[Report] Gek of te gek..? : Mega Avalanche

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Afbeelding

Iedere zomer verzamelen zich een groot aantal bikers op de Alpe ‘d Huez.
Niet voor de Tour de France maar voor een waanzinnige afdaling. Het is een evenement
met internationale allure, er rijden met name veel Engelsen mee maar ook de echte
vlaklanders zijn aanwezig. Forummer Christiaan was er weer bij en vertelt er smakelijk over.
De ledematen vliegen in het rond


Waarom? :
Het is een belevenis, niet voor te stellen. 1800 idioten die maar aan een ding denken:
Zo snel mogelijk die berg af.. Het is iets aparts!


Alle 1800 doen ook hun best je fiets te slopen:
Dat gebeurt zeer zeker, maar ach shit gebeurd. Spullen worden flink misbruikt.
Lagers die uit frames geramd worden, velgen die bij bosjes dubbelklappen. Afgebroken zadelpennen,
pedalen etc. ..Kortom een goede testcase voor je materiaal. Alle grote merken zijn dan ook aanwezig
om bijvoorbeeld je net gesloopte vork weer tot leven te wekken en je vierkante wiel weer rond te trekken.


Laten we beginnen bij het begin. Je komt aan bij Alpe 'd Huez ....:
We zijn een week van te voren al aangekomen om rustig alles te verkennen en te acclimatiseren.
Voor ons laaglanders is de zuurstof schaars op 3300 meter en de kou vreet aan je. Hier moet je even aan wennen.
Parcours kennis is vereist, al denken sommigen dat dit onzin is. Een helikoptervluchtje is dan vaak het gevolg.
In het begin van de week was het vrij rustig in het dorp, vanaf woensdag voor raceday begint het druk te worden.
Iedereen checkt elkaars fietsen, welk verzetje, welke banden etc. Lekker met elkaar over fietsen praten, feesten
en bier drinken (dat kun je aan de vele engelsen wel overlaten). Het is een erg gemoedelijk sfeertje.
Tijdens de training helpt iedereen elkaar met banden plakken, weer op de fiets helpen etc. , etc.
One happy bike family .


Totdat raceday aanbreekt :
Bij kwalificatie en race is er geen sprake meer van vriendjes. Het is hard tegen hard. Al schreeuwend,
duwend en trekkend probeert iedereen die ene ideale lijn te rijden.


Afbeelding

1800 bikers starten toch niet in een keer. Hoeveel mensen starten per keer?:
200 per groep bij kwalificatie en 400 bij de race. Toppers worden over alle groepen verdeeld.
Stilstaand in je startrij begint de battle al, een strijd om in je startrij toch echt wel vooraan te staan.
Die ene cm extra rijden kan natuurlijk niet. Het opzwepende house deuntje, de countdown en
de helikopters die boven de menigte gaan hangen. De adrenaline en testosteron druipt van de berg af.


En dan de start:
De orks zijn los over het eerste stuk van off-camber met dikke stenen.
Inhalen is op het 16 km lange parcours van de kwalificatie en 32 km lange parcours van de wedstrijd
maar op een paar plekken mogelijk. Al denken sommigen daar anders over, vaak eindigt zo'n actie dan
een meter of zes lager in een greppel.


32 en 16 km afdalen is lang :
Het doet inderdaad pijn halverwege. Zoals Chain Reaction Cycles het noemt :
“Dit is niet leuk, dit is overleven en afzien”.
Dat gaat wel wat ver, maar voelen doe je het. Zeker de klim stukken in het wedstrijd parcours zijn
geen pretje met je full on DH bike.


Wat zou de ideale fiets zijn :
Een lichte 160 mm front/rear bike met luchtdemping, dual ring setup en verstelbare zadelpen.

Hoe kom je boven op die berg als er zoveel mensen naar boven moeten:
Je krijgt een tijd dat je boven moet zijn om in jouw groep te kunnen starten. Hiervoor zou je een uur
nodig hebben, maar in de praktijk kun je er bijna twee uur over doen. Je moet meerdere liften nemen en
overal is het dringen om je plekje te vinden in de lift. Het wordt gewoon groot daar, 1800 man is veel,
wellicht te veel.


Wie doen er mee :
Iedereen, van 50 -60 jarigen op hardtailtjes en halve xc fietsen tot aan snelle jongens die toptijden willen zetten.
Basis conditie is vereist, dan ga je alleen maar stuk en meer niet. Goed materiaal en goede bescherming is wel erg
gewenst.


Afbeelding

Hoe ziet het parcours eruit?:
Eerst stenen stuk, dan de gletsjer. Deze is wel geprepareerd maar nog steeds erg gladjes zeker bij
off camber stukken. Erg leuk aangezien er naast de gletsjer een gapend gat zit waar je zeker niet in wilt glijden.
Voetjes aan de grond en blij dat ik glij. De echte mannen komen je dan met ruim 80km /u voorbij rijden,
zelfs topsnelheden van 94 km/u zijn gemeten over het ijs. Soms denk je dat het niet steiler kan,
maar helaas toch wel. DH stukken wisselen elkaar af met klim stukjes. Dikke drops en dubbels
zijn er niet, alles is rijdbaar maar wel technisch
.

Wat als er iets misgaat onderweg, heel eind lopen naar beneden.
Als er persoonlijke ongevallen gebeuren komt de heli je oppikken. Maar bij materiaalpech is het lopen,
lopen en lopen tot je weer in de bewoonde wereld bent. Een paar uit de groep moesten helaas per heli verder,
echter de fiets kon niet mee. Die is uit elkaar gehaald en verdeeld over de rest van de groep.
Een bike op 2800 m op een berg laten liggen is dan ook wel weer zonde.


Afbeelding

Kortom:
Het is hardcore, afzien en vermoeiend. Je fiets ziet er beneden jaren ouder uit. Tijd voor piekeren over dagelijkse
troubles is er niet, 100% concentratie en bezig zijn om heelhuids en snel beneden te komen. Het klinkt erg goed,
volgend jaar ook maar eens mee gaan duwen en trekken op deze bijzondere Alpe.



Tekst : yves
Foto's: yves, chiel en rodney

Meer info:
http://www.avalanchecup.com/mega-avalanche.html
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Een heel erg mooi verslag, heb er zelf aan gedacht misschien op de nomad mee te doen maar ik ben bang dat ik hier alles behalve genoeg FR/DH rij ervaring voor heb en wacht het nog even af :D

Leuk om te lezen dit, vooral de persoonlijke ervaringen geven een veel betere indruk dan zo'n algemeen verslagje in één of ander magazine.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

Dit is er zo eentje die je een keer gedaan moet hebben. Sinds ik op de fiets zit heeft dit evenement mijn aandacht. Het is er alleen nog niet van gekomen. Wie weet wat er in 2010 gebeurd.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

mooi verslag :-q
(nog lang niet)mijn ding, als ik dit lees :lol:
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

Heel erg gaaf verslag!

Zo-ie-zo een dikke pluim voor deze nieuwe rubriek :-q
JP.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: do 18 december 2008, 21:26
Mijn mountainbike: Specialized P1 '08 - Kona Cowan DS

wow, dit heeft me wel geinspireerd om hier volgend jaar ook aan mee te doen!
Mooi verslag!
Kona Grassroots
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Voor de impressie:

Hier een oefen ronde run @ Avalanche 2009...
http://www.pinkbike.com/video/88360/" target="_blank

En hier de race...
http://www.pinkbike.com/video/94572/" target="_blank

Super gaaf :D 8)
Charge
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 4 september 2009, 12:29
Mijn mountainbike: TREK Fuel EX 9 ('10) | Kyoso (oud barrel) | RedBull PRO SL 3000 (reetfiets)

Dit is wel heel erg gaaf! Goed verhaal zeg! Zeker eens de moeite waard om van dicht bij te gaan bekijken... Dank voor de 'tip'.
Erin go bragh
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Inderdaad wat de meeste members al zeggen een heel mooi verslag met mooie foto's.
Dat lijkt mij ook wel wat maar ik heb niet eens een bike met vering :D
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Ik kan alleen niks vinden over (start) geld prijzen etc...
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

stevo87 schreef:Ik kan alleen niks vinden over (start) geld prijzen etc...
http://www.avalanchecup.com/megavalanch ... packs.html

je kan verschillende opties kiezen, zie de link hierboven..
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Oke, bedankt :D Ik zit serieus na te denken over meedoen. Sommige paden zien er hetzelfde uit als de afdalingen die ik in Oostenrijk heb gedaan. Moet alleen wel nieuwe velgen, achternaaf en verstelbare zadelpen scoren. (Lx gaat kapot lijkt mij?)
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

Op je Trance? Lijkt me nogal gewaagd als ik zo de gemiddelde bikes zie?
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Gaaf verslag! :D ..en erg interessant om te lezen omdat ik pas sinds dit jaar weet dat dit soort evenementen bestaan.

Om er aan mee te doen moet je denk toch wel aardig gek zijn, zeker met die grote deelnemers aantallen. De start bijvoorbeeld is gewoon gekkenwerk als ik op Youtube filmpjes bekijken. Valt 1 gaan er gelijk 3 onderuit ofzo.. :winkie:

Maar als het je lukt is het natuurlijk een van de heftigste mtb (downhill) ervaring die je kunt beleven lijkt mij. 8)
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

D.run schreef:Op je Trance? Lijkt me nogal gewaagd als ik zo de gemiddelde bikes zie?
yves schreef: Wie doen er mee :
Iedereen, van 50 -60 jarigen op hardtailtjes en halve xc fietsen tot aan snelle jongens die toptijden willen zetten.
Basis conditie is vereist, dan ga je alleen maar stuk en meer niet. Goed materiaal en goede bescherming is wel erg
gewenst.

Ik zal niet gaan voor de tijden maar voor een leuk rit (ook al is ie slopend). En sommige stukken zien er echt zo uit als de afdalingen die ik gedaan heb in Oostenrijk op mijn Trance.
Plaats reactie