Zuigers en keerringen van XT schijfrem vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Beste mensen,

Ik ben net een weekje in het bezit van een CUBE Elite HPC. Helaas liep de voorrem al vrij snel aan. Na de diverse fora te hebben doorgelezen aan de slag gegaan met het onderhoud.

Begonnen met te proberen de zuigers terug te duwen. Helaas lukte dat niet en zaten ze muurvast. UIteindelijk al de olie eruit gehaald (druk eraf) en nogmaals geprobeerd. Met veel moeite (had de zuigers zo goed mogelijk schoongemaakt) teruggeduwd gekregen. Alles weer op druk/ontlucht etc. en de 1e 2x remmen ging goed totdat de zuigers weer niet teruggingen. En nu met geen mogelijkheid meer.

Na verder lezen kwam ik erachter dat je de zuigers er ook uit kunt halen om deze schoon te maken. Dat lukte moeizaam met een hogedrukluchtpistool. Nu blijkt dat de beide keerringen/rubbers in de remklauw waar de zuigers overeen moeten glijden versleten zijn. Er zijn rafelrandjes te ontdekken en ze zijn nogal uitgerekt. Ze passen dus ook niet meer terug omdat ze te groot geworden zijn.

Vandaag op diverse plaatsen geinformeerd of het mogelijk is deze rubbers te vervangen maar krijg niet echt eenduidig antwoord.

Daarom vraag ik mij af of iemand anders hier ervaring mee heeft? Is het anders echt zo dat ik gewoon een nieuwe remklauw moet bestellen?

Trouwens viel het mij op dat de olie dit in het systeem zat geen originele shimano olie was (doorzichtig/helder) terwijl shimano olie rood/roze is.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

ZO als ik het begrijp is de fiets een week oud en heb je het over een nieuwe remklauw bestellen. Ik had de fiets allang langs de LBS gebracht om hun een oplossing te laten zoeken ipv zelf eraan te gaan klooien.
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Als de remzuigers vast zitten, komt door vuiligheid. En doordat je zelf ben begonnen zonder
dat je er iets vanaf weet is niet handig. Ten eerste heb je speciaal gereedschap nodig om
de, borecap los te draaien.

Het volgende Shimano olie is idd rood van kleur, en na jouw bevindingen is het van kleur
verschillend. Dan kan dat wel kloppen, omdat waarschijnlijk je de fiets niet nieuw hebt
gekocht. Dit omdat als de remvloeistof verouderd van kleur veranderd omdat het warm wordt
gaat het toegevoegde dope zijn werking verliezen, waardoor het een beetje zwart kan worden.

Ik weet niet uit welke regio je komt, maar als je dicht in de buurt van de zaanstreek woont
kan ik je wellicht helpen.... Stuur maar pb naar mij als eventueel hulp nodig hebt.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd niet nieuw gekocht maar 2e hands. En ik had tot op heden geen ervaring met schijfremmen maar zeker wel met sleutelen aan mijn fiets. Ik heb ook allereerst alle topics/service manual hierover doorgenomen en daarin was niks te lezen over speciaal gereedschap of wat dan ook. Sterker nog er werd in diverse topics gezegd dat het juist heel makkelijk was de zuigers los te maken en schoon te maken.

Ik vind de 1e reactie daarom een beetje kort door de bocht. Ras bedankt voor je aanbod maar ik woon in het midden van het land dus dat wordt lastig. Ik heb nu de vraag uitstaan bij Shimano of ik een revisiekitje kan krijgen waarin nieuwe keerringen enzo zitten.

De info over de olie is misschien wel juist maar ik las ook ergens dat bepaalde olie bijtender is en dat was de olie die er in zat wel t.o.v. de olie van shimano niet.

Die tool voor de borecap waar bestel je die?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Over welk type XT hebben we het?
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Het lijkt alsof er door de vorige eigenaar per abuis DOT remvloeistof gebruikt is ipv Shimano minerale vloeistof, en dat dat de reden is dat de rubbers zijn gaan zwellen/uitlubberen. Waardoor nu dus de zuigers niet meer soepel werken.
Ben geen expert op dit gebied, maar ik dacht dat DOT "olie" en Shimano keerringen niet samen gaan.

Als je nu dus nieuwe keerringen gaat monteren, moet alle DOT olie dus goed uit je remsysteem gespoeld worden, anders zit je binnenkort weer met hetzelfde probleem. Ik weet alleen niet of en hoe dat gedaan kan worden.

(en daarna uiteraard met het juiste goedje vullen...)
Lekker vies is niet bah...
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Die speciale tool kan je bestellen bij je lbs, de kosten zijn ongeveer 30€
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Type is BR-M765 (volgens mij 2009). De klauw is wel helemaal schoon gespoeld/spoten/ontvet. Nieuwe olie heb ik al.
Lbs om de hoek kende deze tool niet ..... veel andere dingen ook niet trouwens ;-(

Zag via Amazon.com dit setje
http://www.amazon.com/Resistant-germany ... B003950XAU" onclick="window.open(this.href);return false;
komt dit niet overeen? Zou de TS .. moeten zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik ga er even voor het gemak van uit dat die bitjes gewoon kwart duims zijn, dus dat is natuurlijk te klein.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

hanjovdberg schreef:Type is BR-M765 (volgens mij 2009). De klauw is wel helemaal schoon gespoeld/spoten/ontvet. Nieuwe olie heb ik al.
Lbs om de hoek kende deze tool niet ..... veel andere dingen ook niet trouwens ;-(

Zag via Amazon.com dit setje
http://www.amazon.com/Resistant-germany ... B003950XAU" onclick="window.open(this.href);return false;
komt dit niet overeen? Zou de TS .. moeten zijn.
Nee, je moet speciaal gereedschap bestellen en niet gewoon een standaard torx bitsetje. Standaard torx past overigens in grote maten ook niet op jou dop om de klauw uit elkaar te halen.

Maar als de vorige eigenaar er gewoon dot olie in gestopt heeft heb je nog een ander probleem dat waarschijnlijk bij je remhendels ook alle o-ringen aangetast zijn.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Gebruikersavatar
Merijn101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: di 12 december 2006, 12:11
Mijn mountainbike: xc, enduro, dh, dirt, bierfiets

tati schreef:Maar als de vorige eigenaar er gewoon dot olie in gestopt heeft heb je nog een ander probleem dat waarschijnlijk bij je remhendels ook alle o-ringen aangetast zijn.
+1

Ik zou zeker ff met de vorige eigenaar bellen om dit te checken. Als dit zo is ga je namelijk zeker meer problemen krijgen. Ook ff je andere rem checken wellicht....
"Sta op en fiets!"
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Nog een +1 de kans dat de remleiding ook is aangetast, is ook aanwezig.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

De remslang zal er wel tegen kunnen, de cups in de remcilinder een stuk minder. Ik denk dat een volledige revisie nodig is.
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

deer_hunter schreef:De remslang zal er wel tegen kunnen, de cups in de remcilinder een stuk minder. Ik denk dat een volledige revisie nodig is.
Ik ben bang van wel, al hoe wel het volgens mij niet makkelijk id om revisie onderdelen te vinden.
Om de ringen in de remklauwen te vervangen vraagt toch om enige aandacht voordat de zuigers geplaatst
kunnen worden. Net zoals de remhendels daar zitten veren in, die er kunnen springen
zodra de borg veer verwijderd wordt....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

@tati dit is geen gewoon setje Torx want die heeft 6 kanten. Het getoonde setje is juist een speciaal 5 ster bitje. Maar het zal best kunnen dat het niet past hoewel ik nog even ga kijken bij de betere gereedschapwinkel om de hoek. Wie weet past een Ts bitje wel.

Remleidingen en ringen in de hendels... tja als dat ook allemaal kapot is wordt het wel een heel duur grapjes om alles te reviseren. Ik heb inmiddels contact gehad met de vorige eigenaar en die neemt weer contact op met degene waar die dit setje van heeft gekocht (betreft iemand van dit forum). Ik hoor dan wel of de juiste olie erin heeft gezeten. Hij heeft evt. een mooie oplossing voor mij ;-)

De achterrem loopt nog niet aan en de zuigers gaan daar dus nog wel goed in en uit. Ben wel van plan hier nog even wat beter naar te kijken. Maar wacht eerst het antwoordt even af van de verkoper. Mocht er nu de verkeerde olie inzitten dan zal ik dat ook snel proberen te vervangen. Het setje is weinig gebruikt dus wie weet valt de aantasting mee.

Maar even terugkomen op mijn eerste vraag. Heeft iemand wel vaker de keerringen moeten vervangen? Ik lees daar heel weinig over. Ofwel het lijkt erop dat die vrij lang (lees 5-10 jaar) goed blijven?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie