Om eens bij stil te staan: remhendel positionering

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Veel fietsen die in de SYS opduiken hebben de remhendels strak tegen de grips gemonteerd. In sommige gevallen zal daarover heel goed zijn nagedacht, maar ik vermoed toch dat er in veel gevallen de fiets zo is afgeleverd door de fabrikant en zo wordt uitgeleverd zonder erbij stil te staan c.q. te adviseren/informeren door de LBS/fabrikant.

Wanneer je naar de pro's in de WorldCup kijkt dan zie je dat zeker het gravity segment (ter illustratie: Sam Hill, Peaty, Aaron Gwin, Danny Hart. Gee Atherton en Jared Graves) maar ook gewoon in Cross Country (ter illustratie: Ralph Naef, Sauser, Jolanda Neff) een andere benadering wordt toegepast en remhendels naar binnen worden geplaatst... (als je naar alle voorbeelden kijkt, zul je ook zien dat ze stuk voor stuk met alleen de wijsvinger remmen)

Lijkt me toch een interessant verschil dat vele - niet de minste - pro's duidelijk niet de setup uit de doos toepassen. Voor het waarom moet je IMHO naar de natuurwetten kijken, in het bijzzonder op het gebied van de mechanica:
Afbeelding

De plunjer bevindt zich op een zekere afstand d1 van het draaipunt die verder fixed is. Je vinger bevindt zich op een afstand d2 van het draaipunt. De kracht op je plunjer F1 is evenredig met de kracht op je remblokken en daarmee je remkracht (als je gemakshalve even coulombse wrijving en een incompressibel medium veronderstelt). De kracht F1 is afhankelijk van variabelen F2 en d2, welke je zelf in de hand hebt (letterlijk & figuurlijk).
Bij alle hiervoor ter illustratie aangehaalde pro's zie je dat ze d2 proberen te maximaliseren, hetgeen er in de praktijk op neerkomt:
a) dat de grootst mogelijke F1 (~maximale performance) wordt gehaald voor de kracht F2 die men zelf maximaal kan leveren,
b) dat voor een vereiste kracht F1 om te vertragen, de kracht F2 die zelf geleverd moet worden minimaal is.

Op het moment dat je de remhendels strak naast de grips plaatst zal het moeilijk worden om de maximale hefboom te bereiken indien je niet:
a) erg grote grips en erg kleine handen hebt,
b) je pinken naast het stuur houdt,
c) met je ringvinger remt.

Wanneer je met twisters rijdt, komen de remhendels automatisch al een stuk naar binnen omdat het shift mechanisme er tussen zit en je in de praktijk niet snel je volle twister zult beetpakken... Om het met triggers te bereiken, zul je meer tijd kwijt zijn om een goede plaats voor zowel remhendel als shifter te vinden. De verstelbare shifters die je vanaf X.7 / SLX hebt tegenwoordig, zijn een verademing op dat vlak (zeker zonder indicatie gemonteerd)
Afbeelding


Ondanks dat er weinig aandacht voor lijkt te zijn, is remmenfabrikant Avid er wel overduidelijk over in hun setup guide:
Afbeelding
! Note: "This is the part of the process that people get wrong more than any other. Because it looks tidy, people tend to position the brake lever against the grip. That actually creates a problem because it positions your fingers too close to the pivot of the lever. The closer your fingers are to the pivot on the blade, the less leverage you have...which translates into dramatically less power and more hand fatigue. You are much better off using the end of the lever, because that gives you the best leverage. If you follow the steps above, your grip and lever clamp will likely be further apart than you are used to. That's okay though. It's just the sign of someone who knows exactly what he or she is doing."

Source: http://www.sram.com/avid/setup-guides/h ... rake-setup
Mocht je de Newtoniaanse mechanica niet direct naar de prullenbak verwijzen en misschien eens willen kijken of het voordelen biedt, dan is de setup guide van Avid een aanrader. Stap 1 en 2 zijn sowieso universeel toepasbaar, Stap 3 (reach) is eigenlijk alle remmen die me zo te binnen schieten ook wel in meer of mindere mate op een of andere manier afstelbaar. Daarna wordt het model specifiek...
Als PDF document, uit te printen en makkelijker mee te nemen naar de garage...

En beste van alles het is praktisch gratis; meer dan een inbussleutel in je gereedschapskoffer en wat vrije tijd heb je er niet voor nodig...Zo en dan heb ik me nu voorgenomen er ook niets meer over te gaan zeggen. :roll:


*edit*
Plaatjes gefixt.
Laatst gewijzigd door cheeta op ma 5 januari 2015, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
sweppes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 20:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson C & chameleon

Leuk stukje dit :-q
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Bedankt! Zo voor de hand liggend ;-)
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
TDMarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 08:23
Mijn mountainbike: Canyon XC9
Contacteer:

Dit gaat er niet in hoor, bij de gemiddelde Nederlandse boswielrenner. Deze richt zijn cockpit namelijk graag als volgt in: remgrepen zo ver mogelijk naar binnen, pal tegen de verdikking van het stuur. Daar de shifters tegenaan, en vervolgens een paar, liefst zo dun mogelijke grips tegenaan. Het stuurtje kort hij dan af op een centimeter of vijftig. Gewicht is tenslotte alles. Tot er echt bochten en technische afdalingen / klimmen genomen moeten worden (in NL: er ligt een blootliggende wortel dwars op het pad), maar dat is niet heel erg belangrijk. In het buitenland is het dan wel weer handig: alleen als je met de volle hand kracht kan zetten op de remhendel effectueert dit nog in enige noemenswaardige remvertraging van de 140 mm schijfjes. Gewicht is tenslotte alles. :winkie:

Goed stukje, leren remmen met 1 vinger is elementair imho (2 mag ook wel hoor, Sabine Spitz werd er tenslotte ook Olympiasiegerin mee :-q )
....only dead fish go with the flow....
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Goed stukje. Beschrijft precies wat ik vandaag dacht. Had namelijk net mn remmen ontlucht en zat nog eens na te denken over de ideale positie van de remgrepen. De simpele gedachte kracht x arm kwam ook al in me op en heb precies zoals jij hierboven beschrijft d2 zo groot mogelijk gemaakt. Aankomende week eens testen of het ook daadwerkelijk prettiger fietst.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Zo te zien doelt cheeta onder andere op mijn topic. Geen idee of je het gelezen had, zal het daarom ook maar hier posten. Je natuurkundige benadering klopt compleet, daar niet van. Veel bikers zullen er vast vele aan hebben. Echter is niet iedereen hetzelfde. Je kunt niet zomaar stellen dat deze benadering voor iedereen hout snijdt. Zo zijn mijn handen toch echt kleiner dan een gemiddeld iemand van mijn lengte. Daarom heb ik ze op mijn 8000 ook verder naar buiten staan.

Just my 2 cents.

Groet,
Dopehead.NL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: ma 8 oktober 2007, 22:47
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29er
Contacteer:

Ik kan me ook voorstellen dat voor sommige mensen de triggers zo misschien te ver weg komen te staan.
hmmmm, Doughnuts............
Yugor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 16:41
Mijn mountainbike: B W Green
Contacteer:

Mooi aandachtspunt, maar ik mis de, IMHO, eigenlijke en belangrijkste reden om met de wijsvinger te remmen: controle.
Door met alleen de wijsvinger te remmen blijven er vier vingers over om het stuur vast te houden en dus controle te houden over de fiets. Zeker bij downhill geen overbodige luxe :bier:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Leuk stukje, beetje veel natuurkunde blabla, maar wel begrijpelijk.
Ik doe als volgt:
1. leg mijn handen op de grip
2. steek mijn duimen uit
3. plaats de shifterlever tegen mijn duim
4. steek mijn wijs en middelvinger uit
5. plaats de remlever met het einde tegen de vingers
6. draai alles vast

Komt op hetzelfde neer denk ik.
Dopehead.NL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: ma 8 oktober 2007, 22:47
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29er
Contacteer:

Zo staan ze altijd goed (voor jou), daar kan geen natuurkunde tegen op.
Gezond verstand gebruiken geeft altijd nog het beste resultaat,
Jamis Diablo schreef:Leuk stukje, beetje veel natuurkunde blabla, maar wel begrijpelijk.
Ik doe als volgt:
1. leg mijn handen op de grip
2. steek mijn duimen uit
3. plaats de shifterlever tegen mijn duim
4. steek mijn wijs en middelvinger uit
5. plaats de remlever met het einde tegen de vingers
6. draai alles vast

Komt op hetzelfde neer denk ik.
hmmmm, Doughnuts............
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Ik heb in een heel ver verleden al geleerd dat je de de hendels op deze manier moet positioneren. Het enige verschil is dat ik meestal rem met wijs- en middelvinger. Dit betekend voor mij dat ik dus mijn middelvinger gebruik als referentie voor de positie van de hendels.

Bij gebruik van SRAM twisters is dit afhankelijk van de remmen wat lastiger maar ik heb er nooit echte problemen mee gehad.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Y00pDL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 januari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: is eigenlijk meer een kalf dan een stier.

Eerste post als beginner (ja ja, zal me zo netjes voorstellen in de daarvoor bedoelde forumsectie :wink: ), maar geregistreerd om te zeggen dat ik hier toch enorm veel aan gehad heb als het gaat om een fijne positie op de fiets.
Ik kreeg al snel last van mijn handen/polsen omdat de stretch naar rem/schakel hendels ervoor zorgde dat ik mijn pols ongemakkelijk moest draaien (hand naar boven, als het ware). Nu is alles sneller en vooral comfortabeler bereikbaar!

Mijn dank dus, voor dit topic! :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

cheeta schreef:Veel fietsen die in de SYS opduiken hebben de remhendels strak tegen de grips gemonteerd. In sommige gevallen zal daarover heel goed zijn nagedacht, maar ik vermoed toch dat er in veel gevallen de fiets zo is afgeleverd door de fabrikant en zo wordt uitgeleverd zonder erbij stil te staan c.q. te adviseren/informeren door de LBS/fabrikant.....
Goed doordacht stukje. Zal eens gaan kijken hoe dat bij mij zit. Vermoed nu mogelijkheid tot verbetering...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
maartenv
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2064
Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 11:42
Mijn mountainbike: Neuron CF
Contacteer:

Luuc91 schreef:Zo te zien doelt cheeta onder andere op mijn topic. Geen idee of je het gelezen had, zal het daarom ook maar hier posten. Je natuurkundige benadering klopt compleet, daar niet van. Veel bikers zullen er vast vele aan hebben. Echter is niet iedereen hetzelfde. Je kunt niet zomaar stellen dat deze benadering voor iedereen hout snijdt. Zo zijn mijn handen toch echt kleiner dan een gemiddeld iemand van mijn lengte. Daarom heb ik ze op mijn 8000 ook verder naar buiten staan.

Just my 2 cents.

Groet,
Maak dan eens een foto van je kleine handen op je stuur en je wijsvinger op de remhendel? Ik kan nooit geloven dat jij met die kleine handvatjes en bar-ends een goede rempositie krijgt. En natuurlijk is dit niet voor iedereen hetzelfde, je stelt het af op waar je wijsvinger zich bevindt op de handvatten.

En wat betreft het stukje van cheetah: Amen!
Laatst gewijzigd door maartenv op ma 10 januari 2011, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
M@ttie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 10 juli 2010, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost Lector 5.9

@ cheeta, bedankt voor dit duidelijke stuk wat je hier geschreven hebt!!
Plaats reactie