Shimano Deore achteras loopt zwaar

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Rchv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 221
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 16:47
Contacteer:

Na mijn laatste rit merkte ik dat mijn achterwiel een beetje rammelde; de moer van de as (aan de kant van de tandwielen) was een beetje losgekomen. Gewoon even aandraaien dacht ik maar voelde toen dat de as heel zwaar draaide. Vandaag geprobeerd de as helemaal uit elkaar te halen maar dat lukte niet; heb nu 1 moer verwijderd maar de as draait nog steeds zwaar en kan die andere niet los draaien? :~

Kan ik de achteras zelf uit elkaar kan halen zonder speciaal gereedschap? Of is er iets versleten en kan ik beter direct naar de lbs?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Beide kanten kunnen los maar je hebt smalle conussleutels nodig, zonder gaat het niet lukken (bij een XT althans).
Welke maten moet je via techdocs.shimano.com wel kunnen achterhalen.

Afstellen lukt eigenlijk niet aan de kant van de body.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Ik denk dat de conussen van je as waar de lagers overheen rollen ingesleten zijn, is dat het
geval even naar je lbs en nieuwe halen. En inderdaad met een conussleutel kan je de 2 moeren loshalen
en als je xt wh-m775 naven hebt dan is het te doen met een inbus sleutel om je as te verwijderen.

En anders dit even raadplegen http://techdocs.shimano.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

als je toch naar je lbs moet is het ook nuttig om je kogeltjes te vervangen.
als je toch je hele naaf uit elkaar hebt. voor 50 cent per wiel moet je wel ongeveer klaar zijn.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je hebt de conus te strak aangedraaid, waardoor de as te zwaar is gaan lopen.
Als je niet te lang met speling of met aangedraaide comus hebt rondgereden zouden de conussen nog best wel eens goed kunnen zijn. Kijk goed of de lagervlakken nog zonder putjes zijn.
Kogels kun je beter altijd vervangen als je de as loshaalt.

Je moet de cassette eraf halen (nodig kettingzweep en cassetteafnemer.
Voor de as zelf heb je een conussleutel (mt 15) nodig, en een normale steeksleutel 17

Hoe het verder moet, kijk maar eens hier:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... adjustment" onclick="window.open(this.href);return false;
harold02
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 27 december 2009, 00:04
Mijn mountainbike: Secialized Stumpjumper HT

quote : als je toch je hele naaf uit elkaar hebt. voor 50 cent per wiel moet je wel ongeveer klaar zijn.

3 hele euro's was ik kwijt voor alle benodigde kogeltjes voor een wiel ( afgelopen weekend uit voorzorg vernieuwd na servicebeurtje wiel )
Maar is zeker goed zelf te doen mits mooie platte sleutels die bijna overal wel te koop zijn

Harold.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

laatste keer aan me vaders fiets was ik 0,88 euro kwijt voor voor en achter, gewone deore naaf.
de kogeltjes kwamen gewoon van de locale fietsemaker, niet van mijn werk.

maargoed, 3 euro is ook nog wel op te brengen neem ik aan
Rchv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 221
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 16:47
Contacteer:

Marke schreef:Je hebt de conus te strak aangedraaid, waardoor de as te zwaar is gaan lopen.
Als je niet te lang met speling of met aangedraaide comus hebt rondgereden zouden de conussen nog best wel eens goed kunnen zijn. Kijk goed of de lagervlakken nog zonder putjes zijn.
Kogels kun je beter altijd vervangen als je de as loshaalt.

Je moet de cassette eraf halen (nodig kettingzweep en cassetteafnemer.
Voor de as zelf heb je een conussleutel (mt 15) nodig, en een normale steeksleutel 17
Bedankt voor je reactie; door gebrek aan tijd, ervaring en juiste gereedschap maar wel de wil om te fietsen heb ik het wiel naar de lbs gebracht. Morgen ophalen, hij ging idd de conussen/lagers controleren/vervangen. Volgende keer misschien zelf doen.
brekson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 11:46

Mooi dit allemaal te lezen
Mijn achternaaf XT had teveel speling
Om een lang verhaal kort te maken : mijn Lbs wilde een nieuwe as bestellen omdat de conus een weinig was ingesleten, prijs........50€
Ondertussen had ik al op diverse webshops assen en conussen voor een fraktie van die prijs gevonden
'k ga me er ook aan wagen dit zelf te doen
Plaats reactie