Gisteren was ik op een verjaardagsfeest en daar vertelde ik dat ik net terug was uit de Ardenne. Mijn bike, die oorspronkelijk mee had moeten gaan is thuis gebleven vanwege verplichte rust (lees: lichte blessure). Bij het huisje waar ik zat is een afdaling die enkele km's lang is (ik schat zo'n 3 km).
Ik zei als ik nu mijn fiets bij me had had ik zeker daar een kmtje of 60 a 70 kunnen rijden (naar beneden uiteraard). Toen vroeg iemand "kunnen je banden dit wel aan?". Daar had ik dus helemaal niet bij stil gestaan. Ik weet bij een auto dat je bij verschillende snelheden verschillende banden nodig hebt (V tot 240 Km per uur en W tot 260 (dacht ik)) etc.... Hoe zit dit met een fietsband? Iemand enig idee?
Theoretische snelheid van een fietsband
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 20
- Lid geworden op: vr 13 juni 2003, 09:22
Your best isn't good enough, try harder.
-
- Pro Biker
- Berichten: 956
- Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Trek 6500, Manitou super six, Deore / LX /Magura HS33 /Bontrager
- Contacteer:
Een autoband is veel kleiner, en de snelheid vele malen hoger.
Oppervlakte snelheid is dus ook vele malen hoger dan die van een MTB band.
Oppervlakte snelheid is dus ook vele malen hoger dan die van een MTB band.
"Talk is cheap. Show me the code."
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 20
- Lid geworden op: vr 13 juni 2003, 09:22
???
Ja en?? dit lijkt me duidelijk, maar mijn vraag is wat de theoretische snelheid is van een fietsband. Dus als jij zegt dat die van een auto hoger is, klopt, maar wat is die nu van een fietsband?Een autoband is veel kleiner, en de snelheid vele malen hoger.
Oppervlakte snelheid is dus ook vele malen hoger dan die van een MTB band.
Your best isn't good enough, try harder.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2317
- Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge
Ik zou het niet weten, maar dat is niet iets waar ik me ongerust over maak, die snelheden haal ik toch niet.
Je zou het vast op een of andere manier kunnen berekenen, alleen ik kan dat niet !
Je zou het vast op een of andere manier kunnen berekenen, alleen ik kan dat niet !
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
t(r)ail !
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 48
- Lid geworden op: di 6 mei 2003, 13:34
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer, met veel zilver en zwart
Tuurlijk kun je dat berekenen, maar ik ben met je eens dat dat niet eenvoudig zal zijn. Rekening houden met materiaal compositie etc.Lucifer schreef:Ik zou het niet weten, maar dat is niet iets waar ik me ongerust over maak, die snelheden haal ik toch niet.
Je zou het vast op een of andere manier kunnen berekenen, alleen ik kan dat niet !
Laat die mannen van michelin of continental dat maar doen.
Stuur die anders zo'n mailtje, die weten dat wel.
Beauty is in every moment, it´s up to you to find it
Some see things as they are and ask, 'Why?'
I dream things that never were and ask: 'Why not?’
Some see things as they are and ask, 'Why?'
I dream things that never were and ask: 'Why not?’
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 231
- Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
- Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp
Andersom, bij dezelfde rij-snelheid is de snelheid van de autoband veel hoger (omdat ie kleiner is), dus zal de theoretische snelheid van een fietsband hoger zijn.TheNewBiker schreef:Ja en?? dit lijkt me duidelijk, maar mijn vraag is wat de theoretische snelheid is van een fietsband. Dus als jij zegt dat die van een auto hoger is, klopt, maar wat is die nu van een fietsband?
Wat nu de max-snelheid van een fietsband is, geen flauw idee, weet ook niet of dat te berekenen is (hangt van veel te veel variabelen af). Moet je maar iemand zo gek vinden die dat proefondervindelijk gaat bewijzen, meldt hem dan wel even dat het wereldsnelheidrecord op iets van 276 km per uur staat.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 20
- Lid geworden op: vr 13 juni 2003, 09:22
In de tour de france rijden ze volgens mij tussen de 80 en 100 km per uur als ze een col af gaan. Zullen ze dan dezelfde banden houden als dat ze op vlakke stukken gebruiken? Misschien moet ik inderdaad eens eenmailtje sturen naar 1 of ander fietsbanden merk.
Your best isn't good enough, try harder.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 231
- Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
- Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp
Ja, eerder nog lichtere, ze moeten namelijk voor die afdaling ook nog eens de berg op! Voel maar eens aan je band nadat je topsnelheid gefietst hebt, geloof er niks van dat ie warm wordt. Hooguit je velg, maar dat heeft weer met je remgedrag te maken.
Ik betwijfel of de bandenspecialist je er iets over kunt vertellen, maar je kunt het proberen. Het lijkt mij namelijk niet dat iemand ooit zo'n probleem gehad heeft en dan gaan ze het ook niet testen (it's al about the $$)
Ik betwijfel of de bandenspecialist je er iets over kunt vertellen, maar je kunt het proberen. Het lijkt mij namelijk niet dat iemand ooit zo'n probleem gehad heeft en dan gaan ze het ook niet testen (it's al about the $$)
-
- Genius
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
- Contacteer:
Geen idee hoe jullie autobanden en fietsbanden het doen, maar bij een gegeven snelheid is de omtreksnelhied bij mijn auto- en fietsband gelijk.Baho schreef:Andersom, bij dezelfde rij-snelheid is de snelheid van de autoband veel hoger (omdat ie kleiner is), dus zal de theoretische snelheid van een fietsband hoger zijn.TheNewBiker schreef:Ja en?? dit lijkt me duidelijk, maar mijn vraag is wat de theoretische snelheid is van een fietsband. Dus als jij zegt dat die van een auto hoger is, klopt, maar wat is die nu van een fietsband?
Wat nu de max-snelheid van een fietsband is, geen flauw idee, weet ook niet of dat te berekenen is (hangt van veel te veel variabelen af). Moet je maar iemand zo gek vinden die dat proefondervindelijk gaat bewijzen, meldt hem dan wel even dat het wereldsnelheidrecord op iets van 276 km per uur staat.
Het toerental van de autoband zal hoger liggen, zolang de autoband een kleinere omtrek heet als je fietsband. Er zijn natuurlijk autobanden te bedenken..., goed we dwalen af.
Lang voordat je mtb band het opgeeft knijp jij al in de remmen, geloof me.
100 op je mtb is echt hard, wie een beetje nadenk gaat zich realiseren dat ie ergens (bocht, beneden) remweg te kort gaat komen.
Maar het kan, 100 op je mtb. Moet wel echt stijl zijn, luchtweerstand begint een grote rol te spelen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 231
- Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
- Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp
Omtreksnelheid gelijk, maar de warmteontwikkeling is hoger bij autobanden, ze raken immers vaker de grond ... (okay, het kwam er wat krom uit )Walter schreef:
Geen idee hoe jullie autobanden en fietsbanden het doen, maar bij een gegeven snelheid is de omtreksnelhied bij mijn auto- en fietsband gelijk.
Het toerental van de autoband zal hoger liggen, zolang de autoband een kleinere omtrek heet als je fietsband. Er zijn natuurlijk autobanden te bedenken..., goed we dwalen af.
Lang voordat je mtb band het opgeeft knijp jij al in de remmen, geloof me.
100 op je mtb is echt hard, wie een beetje nadenk gaat zich realiseren dat ie ergens (bocht, beneden) remweg te kort gaat komen.
Maar het kan, 100 op je mtb. Moet wel echt stijl zijn, luchtweerstand begint een grote rol te spelen.
De rest probeerde ik ook te vertellen, je zult de max van je banden nooit halen ...
-
- Genius
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Scott Spark
- Contacteer:
100 op je MTB moet je wel een flinke weg voor je hebben, ik haalde het laatste stukje van de Huez af 80 / uur, en ik kan toch redelijk vlot trappen, maar bij 80 valt er met mijn zwaarste verzet van 46-11 echt niet meer bij te trappen! wil je nog harder moet je er gewoon de tijd en ruimte voor hebben, kom je niet snel tegen.
- Zaskar
- Mountainbike Junk
- Berichten: 285
- Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
- Mijn mountainbike: Cannondale Habit
Ik heb van de zomer 92 km/h gereden met 26 x 1.0 Schwalbe slicks op m'n MTB vanaf de Vetoux (over asfalt dus) het kon harder als het aan de weg en mij lag, maar er was een lichte tegenwind. Direct na dat snelle stuk terug naar 15-20 km/h wegens een haarspeld. Na afloop zagen m'n banden er nog net zo uit als daarvoor. Ik gok dat tot zeker 110-120 het allemaal goed te doen is.
Het grote verschil met auto en fietsbanden is de snelheid, de duur van de snelheid en het gewicht wat op de band drukt. Bij een auto is dit allemaal veeel hoger. De warmte ontwikkeling is daarom bij een autoband hoger en worden er hogere eisen aan het rubber gesteld.
Met de fiets zal het moeilijk zijn om de snelheidslimieten van het rubber te halen (of je moet Fred Rompelberg heten).
BTW: toen op de Ventoux was ik samen met m'n bikemate en onze vriendinnn. Die vriendinnen hebben voor ons 2x 2.5 uur opgepropt achterin een Cordoba gezeten met twee fietsen en hebben ons gefilmd/fotografeerd terwijl we omhoog kropen en naar beneden raceden!!! Waar vind je die nog?
Het grote verschil met auto en fietsbanden is de snelheid, de duur van de snelheid en het gewicht wat op de band drukt. Bij een auto is dit allemaal veeel hoger. De warmte ontwikkeling is daarom bij een autoband hoger en worden er hogere eisen aan het rubber gesteld.
Met de fiets zal het moeilijk zijn om de snelheidslimieten van het rubber te halen (of je moet Fred Rompelberg heten).
BTW: toen op de Ventoux was ik samen met m'n bikemate en onze vriendinnn. Die vriendinnen hebben voor ons 2x 2.5 uur opgepropt achterin een Cordoba gezeten met twee fietsen en hebben ons gefilmd/fotografeerd terwijl we omhoog kropen en naar beneden raceden!!! Waar vind je die nog?
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 30 september 2003, 09:55
Wat denk je van een destructieve test. Hang je fiets aan het plafond, of in ieder geval achterwiel vrij van de grond. Zet hem of zijn grootste verzet. Zet een veiligheids bril en oorwarmers op. Draaii nu met de hand de trappers rond, zo hard dat de band er af spat.... Ik ben benieuwd.Zaskar schreef: Het grote verschil met auto en fietsbanden is de snelheid, de duur van de snelheid en het gewicht wat op de band drukt. Bij een auto is dit allemaal veeel hoger. De warmte ontwikkeling is daarom bij een autoband hoger en worden er hogere eisen aan het rubber gesteld.
Met de fiets zal het moeilijk zijn om de snelheidslimieten van het rubber te halen (of je moet Fred Rompelberg heten).