Schakelproblemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Hi,

Ik heb een tweedehands mountainbike. Oud modelletje, maar altijd goed onderhouden. Helaas ondervind ik wat problemen met schakelen. Stilstaand doorschakelen gaat prima, dan lijkt hij het gewoon goed te doen. Tijdens het fietsen slaat hij echter vaak een tandwiel over, vliegt de ketting van het tandwiel, slaat de ketting dubbel onder mijn derailleur, of schakelt hij 'zomaar' uit zichzelf weer een tandje verder (of terug).

Dit is echt mega irritant, want als ik dan een helling wil doen, en de fiets staat goed geschakeld, dan kan hij op die helling bijvoorbeeld overslaan op zijn grote voorblad (zonder dat ik schakel dus!).

De tandwielen en ketting zijn net allemaal vervangen. Zou dit kunnen liggen aan de afstelling van het derailleur, of is het wellicht een kabelprobleem?

Als iemand tips heeft, hoor ik het graag! :-q
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Als je net de tandwielen en ketting hebt vervangen kan het zeker geen kwaad om ook de kabels te vervangen. Dat is, bij de normale kabels in elk geval, nog het goedkoopste ook en kabelproblemen zijn oorzaak nummer 1 van schakelproblemen. Heb je zowel de tandwielen voor als achter vervangen trouwens?

Verder moet je iets duidelijker zijn over 'het tandwiel'. Is dat voor of achter? En waar vliegt hij eraf? Vliegt hij bijv. achter eraf (dus de spaken in)? Of heb je problemen aan de voorkant. Het zou ook nog kunnen liggen aan de afstelling van de derailleur of misschien zijn voor- of achterderailleur beschadigd, maar voordat je iets anders doet zou ik eerst de kabels vervangen.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Wervelwind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 9 januari 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR

Als de kabels niet zijn vervangen, dan vervangen. De derailleur afstellen is eigenlijk erg eenvoudig. Even googlen op shimano techdocs met je derailleur type en je vindt de handleiding om het netjes op te lossen.
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Bedankt voor de reacties!

Erike; de tandwielen zijn zowel voor als achter vervangen (inc. de ketting). Overslaan van tandwielen (doorschakelen) is zowel voor als achter, het eraf vliegen is voor, de ketting slaat tevens dubbel onder het voorderailleur.

Ik ga gewoon beginnen met de kabels. Hopelijk is het probleem dan verholpen!
Net schoot mij nog de gedachte binnen dat de ketting misschien te lang is, maar aangezien deze net is vervangen lijkt mij dat ik daar niet naar moet kijken (het zijn toch standaardmaten neem ik aan?).
Jap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: di 25 juli 2006, 13:13
Mijn mountainbike: Plastic anthem

beetje stomme vraag misschien, maar heb je wel de juiste ketting? Een 9 speed ketting op een 7 of 8 speed cassette kan dit soort problemen opleveren. Een ketting wordt overigens niet geleverd in de goede maat, maar een stuk te lang. Houd even je oude ketting erlangs voor de maat, en kort je nieuwe in op dezelfde lengte.
Yugor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 16:41
Mijn mountainbike: B W Green
Contacteer:

Ik zou niet beginnen met kabels vervangen ! Is toch een uitgebreider en duurder type karwei.

Begin eerst eens naar de afstelling van de derailleur te kijken - de uiterste standen controleren (of de ketting er dan niet af kan vliegen) en de spanning op de kabels controleren - schakelt hij wel op het juiste moment en ratelt ie niet als je in een versnelling zit.
Ook de derailleurs een drupje olie geven op de draaipunten wil wel eens wonderen doen.
Nieuwe kabels heb je pas nodig als ie zwaar schakelt ofwel als je schakelt en hij reageert er pas later op.
MarloesG schreef: ... de tandwielen zijn zowel voor als achter vervangen (inc. de ketting). Overslaan van tandwielen (doorschakelen) is zowel voor als achter, het eraf vliegen is voor, de ketting slaat tevens dubbel onder het voorderailleur.
Dit riekt een beetje naar een gaar/goedkoop setje voorbladen.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

als ik het verhaal zo hoor dan kan het geen kwaad om eens te checken of je wel de juiste ketting hebt zoals Jap ook al aangeeft. Afstelling van derailleur lijkt me onwaarschijnlijk omdat die eigenlijk niet verloopt (al kan het geen kwaad dit toch te chcecken).

En definitief kabels vervangen: dat is niet duur en niet al teveel werk en kan je kabelproblemen uitsluiten.

Het verhaal wijst toch meer richting ketting. Hoeveel versnellingen heb je achter en wat is het ketting type?
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Superior TeamRacingCarbon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 906
Lid geworden op: do 15 mei 2008, 19:36

Ik zou je ketting maar eens controleren of er geen vaste en/of stroeve schakel in zit .... :wink: Vooral omdat de ketting vervangen is, zou het kunnen zijn dat de sluitschakel erg stroef gaat, of zelfs vast zit .... :wink:

Heb dit ook een keer gehad, en toen bleek er dus een stroeve schakel in m'n ketting te zitten .... :)
Wie het dichtst bij het vuur staat, brandt zich het eerst ....

Je kan beter krap zitten, dan rood staan ....

Superior
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Als het afstellen van derailleurs niet lukt, dan kan dit je mss op weg helpen.
Voorderailleur: http://bicycletutor.com/adjust-front-derailer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Achterderailleur: http://bicycletutor.com/adjust-rear-derailleur/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit filmpje: http://bicycletutor.com/inner-shift-cable/" onclick="window.open(this.href);return false; laat zien hoe je schakelkabels vervangt, ietwat gedateerd door de shifters maar werkwijze is niet heel spectaculair anders met de huidige shifters.
Verder inderdaad controleren op stugge schakels, waar de ketting in elkaar geperst is bij montage kan een probleem zitten. Tenzij de ketting gesloten is met een powerlink, dan is dat niet van toepassing.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Bedankt voor de info. Daar kan ik dit weekend mee aan de slag!

Als ik alles zo lees kan het iig geen kwaad om de kabeltjes te vervangen, en de ketting kijk ik ook meteen even na.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kabels vervangen kost juist weinig, moet toch af en toe, en levert vaak een flinke verbetering.
De andere opties zijn ook de moeite waard.
Et duurste heb je al gedaan/laten doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

ThaSingleTrackMastah schreef:Kabels vervangen kost juist weinig, moet toch af en toe, en levert vaak een flinke verbetering.
Hahahahaha :D herkenbaar. Ooit liet ik ook eens de achterderailleur vervangen (op mijn racefiets nog wel, zo'n 20jaar geleden) omdat die ook op de indexstand (index kon je toen nog uitzetten) niet lekker schakelde. Nieuwe derrie erop, maar die kon dan weer niet overweg met index dus dat maakte niet uit. Toen ik me de vakantie daarna verveelde alle kabels vervangen, merkte een VEEL soepeler schakelgedrag en toen weer de oude derrie teruggezet. Werkte vanaf toen perfect.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
R3SIMLER
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 9 augustus 2010, 16:00
Mijn mountainbike: ..giet oal deur!

Bikers,

Nu heb ik sinds een paar maanden een Deore M590 groepset gemonteerd..alles perfect! Fiets elke week een 75km ermee zo ook afgelopen woensdag en nu stap ik vandaag op de fiets en het schakelen gaat ineens bagger, niets loopt meer soepel.. vanaf versnelling 4 naar 5 blijft ie hangen en van 5 (terwijl de ketting nog op 4 staat) naar 6 klapt na ongeveer 10 sec pas werkelijk over op zn 6e tand met een flink geluid alsof je het schakelen forceerd. daarna lopen 7,8 en 9 bijna hetzelfde..tot mijn grote ergenis!! HELP.

Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kaan zijn hiervan?

Gr. Daniel.
"VERSTAND ZONDER WIJSHEID, LIJDT TOT VERDERF."
My Ride -> (!) GIANT Boulder 2010 (!)
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Dat lijkt simpel; kabels rekken ietsje in het begin waardoor je ze ietsje strakker moet zetten na een of twee ritten.
Nastellen gaat je probleem oplossen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Ramon 73 schreef:Dat lijkt simpel; kabels rekken ietsje in het begin waardoor je ze ietsje strakker moet zetten na een of twee ritten.
Nastellen gaat je probleem oplossen.
Lijkt me niet het geval. TS geeft aan dat problemen van de één op de andere rit ontstonden. Wat jij beschrijft gaat meestal geleidelijk.

Check de kabels!
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Plaats reactie