerste wedstrijd kun je ook ter plaatse nog een basislidmaatschap kopen, want die heb je wel nodig, en daar kun je dan alle funklasses dit jaar mee rijden.

In de funklasse mag je altijd de kleding dragen die je wilt. In de licentie categorieën is het wat anders (ik zie basislidmaatschap niet als licentie).
Om wedstrijden te kunnen rijden in de funklasse heb je een basislidmaatschap van de KNWU nodig, deze kun je op 2 manieren krijgen:

1. Rechtstreeks lid worden van de KNWU zonder tussenkomst van een vereniging (kosten € 35,-)
2. Via een vereniging lid worden van de KNWU, kosten bedragen dan € 7,50 voor het basislidmaatschap*)

*) Hier komen de kosten voor het clublidmaatschap uiteraard nog bij, maar er zijn flink wat verenigingen die een aspirant-lidmaatschap van de club aanbieden icm het basislidmaatschap. Aspirant lidmaatschap komt er vaak op neer dat je geen toegang hebt tot clubactiviteiten en geen zeggenschap hebt als lid. Je moet dit aspirant lidmaatschap zien als een tegemoetkoming in de administratiekosten en handelingen die een vereniging moet doen om je aan te melden bij de KNWU. Het aspirant-lidmaatschap bij de club ligt meestal rond de € 5,- a € 10,-
Toegevoegd aan de startpost.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

En op de weg kan je met je basislicentie/basislidmaatschap meerijden op de clubwedstrijden (zoals op Sloten, Nedereindseberg, enz).

In Sloten mag je met een basislicentie ook meedoen op de woensdag, terwijl deze officieel alleen open staat voor licentiehouders. Verder zijn er her en der in het land wat regiocompetities, waar je met een basislicentie een rondje om de kerk kunt knallen. Meestal zijn deze alleen bedoeld voor rijders uit de regio.

Je kiest inderdaad voor één niveau voor het hele jaar/alle diciplines. Dat kan wel lastig zijn. Ik heb het gevoel dat veel funclasse MTB wedstrijden (denk aan Bergrace Lunteren) qua niveau niets onderdoen voor de lagere wedstrijdklasses op de weg.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Bedankt voor de info, hier kan ik iets mee. Hopelijk vind ik snel een wedstrijdje met fun klasse bij mij in de buurt
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Iemand enig idee wanneer de KNWU de 2020 kalender bekend gaat maken?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Plaats reactie