Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Lancer schreef:Vandaag was ik met de racer op pad en ik kwam mtb-tekens tegen op het wild-viaduct over de a50. Route ging in de richting van de Bedafse bergen. Iemand iets gelezen over een nieuwe route ?

Vrijdag zal ik met de mtb op pad gaan om te kijken of ik de route kan volgen. Het waren geschilderde blauwe pijlen op houten paaltjes.
Gister zag ik die bepijling inderdaad ook tijdens een rit op de weg. Zelfs twee keer. Eenmaal op de Bergweg en een paar km later op de Piet Geersdijk.
Als over een paar maanden de temperaturen een stuk lager zijn en mijn wegfiets weer achteraan hangt in de schuur zal ik die pijlen eens na rijden.
Omdat ik al meer dan 30 jaar in herfst en winter door in deze regio onverhard rijd verwacht ik niet iets nieuws tegen te komen. Maar je weet nooit.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Wervelwind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR

Gisteren heb ik deze route ook eens gereden. Een paar mooie stukken worden overgeslagen, maar al met al niet slecht. Weinig verhard en een paar mooie stukken singletrack. alleen jammer van die stukken waar je over ruiterpaden gestuurd wordt.
connectom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 8 mei 2007, 13:09
Mijn mountainbike: is van staal!

Leuk initiatief om een vaste route door Slabroek aan te leggen!
Echter ligt het rondje om de Slabroeksche heide verkeerdom, waardoor 2 afdalingen in los zand nu kapot gefietst/gelopen worden.. Verder zijn er wat andere leuke stukken overgeslagen.

Ik ben wel benieuwd naar de route door de Maashorst!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Tsjibiti schreef:
Lancer schreef:Vandaag was ik met de racer op pad en ik kwam mtb-tekens tegen op het wild-viaduct over de a50. Route ging in de richting van de Bedafse bergen. Iemand iets gelezen over een nieuwe route ?

Vrijdag zal ik met de mtb op pad gaan om te kijken of ik de route kan volgen. Het waren geschilderde blauwe pijlen op houten paaltjes.
Gister zag ik die bepijling inderdaad ook tijdens een rit op de weg. Zelfs twee keer. Eenmaal op de Bergweg en een paar km later op de Piet Geersdijk.
Als over een paar maanden de temperaturen een stuk lager zijn en mijn wegfiets weer achteraan hangt in de schuur zal ik die pijlen eens na rijden.
Omdat ik al meer dan 30 jaar in herfst en winter door in deze regio onverhard rijd verwacht ik niet iets nieuws tegen te komen. Maar je weet nooit.
Het is ondertussen koud genoeg om weer in het veld te toeren en gisteren dus eens deze uitgepijlde route gevolgd. Alleen het stuk gedaan ten oosten van de A-50. Dat rondje is 16.8 km.
Zoals ik al verwacht had zat er voor mij niets in dat ik niet kende.
Er was een stukje in , het stuk langs een sloot op voor je bij bezoekerscentrum Slabroek komt , wat ik de laatste jaren niet of nauwelijks meer deed. De berm was er nu mooi gemaaid en daardoor vond ik dat nog een leukste stuk van de route.
De hele route is , als je die vergelijkt met andere vaste routes in NoordBrabant , best leuk.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Verhaal zit toch wat anders in elkaar: vanaf volgend jaar wordt vrij MTBen in het begrazingsgebied verboden!
Lancer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 14 september 2007, 21:16

Bron ? Gelukkig liggen de mooiste stukken in de Maashorst (heuvelruggen Zeeland en Uden) nog buiten het begrazingsgebied. Wordt dan alleen wel een stuk moeilijker om een leuke doorsteek te maken richting Oss.
ikkefietse?
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 22:35
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp, Scott Scale 70
Contacteer:

BikerBas2 schreef:Verhaal zit toch wat anders in elkaar: vanaf volgend jaar wordt vrij MTBen in het begrazingsgebied verboden!
Verrekte Tati; had ie weer gelijk...
tati schreef:zijn iig al langer geruchten dat die er gaat komen. Hoop het eigenlijk van niet want dan zal de rest van het bos wel verboden toegang worden.
Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Lancer schreef:Bron ? Gelukkig liggen de mooiste stukken in de Maashorst (heuvelruggen Zeeland en Uden) nog buiten het begrazingsgebied. Wordt dan alleen wel een stuk moeilijker om een leuke doorsteek te maken richting Oss.
Bron: ik zag ze zelf ook al langer hangen; brieven op de bomen. Een clublid attendeerde me er vandaag op. Eigenlijk zou ik me wel tot wat instanties willen richten om het belang van de recreatie en sport nog eens te belichten.

vwb de rest van het gebied. Mijn verwachting is dat doordat de intensiteit daar toeneemt we ook daar restricties en vaste routes gaan krijgen. Gemeente Uden is nu al altijd erg moeilijk aan het doen.

Alles staat trouwens wel in schril contrast met de recreatieve ondernemers als ik die hoor willen ze van de Maashorst een soort park maken. Dat hoeft van mij dan ook weer niet.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

ikkefietse? schreef:
BikerBas2 schreef:Verhaal zit toch wat anders in elkaar: vanaf volgend jaar wordt vrij MTBen in het begrazingsgebied verboden!
Verrekte Tati; had ie weer gelijk...
tati schreef:zijn iig al langer geruchten dat die er gaat komen. Hoop het eigenlijk van niet want dan zal de rest van het bos wel verboden toegang worden.

Goh, dan ben ik toch nog niet zo dom als ik er uit zie :tong
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Volgens de laatste berichten wordt het begrazingsgebied in de toekomst zelfs nog uitgebreid en verdeeld in verschillende "toegangsniveaus"...
De buitenste ring blijft toegankelijk voor wandelaars en fietsers, de middelste ring alleen nog voor wandelaars.
De binnenste ring wordt zelfs helemaal verboden gebied.
Het fietspad dwars door Slabroek over de Brobbelbies naar Schaijk en het fietspad van Nistelrode over de Brobbelbies naar Zeeland zullen dus ook worden afgesloten vanwege deze "binnenste ring".
Bij Schaijk worden er 2 "ecoducten" gebouwd om een verbinding te maken naar Herperduin. Voor de dieren dus.....
Dit alles zal dus misschien wel inhouden dat er hier in de toekomst nog maar heel beperkt zal kunnen worden gebiked....
Er wordt zelfs verwacht dat, als alle plannen worden doorgevoerd, binnen nu en 5 jaar er geen vergunningen meer zullen worden verstrekt voor het organiseren van toertochten....

DIT ALLES DANKZIJ ALLE GEITENWOLLENSOKKENROCKERS DIE VAN ELK STUKJE BOS EEN NATUURPARK DENKEN TE MOETEN MAKEN!!!
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Pk,
Wat is je bron? Vanuit fietsckub volgen we dit op de voet.
Bas
schultzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 24 oktober 2007, 23:09

Gisteren avond daar nog mijn vaste rondje gemaakt, er zijn nu al verschillende paadjes niet meer toegankelijk ( zoals ook in Herperduin) verder zijn er al een paar nieuwe slingerpaadjes aangelegd deze paadjes zagen er goed uit zoals in st Oedenrode , er stonden nog geen sporen dus ik denk dat ze die dag gemaakt waren. Waar ik wel bang voor ben is dat de heuvelruggen afgesloten gaan worden
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Ik kom oorspronkelijk uit Schaijk en daar staan regelmatig artikelen in de "Arena" of in de regionale bladen.
Er heeft kort geleden vanuit de gemeente een aankondiging in gestaan betreffende de aanleg van de "ecoducten" en de uitbreiding van het begrazingsgebied, dat nodig is om deze verbinding mogelijk te maken.
Verder zijn de betrokken gemeentes en de provincie, samen met verschillende natuurorganisaties , al tijden bezig om een plan op te stellen om van de Maashorst en Herperduin één groot natuurgebied te maken en dit dus maar deels toegankelijk te houden voor publiek.
Men wil een groot gedeelte "teruggeven aan de natuur".
Ik ken verschillende mensen die hier direct en indirect bij betrokken zijn en die het dus in de toekomst nogal somber inzien betreffende het organiseren van toertochten. Dit zal waarschijnlijk jammergenoeg in de toekomst voor steeds meer natuurgebieden in Nederland gaan gelden.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Pk,
Toch is dat niet in lijn met wat stuurgroep Maashorst toerclubs voorhoudt. Tegen ons wordt gezegd dat we toertochten mogen organiseren als we de vaste route onderhouden. Niet dat ik daar nu zo blij mee ben; ik vind dat een zoethouder. Verder wordt vrij fietsen buiten het begrazingsgebied ook verboden op termijn. Maar ik zal t allemaal nog eens navragen.
Bas
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Hoi Bas,

Het is inderdaad jammer om te constateren dat er in de toekomst steeds minder ruimte overblijft voor de mountainbikers. Zeker gezien het feit dat ik vind dat wandelaars, ruiters en fietsers, indien met verstand gebruikt wordt gemaakt van de mogelijkheden, weinig impact hebben op de natuurlijke omgeving. Ik vind dat men meer aandacht zou moeten besteden aan praktijken zoals het illegaal storten van afval, stropen en crossen met off-the-road motoren.
Sportieve recreatie kan heel goed samengaan met natuurbehoud, kijk maar eens naar bijv. de gebieden van Natuurmonumenten, zoals de Drunense Duinen en het Montferland....
Helaas wordt de mountainbiker, in ons geval, verwezen naar een niet al te interessante vaste route, waarmee we inderdaad alleen maar zoet worden gehouden.....
Plaats reactie