[update 3 juli] Waarop letten bij testrit eerste fiets?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mizzl
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 17 juni 2010, 22:08
Mijn mountainbike: moet nog gekocht worden..

Nou mensen de rondrit heeft een keus uit twee fietsen opgeleverd:

Haibike Hai Rise (kon alleen in 't Duits de uitgebreide specs vinden)
Rahmen: Alu 6061
Gabel: Rock Shox Recon SL Coil 80 mm PopLoc
Schaltwerk: Shimano SLX M662 Shadow
Schalthebel: Shimano Deore M590
Umwerfer: Shimano Deore M590
Kette: Shimano HG 53
Zahnkranz hinten: Shimano HG 50, 11-34, Zähne, 9-fach
Kettenradgarnitur: SR-Suntour XCR 44-32-22 Octalink
Innenlager: Shimano ES 25 Octalink
Bremshebel: Shimano M485 hydraulische Scheibenbremse
Bremsen: Shimano M485 180/160 mm
Naben: Shimano Deore M525
Speichen: DT Champion 2.0 schwarz
Felgen: Alu-Hohlkammerfelgen, weiß
Reifen: XLC Hannibal 26 x 2.10
Steuersatz: VP A42E, A-Head, semi-integriert 1 1/8”
Lenker/Vorbau: XLC Comp Alu Lowriser/XLC Comp Alu
Pedale: ohne
Sattel: Fizik Vitesse
Sattelstütze: XLC Alu Patent
Gewicht: ca. 13,9 kg
Farbe: solitairblue matt

of

Bulls Jinga
Frame: 7005 lite-aluminium, double butted, smooth welded
Framehoogte: 38/42/47/52 cm
Kleur: white/black
Voorvork: Rock Shox Tora SL Air, 100 mm, poploc remote lockout
Derailleur: Shimano Deore XT 27-speed, Shadow
Voorderailleur: Shimano Deore
Shifters: Shimano Deore
Crankstel: Shimano, 44/32/22t
Cassette: Shimano, 11-34t
Remmen: Tektro Auriga Pro hydraulic disc, 180/160 mm
Stuur: STYX aluminium
Stuurpen: STYX aluminium
Zadelpen: STYX aluminium
Zadel: STYX, Lady super-lite foam
Naven: Shimano
Spaken: stainless
Velgen: Rigida Sphinx 19 disc
Banden: Schwalbe Nobby Nic Evolution 2.25/ Schwalbe Racing Ralph Evolution 2.25
Pedalen: –
Gewicht: ca. 13,3 kg

Eigenlijk zou de keus heel simpel moeten zijn, want de Haibike heeft volgens de verkoper bij 12Go een betere afmontage dan de Bulls èn hij is ook nog eens goedkoper. Het enige wat mij in de weg zit zijn de looks. :( Ik vind de Bulls simpelweg mooier.

Kunnen jullie me vertellen waar de verschillen 'm nou precies in zitten? Voor zover ik kan zien komt het neer op de voorvork en de remmen. Wat natuurlijk toch best belangrijke onderdelen zijn.. Hoe groot is het verschil tussen een Recon en een Tora vork? Is dat te merken voor een recreatieve fietser? En hoe zit het met het frame zelf? Welke van de twee heeft de betere basis?

Wat ik 1 juli gepost had:
Hallo,

Laat ik me even voorstellen: ik ben Michelle, een beginnende biker wonende in Leiden. Ik zal dus vooral verhard gaan rijden, maar wil liefst wel een fiets die een weekendje Limburg overleeft.
In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op de Arinos Vanguard van Fietssportief, maar die hadden ze niet meer in mijn maat (ben 160cm lang, weeg zo'n 50kg). De XTrail bikes vind ik gewoon niet mooi en om nou rond te fietsen op iets wat ik niet mooi vind..

Fietssportief is dus afgevallen en nu ga ik morgen langs bij wat winkels in en rond Den Haag: Hans Struijk bij HS, Topbikes, van Herwerden in Voorburg en 12Go in Waddinxveen. Dit is vooral om me te heroriënteren en om te kijken of ze misschien ook tweedehands wat leuks hebben staan. Mijn budget is 600 à 700,- dmv het Fietsplan. Dit is dus nogal last-minute, maar een beetje raad is beter dan geen raad.

Ik weet dat ik met het NFP tot € 749,- kan gaan, maar voor zover ik heb kunnen ontdekken, maakt dat niet echt het verschil als je gaat kijken naar de afmontage. Ik zal me dus vooral laten leiden door hoe de fiets eruit ziet en hoe het testritje gaat.

En dat brengt me bij de grote vraag: wat zijn de dingen waar ik het meest op moet letten bij een testrit?
Dat 'ie goed aanvoelt natuurlijk, maar wat zijn de andere dingen die ik juist over het hoofd zou kunnen zien?
Laatst gewijzigd door Mizzl op za 3 juli 2010, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Als je voor 2e hands gaat, moet je vooral kijken of er geen speling op de draaiende delen zit, of de voorvork goed werkt (niet lekt ook) en de staat van de aandrijving (ketting, tandwielen)
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Daarbij overigens nog opgemerkt, voorzover je dat niet weer hoor, dat je budget van het fietsplan weliswaar tot ca. 750 euro gaat, maar dat je vrij bent om daar (dit deel niet meer met het bruto/netto verhaal) overheen te gaan, je bent dus niet strikt gebonden aan die 750 euro... Heb overigens zelf erg goede ervaringen met Van Herwerden. Reken daar echter niet op grote kortingen of zo, zij "betalen" dat liever terug in een hele goede service, gratis omruil garantie van onderdelen etc.
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Mizzl
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 17 juni 2010, 22:08
Mijn mountainbike: moet nog gekocht worden..

@ woeker: dank voor de tips!
@ retep: daar was ik me inderdaad van bewust, maar wil niet over die grens omdat ik nog niet weet hoeveel gebruik ik er echt van ga maken. En als het bevalt is de kans groot dat ik over 3 jaar gewoon voor een nieuw en beter paardje ga. Of onderdelen vervangen natuurlijk. :-D
BIKERCUBE
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 5 februari 2010, 17:58

Je kunt via fietsplan ook voor 3x€80,- aan fietsbonnen erbij kopen die in 3 jaar ingeleverd mogen worden.
De eerste bon kun je dus dit jaar inleveren en dus gelijk bij de fiets doen.
Kan je je budget dus iets opkrikken.
Doe niet vandaag wat morgen ook nog kan
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Let wel dat het fietsplan geld voor een nieuwe fiets en niet voor een tweede hands. Denk ook eens aan uitloop modellen. En of er over drie jaar nog een fietsplan is dat is de vraag. Er komen nieuwe regels waardoor het vanaf 2014 voor een werkgever niet meer aantrekkelijk is om deel te nemen.(is nog niet helemaal rond maar lijkt er wel aan te komen) Iets om in de gaten te houden vanaf komend jaar.
HAPPY TRAILS!
Mizzl
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 17 juni 2010, 22:08
Mijn mountainbike: moet nog gekocht worden..

En daar ben ik weer. Ik heb de eerste post aangepast, want ik heb ondertussen mijn keus kunnen beperken tot twee fietsen die net binnen het NFP budget vallen. Zouden jullie die willen lezen en me kunnen vertellen wat de belangrijkste verschillen zijn?

En, roger, dank voor de 'waarschuwing'. Dat is zeker iets om in de gaten te houden!
Plaats reactie