Momentsleutel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
M@ttie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 10 juli 2010, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost Lector 5.9

Ik zou het bij veel meer dingen gebruiken, je zal zien dat je heel veel dingen veel te vast zet...
neem bijvoorbeeld op ongeveer 6.5nm die draai je met de hand vaak veel te vast!
Ik gebruik m voor bijna alles, op heel veel dingen staat wel een moment zelfs op me zadelpenklem!!
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

Momentsleutel is leuk, maar voor 95% van de bikers overbodig.

Wie rijdt hier nou allemaal met Schmolke en AX lightness en noem maar op van dit soort merken?

Schmolke stuur is bijv. 1.5nm tot 3nm (of zoiets) in dit soort gevallen is een momentsleutel een must,
want dat haal je niet uit de losse hand. Maar een Ritchey WCS stuurpen met 5nm is gewoon handvast en klaar
daar hoef je echt geen momentsleutel voor te hebben. Het staat natuurlijk stoer en Pro, maar het slaat natuurlijk
nergens op. Je gaat er echt niet beter door rijden hehe

Ik werk hier met een range van bikes in het hogere sigment en heb nog nooit een gebroken onderdeel gezien en
ook wanneer ik met de (syntace) momentsleutel alles vastdraai geen gevoel dat het nu wél goed is.
Het maakt mijn vrienden gelukkig wanneer ze de momentsleutels kunnen gebruiken,
maar voordat ik hun had reed iedereen ook gelukkig rond en brak er ook niks. Het is meer: "zie mij, ik heb een vastgedraaide stuurpen met momentsleutel". :lol:

Welk merk goed is durf ik niet te zeggen. Syntace is voor mij de One. Heb hier ook Parktool gehad (2dagen), maar dat lijkt net een chinees product,
ongelooflijk wat een slappe kwaliteit en dat voor dezelfde prijs. Ik hoop dat hij wel goed is, want op uiterlijk scoort hij een 5 voor mij.

Maar ik blijf erbij dat een Momentsleutel 85% show (bullshit) is. Opeens moet iedereen een momentsleutel, want de Teams gebruiken het ook :-{ :bier:
Gebruikersavatar
M@ttie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 10 juli 2010, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost Lector 5.9

Ik vind een moment sleutel persoonlijk wel een aan rader want er zijn genoeg mensen die niet weten hoeveel 6.5 nm is en dus een hele naaf aan stront draaien als ze een schijf vast zetten, dat de heren fiets monteurs het wel weten oke want het gevoel krijg je naar van loop van tijd wel redelijk in de handen.
Dus ik vind het alleen maar een plus om zo'n moment sleuteltje te gebruiken.... Kwaad kan het niet :o
Ben overigens blij dat wij ze in de werkplaats ook hebben want dan ga jij als je de garage uitrijdt met een gerust gevoel de weg op als er toevallig een leerling je wielen hebt vast gezet!!
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

6,5nm is handvast welke janlul de fietsenboer weet dat niet?!?!?
Wanneer je dat niet eens voelt, moet je niet eens zelf knutselen laat staan in een garage werken!!

Maar goed, laten we allemaal maar een momentsleutel kopen, is goed voor de economie. Elke verkoop is voor mij een zakcentje en de zak, dus zal de laatste zijn die klaagt. :bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

chestrockwell schreef:6,5nm is handvast welke janlul de fietsenboer weet dat niet?!?!?
Tja, welke janlul schrijft nanometer (nm) wanneer hij Newtonmeter (Nm) bedoelt?

Niemand is perfect. :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

geen commentaar op komma geNeuk ;)
Gebruikersavatar
M@ttie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 10 juli 2010, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost Lector 5.9

chestrockwell schreef: Schmolke stuur is bijv. 1.5nm tot 3nm (of zoiets) in dit soort gevallen is een momentsleutel een must,
want dat haal je niet uit de losse hand.
Nee die 1.5 tot 3Nm heb je niet op gevoel maar die 6.5Nm wel, ja heel duidelijk.... jij vind 6.5Nm handvast en wat vind je van 1.5 tot 3Nm vind je dat dan "HANDLOS"ofzo :~
En je leest niet ,want ik bedoel dat het voor de zelf sleutelaar wel prettig is om een moment sleutel te hebben zodat ze het niet aan stront draaien... :o
En wanneer je niet die 6.5Nm voelt moet je ook niet in een Garage werken ,omdat? Kom een dagje langs en zet jij alles maar netjes opgevoel op 50Nm of 80Nm en zo kan ik nog wel even verder gaan want dat doe jij zeker ook allemaal uit het losse handje he topper.... :-q

Verder geen commentaar... :kiss:
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

geen commentaar inderdaad.

We zitten op een heel andere niveau te werken.

ik heb nog nooit 50Nm of 80Nm op een fiets van 10k gezien.

Ik dacht dat wij het hadden over het kapot krijgen van dure onderdelen.
De onderdelen waar ik mee werk zijn komen niet in de buurt van de 50Nm komt niet eens voor

50Nm op een carbon fiets is gewoon niet haalbaar, dus snap de hele logica niet.

Laat maar heren. Ik zit hier in Brazilië en zal wel allemaal anders zijn in Nederland.

ik dan verder ook geen commentaar :bier:

maar weer on-topic, van welke momentsleutel goed is voor een bike van tot 999euro, want ik begrijp
dat die zo'n beetje de range is van de topic gebruikers. Mijn excuses voor de verwaring. Zal wel weer naar
Weightweenies.com gaan :-)
Tom-s
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
Mijn mountainbike: is 8kg
Contacteer:

chestrockwell schreef: Ik dacht dat wij het hadden over het kapot krijgen van dure onderdelen.
De onderdelen waar ik mee werk zijn komen niet in de buurt van de 50Nm komt niet eens voor
Ooit een lock-ring vastgezet zodat de cassette niet op je alu body invreet?
Of een crankset gemonteerd? :-q
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

Goed punt.
Cassete 40Nm Max.
BB 35-50Nm

Verder, hoe wil je dit met een BBB vastdraaien? Gaat deze niet tot 24Nm?
En dan het volgende, jij hebt dus THUIS alle adaptadoren voor een BB en cassete op een momentsleutel om THUIS te monteren?

Iedereen heeft hier dus de Syntace 1-20Nm en de 10-80Nm sleutel + alle adaptadoren om een BB en cassete vast te draaien? Dat is +/- een investering van € 250,-.
Aangezien de meeste hier goedkoop een momentsleutel zoeken, ga ik er ook vanuit dat de fiets goedkoop is.
Je gaat niet zeggen dat mensen in NL een Scott Scale Ltd kopen en dan met een BBB momentsleutel gaan sleutelen, is dat normaal?!?


Edit:
Wil dan mijn excuses aanbieden voor de fietsenboeren die met kwaliteit werken en dus een momentsleutel nodig hebben.
Ik haalde de 2 dingen door elkaar. Thuisgebruiker met de fietsboer en dat was een fout van mij.

Maar een fietsboer gebruikt echt geen momentsleutel voor om cassette vastdraaien op een fiets van 999€.
Wel begrijp ik (want dat heb ik hier ook) wanneer hij een cassette vastdraait op een Extralite of noem een merk in die range.

Mijn verwaring kwam het feit dat het woord BBB enz. voorbij kwam. Ik legde de link niet meer met kwaliteit.
Ik geloof niet dat er een fietsboer een BBB gebruikt voor dagelijks gebruik, dat is gewoon niet mogelijk.
Thuis ok, maar dan kan je nog steeds niet een cassette en BB vastdraaien!
En moet je naar de fietsboer om hem te vragen het te doen :-)

Heren nogmaals mijn excuses voor de verwaring.
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Over de zon en onzin van een momentsleutel zijn al meerdere discussies gevoerd. De beste test om er achter te komen of zo'n sleutel nou echt nut heeft is op een trekbank een proefje doen.
Draai een moer met de hand op 7,5 Nm, loop dan 3 rondjes van 100 meter, doe 5 snelle push-ups en draai dan het moertje nog eens vast... kom je er snel achter... Deze test wordt door Facom gedaan op beurzen. Trek je na beide keren precies het juiste aantal Nm krijg je een prijs. Deze prijs is..... een momentsleutel. Er worden er gemiddeld 5 per jaar in heel Europa weggegeven.
Of je een momentsleutel strikt genomen nodig hebt bij een fiets (hoe duur/goedkoop deze ook is) is een andere discussie.
Alle krachten tussen de 0 en 10 Nm zijn erg lastig om op gevoel te trekken en geven een groter risico op overbelasting.

Waar ik wel van overtuigd ben is: liever laten doen dan kloten met van die goedkope rommel, denk hierbij aan die fantastische knakenbak gereedschapjes gemaakt van 1e klas pisbakken staal.

En ja ik gebruik wel een momentsleutel omdat ik ook niet on staat was om precies 7,5 Nm te trekken...
tinus11
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: do 11 maart 2010, 16:44
Mijn mountainbike: Merida, volledig XT, Avid Elixir, Fox F-series

Mooi hoe hier zo een discussie ontstaat over het nut van de sleutel :lol:
Zoals ik al zei was het voor mij de bedoeling om te voorkomen dat ik misschien per ongeluk het magnesium in mijn mooie fox vork kapot zou draaien. Ik heb dit al een aantal keer voorbij zien komen op dit forum en wil natuurlijk niet dat dit mezelf ooit zou overkomen. Ben geen ervaren sleutelaar namelijk :wink:
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Daar is het toch een forum voor. :D

Voor mij heb je gelijk, better safe than sorry.

Trouwens goed gereedschap koop je maar 1x in je leven......
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

Roppie schreef:Daar is het toch een forum voor. :D

Voor mij heb je gelijk, better safe than sorry.

Trouwens goed gereedschap koop je maar 1x in je leven......

En daar ben ook helemaal mee eens.

Mag iemand mij dus uitleggen waarom in in Europa dan nog kijkt naar merken als BBB enz?!

BBB is 40-50€
Syntace en andere betere merken beginnen al bij €80,-
dat is maar 30€ verschil?!? dat is voor de gemiddele janmodaal in NL 1 à 2 uur werken en je hebt een momentsleutel
die je echt doet.
Ik snap gewoon niet waarom mensen altijd maar goedkoop duurkoop willen hebben :-{

Dan lees ik ook dat BBB een recall had, snap uberhaupt dan niet dat je er nog naar kijkt! :lol:

heren fijn weekend
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

chestrockwell schreef: Dan lees ik ook dat BBB een recall had, snap uberhaupt dan niet dat je er nog naar kijkt! :lol:
Dat is natuurlijk onzin :roll:
Kun je beter ook maar geen Specialized (Brain) kopen, of Easton spullen (EA30). Een fabrikant die een recall doet neemt kwaliteit tenminste serieus.
Vraag is of je voor nog geen €50 (BBB) natuurlijk een fatsoenlijke momentsleutel koopt, als je ziet dat vergelijkbare professionele producten het vier- tot vijfvoudige kosten. Bij elk ander willekeurig product (fiets bijvoorbeeld) gaat er dan toch ook een alarmbelletje rinkelen dat goedkoop vaak duurkoop is?

Ik gebruik zelf ook een momentsleutel (Gedore 5-50Nm). Ideaal ding, de range van momenten is toepasbaar voor alles wat op mijn fiets zit. Ik heb er al regelmatig gebruik van gemaakt (o.a. carbon zadelpen in een carbon frame)
Plaats reactie