Vervangen press-fit bottom bracket lagers

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
j0rrit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 30 juni 2011, 19:53
Mijn mountainbike: Trek 8500

Op dit moment ben ik voor het eerst bezig om het bottom bracket lager te vervangen van mijn 2010 Trek 8500. Deze heeft een Hollowtech II crankset en een Press-Fit Shimano BB91-41 bottom bracket lager.

Op Rose.nl speurend schrok ik toch aardig van de prijzen die gerekend worden voor de benodigde tooling, ondanks dat deze winkel het goedkoopst is van alles wat ik gevonden heb. B2B is duurder bijvoorbeeld. De TL-BB12 benodigd om de lagering erin te persen kost €34,- en de TL-BB13 spant de kroon met een kostprijs van €60,-!

Nu zag ik op Youtube filmpjes met een ander werktuig, welke mij wel eenvoudig na te maken leek. Zo gezegd zo gedaan. Een reststukje 22mm CV-buis, een ijzerzaag en een vijl waren voldoende om de TL-BB13 tooling overbodig te maken. Zie onderstaande foto's.

Nu vraag ik mij echter af of ik op de TL-BB12 ook kan besparen door deze te vervangen door draadeind, een paar moeren en een paar flink dikke ringen (tip elders op dit forum). De officiële tooling heeft ook deels een centreerfunctie. Het risico op schuin persen is bij een zelfgemaakt hulpstuk groter dankzij het ontbreken van deze centrering. Is het echt een must om hiervoor het officiële Shimano hulpstuk te gebruiken, of gaat het persen met een draadeind ook goed?

Eventuele tips zijn ook van harte welkom! Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding
j0rrit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 30 juni 2011, 19:53
Mijn mountainbike: Trek 8500

Wie kan aangeven of een draadeind als lagerpers ook prima werkt als alternatief voor de officiële tooling?

Anders bestel ik het dure (maar juiste) gereedschap tegelijkertijd met het lager.

Alvast bedankt!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het werkt goed als je een beetje handig bent. Velen persen zo hun balhoofd erin. Ik heb ooit geïnvesteerd in een balhoofdpers en dat werkt ook goed en waarschijnlijk ook wat makkelijker en sneller. Voor mij de moeite waard omdat ik stiekem toch wel regelmatig een balhoofd pers en hem ook vaak uitleen.

Garantie dat het gaat werken ga je nooit krijgen maar ik zou het gewoon proberen. Een lager persen is geen rocket-science. Een alternatief kan zijn dat je het laat doen bij een goede bikeshop. Deed ik vroeger met balhoofden ook en ook het vlakken van een frame besteed ik uit omdat ik de investering in de daarvoor benodigde tools niet de moeite waard vind.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Met een balhoofdpers gaat dat perfect,kun je mooi gelijkmatig lagers er in persen,wel ff zorgen dat je lagers recht voor het gat zitten.
Kijk ook even uit dat je het randje van de lagers er niet vanaf perst.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Ik heb een draadeind gebruikt om men balhoofd te persen en dat werkt perfect. Heeft me niets gekost. :wink:
Het draadeind is 30cm lang en 1cm breed met stevige schroefdraad. Dan zitten er grote rondellen op die op de lagers duwen,er achter zitten iets kleinere en dikkere rondellen voor de stevigheid van de grote rondellen. Vond geen grote rondelllen van een goede dikte maar zo is dat probleem opgelost. Daarna zitten 2 stevige moeren.

Zou me verbazen als dat niet zou lukken. Wel goed op letten dat je lagers recht blijven. Gewoon doen zou ik zeggen :-q

Afbeelding
Niet twijfelen... Doen!!
kdw1963
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 1 april 2011, 20:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro

Hoi, nog een tip, boor een klein gaatje (4 mm) onder in je trapasbehuizing, kan water beter weg als het in je frame komt en is dan ook beter voor je nieuwe lager.
bassman
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 22 augustus 2008, 19:35
Mijn mountainbike: TREK 8500-'9-'11 CUBE analog '8

kdw1963 schreef:Hoi, nog een tip, boor een klein gaatje (4 mm) onder in je trapasbehuizing, kan water beter weg als het in je frame komt en is dan ook beter voor je nieuwe lager.
En is ook beter voor "tegen" de garantie.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Bij Trek moet je dat inderdaad niet gaan doen. Die gaan muggenziften bij eventuele garantie. Ik zou bijvoorbeeld ook graag de nokjes van m'n derailleurkabels doorboren zodat er een volledige buitenkabel zit van shifter tot derailleur, maar omwille van de garantie laat ik het zo. Mijn Werkgever is TREK dealer en ik kan daarom ook uit ervaring vertellen dat het niet de makkelijkste figuren zijn wat betreft garantie (of levering van fietsen). Ze maken prachtige fietsen, maar Trek Benelux uit Amersfoort......

Groeten,
j0rrit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 30 juni 2011, 19:53
Mijn mountainbike: Trek 8500

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik ga eens proberen om de lagers te persen met draadeind. Heb vanmiddag al even M12 draadeind gekocht met wat moeren en ringen. Ben benieuwd hoe dit werkt. Maar met een beetje beleid moet het wel gaan lukken als ik het zo lees.

Van gaten boren in mijn frame ben ik sowieso niet zo'n fan, dat advies sla ik even in de wind. ;-)
bassman
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 22 augustus 2008, 19:35
Mijn mountainbike: TREK 8500-'9-'11 CUBE analog '8

Tis niet zo moeilijk.Heb de mijne vorige week ook voor het eerst zelf voorzien van nieuwe press fitt lagers.Uithalen is wat moeilijker.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Vandaag voor het eerst bb vervangen, eruit moet met beleid, erin met eigen tooltje geen probleem. Gaatje in trapasbehuizing wordt door mij. Lbs afgeraden, hij heeft het idee dat er bij slecht weer meer water inkomt dan uitgaat. Ik kan me voorstellen dat je met slecht weer het gaatje tijdens de rit afplakt en dan thuis in een vaak ook wat warmere omgeving de zaak opent en laat verdampen.
Diekirch
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 19 juli 2011, 21:01
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path 2011 & Focus Black Hills

Goed topic!! :-q
Ik ga binnenkort ook beginnen met opbouw van mijn fiets en daarbij hoorte ook een PF30 lager. PeeWee, ik ga je tip zeker proberen! :-D
Op naar de Gamma!
kdw1963
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 1 april 2011, 20:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro

Ik heb hem er voorzichtig ingeklopt met een rubber hamer, ging perfect.
Mooi gelijkmatig overal kloppen totdat ie aanzit.
Nooit problemen me gehad!
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Interessant topic dit. Mijn pressfit is eigenlijk ook aan vervanging toe voor het mooie (kan er nog wel even mee door).
Gereedschap zoals hierboven zou ik ook wel zelf kunnen maken maar ik vraag me alleen af of het nog moeilijker / gevaarlijker is bij een carbon frame?
Alu frame zou ik wel durven, maar carbon is toch net wat gevoeliger...wat is jullie ervaring met carbon?
Diekirch
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 19 juli 2011, 21:01
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path 2011 & Focus Black Hills

Mag aannemen dat de behuizing van je bb van alu is?? Bij het voorzichtig inpersen zal het carbon er weinig last van hebben. Lijkt mij. Ik heb ook een carbon frame, dus mocht ik er naast zitten dan hoor ik het natuurlijk graag
Plaats reactie