Vervangen press-fit bottom bracket lagers

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Diekirch
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 19 juli 2011, 21:01
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path 2011 & Focus Black Hills

@J0rrit: is het inmiddels gelukt?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

michel3vb schreef:Interessant topic dit. Mijn pressfit is eigenlijk ook aan vervanging toe voor het mooie (kan er nog wel even mee door).
Gereedschap zoals hierboven zou ik ook wel zelf kunnen maken maar ik vraag me alleen af of het nog moeilijker / gevaarlijker is bij een carbon frame?
Alu frame zou ik wel durven, maar carbon is toch net wat gevoeliger...wat is jullie ervaring met carbon?
Ik heb het in mijn carbon raceframe gedaan, maakt opzich niet uit. Altijd met beleid doen.
Voor het verwijderen wel een orginele tool gebruiken, shimano of andere uitdrijvers (van bv een balhoofd)

En gewoon veel vet gebruiken voor het persen. bij elke draai kijken of het nog recht zit, zeker met ceramische lagers belangrijk.
Ook makkelijke rom het er straks weer uit te halen.

Bij mijn weten zijn er echter bijna nog geen mtb frames die puur carbon gebruiken waar het lager invalt meestal is het nog een alu insert.
Bij mijn racer dus niet, daar zit geen alu kern in.

Zelf zo'n perstoltje maken is prima en werkt niet ander. Ik zou aan de binnenkant dan nog een moor doen welke een beetje in het lager valt, dan heb je ook minder kans dat het scheeftrekt
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Het aanbrengen heb ik laatst gedaan met een draadeind M-12 inclusief stevige carrosserieringen waarbij ik tussen de ringen en het lager aan beide zijden een passende dop uit de doppendoos heb geplaatst. Die dop zorgt er voor dat de flinke kracht die je gebruikt voor het inpersen ook werkelijk komt op de plaats waar die moet komen (de 'kraag' van het lager).

@ Cube-Elite: welke tool bedoel je voor het verwijderen van je lagers?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Zorg dat de lagercups en het frame goed schoon zijn, en goed vet (montage vet oid) zodat de cups er makkelijker in 'glijden'.
Voor balhoofden doe ik het ook met een grote bout en een paar ringen. voor een BB moet dit ook wel lukken. Gewoon voorzichtig te werk gaan en goed controleren of de cups er recht in gaan.
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Cube-Elite schreef:Zelf zo'n perstoltje maken is prima en werkt niet ander. Ik zou aan de binnenkant dan nog een moor doen welke een beetje in het lager valt, dan heb je ook minder kans dat het scheeftrekt
Als je het bedoeld op het pers tool waar ik een foto van gepost had is dit niet mogelijk. Die extra moer die jij aan de binnenkant zou plaatsen komt dan in de lager te zitten en dan is het onmogelijk om de buitenste moer aan te draaien en zo de lager er in te persen.

Maar ik kan je mis verstaan hebben...
Niet twijfelen... Doen!!
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Ok heb het net getest en het is misschien niet onmogelijk maar het draait dan heel erg zwaar en lijkt te gaan vastlopen,ik vermoed dat als ik dan echt er een lager aan het in persen zou zijn de boel gewoon vast zit
Niet twijfelen... Doen!!
aandegrens
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 14:39
Mijn mountainbike: Grand Canyon CF SLX 9.9 SL ('14) Bulls Black Adder 29 ('12) as backup bike

Ik dacht ook even mijn lagers te vervangen.
Ik heb een Bulls Black Adder 29 met carbon frame en alu BB waar press-fit lagers in zitten.
Ze zitten echter muurvast en ik krijg ze er niet uit. Ik durf door het carbon frame niet te hard te slaan.

Heeft er iemand tips?

Voor het monteren moet je er wel op letten dat je alleen op de buitenste ring drukt/perst wat dus in het frame komt en niet op het draaiende gedeelte, tenminste dat zegt Shimano. Ik heb SM-BB91-41A lagers.
Laatst gewijzigd door aandegrens op zo 26 augustus 2012, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Trek Madone 3.5 (’15) for the road
Canyon Grand Canyon CF SLX 9.9 SL (’14)
Bulls Black Adder 29 (’12) Backup bike
Stevens Carbon Cyclocrosser ('08)
Bulls Copperhead 3 26” (’11: Sold)
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Das volgens mij altijd 't gevalt toch ?! Anders zou je het binnengedeelte van de lager uit de buitenring drukken ...

Ik heb 't zelf nog nooit gedaan,maar dat tooltje om ze erin te persen kan ik ook wel zelf maken als ik dat zo zie (constructie/bankwerker/lasser van beroep).Als er vraag naar is zou ik dat ook voor anderen willen maken.

We hebben het over deze neem ik aan :

Afbeelding

Kost 50 euro in de winkel .
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
aandegrens
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 14:39
Mijn mountainbike: Grand Canyon CF SLX 9.9 SL ('14) Bulls Black Adder 29 ('12) as backup bike

Hallo,

Voor de montage:
http://www.bike-components.de/products/ ... BB12-.html á €29,50

voor de demontage:
http://www.bike-components.de/products/ ... BB13-.html á €54,95

Misschien moet ik toch maar eens beide bestellen.
Trek Madone 3.5 (’15) for the road
Canyon Grand Canyon CF SLX 9.9 SL (’14)
Bulls Black Adder 29 (’12) Backup bike
Stevens Carbon Cyclocrosser ('08)
Bulls Copperhead 3 26” (’11: Sold)
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Scheelt behoorlijk met futurumshop !
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
aandegrens
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 28 februari 2011, 14:39
Mijn mountainbike: Grand Canyon CF SLX 9.9 SL ('14) Bulls Black Adder 29 ('12) as backup bike

Nou, ik heb de lagers er uit.
Ik heb de methode van J0rrit met de 22mm verwarmingsbuis gebruikt om het eerste lager er uit te krijgen welke ook het slechtste was.
De buis heb ik in de crank gestoken en met een schroevendraaier zo veel mogelijk uit elkaar gebogen zodat hij goed 'draagt' op het lager.

Het andere lager heb ik met een dopsleutel van 22mm en een verlengstuk er uit geslagen, want tikken ging niet. Dit lager is er ongeschonden uit gekomen.
Ligt nu reserve voor noodgevallen.

Voor de montage heb ik een draadeind van 12 mm gebruikt en 2 keer dop 32. Deze vallen perfect op de buitenrand van de lagers.
het 12mm draadeind pas redelijk goed in het vierkant van de dop. Wel 2 ringen gebruiken tussen moeren en doppen.
(Een optimalisatie is een bus van 24 mm die over het draadeind zit zodat de doppen vanzelf in de midden blijven)
Was een fluitje van een cent (achteraf).

J0rrit, bedankt voor de tip met de buis.
Afbeelding
Trek Madone 3.5 (’15) for the road
Canyon Grand Canyon CF SLX 9.9 SL (’14)
Bulls Black Adder 29 (’12) Backup bike
Stevens Carbon Cyclocrosser ('08)
Bulls Copperhead 3 26” (’11: Sold)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Duidelijk verhaal zo :-q .
Al met al vraag ik me toch wel een beetje af wat voor de fabrikant van een frame een goede reden zou kunnen zijn om voor press-fit te kiezen boven de systemen met draad.
Ja, ze hoeven geen draad te snijden maar verder krijg ik wel het idee van "waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan".
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Jan Willem schreef:Duidelijk verhaal zo :-q .
Al met al vraag ik me toch wel een beetje af wat voor de fabrikant van een frame een goede reden zou kunnen zijn om voor press-fit te kiezen boven de systemen met draad.
Ja, ze hoeven geen draad te snijden maar verder krijg ik wel het idee van "waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan".
Zoals gewoonlijk komen ze altijd met de zogenaamde voordelen van de 'innovatie'. Zo zou press-fit stijver zijn (wat waarschijnlijk/hopelijk) te meten is in een laboratorium maar niet merkbaar.

Verder is de framebouwer er blij mee want zo verslijt je frame sneller. Ik zou bij een pressfit bottom bracket daarom ook veel sneller gaan voor hogere kwaliteit bottom brackets om het aantal keer dat je het spul moet vervangen te minimaliseren. Ook de fietsenmaker is blij want voor de gemiddelde doe het zelver is het niet meer zo makkelijk. Had je met BSA 68 gewoon een tooltje nodig van 7 EUR, zo is de investering hier ineens al veel groter en is de montage toch complexer waardoor er dus meer mensen naar de fietsenmaker gaan om het te laten doen. Een laatste voordeel, niet onbelangrijk, is dat de industrie door een nieuwe standaard te introduceren de verkopen opdrijft. Immers, wil jij ook niet het nieuwste spul op je fiets hebben? Zo zijn er sinds ik mijn fiets heb gekocht de volgende standaarden al in beweging:
  • bottom brackets
  • head set: van 1 1/8'' naar tapered (1 1/8 - 1 1/2 '')
  • quick release: QR 15, QR 20, ...
  • wielmaat: er is nu 27.5'' en 29'' bijgekomen
  • 3 x 9 speed naar 3 x10 of 2x10 speed (en nee, dit is niet echt uitwisselbaar)
  • vering: je zit een tendens van 100mm naar 120mm of meer voor cross country
Ik zou trouwens juist wel investeren in goeie tools want dat betaalt zich toch snel terug. Ik heb in het verleden veel lopen hannesen met eigengemaakte tools en dat was erg veel gepiel en vaak ging het 'tool' ook maar 1 keer mee. Sinds ik een lagerpers heb gekocht is het lagers verwijderen en persen in mijn frame (full suspension) gewoon een fluitje van een cent geworden en kost het veel minder tijd.

Als ik zelf een frame zou hebben met zo'n press fit bottom bracket dan zou ik een BBT-90 van parktool kopen (http://www.parktool.com/product/pressfi ... t-bbt-90-3" onclick="window.open(this.href);return false;). Gewoon omdat parktool een goed merk is en ik al een headset bearing press heb. Het gebruik van de juiste tools maakt het werk echt veel makkelijker. En zeg nou zelf, is het niet gewoon leuk om goeie tools te hebben?
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

aandegrens schreef:Hallo,

Voor de montage:
http://www.bike-components.de/products/ ... BB12-.html á €29,50

voor de demontage:
http://www.bike-components.de/products/ ... BB13-.html á €54,95

Misschien moet ik toch maar eens beide bestellen.
Voor demontage zou ik de volgende kopen: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=50263" onclick="window.open(this.href);return false; (27 euro)
Dan ben je voor beide tools dus ongeveer 60 euro kwijt, dat is nog redelijk acceptabel!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Investeren in de juiste tools krijg je idd nooit spijt van.
Bij mij is het meestal wel zo dat ik eerst mijn doel op een alternatieve wijze probeer te bereiken, zeker als het om een handeling gaat waarvan ik verwacht dat dit niet echt vaak voor zal komen.
Wanneer ik met moker en breekijzer aan de gang moet is wat mij betreft de grens duidelijk gepasseerd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie