Om eens bij stil te staan: remhendel positionering

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
mountainbiker93
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 741
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 16:09
Mijn mountainbike: Tallboy V5 CC en Triban RC520 gravelbike
Contacteer:

kijk zoiets bedoelde ik dus. erg netjes gedaan perfecte uitleg
Guess who is back in blue? Tallboy V5
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=158014
Gebruikersavatar
PJTD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:00
Mijn mountainbike: ...wil naar het bos!!
Contacteer:

Leuk stukje en.... had ik het gevoelsmatig ook nog "goed" gedaan ook, want daarnaast.... blijft het natuurlijk ook persoonlijke voorkeur :-q

Overigens rem ik ook meestal met 2 vingers :-?
If nothing goes right..... Go left!!
Super Hornet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 augustus 2010, 13:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 2010

Bedankt dat dit weer naar voren komt was het al vergeten dat ik dit ook maar is moet toepassen.
Back to Karkand
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Even mijn bijdrage: Ik ben het eens met het verhaaltje van TS maar moet toch duidelijk erkennen dat er ook uitzonderingen zijn. Voor mijn geval: Ik heb de remmen wel direct aansluiten bij de grips en shifters anders kan ik niet goed bij de shifters. Daarnaast heb ik kleine handen en vind ik het prettig om mijn handen zo breed mogelijk uit elkaar te positioneren. Dus helemaal aan het einde van het stuur. Ook vind ik het heel belangrijk dat ik in zware afdalingen in de ardennen maar ook met name in de bergen met twee of zelfs 3 vingers te remmen. Anders heb ik het gevoel dat ik niet hard genoeg kan remmen er moet flink geknepen kunnen worden (de grootte van mijn schijven 160 mm hebben hier ook invloed op). Ik rijd zonder bar-ends zodat ik onbeperkt bewegingsvrijheid heb van mijn handen naar buiten. De positionering van mijn remmen zijn dus voor mij ideaal en daarom heb ik ze nooit naar binnen gezet (ze worden altijd door iedere lbs inderdaad standaard zo ver mogelijk naar buiten gezet, wat optisch mooier is).

Dus de volgende dingen zijn van invloed op je keuze:
* kleine handen
* lengte grips
* breedte stuur
* remsysteem: grootte van de schijven en remkracht evenals aangrijpingspunt van de remmen
* positionering van de shifters en de soepelheid van de shifters
* bar- ends: zonder bar- ends heb je meer bewegingsvrijheid naar buiten toe

Just my 2 cents :winkie:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik had altijd een beetje mijn twijfels over dit onderwerp. Ik had mezelf aangeleerd om met alleen de middelvinger (...) te remmen en vond dat eigenlijk best wel goed gaan. Aangespoord door de overtuigende startpost en de aanvulling daarop door Jamis Diablo heb ik besloten om de boel om te draaien. Ik vind het beslist een goeie tip, wat remkracht en dosering betreft zonder meer een verbetering.
Probleem is echter dat de shifters (XT dual release) in de weg zitten. Mijn vingers passen -met handschoenen aan- niet tussen de softgrips en de shifters. Eigenlijk zouden de shifters 1½cm verder op moeten schuifen in de richting van de remgrepen om ruimte te maken voor mn wijsvinger. Dikke worstvingers? Dat niet echt / echt niet. De remgrepen mogen -en kunnen- niet nog verder in de richting van de stuurpen opschuiven. Is hier iemand die dit herkent en daar een mooie oplossing voor heeft bedacht? Eigenlijk wil ik niet meer terug, maar er zijn vaak situaties waar ik graag alle vingers aan het stuur heb.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je kan de bevestiging van je XT shifters toch verplaatsen? Dus dan zou je ze verder weg kunnen zetten, zitten ze al op de uiterste stand, dan zou ik remhendel en shifter omdraaien en dan je shifter verplaatsen mocht dat nog nodig zijn.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat heb ik dus ook gedaan... werkt prima. Er is bij mij ook nog een stukje stuur zichtbaar tussen grip en shifter/rem.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik wist inderdaad niet dat dit kan. In de documentatie van Shimano is zelfs aangegeven hoe je 'binnenboord' of 'buitenboord' kan monteren. Dan moeten de indicatoren er ook maar aan geloven (die heb ik er ook nog altijd opzitten). Ik moet daar dan nog wel afdekkapjes voor ritselen hier of daar maar dat zal wel goed komen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waarschijnlijk kom je die kapjes vanzelf wel tegen.. die zitten namelijk verborgen onder de indicators!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je merkt aan de vraagstelling zeker wel dat ik ontzettend veel verstand heb van shifters :~ .
Thanks.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

zit een beetje met hetzelfde probleem als jan willem. ik merkte zelf al bij het biken dat ik weining controle heb bij het remmen (over mijn stuur dan) omdat ik met al mijn vingers moeten remmen heb ik dus tijdens het remmen alleen mijn handpalmen en duimen om mijn grips vast te houden. nu wil ik idd de remmen verder naar binnen zetten om alleen met mijn wijsvinger te remmen. maar ik kan mijn shifters niet te ver naar binnen zetten omdat ik ze dan niet meer goed kan bedienen. maar als ik ze dan wil omdraaien (remmen binnenkant en shifters buitenkant) komen mijn remlevers in een verkeerde hoek te staan. dan wijzen ze rechtvooruit omdat ik ze niet naar beneden kan wijzen vanwege mijn shifters.

vind het een heel logisch en voor de hand liggens probleem en raar dat shifters zo gemaakt zijn dat ze alleen aan de binnenkant gepositioneerd kunnen worden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jóuw shifters, misschien. Welke heb je? SLX en XT shifters hebben mogelijkheden zat, zoals je kunt lezen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mudsplasher
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 8 september 2010, 18:25
Mijn mountainbike: Trek 8000 011
Contacteer:

Zelf heb ik ze zo staan.
Ik heb de shifters zelfs aan de binnenkant gezet.
Deze staan standaard volgens mij altijd aan de buitenkant.
Het zijn de 10 speed slx shifters.
Ik heb de indicator er af gehaald zodat ik ze perfect kan positioneren.
Op de bevestigingsklem kan je ze ook nog op 3 posities naar binnen of buiten zetten.
Op de foto kun je nog net 1 bevestigings gaatje zien,

Afbeelding
Vaak buj te bange
Aj te bange bunt val ej
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Zo als jij ze hebt staan op het plaatje probeer ik ze ook te krijgen maar heb ook elixer remmetjes maar deore shifters ipv jou slx shifters. zal eens kijken of ik daar iets van indicators vanaf kan halen. als dat niet lukt zal het niet gaan denk ik.
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

hmm. ik lees al in andere topics dat dat bij deore shifters niet kan. vanaf slx kunnen de indicatoren eraf en komt er een mooi stofkapke te voorschijn :-{

aangezien ik me irriteer aan de huidige setting weten we allemaal waar dit eindigd.
het gaat weer geld kosten. kl*te hobby :winkie:
Plaats reactie