[Review] Effetto Mariposa Caffélatex, let's go tubeless.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Effetto Mariposa Caffélatex, let's go tubeless.

Bij het aanbod van een tubeless set voor een test ontstond er lichte paniek in de testcrew.
Wie gaat dit testen? De heersende mening was dat een van de frequente xc-ers dit maar moest doen
en uiteindelijk wierp ik me als tubeless ‘maagd’ geheel vrijwillig op als tester.
Ongehinderd door eerdere ervaringen met UST, No-Tubes en vergelijkbare produkten kon ik hier mooi
een frisse blik op werpen, toch? De merknaam klinkt overigens als een personage uit een slechte film
maar in werkelijkheid is het een klein bedrijf dat specifieke spulletjes maakt zoals een zaag voor carbon
en momentsleutels.


Afbeelding

Door allerlei beslommeringen mijnerzijds duurde het even voor ik de set in huis had maar die tijd kon ik
dan weer goed gebruiken om wat informatie en tips in te winnen. Ik was sowieso toe aan een set
nieuwe banden en bestelde een paar 2.0 Michelin AT’s. Deze wilde ik in eerste instantie met een paar
vrij nieuwe mavic 317 velgen gebruiken voor de winter setup van mijn singlespeed.
Omdat de gebruiksaanwijzing van de Caffélatex echter expliciet het gebruik van velgen geboord voor
Schräder (auto ventiel) uitsloot zijn we voor de test uitgeweken naar een set DT 5.1.

Tips, tricks en een eerste indruk...

Het pakket ziet er verzorgd en compleet uit. Ruim voldoende velglint en latex voor zowel 26” als 29”
met verschillende bandbreedtes. Ventielen, injectiespuit, slangetje en dergelijke ogen degelijk
en zijn makkelijk in het gebruik. Ook de gebruiksaanwijzing is duidelijk maar helaas alleen in het Duits.

Zorgvuldige montage van het velglint is noodzaak dus verwijderden we het oude velglint en lijmresten,
controleerden de velg op beschadigingen en braampjes, schuurden de binnenkant lichtjes op en
ontvetten het geheel voor de montage van het lint.

Conform de gebruiksaanwijzing monteerden we de banden eerst met een binnenband om het lint
goed aan te drukken (bijkomend voordeel is dat ook de banden zich alvast ‘zetten’)
Voor het daadwerkelijke tubeless maken verwijderden we de binnenband, monteerden het tubeless
ventiel in de velg en smeerden een beetje zeepsop op de velg. Vervolgens pompten we eerst de band
op zonder latex.
Tip: Verwijder hiervoor al het binnenwerk uit het ventiel, zeker als je geen compressor gebruikt, je krijgt
dan makkelijker en sneller lucht in de band.

Vervolgens deden we de aanbevolen hoeveelheid latex in de band en volgde een cyclus van pompen,
draaien, schudden en bewegen, tot de band luchtdicht was en bleef.
Een van de redenen dat ik me nooit aan tubeless heb gewaagd was dat het me een enorme kliederboel leek.
Met wat hulp van tubeless veteraan Yves verliep het binnenbandloos maken van het voorwiel echter soepel
en snel. Zonder compressor maar met een goede vloerpomp (Joe Blow rules, baby!) was er in no-time
sprake van een luchtdicht geheel, indrukwekkend.
Het achterwiel ging een stuk minder soepel maar dat had ik gelukkig aan Yves overgelaten en het deed me
goed om te horen dat de latex zo’n beetje tegen het plafond zat.

Er zijn natuurlijk meer redenen dat ik me nooit eerder aan een tubeless setup heb gewaagd. Eerlijk gezegd zie
ik er niet zo veel voordelen aan. Ik rijd sowieso zelden lek en vind het gewichtsverschil te verwaarlozen.
Het gepruts en geklieder met latex staat me niet erg aan en het lijkt me erg onhandig dat je niet
makkelijk even van band kunt wisselen.
Ik ben wel erg benieuwd naar de prestaties van het systeem in de praktijk met als hoofdvraag natuurlijk:
Blijft dit werken? Ik ben ook benieuwd of er een merkbaar verschil is in rijgedrag zonder biba’s.
Hoe dan ook, de eerste test (de montage) heeft het systeem wat mij betreft glansrijk doorstaan.

Wordt vervolgd…



Tekst: George
Foto: Effetto mariposa

Met dank aan http://www.boneshaker.nl" target="_blank Meer info: http://www.effettomariposa.com" target="_blank
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Is er al een indicatieprijs ?

/ edit

Laat maar, gevonden !
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Mmm ... net wat George zegt ben ik ook een persoon die graag van banden verwisseld.
Ook ik ben altijd een beetje huiverig geweest voor het geklieder met latex, en zie er ook nog niet echt de voordelen van in.
Als het rijgedrag met Caffélatex dermate verbeterd dan wil ik er wel eens overnadenken .
En de prijs van €40 valt volgens mij wel mee, dus dat mag geen reden zijn om het niet te proberen.
Ik wacht vol verwachting op de test resultaten van George.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

Waarom is er gekozen om specifiek dit product te reviewen?
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

En George, hoe bevalt 't?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

ATX990 schreef:Waarom is er gekozen om specifiek dit product te reviewen?
Het is nieuw op de (NL) markt dus werd ons een testset aangeboden. Het is dus geen vergelijking met andere produkten.
Proflex animal schreef:En George, hoe bevalt 't?
So far so good, de (duur) test loopt nog een tijdje door en dan komt er een vervolg.
Dominee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: di 10 maart 2009, 13:36
Mijn mountainbike: Cube Ltd pro 2009
Contacteer:

Ben ook benieuwd hoe het zich verder houdt.

Maar toch lijkt mij het ook niet alles, met een biba is het wisselen van banden toch makkelijker.
(maar dat geld voor alle no-tube producten, waarbij je latex moet gebruiken)
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

echt positief zijn ze er niet over:

http://weightweenies.starbike.com/forum ... =1&t=66801
Boneshaker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 31 mei 2009, 18:14
Mijn mountainbike: is alweer smerig
Contacteer:

Tinman schreef:echt positief zijn ze er niet over:

http://weightweenies.starbike.com/forum ... =1&t=66801
@Tinman, google eens op caffelatex reviews. Dan zie je dat er ook zeer veel positive ervaringen zijn. Kijk bijvoorbeeld:

http://www.thecyclistsite.com/techy-stu ... eview.html en zo heb je voor producten in deze categorie altijd positieve en negatieve ervaringen. Probeer t zelf en oordeel dan ... :wink:

Bas (Distributeur van Effetto Mariposa's Caffelatex)
Op een witte blijf je zitten
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Ik wacht de final review van George wel af. Dan kijk ik wel als ik het spul eens ga proberen. Je kan me natuurlijk altijd een gratis testkit opsturen. :tong :wink:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De test loopt nog steeds, ergens halverwege maart komen de resultaten online. Tipje van de sluier; nog steeds geen centje pijn :-q
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

maart 2011? :wink:
Trapperd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 3 juni 2005, 01:16
Mijn mountainbike: Fuel EX 9.9 / Ventana El Comandante 29er
Contacteer:

Geen nieuws zal wel goed nieuws zijn in dit geval :)
Ik rij door zon en door regen
Je komt me oOOoooOOooveral tegen
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het vervolg komt er zeker maar de deadline is een beetje verschoven :oops:
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

George schreef:Het vervolg komt er zeker maar de deadline is een beetje verschoven :oops:
Had je maar meer km moeten maken George :tong
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Plaats reactie