De jaarlijkse tocht naar de Bike Motion beurs zit er weer op. Ieder jaar weer anders maar toch ook veel van hetzelfde. Maakt niet uit want mopperen, zeuren en klagen is ook leuk dus een korreltje zout bij het lezen is aan te raden.
Wat viel zoal op? Groter dan vorig jaar maar ook rommeliger. Sommige merken waren diep weggestopt in wat onooglijke hoekjes en qua aankleding en demonstratie is het nog steeds een beetje crisis. Geen catwalk, geen films die in première gingen en naast de Red Bull Hummer had alleen Peugeot een blitse auto meegenomen. Er is genoeg te zien en te beleven, maar een beetje meer show zou geen overbodige luxe zijn. Specialized had gelukkig de 'alleen kijken, niet aanraken' stand van de voorgaande jaren thuisgelaten maar de Veltec stand was dan weer een deja-vu van voorgaande jaren met vrijwel dezelfde fietsen en ijsjes. Je komt toch naar een beurs om nieuwe dingen te zien? Mooie vrouwen waren ook weer nauwelijks te bekennen, wel heel veel bike-nerds, een pumptrack bij het nieuwe magazine 'Up / Down' en een afdeling bike-polo. Dat is wel weer eens wat anders dan trial of dirtjumping maar toch meer een doe- dan een kijksport.
Staat het concept van 29er nu op doorbreken of niet? De grootwielers waren aanwezig maar niet in de mate die ik had verwacht. Wel veel Hollands glorie. Santos presenteerde een fraai exemplaar en voor zover mij bekend het enige productie model 29er met Firmtech nokken, blijft een mooi systeem. Bij Idworx leek sprake van een rekenfout want ondanks dat op alle terzake doende onderdelen duidelijk '29' stond vermeld bleven ze het maar over '30' hebben. Voor de mensen die nu vrezen met een nieuwe standaard van banden en velgen te worden geconfronteerd, geen zorgen, ook bij Idworx maakt gewoon een 29er. Slimme marketing? Misschien, 30 ligt ongetwijfeld dichter bij de leeftijd van de beoogde doelgroep maar ik betwijfel of het werkt...
Idworx: Zoek de 1" verschil.
Meer vaderlandse trots bij Van Nicholas. Mij verraste de keuze voor een tapered balhoofd en gekromde schuine buis bij de 26er en het ontbreken daarvan bij het eveneens vernieuwde 29er frame. De chinees die de gussets op de laatste laste had kennelijk zijn dag niet helemaal. Geen ramp maar wel jammer op een beurs waar iedereen er met z'n neus bovenop gaat staan. Het nieuwe fully frame leek een beetje te hinken op twee gedachten, stevig en stijf van voren met wederom een tapered balhoofd en een achterzijde die er in ieder geval op het oog niet erg stevig en stijf uitzag. De staande achtervork zit maar op twee punten vast aan een niet verstevigde zitbuis. Dat vraagt eigenlijk om een prakijktest...
Meer titanium van Lynskey aan de overkant van het gangpad maar daar eigenlijk niets nieuws voor 2011. Wel leuk om de gedraaide buizen van de 'pro' uitvoeringen eens in het echt te zien. Bij de stand van Bike-Boutique waren onder andere de ti fietsen van Skyde te bewonderen. Tikje apart, zeker niet onaardig maar om kritisch te blijven viel de enorme (voor) derailleur nok op de 1x9 afgemonteerde 29er wel uit de toon. Het is slechts een detail, maar toch...
Van Nicholas: Maandagochtend werk van Wang-ho?
Bij de Cosmic stand kon de vlag uit want Surly had meer aan het Karate Monkey frame gewijzigd dan de kleur alleen. Dat is voor het eerst sinds de industriële revolutie en dus wel even het vermelden waard. De no-nonsense alternatieve looks blijven gelukkig gehandhaafd dus mensen met uitbundige gezichtsbeharing kunnen gerust zijn. Overigens nog niet te bewonderen in de Cosmic Sports catalogus want die is weliswaar volop aanwezig maar nog van het lopende jaar en dat is toch een beetje als de krant van gisteren op een beurs vol 2011 modellen. Gary Fisher schitterde overigens al een paar jaar door afwezigheid op Bike Motion maar nu het als separaat merk is opgedoekt is het opeens wel volop aanwezig. Beetje zuur voor de besnorde pionier maar ja. Zo'n beetje de hele collectie Trek/GF 29ers was in volle glorie te bewonderen en kreeg dan ook heel wat aandacht. Met name natuurlijk de gelikte Superfly's met als kleine afknapper dat ze de prijzen erbij gezet hadden. Ai, dat wordt nog even sparen…
Intense: Zo kan het ook.
Bij Veltec uiteraard het nodige van Intense maar weinig nieuws en qua afwerking had men een paar steekjes laten vallen, de juiste adapter moet toch wel te regelen zijn? Meer teleurstellingen bij Redline. Toen ik vanuit de verte in de stand behalve BMX-jes ook mtb's zag had ik even de hoop dat de USA modellen eindelijk geïmporteerd werden maar helaas, het bleek om standaard eenheidsworst te gaan. Veel aandacht was er in ieder geval niet aan besteed. Voorheen grote wielen pionier Nishiki stond er vlakbij maar grappig genoeg alleen met 'gewone' mtb's en crosshybrides, het kan raar lopen. Zoals bekend wel 29ers bij een aantal Duitse merken maar deze vielen eigenlijk nauwelijks op tussen het overweldigende aanbod aan 'normale' mtb's. De eerste stappen op het grote wielen pad lijken toch nog zeer voorzichtig genomen te worden. Bij Bulls zowaar een Ti 29er maar vergeleken met de andere opties op dit gebied eigenlijk zonde van het materiaal.
Redline: Veel liefde is er niet aan besteed.
Verder veel 10 speed natuurlijk, een nieuwe XTR groep bij Shimano waarbij de remset nog het meeste weg had van een ongelukkig huwelijk tussen een injectiespuit en een dwarsfluit. Sram pakt de zaken vrij radicaal aan door 9 speed vrijwel geheel te schrappen. Opvallend is de X7 groep die een behoorlijke remake gekregen heeft. Ik ben eerlijk gezegd niet erg overtuigd van de noodzaak of het voordeel van een extra kransje, maar de 2 speed cranksets zagen er echt erg goed uit.
In een verre hoek van de hal GT met een leuke retro Zaskar en onopvallend weggezet een toch wel fraaie carbon 29er, erg stealthy. Blikvanger was echter de imposante full carbon DH bak… zonder zadelpen. Kan natuurlijk gebeuren dat je die vergeet en het is dan inderdaad vervelend dat het de enige GT is met een afwijkende maat qua zadelpen. Als je dan de retorische vraag stelt waar je dan snel een 30.0 zadelpen vandaan haalt op een beurs brult het vierkoppige mtb/nl reporters team echter in koor: Bij Kona! Daar was ook het bier, uitverkoop van kleding en ook nog een aantal bikes. Gezellig en tja, is die Operator DH nu mooi of niet? Er was een duidelijke consensus dat het een verbetering is in vergelijking met zijn voorganger maar daarna verschilden de meningen aanzienlijk. Verder ook hier niet zo heel veel nieuws maar de velgen van de nieuwe Steely zijn onvoorstelbaar breed (en chroom) en het magic-link systeem ziet er inderdaad een stuk fraaier uit.
Kona Magic-Link: Eh, ja. Beter.
Natuurlijk was er meer, veel meer en heel veel mooi, indrukwekkend en hebberig makend spul te zien maar met het bier steeg de behoefte aan een maaltijd en dus verlieten we moe maar voldaan de hallen. Volgend jaar weer!
Foto's: Wicked DJ, Rogier
Met dank aan de organisatie van de Bike Motion Beurs en alle exposanten.