Bij welke wedstrijden kan je met een cyclocross fiets deelne

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
cx-arno
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 22:04

Hallo allemal, bij welke wedstrijden (MTB/ATB) 's zomers kan je met een cyclocross fiets deelnemen? Ik heb nog keen mountain bike dit jaar en ik heb gehoord, dat is mogelijk bij eenigen evenements in de fun klasse mee te fietsen. Waar zijn dikwijls cyclocrosser an het start? Wedstrijden over ongeveer een vol uur en runde koerses (round course) zou het beste zijn.

En sorry voor mijn slechte nederlands schrijven, ik ben duits, woon nabij venlo en ik wil gerust mal kennis maken med nederlandse racers. Ik heb gehoord, jullie zijn nogal relaxed bikers vergeleken met de duitse race organisators.

BTW hoe noemt men een cyclocross fiets in de nederlands omgangstaal (in duits "Crosser"). Ik weet alleen, dat cyclocross in NL veldrijden heet, maar ik vind keen nederlands cyclocross forum.

Dank u well vooruit voor enkele tips,
Arno
Wiebren
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 486
Lid geworden op: za 13 januari 2007, 22:32

Hallo Arno,

Bij welke wedstrijden je mee mag rijden met een cyclocrosser weet ik zo niet. Wel weet ik dat er een topic in de lounge loop over veldrijden. Misschien dat daar nuttige informatie voor jou staat. Het topic kun je hier vinden: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 15&t=51744
Niets is zeker, en zelfs dat niet
cx-arno
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 22:04

hey thx voor het antwoord!

daar in het thread vind jij meestal pics from bikes, excl.
http://www.adelaar.org/beginFrame.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gow.nu/kalender-gow.asp?wedstrijd_id=8" onclick="window.open(this.href);return false;
maar het is niets in 'zomers

zijn er 'zomers mtb fun klasse races, rijdbaar med de crosser?
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Bij mountainbikewedstrijden is de minimale bandbreedte (uit mn hoofd!) 1.75. Ik heb ze niet op mn netvlies staan / onthouden, maar volgens mij zijn de bergraces wel zo ruimdenkend dat ze een cx'er toelaten. Je zou ze sowieso eens kunnen mailen met een dergelijke vraag. Of je ermee uit de voeten kunt zal vooral afhangen van je skills.

Overigens ben je natuurlijk enorm aan het vloeken in de kerk, dus beperk je hier tot de vraag of je met een CX'er, en zo ja waar, kunt deelnemen aan mountainbikewedstrijden. Voor het verdere CX gebeuren graag één der beschikbare verzameltopics daarvoor raadplegen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

shiverer schreef:Bij mountainbikewedstrijden is de minimale bandbreedte (uit mn hoofd!) 1.75. Ik heb ze niet op mn netvlies staan / onthouden, maar volgens mij zijn de bergraces wel zo ruimdenkend dat ze een cx'er toelaten. Je zou ze sowieso eens kunnen mailen met een dergelijke vraag. Of je ermee uit de voeten kunt zal vooral afhangen van je skills.

Overigens ben je natuurlijk enorm aan het vloeken in de kerk, dus beperk je hier tot de vraag of je met een CX'er, en zo ja waar, kunt deelnemen aan mountainbikewedstrijden. Voor het verdere CX gebeuren graag één der beschikbare verzameltopics daarvoor raadplegen.
1.75 klopt :-q bij de bergrace "officieel" geen crossers meer er zijn nu KNWU punten te halen
Lokale "club wedstrijden": (bij mij in de buurt)
RWP-midzomercompetitie 2010, georganiseerd door MBC Midden.
02-06-2010 1ste Clubwedstrijd
16-06-2010 2de Clubwedstrijd
30-06-2010 3de Clubwedstrijd
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
cx-arno
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 22:04

zeer interessante tip!
shiverer schreef:Bij mountainbikewedstrijden is de minimale bandbreedte (uit mn hoofd!) 1.75.
of ze een oogje dichtknijpen word als ik zonder ambities mee rijden wil?

an mijn trainings crosser (onderschrift) ik zou hebben 1.8 29er bands. word een renrad stuur een probleem?

ik ben het gewoon med crosser in mtb terrain te fietsen (natuurlijk niet in krasse bergen :-D )
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

als je zonder licentie rijdt krijg je misschien respijt. In principe echter: "recht stuur", + 1.75

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

shiverer schreef:als je zonder licentie rijdt krijg je misschien respijt. In principe echter: "recht stuur", + 1.75
Ga jij eens snel zoeken naar eisen aan het stuur alsjeblieft? :tong

Het KNWU reglement zegt:

4.1.039 De voor de wedstrijden te gebruiken fietsen moeten in overeenstemming zijn met een officiële standaard voor mountainbikes.
(gewijzigd per 12.06.08)

N
4.1.039.01 Voor wedstrijden op de nationale kalender zal geen beperking gelden voor de wieldiameter in MTB wedstrijden. Wel dient de minimale bandbreedte, gemeten over het karkas van de band (exclusief eventuele noppen o.d.), 40 mm te bedragen. Bij twijfel wordt de start door de jury geweigerd.

De eerste regel stamt uit het UCI reglement. Wat die officiële standaard voor MTB's is, weet niemand! KNWU officials kennende, geeft dat mogelijkheden voor uitsluiten volgens eigen willekeur. In de Hondsrug classic in Gieten, staat de UCI kromme sturen in ieder geval toe, dus dat geeft wat 'jurisprudentie'. De bandbreedte regel geldt daar niet, omdat het een UCI wedstrijd is.

Dus: KNWU wedstrijden starten mag, maar houd er rekening mee dat als een official met het verkeerde been uit bed is gestapt (ik ken er die dat altijd hebben), je een probleem hebt. Rechtvaardig? Nee. Realiteit? Helaas.

Bij evenementen die niet onder KNWU vallen, check het reglement. Er kan van alles in staan, ook 'nur 26"'.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

JeroenK schreef:In de Hondsrug classic in Gieten, staat de UCI kromme sturen in ieder geval toe, dus dat geeft wat 'jurisprudentie'.
Dit jaar mag je bij de Hondrug classic alleen meedoen met een mountainbike.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

faxe schreef:
JeroenK schreef:In de Hondsrug classic in Gieten, staat de UCI kromme sturen in ieder geval toe, dus dat geeft wat 'jurisprudentie'.
Dit jaar mag je bij de Hondrug classic alleen meedoen met een mountainbike.
Ja, en dat hebben ze zelf bedacht. Dat hangt dus niet af van nationale en internationale reglementen. Goed punt wel: Gebruik de Hondsrug classic maar niet als voorbeeld dan ;).
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

JeroenK schreef:
shiverer schreef:als je zonder licentie rijdt krijg je misschien respijt. In principe echter: "recht stuur", + 1.75
Ga jij eens snel zoeken naar eisen aan het stuur alsjeblieft? :tong
Ik meende dat nochtans gelezen te hebben in het reglement, maar ik zie wel vaker spoken.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Ik meen ooit eens iets gelezen te hebben over een minimum stuurbreedte. Over de vorm kan ik me niks herinneren.

@ Arno: In de zomer ken ik geen wedstrijden voor op de crosser. Wel hebben we 's winters de Mulleners Vastgoedcup, die ook een CX klasse kent. Kijk eens op http://www.mullenersvastgoedcup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Plaats reactie