Wanneer je naar de pro's in de WorldCup kijkt dan zie je dat zeker het gravity segment (ter illustratie: Sam Hill, Peaty, Aaron Gwin, Danny Hart. Gee Atherton en Jared Graves) maar ook gewoon in Cross Country (ter illustratie: Ralph Naef, Sauser, Jolanda Neff) een andere benadering wordt toegepast en remhendels naar binnen worden geplaatst... (als je naar alle voorbeelden kijkt, zul je ook zien dat ze stuk voor stuk met alleen de wijsvinger remmen)
Lijkt me toch een interessant verschil dat vele - niet de minste - pro's duidelijk niet de setup uit de doos toepassen. Voor het waarom moet je IMHO naar de natuurwetten kijken, in het bijzzonder op het gebied van de mechanica:
De plunjer bevindt zich op een zekere afstand d1 van het draaipunt die verder fixed is. Je vinger bevindt zich op een afstand d2 van het draaipunt. De kracht op je plunjer F1 is evenredig met de kracht op je remblokken en daarmee je remkracht (als je gemakshalve even coulombse wrijving en een incompressibel medium veronderstelt). De kracht F1 is afhankelijk van variabelen F2 en d2, welke je zelf in de hand hebt (letterlijk & figuurlijk).
Bij alle hiervoor ter illustratie aangehaalde pro's zie je dat ze d2 proberen te maximaliseren, hetgeen er in de praktijk op neerkomt:
a) dat de grootst mogelijke F1 (~maximale performance) wordt gehaald voor de kracht F2 die men zelf maximaal kan leveren,
b) dat voor een vereiste kracht F1 om te vertragen, de kracht F2 die zelf geleverd moet worden minimaal is.
Op het moment dat je de remhendels strak naast de grips plaatst zal het moeilijk worden om de maximale hefboom te bereiken indien je niet:
a) erg grote grips en erg kleine handen hebt,
b) je pinken naast het stuur houdt,
c) met je ringvinger remt.
Wanneer je met twisters rijdt, komen de remhendels automatisch al een stuk naar binnen omdat het shift mechanisme er tussen zit en je in de praktijk niet snel je volle twister zult beetpakken... Om het met triggers te bereiken, zul je meer tijd kwijt zijn om een goede plaats voor zowel remhendel als shifter te vinden. De verstelbare shifters die je vanaf X.7 / SLX hebt tegenwoordig, zijn een verademing op dat vlak (zeker zonder indicatie gemonteerd)
Ondanks dat er weinig aandacht voor lijkt te zijn, is remmenfabrikant Avid er wel overduidelijk over in hun setup guide:
Mocht je de Newtoniaanse mechanica niet direct naar de prullenbak verwijzen en misschien eens willen kijken of het voordelen biedt, dan is de setup guide van Avid een aanrader. Stap 1 en 2 zijn sowieso universeel toepasbaar, Stap 3 (reach) is eigenlijk alle remmen die me zo te binnen schieten ook wel in meer of mindere mate op een of andere manier afstelbaar. Daarna wordt het model specifiek...
! Note: "This is the part of the process that people get wrong more than any other. Because it looks tidy, people tend to position the brake lever against the grip. That actually creates a problem because it positions your fingers too close to the pivot of the lever. The closer your fingers are to the pivot on the blade, the less leverage you have...which translates into dramatically less power and more hand fatigue. You are much better off using the end of the lever, because that gives you the best leverage. If you follow the steps above, your grip and lever clamp will likely be further apart than you are used to. That's okay though. It's just the sign of someone who knows exactly what he or she is doing."
Source: http://www.sram.com/avid/setup-guides/h ... rake-setup
Als PDF document, uit te printen en makkelijker mee te nemen naar de garage...
En beste van alles het is praktisch gratis; meer dan een inbussleutel in je gereedschapskoffer en wat vrije tijd heb je er niet voor nodig...Zo en dan heb ik me nu voorgenomen er ook niets meer over te gaan zeggen.
*edit*
Plaatjes gefixt.