het algemene vouw mountainbikes topic :)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

EDIT 16-10: titel aangepast naar een verzameltopic voor vouw-mtb's.

Er is weer een nieuw "projectje" in huize Kermit verschenen wat ik jullie niet wil onthouden.

Deze naam moet de kenners bekend voorkomen...
Afbeelding

Hoewel dit niet het eerste is wat je dan te binnen schiet :o
Afbeelding

Maar hij kan ook dicht:
Afbeelding

En de hele fiets ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Goud van oud: (Ultegra 7-speed uit 1990)
Afbeelding

En wat is het verhaal(tje) hierachter?
Ik wilde graag wat leukers en nuttigers doen met mijn woon-werk reistijd. Heen en terug fietsen stuit op praktische bezwaren zoals niet kunnen douchen op het werk en wel erg vroeg van huis moeten. Alleen terug fietsen leek me echter wel wat, maar: hoe krijg ik die fiets dan daar? In de auto? Dan moet die 's nachts daar blijven, en de dag erna moet ik toch ook naar het werk kunnen... De trein dan? Beter, maar daar mogen in de spits voor 9u geen normale fietsen in mee, en bovendien moet je daar een extra kaartje voor kopen. Een vouwfiets mag wel altijd -en gratis- mee, maar die zijn doorgaans niet geschikt om 35km op te fietsen...
Maar Kermit zou Kermit niet zijn als hij zich daardoor liet weerhouden (op fietsgebied is hij namelijk zeer creatief ;-))

Een beetje internetzoekwerk leverde al snel enkele 26" vouwfietsen op. Het budget was echter enigzins beperkt, dus er moest nog wat verder gespit worden. De Dahon Jack bleek aantrekkelijk geprijsd, en voor de wat magere onderdelen lag nog wel wat beters op zolder dus de knoop werd doorgehakt.
Inmiddels twee keer teruggefietst na het werk, en het is echt wel een stuk leuker om lekker rustig langs een kanaal naar huis te zoeven dan je in een soort van file naar huis te moeten ergeren :-q

Specs:
Remmen: Promax V-brakes
Shifter: Sram X3 7-speed -> ge-upgrade naar LX 9-speed
Achterderailleur: Sram X4 -> ge-upgrade naar Ultegra racederailleur (uit 1990!)
Cassette: Sunrace 7-speed 11-30 -> Tiagra 12-25
Wielen: Formula naven/no name velgen -> Mavic Crossride
Crank: no name racecrank met 39t blad
Pedalen: VP spd met kooi (andere had ik niet meer liggen)
Banden: Big Apple 2.0 (na uitproberen Sportcontact 1.3 toch voor de comfortabeler BA's gegaan)
Afmontage is vrij specifiek, in de zadelpen zit een fietspomp verwerkt!
En de stuurpen is zodanig gemaakt dat het loshalen en draaien (om de fiets maximaal klein te krijgen) de afstelling van het balhoofd niet beinvloedt. Daarom is het wel lastig om er een andere op te zetten... (een normale 1 1/8 past niet)
Ik overweeg nog wel een flatbar om iets aerodynamischer te kunnen zitten.

Zadelpen met ingebouwde pomp:
Afbeelding

Opgevouwen: (5 seconden werk)
Afbeelding

En hoe rijdt dat? Nou, op de weg absoluut gelijkwaardig aan een normale hardtail op slicks. De BA's zijn wel wat zwaarder dan de Sportcontacts, maar veel comfortabeler op minder glad wegdek en eenmaal op snelheid rollen ze prima. Van een eventuele mindere stijfheid door het scharnier voel ik niets, hij stuurt enorm strak. Met de juiste banden zou ik hier ook best een standaard NL-rondje als Oirschot, Luycksgestel of Dorst mee aandurven.
Maar daar heb ik andere bikes voor... :-)

ps mods: als dit te weinig mtb is, I'm sorry (slotje dan maar...)
Hoewel dat eigenlijk niet kan als er Joe Murray op een frame staat natuurlijk ;-)
Laatst gewijzigd door kermit op do 16 oktober 2014, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sfox

Wat een "cool" ding :lol: , zoiets heb ik nog nooit gezien! Wat een goede plek voor een pomp.

Veel plezier ermee!
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

die zadelpen is kicken handige pomp :winkie:
beter dan in een camelback vergeet je hem ook niet :tong

voor de rest nice bike
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: En de stuurpen is zodanig gemaakt dat het loshalen en draaien (om de fiets maximaal klein te krijgen) de afstelling van het balhoofd niet beinvloedt. Daarom is het wel lastig om er een andere op te zetten... (een normale 1 1/8 past niet)
Is dat een stuurpen met zo'n sleuf erin, waarmee je ook de hoogte in kan stellen zonder de topcap los te draaien? Die zat ook op mijn Scott.

Leuk project. De gaafste vouwfiets die ik tot op heden gezien hebn :-q

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
robsonke
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: di 24 november 2009, 21:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 10 2011 / Cube Reaction 2008 / Giant TCR Advanced 2 2009
Contacteer:

Gaaf gedaan, pomp is slim ook. Ik heb een hekel aan die dingen aan je frame (dus zit bij mij ook altijd in mijn rugtas maar dan moet je wel altijd je rugtas meenemen)
Clubjegoes.nl - Duchenne Heroes 2010 | Op zoek naar volgende doel
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jan the Man schreef:Is dat een stuurpen met zo'n sleuf erin, waarmee je ook de hoogte in kan stellen zonder de topcap los te draaien? Die zat ook op mijn Scott.

Leuk project. De gaafste vouwfiets die ik tot op heden gezien hebn :-q

Ciao
Jan
Klopt Jan, de stuurbuis heeft een uitstulping aan de voorkant, en de stuurpen heeft twee corresponderende inkepingen: een waarbij het stuur gewoon recht gemonteerd is, en een waarbij het een kwartslag gedraaid is. Zo is de fiets maximaal compact, maar dat ga je natuurlijk niet doen om 'm in de trein mee te nemen.
Volgens mij werkt het met een soort spacer die permanent over de vorkbuis zit, en waarover je de stuurpen monteert. Het doel is iig om de stuurpen los te kunnen halen zonder telkens de balhoofdspeling te hoeven afstellen.

Die pomp is geinig, maar ik denk dat-ie maar net genoeg druk haalt om met een brede band verder te kunnen rijden. Een smal slickje zou je niet hard genoeg krijgen...
Maar ik gok er eigenlijk op dat de BA's dermate goed lekbestendig zijn dat ik niet lek rijdt :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Geweldige oplossing! Geen fileprobleem meer, extra beweging en milieuvriendelijk! Alhoewel de fiets mij niet zo kan bekoren, is ie voor een vouwfiets prachtig. Overwerken kan je ook niet meer, ivm reflectoren ipv licht (bewuste keuze?)...voordelen te over! :-D
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Hei Pol,

Nice bike! Al wist ik al van de hoed-en-de-rand.
Geniaal; die zadelpenpomp.

ws zijn scherpe bochtjes naar links nu zeker geen probleem meer!? :tong

ik zie je zo-wie-zo over 3 weken!!!!! :-q :-q :-q
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
ariesec
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 21 januari 2010, 22:05
Mijn mountainbike: gezellie W,eight/look986

haha als je die scherpe bochten maar snel genoeg neemt kun je jezelf op de rug kijken :lol:
maar alle gekheid op een stokje,leuke bike zeg :-q
ik ga es ff surfen wat de specs enz zijn.
bospaadjes, I love it!
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Geinig!

De kabel naar je achterdetailleur is alleen niet helemaal netjes ;) Verder: net geheel.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
jopieklep
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3076
Lid geworden op: di 3 oktober 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Panasonic m1500
Contacteer:

He leuk!! Een oud collega d'r man, is boswachter bij SBB die rijdt op exact dezelfde maar da in camou groen met het opschrift Staatsbosbeheer... Ik zal eens kijken of ik nog aan pics kan komen.
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Vet :)
Zit er nou een aparte standaard op voor als je hem hebt ingeklapt? Of is dat een soort van vaste beugel?
En ben wel benieuwd wat de conducteur/trice zegt, kan me namelijk herinneren dat een vouwfiets aan bepaalde afmetingen moet voldoen wil je hem gratis mee kunnen nemen. En ik dacht dat je daar niet aan kwam met 26" wielen. Maar kan best zijn dat ik me dat niet goed herinner. Leuk ding. En vette achterderailleur.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is idd een vaste beugel voor de ingeklapte toestand. Zelfs van plastic voorzien om de treinvloer niet te bekrassen...
Ik heb nog geen conducteurs gezien in de eerste week, maar meestal kijken ze alleen of de fiets opgevouwen is. Met een meetlint heb ik ze nog nooit in de weer gezien ;-)
(In tien jaar treinen).

@Shiv: je bedoelt dat het kabelhulsje ietwat scheef zit? Schakelt wel prima tot nu toe.
Maar als het je heel erg stoort mag je wel even langskomen om het te verbeteren. Zorg ik voor koffie ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Op een of andere manier had ik een vrouw verwacht in dit topic. Zal wel aan mijn twisted mind liggen, LOL.
Sp33dFr34k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4530
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 21:16
Mijn mountainbike: Een vonkje
Contacteer:

Je las zeker vrouwen ipv vouwen in de topictitel :P

Wel erg gaaf ding trouwens, nog nooit gezien en weer eens wat anders he :)
Scott Spark LTD, huidig gewicht: 9.24kg
Plaats reactie