Ik wil mijn huidige 2x11 shimano M8000 setup gaan ombouwen naar 1x12 M8100. Ik heb een non-boost frame met achterasbreedte 142 mm en twijfel wat ik nu het beste kan kiezen voor de crank ivm de chainline. Op diverse plekken lees ik dat een chainline van 49 mm optimaal is voor een 1x non-boost setup.
De huidige crank is een Race Face Aeffect. Deze is om te bouwen naar single ring. Als ik het goed heb, kom ik dan uit op een chainline van 51 mm. Kan ik hiermee problemen verwachten?
De andere optie is om alles bij Shimano M8100 te houden. Shimano claimt dat hun M8100 crank geschikt is voor zowel boost als non-boost, maar deze heeft een chainline van 52 mm.
Chainline voor shimano 1x12 in non-boost frame
-
- Pro Biker
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
- Mijn mountainbike: Spectral CF
Ik kan niet precies je vraag beantwoorden. Wat ik wel weet is dat crank bij boost niet veranderd alleen de wielassen. Ja past je ketting lijn aan dmv offset tandwielen. Dus jou optimale kettinglijn ken ik niet maar je kan dat dus bereiken door het juiste tandwiel te gebruiken.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Dat is bij Sram zo, niet bij Shimanoliquid schreef: ↑vr 21 februari 2020, 11:14 Ik kan niet precies je vraag beantwoorden. Wat ik wel weet is dat crank bij boost niet veranderd alleen de wielassen. Ja past je ketting lijn aan dmv offset tandwielen. Dus jou optimale kettinglijn ken ik niet maar je kan dat dus bereiken door het juiste tandwiel te gebruiken.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Deze gezien? https://www.raceface.com/media/Crank_Q- ... nlines.pdf
Met de Aeffect en standaard 137/24 mm as komt de chainline met een 2x spider op 49,5 mm het dichtste bij. Minder fraai dan een echte direct mount single ring natuurlijk. Als je een 30 mm as hebt, kun je een kortere hiervan monteren om op 48,5 mm te komen met een direct mount ring. Check ook https://www.oneupcomponents.com/pages/u ... -non-boost als je die nog niet had gelezen, voor wat meer opties.
Edit: even vergeten, je kunt ook gewoon wat spelen met de spacers op de as, en van de BB cups zelf. Dan kun je met een direct mount ring op de Aeffect prima rond de 49 mm komen.
Met de Aeffect en standaard 137/24 mm as komt de chainline met een 2x spider op 49,5 mm het dichtste bij. Minder fraai dan een echte direct mount single ring natuurlijk. Als je een 30 mm as hebt, kun je een kortere hiervan monteren om op 48,5 mm te komen met een direct mount ring. Check ook https://www.oneupcomponents.com/pages/u ... -non-boost als je die nog niet had gelezen, voor wat meer opties.
Edit: even vergeten, je kunt ook gewoon wat spelen met de spacers op de as, en van de BB cups zelf. Dan kun je met een direct mount ring op de Aeffect prima rond de 49 mm komen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het maakt in de praktijk niet veel uit.
Maar met een chainline van 49 mm zit je voorblad dichter tegen het frame en omdat NL vlak is wil je vaak een groot voorblad. Dat past dan vaak niet.
Met een chainline van 51 of 53 krijg je iets meer ruimte voor een groter (ovaal) voorblad.
Nadeel van die grotere chainline is dat je de ketting op de grote krasjes wel erg schuin trekt,.
Dus als je moet klimmen heb je meer slijtage en eerder herrie.
Ook kan je ketting er af lopen bij achteruit trappen.
Maar met een chainline van 49 mm zit je voorblad dichter tegen het frame en omdat NL vlak is wil je vaak een groot voorblad. Dat past dan vaak niet.
Met een chainline van 51 of 53 krijg je iets meer ruimte voor een groter (ovaal) voorblad.
Nadeel van die grotere chainline is dat je de ketting op de grote krasjes wel erg schuin trekt,.
Dus als je moet klimmen heb je meer slijtage en eerder herrie.
Ook kan je ketting er af lopen bij achteruit trappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
- Mijn mountainbike: Spectral CF
Veranderd je frame nog steeds niks van. Hoe verander je het bij Shimano dan? Aslengte? En al die aftermarket tandwielen doen offset toch? Lijkt mij dat je het wel kan gebruiken als je anders wilt uitkomen. Al lijkt mij een verschil van 2 mm in de praktijk wel overkombaarBonanza schreef: ↑vr 21 februari 2020, 12:36Dat is bij Sram zo, niet bij Shimanoliquid schreef: ↑vr 21 februari 2020, 11:14 Ik kan niet precies je vraag beantwoorden. Wat ik wel weet is dat crank bij boost niet veranderd alleen de wielassen. Ja past je ketting lijn aan dmv offset tandwielen. Dus jou optimale kettinglijn ken ik niet maar je kan dat dus bereiken door het juiste tandwiel te gebruiken.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Shimano maakt onderscheid tussen boost en non boost cranks, waar Sram het onderscheid maakt tussen 6 en 3 mm offset in het voorblad.liquid schreef: ↑vr 21 februari 2020, 20:51Veranderd je frame nog steeds niks van. Hoe verander je het bij Shimano dan? Aslengte? En al die aftermarket tandwielen doen offset toch? Lijkt mij dat je het wel kan gebruiken als je anders wilt uitkomen. Al lijkt mij een verschil van 2 mm in de praktijk wel overkombaar
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Zal wel makkelijk zijn qwa antwoord , maar wat wordt er bedoelt met chain line ,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4333
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Sram doet het in de Spider toch. Ik zie als ik een sram crank zonder blad bestel een boost en non boost versie. Dus dan zit het niet in het blad lijk me.
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Linkje?Cube-Elite schreef: ↑vr 21 februari 2020, 22:18 Sram doet het in de Spider toch. Ik zie als ik een sram crank zonder blad bestel een boost en non boost versie. Dus dan zit het niet in het blad lijk me.
Ik kwam in mijn zoektocht onderstaand kettingblad tegen voor RaceFace Cinch met 49 mm kettinglijn:
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... face-cinch
Er staat echter wel:
Compatible with all 10, 11, and 12-speed chains except Shimano 12-speed chains.
Voor Shimano 12-speed hebben ze speciaal dit kettingblad geintroduceerd, maar die heeft weer een 52 mm kettinglijn...
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... 7188423715
Edit: ik lees zojuist op het mtbr forum dat het blijkbaar afhangt van de quicklink die je gebruikt. De speciale kettingbladen voor shimano 12-speed zijn blijkbaar nodig als je een shimano quick link gebruikt. Als je een SRAM quicklink gebruikt, dan kun je ook andere 12-speed kettingbladen monteren.
https://forums.mtbr.com/drivetrain-shif ... 15227.html
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... face-cinch
Er staat echter wel:
Compatible with all 10, 11, and 12-speed chains except Shimano 12-speed chains.
Voor Shimano 12-speed hebben ze speciaal dit kettingblad geintroduceerd, maar die heeft weer een 52 mm kettinglijn...
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... 7188423715
Edit: ik lees zojuist op het mtbr forum dat het blijkbaar afhangt van de quicklink die je gebruikt. De speciale kettingbladen voor shimano 12-speed zijn blijkbaar nodig als je een shimano quick link gebruikt. Als je een SRAM quicklink gebruikt, dan kun je ook andere 12-speed kettingbladen monteren.
https://forums.mtbr.com/drivetrain-shif ... 15227.html
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4333
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-DUB- ... ter-SpiderBonanza schreef: ↑vr 21 februari 2020, 22:48Linkje?Cube-Elite schreef: ↑vr 21 februari 2020, 22:18 Sram doet het in de Spider toch. Ik zie als ik een sram crank zonder blad bestel een boost en non boost versie. Dus dan zit het niet in het blad lijk me.
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Dat is een powermeter waar je een 104 bcd kettingblad voor nodig hebt en geen direct mount kettingblad zoals op een reguliere Sram crankCube-Elite schreef: ↑za 22 februari 2020, 21:49https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-DUB- ... ter-Spider
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 241
- Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
- Mijn mountainbike: 26"/ 29"
Zelf rij ik ook met een Race Face Aeffect met een ABSOLUTE BLACK Chainring Direct Mount oval for Race Face Cinch Crank 32 Teeth werkt prima.
Xt cassette xt ketting. Shimano qlink
Mijn vrouw heeft
SHIMANO XT Crank Direct Mount 1x12-speed FC-M8100-1
Gabaruk 32 tandwiel.
Slx cassette slx ketting. Shimano qlink
Hier kan je misschien nog wat info uithalen. viewtopic.php?f=9&t=142443
Xt cassette xt ketting. Shimano qlink
Mijn vrouw heeft
SHIMANO XT Crank Direct Mount 1x12-speed FC-M8100-1
Gabaruk 32 tandwiel.
Slx cassette slx ketting. Shimano qlink
Hier kan je misschien nog wat info uithalen. viewtopic.php?f=9&t=142443
who dares wins
Dank je! Dat is interessante info.trek-y schreef: ↑zo 23 februari 2020, 04:15 Zelf rij ik ook met een Race Face Aeffect met een ABSOLUTE BLACK Chainring Direct Mount oval for Race Face Cinch Crank 32 Teeth werkt prima.
Xt cassette xt ketting. Shimano qlink
Mijn vrouw heeft
SHIMANO XT Crank Direct Mount 1x12-speed FC-M8100-1
Gabaruk 32 tandwiel.
Slx cassette slx ketting. Shimano qlink
Hier kan je misschien nog wat info uithalen. viewtopic.php?f=9&t=142443