Fietsplan advies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
shenr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 17:31
Mijn mountainbike: Sensa Sella 2009

Hallo allemaal,

Sinds kort besloten om mogelijk mtb'en als hobby op te pakken. Heb fietsen altijd wel een leuke bezigheid gevonden en omdat een aantal vrienden ook mtb'en mezelf hierin verdiept. Ik heb redelijk wat gelezen in het forum en heb ook de FAQ voor beginners doorgenomen. Nu denk ik dat ik een fiets nodig heb in de klasse: ** Recreatieve rijders - *** Enthousiastelingen. Ik bedacht mij dat ik op mijn werk een fietsplan heb en of dit niet een mooie mogelijkheid is om hier eens gebruik van te maken. Na wat uitzoeken van de voorwaarden blijkt dat ik om gebruik te kunnen maken van het fiestplan verplicht een Sparta/Batavus moet kopen. Lekker is dat. Even gekeken wat batavus te bieden heeft op dit gebied:
Zie http://www.batavus.nl/collectie/fietsve ... keID2=1005" onclick="window.open(this.href);return false;
We krijgen op de adviesprijs standaard een korting van 15%, verder heb je nog natuurlijk belastingvoordeel (tot 749 E alles boven dat bedrag betaal je netto), Dus even berekend en grofweg kom ik netto voor de 1.5 uit op E 450 en voor de 2.1 E 700.

Nu weet ik dus niet hoe goed de frame van batavus etc. is. Ik ga natuurlijk nog proefrijden etc. Maar heb ik voldoende aan die batavus fietsen denken jullie, er rekening mee houdend dat ik een beginneling ben met het risico dat de fiets mogelijk in de schuur stof gaat happen als het mij niet bevalt. Is de meerprijs van 250 E voor de 2.1 het waard? Groot voordeel van dit alles is dat ik het in de LBS koop, dus garantie en onderhoud is dan goed geregeld. Of moet ik die 700 E aan een andere / betere fiets besteden, een meer gangbare mtb merk. Alvast bedankt voor jullie advies.
OmeAnne
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 09:06
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2010
Contacteer:

Ik weet niet wat voor berekening jij hebt gedaan, maar met 15 procent korting kom ik uit op een prijs van 1019 euro. Dat is dan voor de 2.1. Daar gaat door het fietsplan 749 euro af, dus zul je zelf nog 275 euro bij moeten lappen.
Vervolgens krijg je over die 749 een belastingvoordeel inderdaad, maar dat kijk je niet gebruiken bij het berekenen van de aanschaf prijs!

Op zich wat kleurstelling betreft zeker wel een mooie fiets! Maar volgens mij kun je qua afmontering voor die prijs zeker wel wat beters krijgen!
shenr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 17:31
Mijn mountainbike: Sensa Sella 2009

OmeAnne schreef:Ik weet niet wat voor berekening jij hebt gedaan, maar met 15 procent korting kom ik uit op een prijs van 1019 euro. Dat is dan voor de 2.1. Daar gaat door het fietsplan 749 euro af, dus zul je zelf nog 275 euro bij moeten lappen.
Vervolgens krijg je over die 749 een belastingvoordeel inderdaad, maar dat kijk je niet gebruiken bij het berekenen van de aanschaf prijs!

Op zich wat kleurstelling betreft zeker wel een mooie fiets! Maar volgens mij kun je qua afmontering voor die prijs zeker wel wat beters krijgen!
Misschien dat ik hier verkeerd denk, maar die 749 wordt ingehouden van mijn bruto eindejaarsuitkering, waar ik normaal 42% belasting over betaal bij uitkeren, dus ik neem aan dat dit mij netto E 435 kost? 435+270 = 705. Of maak ik hier nou een grote denkfout?
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

shenr, zoals jij het hebt berekend zie ik het eigenlijk ook. Tot 749,- euro voordeel en de rest zelf bijleggen. Het is jammer dat je alleen voor Sparta en Batavus kan kiezen. Wel vind ik 10kg een heel net gewicht voor de 2.1 en vraag me af of dat klopt met deze afmontage. Meestal zijn de fietsen in dit segment rond de 11-12 kg... Maar als het je daadwerkelijk maar 705,- euro netto gaat kosten.... Voor dat geld vind je niet zo gauw een lichtere fiets en/of beter afgemonteerd vraag ik me ook af. Dus voor dat geld lijkt hij me zeker niet slecht...

Verder, tsja Batavus is nou niet echt een merk waarvan denkt... Gave bak, maar denk je meer aan de huis/tuin en keukenfiets... Maar als dat je sowieso niets uitmaakt....
pee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 12 juni 2009, 09:51
Mijn mountainbike: Cannondale Flash F1

Volgens mij zit je correct met je berekening.

Hoe dan ook zou ik me even beter oriënteren binnen deze prijsklasse en me niet te zeer blind staren op het fietsplan en deze Batavussen.

Op het moment worden de 2011-modellen uitverkocht en kun je dus op praktisch elke fiets een mooie korting bedingen. Kortingen van 20-30% zijn dan vrij gangbaar.

Sowieso vind ik de bovengenoemde Batavussen vrij magertjes afgemonteerd voor de adviesprijs, ook blinken de specs niet echt uit in duidelijkheid (bijv. info over het frame: 'herenframe'), en dat nota bene op de site van Batavus zelf.
Talent is net als juni, het verschil tussen mei en juli
shenr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 17:31
Mijn mountainbike: Sensa Sella 2009

@pee, ik heb precies hetzelfde gevoel hoor, dat die batavussen voor de adviesprijs zeer mager uitgerust zijn. Maar met het voordeel leek het mij toch het overwegen waard. Ik ga volgende week een rondje bij de fietswinkels doen om te kijken wat ze te bieden hebben. Wilde nu even wat info en jullie meningen over deze fietsen inwinnen. Als blijkt dat ik voor een soortgelijke prijs een beter afgemonteerde fiets bij de lokale winkel kan krijgen, dan doe ik dat natuurlijk.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Nog even over het fietsplan waar je gebruik van maakt, omdat je zegt dat je alleen Gazelle of Batavus mag kopen. Kennelijk gaat het om het Nationale Fietsplan, waarbij je een "Nederlands" merk moet kopen. Volgens mij mogen Koga Miyata en Giant dan toch ook? En BeOne misschien ook wel, dat heeft toch banden met Batavus en is volgens mij ook Nederlands. Maakt je keuze iets ruimer.
OmeAnne
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 09:06
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2010
Contacteer:

My bad....inderdaad netto zou je inderdaad daar dan wel op uitkomen!
Voordeel dan wel weer van een fietsplan is dat je een deel van het bedrag waarschijnlijk met uren kunt betalen, of maandelijks een klein bedrag van je rekening. Dat gaat als je een andere fiets koopt niet lukken.
Als dat je niet lukt, zou ik zeker even om een andere fiets gaan kijken!

Maar wellicht moet je even navragen of het alleen Sparta en Batavus is, ik meen ergens gezien te hebben dat Sensa er ook onder valt en dan heb je toch al wel leukere MTB's tot je beschikking!
Misschien heb je hier iets aan? http://www.izibike.nl/klantenservice/fietsplan" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou je kunnen aan welk fietsproject je bedrijf precies meedoet? Want ik kan me niet voorstellen dat het alleen Sparta en Batavus is, de meeste hebben Gazelle en Giant er ook nog bij.
shenr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 17:31
Mijn mountainbike: Sensa Sella 2009

Helaas is de regeling erg specifiek v.w.b. de leveranciers, moet batavus/sparta zijn (regeling is volgens mij specifiek met deze twee overeengekomen). Misschien als het een dochteronderneming van deze twee is dat er nog een kans is, maar denk niet dat ik hier omheen kan jammer genoeg.

Edit: Wel grappig, blijkbaar zijn batavus en sparta onderdeel van Accell Group, waar Koga, Haibike en Ghost ook onder vallen. Misschien is er toch hoop? Even navragen bij de LBS.
OmeAnne
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 09:06
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2010
Contacteer:

Met een goede Haibike is idd ook niks mis! Ik weet niet wanneer je moet bestellen en of dat echt voor een bepaalde datum. Maar de sales zitten er bijna aan te komen.
mima
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: ma 1 november 2010, 20:18
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path

Als ik naar de afmontage kijk zou ik zeker voor de haibike gaan............
Stevens::: Juke Team, SCF Ultegra, X-Cross Lite
shenr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 17:31
Mijn mountainbike: Sensa Sella 2009

Even wat navraag op mijn werk gedaan. Zoals ik vreesde is de deal alleen met batavus en sparta, maar er is hoop. Na wat navraag is Koga ook mogelijk, maar dan ipv 15% met 8% korting op de adviesprijs, kom dan voor de goedkoopste Koga uit op 700E netto ongeveer. Maar er is ook een andere manier blijkbaar, de LBS's willen nog wel eens een soort ruil doen heb ik gehoord, de voor jouw bestelde fiets houden zij en jij krijgt een fiets die ze al in hun collectie hebben. Dus eerst maar eens even langs bij de LBS's er is geen lokale Haibike dealer jammer genoeg. Wel een Cube dealer, kijken of zij ook zoiets willen doen. En anders is er nog wel een giant en koga dealer waar misschien wat te regelen valt. Enige jammere is dat ik pas volgende week tijd heb om een LBS te bezoeken. Wordt vervolgd.
OmeAnne
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 09:06
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2010
Contacteer:

Voor de ruil mogelijkheid moet je ook eens even kijken bij die link die ik je stuurde van izibike...volgens mij doen zij daar ook wel aan! ;-)
pee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 12 juni 2009, 09:51
Mijn mountainbike: Cannondale Flash F1

Ik ben er wel eens langsgekomen, maar Izibike is volgens mij niets meer dan een magazijn in Arnhem en een website waarmee je rechtstreeks uit dit magazijn kunt bestellen. Ik weet niet hoe je er bij komt, maar ik heb het idee dat daar niet heel veel mee te handelen valt. Volgens mij is Izibike ergens gelieerd aan Mantel Tweewielers, die zitten een deur of wat er naast. Als je dan toch wilt shoppen, kun je naar mijn idee beter met hun bellen :)
Talent is net als juni, het verschil tussen mei en juli
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Als jij een fiets van 749 euro of hoger koop. Krijg je maximaal 314 euro terug dmv belastingvoordeel. Word je fiets goedkoper dan 749 euro zul je ook minder terug krijgen.
Plaats reactie