cassettebody (oid) geeft problemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
sjaanbanaan
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 20 november 2007, 23:50
Mijn mountainbike: Gary Fisher Hi Fi Deluxe, Trek Hi Fi Deluxe 29er
Contacteer:

Als ik tijdens het fietsen even ophoud met trappen en daarna weer doorga..trap ik 1 of 2 slagen even in het luchtledige. Alle tandwielen (voor en achter) draaien gewoon mee. Ik heb mij laten vertellen dat dit een probleem is met de cassettebody/freewheel en dat het zou kunnen komen omdat er dan "iets" bevroren is. Ik kreeg hier gisteren voor t eerst mee te maken en toen vroor het inderdaad. Wat kan ik hier aan doen? Kan ik iets droog gaan fohnen ofzoiets? Wie heeft een tip. Wil morgen graag fietsen en de lbs is er pas dinsdag weer.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Je geeft het antwoord zelf al .
Wat je kan doen is je body er afhalen en alles schoonmaken en opnieuw invetten.
Je hebt waarschijnlijk vocht in je body zitten.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Vandaag heb ik vele mensen gezien met dezelfde problemen.
Gewoon een kwestie van kou in de body, waardoor de pallen niet of nauwelijks meer hun werk doen.
Er zijn wel wat trucjes om de body gangbaar te krijgen, maar daar wil je als huis- tuin en keukensleutelaar meestal niet aan beginnen ;)

Gewoon even geduld tot de kou weer uit de lucht is, dan zul je zien dat het weer volledig over is.
Overigens heb ik het met name gezien bij cassettebody's uit de basisgroepen van Shimano. (acera, altus, deore, tourney ; dat werk).
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Inderdaad ik heb het jaren geleden ook gehad met een goedkoop wielsetje met Deore naven.
Wat ik toen deed ie er een rotschop tegen aan geven en je kon weer enkele km's verder fietsen .
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
sjaanbanaan
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 20 november 2007, 23:50
Mijn mountainbike: Gary Fisher Hi Fi Deluxe, Trek Hi Fi Deluxe 29er
Contacteer:

Bedankt voor de reacties. Ik zou niet weten hoe ik de body eraf moet halen dus daar begin ik maar niet aan. De tip van er een trap tegenaan geven zal ik onthouden voor morgen.
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Zorg dat je alles goed laat drogen zodat eventueel vocht uit de body is. En eh.....niet je fiets afspuiten nu want dat is vragen om problemen!
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

Vandaag op t werk een Ksyrium wiel met hetzelfde probleem gehad. UIt elkaar gehaald, en bleek niets mis te zijn. Na een middag bij kamertemperatuur was t probleem weg! succes!
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
MenthalMec
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: di 13 januari 2009, 22:45
Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 2

cisco schreef:Inderdaad ik heb het jaren geleden ook gehad met een goedkoop wielsetje met Deore naven.
Wat ik toen deed ie er een rotschop tegen aan geven en je kon weer enkele km's verder fietsen .

Haha ! Kwam je niet in problemen met de Bond tegen Zinloos Geweld ? :D :D :D
Wat heb jij voor geks gedaan vandaag ? Of had je geen leuke dag ?
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

goede truuk: over je body (laten) plassen :-q

oh ja, laat de dubbelzinnige reactie's hierop maar achterweg aub :evil:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
RWEEDA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

ff oud topic weer ophalen.
Reed vanmorgen 3 km van huis af en ineens trapte de fiets door, dus kon ik niet meer verder.
Ook deden mijn shifters het niet meer.
Maar terug naar huis gelopen en vanmiddag langs de lbs.
Deze zei dat beide problemen kou en vorst problemen zijn.
Hij heeft zowel de cassettebody en de shifters eerst schoon geblazen met lucht en daarna ingespoten met kruipolie.
Uiteindelijk werkte alles weer naar behoren.
Mijn vraag is of je ook antivries spuitbus wat je gebruikt om de autoruiten te ontdooien in de cassettebody en de shifters mag en kan spuiten om er voor te zorgen dat het niet bevriest als er eventueel vocht in komt?
Als je niet vies, moe en voldaan van de fiets komt moet je nog ff verder.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Dat spul smeert toch niet? Je hebt vocht op plaatsen waar je het niet wilt hebben. Hoe krijg je dat het makkelijkste eruit? Juist, lekker dicht tegen een hete kachel zetten. Middagje wachten en dan zou je zonder problemen moeten kunnen fietsen. Het probleem zou dan ook weg moeten blijven. Je shifters goed gesmeerd houden (bij Sram kun je het bovenste kapje eraf schroeven en het er dan inspuiten). Bij Shimano kun je bij de ingang van de binnenkabel de shifter goed inspuiten.

Groeten,
Gebruikersavatar
RWEEDA
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

Luuc91 schreef:Dat spul smeert toch niet? Je hebt vocht op plaatsen waar je het niet wilt hebben. Hoe krijg je dat het makkelijkste eruit? Juist, lekker dicht tegen een hete kachel zetten. Middagje wachten en dan zou je zonder problemen moeten kunnen fietsen. Het probleem zou dan ook weg moeten blijven. Je shifters goed gesmeerd houden (bij Sram kun je het bovenste kapje eraf schroeven en het er dan inspuiten). Bij Shimano kun je bij de ingang van de binnenkabel de shifter goed inspuiten.

Groeten,
De fiets binnen zetten bij de kachel vond mijn vrouw niet zo'n goed idee :-{
Je zegt de shifters goed gesmeerd houden en dus inspuiten.
Waarmee inspuiten?
Ik heb ook ergens gelezen voor als je onderweg bent met deze kou om slotontdooier mee te nemen.
Als je niet vies, moe en voldaan van de fiets komt moet je nog ff verder.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ohja, die problemen zijn er ook nog :lol: . Gelukkig ben ik nog niet op die leeftijd, dat maakt dergelijke problemen kennelijk een stukje moeilijker (: Gewoon PTFE a.k.a. teflonspray is goed voor de shifters. Een 8500 heeft bij mijn weten Shimano XT-shifters. Haal deze onder geen enkele omstandigheden uit elkaar (die krijg je nooit meer in elkaar namelijk). Toch is het de beste/makkelijkste oplossing om je fiets op een warme plek neer te zetten, zodat het vocht dat op de plekken zit waar je het niet wilt (freewheel) eruit te laten 'dampen'.

Groeten,
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

xt shifters kun je ook gewoon openmaken en schoonmaken zonder problemen hoor.

beste tip vind ik voor de echte winter gewoon even alle draaiende delen van de fiets voorzien van het juiste smeermiddel, en met een beetje extra vet(ep, ep-2, nlgi-2, net wat je hebt staan) gebruiken op plekken waar je geen vocht wil hebben.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ja open maken, door het bovenste kapje eraf te schroeven (indicator of ronde plaatje), maar ik schreef uit elkaar halen :wink:
Plaats reactie