Propedal instelling Fox RP23 2010 werkt niet meer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

De propedal instelling van de demper Fox RP23 2010 op de Lapierre van zoonlief werkt niet meer.
Als ik de propedal stand aan (op 1, 2 of 3) of uit zet merk ik geen verschil in veergedrag, ik merk niets van het platform dat er zou moeten zijn.

Mijn zoon merkte op dat de demper beslist niet zonder luchtdruk in en uit mag veren.
En dat is enige tijd geleden gebeurd om het ingenieuze van het veerprincipe van de achterbrug te kunnen bewonderen :o . Lucht uit de demper laten lopen en veren maar met die achterbrug...
Omdat er een tijdje gebiked is zonder daarbij de propedal stand te gebruiken wordt het probleem nu pas opgemerkt.
Kan dit inderdaad de oorzaak van het probleem zijn en is dit door het uitvoeren van een servicebeurtje (zelf) te verhelpen?

Zo schijnt 'ie er van binnen uit te zien:
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is dat offcieel door Fox aangegeven, dat de demper niet mag inveren zonder dat-ie op druk is? (Zou kunnen hoor, ik was er alleen nog niet van op de hoogte).
Ik heb ook weleens hetzelfde gedaan als wat je omschrijft, om uit te proberen of een brede band niet tegen het frame komt bij maximaal inveren. Maar mijn RP23 (uit 2007) werkt nog steeds naar behoren.
Gelukkig :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik weet niet waar hij dat gelezen heeft.
In de diverse handleidingen van Fox kan ik daar, na wat globaal speurwerk, in elk geval niets over vinden.
Denk dat het dus een serviceronde wordt, wellicht dat 'ie het daarna weer goed doet.
Als ik wat tegenkom wat op een oorzaak kan duiden meld ik dat nog wel tzt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Herik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 maart 2012, 23:25

Wellicht is het probleem allang opgelost maar ik had hetzelfde. Er was vaag een verschil met de pro-pedal stand te merken maar het deed weinig tegen het pedal-bopping. Na enig speuren kwam ik op de volgende pagina;

http://www.huckingkitty.com/forums/viewtopic.php?t=680" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier is hetzelfde probleem beschreven en het lijkt in veel gevallen te komen door het leeglopen van de IFP chamber. Deze kamer is door FOX met stikstof tot 400psi gevuld en afgesloten met een kunststof propje achter een inbusschroefje. Met normaal gereedschap is dit dus niet bij te pompen en zul je het ding naar een service toko moeten opsturen. Nu gun ik iedereen z'n buisiness maar ik vind het dikke B.S. dat je voor het oppompen van dat andere eind van de demper het apparaat moet opsturen.

Door een Schrader ventiel met het juiste schroefdraad te kopen bij de Ford dealer en daarmee het inbusschroefje te vervangen heb je ineens een oppompbare IFP chamber. De aanbevolen druk is 400 psi en met het goedkoopste huis-tuin-en keuken demperpompje is dat ook gewoon te doen. De schaal gaat wel tot 300 psi maar door gewoon het klokje rond te pompen kom je ook tot 400.

Kosten ventieltje... 8 Euro en mijn probleem is opgelost. Ik merk nu echt een verschil tussen open en pro-pedal in standje 1, 2 en 3. Ik ben happy!

n.b. ik moest even zoeken naar het juiste onderdeelnummer. Ik had alleen het amerikaanse nummer (CM3461). Na enig overleg met de Ford monteur kreeg ik een zakje met dit nummer: FINIS 6172229 en het lijkt te kloppen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Nu weet ik niet wat de reden van Fox is om stikstof in die kamer te doen ipv 'gewone lucht' met standaard vorkpompje maar ik vind het wel een knappe oplossing.
Wellicht is jouw oplossing helemaal perfect als je bij een lasser iets kan proberen te regelen met stikstof.

Die prop met imbusschroefje waar jij het over hebt, betreft dat die imbus die je ziet zitten op de foto in mijn startpost linksonderaan (bij de wijsvinger)?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan Willem schreef:Nu weet ik niet wat de reden van Fox is om stikstof in die kamer te doen ipv 'gewone lucht' met standaard vorkpompje maar ik vind het wel een knappe oplossing.
Wellicht is jouw oplossing helemaal perfect als je bij een lasser iets kan proberen te regelen met stikstof.

Die prop met imbusschroefje waar jij het over hebt, betreft dat die imbus die je ziet zitten op de foto in mijn startpost linksonderaan (bij de wijsvinger)?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Uit wat ik uit de reacties opmaak, is die stikstof beter bestand tegen wisselende luchtdruk en -vochtigheidsomstandigheden. "Gewone lucht" zou je aan de omstandigheden moeten blijven aanpassen.

En tegelijkertijd merkt niemand enig verschil:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Herik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 maart 2012, 23:25

Lucht is 79% stikstof, 21 % zuurstof en nog een paar andere kleine fracties. Ik geloof niet dat ik het verschil in compresibility ga merken. Rock Shox doet gewoon lucht in de IFP chambers. Het enige wat ik me kan indenken is misschien dat de afwezigheid van zuurstof en water(damp) de levensduur van de demper verlengt doordat er geen corrosie plaats kan vinden. Verder heb ik alle vertrouwen in gewoon lucht.

En ja, het gaat inderdaad om dat dingetje bij je wijsvinger. :)
remie
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 8 augustus 2007, 21:48

Ook mijn rp2 demper is toe aan een service beurt. De demper is al uit elkaar geweest en is weer klaar om op druk te worden gezet. Echter loop ik tegen het probleem aan dat bij het op druk brengen van de ifp kamer de lucht eruit loopt wanneer ik de pomp van het ventiel draai. Hoe hebben jullie dit opgelost?

M.v.g Remie
Herik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 11 maart 2012, 23:25

Voordat je de IFP kamer kunt oppompen moet je eerst zo'n rubber dingetje doorboren. Dat heb ik laten zitten onder het Schrader ventiel. Als ik klaar ben met pompen draai ik het ventiel nog een paar slagen verder vast. Dan drukt het ventiel het gat in dat rubber dingetje weer dicht en krijg je er ook geen lucht meer in en dus ook niet meer uit.

Maar heeft het ook niet met je pompje te maken? Bij mijn pompje moet ik eerst zo'n palletje omhalen zodat het ventiel zich kan sluiten.

Succes!
remie
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 8 augustus 2007, 21:48

Het is al gelukt! Heb uiteindelijk zelf een o ring gemaakt welke bij het volledig aandraaien van het ventiel alles afsluit.

De demper lijkt weer normaal te werken na een kleine testrit!
beware
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 27 augustus 2007, 23:55
Mijn mountainbike: Merida one twenty TFS800
Contacteer:

De laatste reactie is al enige tijd geleden, maar ik ga het toch proberen.
Mijn RP23 heeft ook last van het beschreven fenomeen. Een gewone revisie beurt heeft het probleem niet opgelost.
Verder zoeken bracht mij bij dit topic.

Nu wil ik hiermee aan de slag, maar mij is niet duidelijk wat ik met die nylon prop aan moet die er standaard in zit.
Hoe krijg je die er uit?

De post waarnaar verwezen wordt bevat ook een stukje wat ik niet kan volgen.
Het gaat om daar waar olie geinjecteerd wordt met een spuit.
Hoe noodzakelijk is dat?
Peddle like hell, fly like an eagle.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

beware schreef: za 3 november 2018, 12:42 De laatste reactie is al enige tijd geleden, maar ik ga het toch proberen.
Mijn RP23 heeft ook last van het beschreven fenomeen. Een gewone revisie beurt heeft het probleem niet opgelost.
Verder zoeken bracht mij bij dit topic.

Nu wil ik hiermee aan de slag, maar mij is niet duidelijk wat ik met die nylon prop aan moet die er standaard in zit.
Hoe krijg je die er uit?

De post waarnaar verwezen wordt bevat ook een stukje wat ik niet kan volgen.
Het gaat om daar waar olie geinjecteerd wordt met een spuit.
Hoe noodzakelijk is dat?
Dit vereist wel enige vaardigheid.

De prop dient icm het inbusboutje als ventiel. Er wordt met een naald door het holle inbusboutje door de prop heen geprikt terwijl de inbus wat los gedraaid is. Via de naald wordt dan stikstof op druk ingebracht, dan direct de inbus dichtdraaien met een inbussleutel waarin een sleufje zit voor de naald. Laatst nog gedaan. Werkt, maar een hoop gepruts. De oplossing met schrader lijkt mij het handigst.

Fox geeft via het infosysteem aan welke ifp druk jouw demper nodig heeft. Met name de druk onder de ifp zuiger bepaalt de platformdruk, de mate van stevigheid van de propedal stand. Ik heb een paar bar meer dan voorgeschreven in de kamer gepompt. Lekker stevige propedal. Let op, te veel lijkt mij niet goed voor de constructie.

Als je het schraderventiel hebt, kan je de prop verwijderen en daar het ventiel in draaien. Prop verwijderen moet niet moeilijk zijn.

De witte nylon zuiger met o-ring in de foto is de zuiger die de ifp kamer en de demperolie van elkaar scheidt. Onder de zuiger staat de druk van de stikstof. Erboven staat olie van de demper in een afgesloten demperkamer. Als je op propedal stand rijdt dan veer je deels via de demperolie op de ipf zuiger op de hoge druk onder de zuiger. Als de druk lager wordt valt de ondersteuning weg.

Je kunt eerst proberen om de ifp kamer op druk te brengen. Als alles goed werkt, dan laten zitten en lekker gaan fietsen. De procedure met olie en spuit die je hebt gezien, is waarschijnlijk die waarbij de demper ontlucht en opnieuw afgevuld wordt. Dat is alleen nodig als de stikstof van de ifp kamer of andezijds lucht in je demper is gekomen. Dat is te herkennen aan een soort sissend geluid bij in- en uitveren.

Verder is in deze thread hier veel te vinden.
https://www.mtb-news.de/forum/t/daempfe ... 907/page-4
Plaats reactie