Welke zadelpenklem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Alexandert85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18 december 2012, 00:48

ThaSingleTrackMastah schreef:Oude Cannondales hadden 27.2 zadelpennen, geen 30.9
op mtbr.com lees ik dat een Cannondale met 27.2 zadelpen een 31.8 klem heeft.
Onderstaande zadelpenklem zou er op moeten, echter wil ik geen dunne cannondale klem:

http://www.cannondaleexperts.com/Cannon ... p_932.html

Kortom past een 30.6 of is een 31.8 beter? Thanks!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen van beide passen, je moet echt een 30.9 klem hebben. Niet gaan prutsen met een klem die te groot of te klein is.
Het is echt een ongebruikelijke maat voor een klem, dus ik kan me voorstellen dat veel merken die maat niet in het assortiment hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Giordi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 15 oktober 2018, 12:50

Uit alle vragen en reacties heb ik niet echt kunnen halen wat ik nodig heb. De zadelpen voor mijn MTB heeft een doorsnede van 27,2 mm en als ik de buis waar die pen in gaat meet is dit 32,2 mm. Op de klen staat behalve het aandraai moment niets qua afmeting op. Nu mijn vraag. Welke maat klem moet ik hebben? Als ik naar die klemmen op internet zoek hebben ze we een afmeting van 34,9, 31,8, enz. Soms wordt bijvoorbeeld bij een klem van 34,9 meegegeven 'geschikt voor pen met doorsnee 27,2, 31,8 en nog meer'. Hoe moet ik dat nu interpreteren. De klem zit toch op de buis van het frame? Moet ik in mijn geval een klem met binnendoorsnede van 32,2 mm, die ik nervens op internet heb kunnen vinden? Of die van 31,8 mm (die heb ik wel kunnen viden op internet)? Of toch die van 34,9 mm die dan volens de gemelde gegevens (melding 'ook geschikt voor zadelpen van 27,2 mm')? Ik ben benieuwd op de reactie(s).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De diameter van de zadelpen is in feite niet belangrijk, je moet de buitendiameter van je framebuis hebben.
Uiteraard heeft de zadelpendiameter wel invloed, maar het is niet persé zo dat een 27.2 pen altijd dezelfde klemdiameter nodig heeft. Zit die pen in een alu frame heb je meestal een 31.8 klem nodig, maar zit die pen in een stalen frame kan het ook zomaar zijn dat je een 30.0 klem nodig hebt. De wanddikte van die stalen buis is gewoon dunner dan bij een (minder sterke) alu buis.

Je zegt dat je 32.2mm meet, dat is geen gangbare maat. Kan het zijn dat de buis iets "uit elkaar staat" bij de gleuf waardoor je iets meer meet dan je daadwerkelijk nodig hebt?
Ik zou gokken dat je gewoon een 31.8 klem nodig hebt, dat is de meest voorkomende diameter als er een 27.2 pen in het frame zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb indertijd een Syntace zadelpenklem om een 27,2 zadelpen gedaan, op een Trek Superfly 7. Daar staat ook een tabelletje bij, kijk maar:

https://www.bike-components.de/en/Synta ... er-p26825/

Maar dit geldt dus voor déze klem. Dat kan dus bij elke klem verschillen, die maatvoering.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat tabelletje zal heel vaak kloppen, maar niet altijd.
Je kunt iig niet met 100% zekerheid zeggen "ik heb die zadelpen, dus dan heb ik die klem nodig".

Maar dat hoeft ook niet, als je het betreffende frame bij de hand hebt kun je gewoon meten :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

kermit schreef: ma 15 oktober 2018, 14:32 Dat tabelletje zal heel vaak kloppen, maar niet altijd.
Je kunt iig niet met 100% zekerheid zeggen "ik heb die zadelpen, dus dan heb ik die klem nodig".

Maar dat hoeft ook niet, als je het betreffende frame bij de hand hebt kun je gewoon meten :wink:
Daarom vermeldde ik ook even het frame dat ik destijds had. Maar je ziet er ook aan dat de maatvoering per klem kan verschillen. Dus er zijn best wat variabelen, wat meteen verklaart waarom het niet eenvoudig is een eenduidig antwoord te vinden :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie