Aanleren juiste techniek

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
pedaaltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 7 november 2010, 19:30
Mijn mountainbike: Cube Reaction HS33 2009

Ik hoop dit weekend voor het eerst op een mountainbike te klimmen. Omdat ik niet proefondervindelijk wil vastststellen welke lichaamsdelen ik in korte tijd allemaal kan breken :-{ ben ik van plan rustig beginnen (bij voorkeur op de verharde weg). Weet iemand misschien of er verenigingen of clubs zijn die beginnende mountainbikers op weg kunnen helpen wat betreft techniek en fietsbeheersing?

Tips zouden zeer welkom zijn
Wanhopig op zoek naar zijwieltjes
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Een hoop kan je zelf oefenen. Allereerst zou ik leren om snel in en uit te klikken met de spd's, zodat dat straks ook in het terrein lukt. Las in je even voorstellen topic dat je die gelijk bij je fiets hebt aangeschaft. :-q Dus ook zeker niet te strak afstellen. Goede keus dat je ook voor HS33 remmen bent gegaan i.p.v. budget schijfremmen. Niet zo verkeerd om eerst op asphalt te oefenen, ook dan kan je wat heuveltje opzoeken en het schakelen oefenen.

Op diverse locaties worden wel clinics gegeven, maar mijn eigen ervaring is dat je je ook een hoop zelf kan aanleren. Toen ik pas begon, ergens in 1994, heb ook ooit een dag clinic gedaan met 3 vrienden via Mountainbike Adventure in Slenaken, Limburg. Toen kon je je ook als individu inschrijven. Echter reden wij makkelijker de berg op en af dan onze begeleiders die het juist ons moesten aanleren. Kwam voornamelijk omdat we altijd al aan het klooien waren in Spaarnwoude, dus eigenlijk al een goede techniek hadden aangeleerd.
Laatst gewijzigd door Suntoro op wo 24 november 2010, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
tjebbert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: wo 19 maart 2008, 20:12
Mijn mountainbike: Eentje met grote wielen

Kijk eens bij Fiets-Fit dit zijn mtb cursussen die uit 6 lessen bestaan en erg leuk en leerzaam kunnen zijn.
Helaas is de laatste cursus net klaar maar in maart start er weer een nieuwe cursus. Het mooie is dat je voor de 6 keer verzekerd bent en dat je daarna op vertoon van je NTFU pas korting krijgt bij de meeste toertochten.

http://www.fiets-fit.nl/ :-q
Size does matter!! Try it with 29 inches...
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Heb je te pedalen al op de lichtst mogelijke stand gezet ivm het uitklikken? In het begin wel een aanrader. Over uitklikken is trouwens genoeg te vinden.

Ik weet niet of er in de buurt ook bos en dergelijke is, anders zou ik de eerste keer toch lekker naar het bos gaan en je beperken tot de deels verharde fietspaden, er zijn vaak wel schelpenpaadjes en dergelijke. Ook met de huidige kou is het bos toch wel lekker (windstil).
jur606
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 29 februari 2008, 14:02

gewoon in het bos gaan fietsen op je eigen tempo
mijn 1e ritten zijn ook in het bos geweest.
ok gewoon op het gemakje over de route (en dat was meer toeren dan hard fietsen) maar zo krijg je zeker gevoel met de ondergrond en wat een hobbeltje bochtje etc met je doet er is geen beter leer school

en gewoon jouw tempo fietsen waar jij je prettig mee voelt :P
Ohja oefen even het in uit klikken tegen een muurtje ofzo :P,
Zie je gelijk of ze te strak staan gloof me eigen ervaring.
(NOOB) beginner
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hier is een topic met wat oefeningen die je zo zelf kunt proberen. Natuurlijk leuk als je dat met een groepje kunt doen. Biken in groepsverband is so-wie-so leuker en bovendien veiliger.

Ik weet niet of je thuis een beetje ruimte hebt, maar ik doe met mijns zoons nog wel eens spelenderwijs zomaar wat oefeningetjes. Als het te laat is om het bos in te gaan of zo.
Je kunt bijvoorbeeld blokjes hout op 1½m afstand uit elkaar zetten en dan zo langzaam mogelijk daar tussendoor slalommen. De traagste is dan de winnaar. Je kunt dat dan voor de verandering omdraaien door de snelste als winnaar aan te wijzen. Of een smalle balk van een meter of 3 op een klos leggen en zo snel of langzaam mogelijk over die wip-wap rijden. De trackstand kun je ook goed (thuis) oefenen.

Alle oefeningen komen zeker voor een beginner eigenlijk altijd neer op het leren -ingeklikt- balans houden bij allerlei snelheden of zelfs bij stilstand.
Voor het echte werk in het veld kun je het best op zoek gaan naar een clinic of achter een ervaren biker aan (proberen) te rijden.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie