Om eens bij stil te staan: remhendel positionering

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mudsplasher
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 8 september 2010, 18:25
Mijn mountainbike: Trek 8000 011
Contacteer:

Bij de deore gaat dat niet volgens mij.
Deze is volgens mij ook iets lomper dan de slx versie,als ik de plaatjes bekijk.
Je kan natuurlijk een nieuwe shifterset er op zetten.
De slx set is al voor 50 euro te koop.
Ik weet alleen niet of de 9 speed slx dit kapje er ook al bij heeft zitten.
Maar dat kun je zo zien,of ff vragen.
Vaak buj te bange
Aj te bange bunt val ej
Mudsplasher
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 8 september 2010, 18:25
Mijn mountainbike: Trek 8000 011
Contacteer:

fietstas schreef:hmm. ik lees al in andere topics dat dat bij deore shifters niet kan. vanaf slx kunnen de indicatoren eraf en komt er een mooi stofkapke te voorschijn :-{

aangezien ik me irriteer aan de huidige setting weten we allemaal waar dit eindigd.
het gaat weer geld kosten. kl*te hobby :winkie:
Je was me net voor. :lol:

http://www.fietssportiefonderdelen.nl/i ... s-slx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier zijn ze afgeprijst.
Tja,vervelende hobby dat fietsen. :winkie:
Vaak buj te bange
Aj te bange bunt val ej
jurjen van emden
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:51
Mijn mountainbike: trek 6300 + trek 1400
Contacteer:

Heb dus precies hetzelfde :((
Ik ga een iets breder stuur kopen om zo iets meer ruimte tussen de handvaten en de shifters+remmen te krijgen.

De indicatoren lopen klem tegen de verdikking van het stuur. Ik heb ze momenteel 2 a 3 cm van de vandvaten af kunnen schuiven maar wil ze nog een stukje verder opschuiven wat niet gaat ivm de deore indicatoren.
Wat niet in het hoofd zit moet uit de armen en benen komen
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mudsplasher schreef:De slx set is al voor 50 euro te koop.
3x9 = 34.95
Mudsplasher schreef:Ik weet alleen niet of de 9 speed slx dit kapje er ook al bij heeft zitten.
Zit erbij...

Om nog op wat eerdere reacties terug te komen, het is natuurlijk niet zo dat 2cm tussen grip en lever goed is, 3cm beter en 4cm poser. Het gaat erom dat je de hefboom maximaliseert, waarvoor dat niet altijd nodig is (zoals weliswaar erg gechargeerd aangegeven).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Kwam hier ff als mosterd naar de maaltijd terecht via een ander recent topic
Ben het eens met de startpost, in de zin dat je je vinger zo ver mogelijk buitenop je hendel moet hebben. Dat geeft niet alleen meer moment voor maximaalkracht, maar ook meer slag dus betere modulatie, iig in het eerste deel. Ik rem zelf trouwens met de middelvinger, het kan me niet schelen wat al die pro's doen. Ik heb wijs, middel en allebei geprobeerd en dit bevalt me het best. Ik heb jarenlang aan rotsklimmen gedaan, en dan leer je dat je middelvinger je sterkste vinger is. Bovendien vind ik zelf dat ik betere controle over mijn stuur heb als ik duim en wijsvinger als een soort rondje om de grip doe en dan met de middelvinger rem. Ik heb ook een beetje rare handen, misschien dat dat uitmaakt. Vrij groot, lange vingers, en een duim die heel ver achteraan (zo'n beetje bij de pols) begint.
Give me little bits of / more than I can take
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als je middel vinger de sterkste is dan wil je die toch juist aan je stuur hebben ;)

Maar er zijn zat mensen die met hun middelvinger remmen hoor, ook profs.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jarenlang geoefend met opsteken? :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Kapitein Iglo schreef:Jarenlang geoefend met opsteken? :tong
Da's alleen voor antagonisten training :lol:
Give me little bits of / more than I can take
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

ak-77 schreef:Kwam hier ff als mosterd naar de maaltijd terecht via een ander recent topic
Ben het eens met de startpost, in de zin dat je je vinger zo ver mogelijk buitenop je hendel moet hebben. Dat geeft niet alleen meer moment voor maximaalkracht, maar ook meer slag dus betere modulatie, iig in het eerste deel. Ik rem zelf trouwens met de middelvinger, het kan me niet schelen wat al die pro's doen. Ik heb wijs, middel en allebei geprobeerd en dit bevalt me het best. Ik heb jarenlang aan rotsklimmen gedaan, en dan leer je dat je middelvinger je sterkste vinger is. Bovendien vind ik zelf dat ik betere controle over mijn stuur heb als ik duim en wijsvinger als een soort rondje om de grip doe en dan met de middelvinger rem. Ik heb ook een beetje rare handen, misschien dat dat uitmaakt. Vrij groot, lange vingers, en een duim die heel ver achteraan (zo'n beetje bij de pols) begint.
Leuk, ook een klimmer en inderdaad je middelvinger is de sterkste, maar ik vind wijsvinger toch een stuk prettiger. Denk dat het vooral door voorkeur, gewenning en inderdaad bouw van je handen komt. Denk dat het krachtsverschil tussen middel- en wijsvinger bij moderne, goede schijfremmen niet tot uiting komt.
Merk je ook dat een goed ontwikkelt bovenlichaam fijn is bij mountainbiken? Daarbij even aannemend dat je bovenlichaam nog goed ontwikkelt is...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Haha, nou mijn bovenlichaam is niet meer wat t geweest is, maar dat gaat wel heel erg off-topic.
Give me little bits of / more than I can take
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Nou. ;) Krachtig bovenlichaam -> krachtige armen -> handen -> meer remkracht -> minder snel vermoeid. :tong
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Nimbus schreef:
ak-77 schreef:Kwam hier ff als mosterd naar de maaltijd terecht via een ander recent topic
Ben het eens met de startpost, in de zin dat je je vinger zo ver mogelijk buitenop je hendel moet hebben. Dat geeft niet alleen meer moment voor maximaalkracht, maar ook meer slag dus betere modulatie, iig in het eerste deel. Ik rem zelf trouwens met de middelvinger, het kan me niet schelen wat al die pro's doen. Ik heb wijs, middel en allebei geprobeerd en dit bevalt me het best. Ik heb jarenlang aan rotsklimmen gedaan, en dan leer je dat je middelvinger je sterkste vinger is. Bovendien vind ik zelf dat ik betere controle over mijn stuur heb als ik duim en wijsvinger als een soort rondje om de grip doe en dan met de middelvinger rem. Ik heb ook een beetje rare handen, misschien dat dat uitmaakt. Vrij groot, lange vingers, en een duim die heel ver achteraan (zo'n beetje bij de pols) begint.
Leuk, ook een klimmer en inderdaad je middelvinger is de sterkste, maar ik vind wijsvinger toch een stuk prettiger. Denk dat het vooral door voorkeur, gewenning en inderdaad bouw van je handen komt. Denk dat het krachtsverschil tussen middel- en wijsvinger bij moderne, goede schijfremmen niet tot uiting komt.
Merk je ook dat een goed ontwikkelt bovenlichaam fijn is bij mountainbiken? Daarbij even aannemend dat je bovenlichaam nog goed ontwikkelt is...
Je vroeg het niet aan mij, maar ik kan er toch wel iets op zeggen :). Ben vorig jaar een dagje wezen downhillen in whistler. De meeste mensen die dat is een dagje doen moeten stoppen door opgepompte onderarmen van t remmen en t verkrampt het stuur vasthouden. Ik kon als klimmer doorgaan tot ik letterlijk niet meer op mijn benen kon staan.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een goed sterk bovenlichaam is zeker prettig. Ik merk nu ik door het gezin minder tijd heb om te MTB,en en meer op de weg rijd. ik eerder last heb van bv onderarmen na het MTB,en.

Sinds vorig jaar boks ik in de winter 1,5 uur per week en dat is een hele fijne oefening voor een fietsen, goed voor je core en al die losse oefeningen zijn zo saai. Ja doet eigenlijk al je spieren die ook belangrijk zijn voor de MTB, behalve dan je benen, daar nog een half uurtje krachttraining voor je benen bij en het is ideaal.
Het is wel een boksschool waar het niet het doel is iemand knock out te slaan, meer op techniek ed. af en toe krijg je wel een tikje maargoed, vallen op een fiets doet meer pijn.

Een echte aanrader voor in de winter! Maar dat dan weer volledig off topic :-)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik werd getipt: zo Enduro...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Issosimple;)!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie