Diabetes en mountainbiken...

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
sugar for energy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: za 18 september 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Superior xp950 dtswiss xtr

Forza! schreef:Fijn dat er hier ook ruimte voor diabetici is :)

Ik heb officieel sinds februari '09 diabetes type I, over het algemeen goed onder controle,
maar moet wel op m'n gewicht letten. De laatste tijd al redelijk goed bezig door te gaan fitnessen
en nu ook het MTB'en erbij moet mijn gewicht naar beneden gaan brengen en mijn conditie een stuk omhoog ;)

Ik spuit 4x per dag, 3x Novorapid en 1x levemir. Heb tot op heden nog geen problemen gehad icm sporten
en wil dat ook graag zo houden!

Pakje dextro gaat altijd mee op de fiets en vantevoren meestal nog een energy bar. Waarde zit dan meestal
op 5.8 en na het fietsen zakt deze tot 4.6-5. prima waardes, voel me er goed bij.

Ik laat diabetes in ieder geval nooit een belemmering zijn voor datgene wat ik leuk vind om te doen
en ik hoop dat dat voor iedereen hier geldt!

Dat is inderdaad mooi gezegd, spuit zelf ook 4 keer per dag, maar vind je 5 na het fietsen niet iets wat te laag? ik zit meestal rond de zeven, en pas de dag Daarna gaat het zakken, ik heb meestal de dag na het fietsen dat ik nog eens 3/4 moet spuiten of zelfs de helft om niet in een hypo te raken, komt dat bij jullie ook voor of neit?
Steun het Diabetes Fonds
Informatie over diabetes type 1 of 2 ? :
http://www.Diabetesfonds.nl
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

sugar for energy schreef:Dat is inderdaad mooi gezegd, spuit zelf ook 4 keer per dag, maar vind je 5 na het fietsen niet iets wat te laag? ik zit meestal rond de zeven, en pas de dag Daarna gaat het zakken, ik heb meestal de dag na het fietsen dat ik nog eens 3/4 moet spuiten of zelfs de helft om niet in een hypo te raken, komt dat bij jullie ook voor of neit?
Wat ik nog wel eens doe is de nachtspuit aanpassen, zodat ik 's nachts geen hypo krijg en de volgende dag ook een beetje normaal door kom. Dit doe ik alleen na een flinke rit waarbij ik veel inspanning heb geleverd (bijvoorbeeld > 2,5 uur fietsen).
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Op aanraden van mijn DVK ben ik gestopt met mijn nachtinsuline te verlagen na het sporten, omdat ik dan vaak de dag erna aan het eind van de middag omhoog ging. Dit kan wel afhankelijk zijn van de insuline, in mijn geval Lantus. Ik voorkom de volgende dag hypo's door minder kortwerkend te spuiten.
Eat, sleep, ride, repeat
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Bommie schreef:Op aanraden van mijn DVK ben ik gestopt met mijn nachtinsuline te verlagen na het sporten, omdat ik dan vaak de dag erna aan het eind van de middag omhoog ging. Dit kan wel afhankelijk zijn van de insuline, in mijn geval Lantus. Ik voorkom de volgende dag hypo's door minder kortwerkend te spuiten.
Dat is ook weer een voordeel van de pomp, je gebruikt maar 1 soort insuline en daar kun je mee "spelen". Ik bleek allergisch voor sommige stoffen in de langwerkende insulines zodat de opname erg onregelmatig was, varieren met de langwerkende lukte eigenlijk nooit.
Ik eindige met 2x langwerkende en 4-5 x kortwerkende per dag en ben blij dat ik nu nog 1x per 3-4 dagen hoef te prikken (lees infuusset plaatsen)
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Ik spuit dus ook 4 keer per dag,maar gebruik geen pomp.
Onder het fietsen heb ik wel heel veel koolhydraten nodig....2 zakjes gel met snelwerkende en daarbij nog 3 repen ofzo,en in mijn camelbak heb ik gemiddeld 2 liter water met isostar,wat aan het einde van de rit op is.....
Onder het fietsen meet ik zeker 2 keer...en af en toe 3 keer,maar dat ligt eraan hoe ik me voel......

merk wel dat elke dag anders is....!
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

B@C@RDI schreef:Ik spuit dus ook 4 keer per dag,maar gebruik geen pomp.
Onder het fietsen heb ik wel heel veel koolhydraten nodig....2 zakjes gel met snelwerkende en daarbij nog 3 repen ofzo,en in mijn camelbak heb ik gemiddeld 2 liter water met isostar,wat aan het einde van de rit op is.....
Onder het fietsen meet ik zeker 2 keer...en af en toe 3 keer,maar dat ligt eraan hoe ik me voel......

merk wel dat elke dag anders is....!
Fiets je dan veel in het rooie? Ik kan heel goed merken als ik in de lage zones rijd, dan heb je bijna geen extra koolhydraten nodig, pas als ik veel fiets op hoge hartslag dan heb ik voeding nodig. Dit is trouwens inderdaad de ene dag anders als de andere en ook afhankelijk van je conditie.
sugar for energy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: za 18 september 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Superior xp950 dtswiss xtr

Hartslag? meet je dat tijdens het fietsen??? Ik ga gewoon fietsen, 1 bidon mee, rugzakje met een drinktankje erin, 2 rollen dextro en gaan! als je wat nodig heb kan je dan altijd wat nemen... meten jullie je bloedsuikder ook tijdens het fietsen/ ervoor / erna?
Steun het Diabetes Fonds
Informatie over diabetes type 1 of 2 ? :
http://www.Diabetesfonds.nl
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

sugar for energy schreef:Hartslag? meet je dat tijdens het fietsen??? Ik ga gewoon fietsen, 1 bidon mee, rugzakje met een drinktankje erin, 2 rollen dextro en gaan! als je wat nodig heb kan je dan altijd wat nemen... meten jullie je bloedsuikder ook tijdens het fietsen/ ervoor / erna?

Er zijn genoeg mensen die met een hartslagmeter rondrijden. Dit als hulpmiddel bij de training.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Ik heb de laatste tijd moeite om mijn suikers in het gareel te houden als ik korte stukken fiets. Ik fiets regelmatig naar het werk, en rij dan zo'n 15 kilometer in net iets meer dan een half uur. Na de inspanning gaan mijn bloedsuikers als een dolle stijgen. Zeer waarschijnlijk doordat er glucose uit de lever is vrijgegeven die door de korte duur van de inspanning nog niet verbrand is.

Mijn DVK heeft het advies gegeven om te zorgen dat ik met een bloedsuiker van 11 aan het fietsen begin. Dit lijkt wel wat te helpen. 's Middags voor de terugrit is dit ook wel goed te realiseren omdat je de hele middag hebt om te zorgen dat je bloedsuiker op de juiste hoogte komt. 's Ochtends is het echter erg lastig. Ik eet wel twee boterhammen en spuit twee eenheden kortwerkend voordat ik op de fiets stap, maar dit is natuurlijk nog niet volledig verteerd op het moment van de inspanning. Als ik 's ochtends wakker wordt met een lage bloedsuiker is het helemaal lastig. Het lukt me wel om mijn bloedsuiker weer op pijl te hebben voordat ik op de fiets stap, maar mijn lichaam heeft blijkbaar evengoed nog de behoefte om zelf glucose af te geven en kort na de inspanning zit mijn bloedsuiker zo rond de 18.

Hoe gaan jullie om met korte inspanningen?

Heeft er daarnaast iemand ervaring met een mtb coach die ook verstand heeft van diabetes?
Eat, sleep, ride, repeat
B@C@RDI
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 14 oktober 2010, 21:10
Mijn mountainbike: CUBE AMS CC Full Suspension

Hoi Bommie,

Ik meet meestal 2 of 3 keer onder het fietsen mijn waardes.in het begin zit ik meestal hoog smorgens,maar als ik tussendoor meet zijn mijn waardes meestal erg goed,omdat ik nu weet wat ik moet eten en drinken.
Aan het einde van mijn rit (60km) zit ik vaker laag dan hoog (4-5 mmol) daarna eet ik gewoon,maar blijft het wel langere tijd zakken.Verder heb ik het goed onder controle gelukkig.
Ik vind 11 mmol voor te beginnen ook een goede waarde, beter dan te laag.
Met korte inspanningen spuit ik bijna nooit voor het fietsen,omdat ik weet dat ik na de inspanning meestal op goede waardes zit (6-7 mmol)
Een MTB coach met verstand van diabetes ken ik helaas niet.

gr Frank
Als je er niet ómheen kan, moet je er maar dóórheen
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

15 km in 30 minuten. Kun je 1 of meerdere malen de hartslag meten.
Als de hartslag snel naar een grote hoogte gebracht wordt komt er een wel heel bekend hormoon vrij. Adrenaline en dat is de nr1 om de bloedsuiker te laten stijgen.
Om dit verschijnsel te voorkomen probeer ik altijd een uur of langer voor het fietsen te eten.
Dat lukt niet elke morgen maar je zou kunnen proberen om eerst te fietsen en dan te eten. Of heel licht (klein beetje) eten dan fietsen en op het werk de rest.
Ook kun je proberen om eerst te spuiten, douchen aankleden, dan eten en fietsen. Dan is de werking van insuline zeker van start gegaan (20 min starttijd)

Een mtb coach zou volgens zeggen moeten werken op papendal, ik moet hem altijd nog eens opsporen...
Robert88
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: za 10 november 2012, 16:28
Mijn mountainbike: houdt van zand en modder!!

Hallo allemaal,
ik ben vier weken geleden opgenomen in het ziekenhuis met waarden van 64 (ja, geen typefout, echt 64). Na twee dagen IC en tweeënhalve dag mocht ik naar huis. Het gaat nu stukken beter en heb de waarden goed onder controle, zit alleen laatste paar dagen aan de lage kant (3,5 tot 6.0)
Ik heb ondertussen het mountainbiken weer opgepakt en dit gaat supergoed. Ik controleer nu nog om de 20-30 minuten en als ik te snel zak pak ik een energiereep. Ik ben ook begonnen met Isotone sportdrank te drinken. Dit werkt goed bij mij. Ik blijf stabieler en zak niet zo hard in waarden. Uiteraard ga ik niet op pad zonder meter, energyreepjes en druivensuiker.

Ik spuit op dit moment 4 keer per dag, 3x novorapid en 1xLantes. Ik doe er alles aan om zo normaal mogelijk verder te leven en zie het ook niet als een handicap om diabetes type 1 te hebben. Ik heb dan wel een ziekte, maar ik ben en voel me niet ziek. De diabetes verpleegkundige is heel tevreden hoe het nu gaat en mag gewoon sporten, mits ik goed en regelmatig eet en stop wanneer ik me niet goed voel.

Morgen maar weer ritje maken, ondanks de modder die me te wachten staat kijk ik er nu al naar uit!
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen ;)
Robert88
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: za 10 november 2012, 16:28
Mijn mountainbike: houdt van zand en modder!!

Even een up-je. Er lijkt een revolutionaire ontwikkeling aanstaande met de kunstmatige alvleesklier, waarvan de makers onlangs bij de wereld draait door aanwezig waren. Zou geweldig zijn als dit product op korte termijn beschikbaar komt voor iedereen!
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen ;)
Gebruikersavatar
DenJen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 11 mei 2013, 16:44
Mijn mountainbike: '12 Cube Acid

Een waarde van 64 en met een paar dagen alweer naar huis joh?! : Suprised : 20 jaar geleden lag ik nog 7 weken in het ziekenhuis na de diagnose met een waarde van 58... Tegenwoordig alweer een jaar of 12 aan de pomp i.p.v. 4x per dag spuiten.

En die kunstmatige alvleesklier... Geen idee wat ik daarvan moet denken, heb je wel eens een foto ervan gezien?! Ding is een groot :roll: Laat ze maar een inwendige ontwikkelen, dan krijg ik er wel oren naar!
"Crawl from the wreckage one more time, horrific memory twists the mind...
Dark, rugged, cold and hard to turn, path of destruction, feel it burn!"
ThaDoc
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 18:57
Mijn mountainbike: ne rood/witte

Fijn dat het zo goed lukt Robert88!
Zelf heb ik sinds vorig jaar, op m'n 31ste, de diagnose van Type 1 gekregen.
Ondertussen heb ik een blog over hoe ik omga met m'n ziekte en ook in combinatie met sport.

Link naar mijn blog: http://www.diabetesensport.be
Plaats reactie