Mavic freewheel, Hubdoctor, de oplossing?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ceessie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 30 oktober 2005, 20:39
Mijn mountainbike: Orbea Lanza 2009 - Prorace

Ok heb de naaf wel geschaafd, maar niet al te lang dus dat is waarschijnijik niet lang genoeg geweest. De body heb ik er intussen afgekregen, maar de zwarte lager is achtergebleven op de naaf samen met de seal. Zou het nu een oplossing zijn om de body incl verloopstuk erop te zetten nadat de naaf goed is geschuurd?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik denk dat het niet werkt. het stukwaar het lager op draait moet je iets verder afdraaien.

Probeer het eerst zonder het vast te zetten dus body eropen draaien, kijk dan even of de body ver genoeg komt.
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Nee, je moet de naaf schuren op de plaats waar nu dat lager zit. De enige optie is dus proberen of je het lager eraf krijgt. Dat alleen het lager blijft zitten als je de body eraf wil trekken geeft aan dat het ónder het lager klemt.
Ceessie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 30 oktober 2005, 20:39
Mijn mountainbike: Orbea Lanza 2009 - Prorace

Oooh, nu begint het me helemaal duidelijk te worden en vandaar dat Cube Elite ook aangeeft dat alleen het schuren lastig is vanwege de lastige plek. Alles valt op zijn plek!

Maar nu eerst de lager eraf zien te krijgen!
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Cube-Elite schreef:De body zit perfect echter gaat de ketting nog een beetej hangen omdat ie nog wat stroef loopt. dit weekend eens uit elkaar halen en proberen te fixen. Ik heb het idee dat het rubber wat in dhet verloop stuk zit hetgeen wat stroef maakt.
Herkenbaar. Ik heb het "opgelost" door de buitenkant van het rubber licht in te vetten, dat scheelt stukken. Niet te veel of op de verkeerde plaats ivm vasthouden zand en vuiligheid!

Na een maand met deze oplossing gereden te hebben heb ik de body open gemaakt. Alles schoon, zonder speling en draait de body lekker soepel. :-q voor the Hubdoctor
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb een XL wiel en een SLR.

Op de XL zit het rubber te strak, die laat ik dan ook gewoon weg. Ik heb het dan over het rubber die over het alu verloopstuk zit.
Op de SLR gaat het beter.

Ik moet zeggen dat de oplossing zeker zeer goed is. Maar ik vind het ALU verloopstuk wel erg krap. ik heb hem wat kleiner gemaakt zodat je hem er bijn a met de hand in kan drukken (dat werkt tenslotten ook met lagers in je naaf)

Het lastigste vind ik de naaf schuren, wat een *&*^werkt dat schuurpapier blijft niet goed zitten.
Hoe doen jullie dat?
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Schuurpapier bleef bij mij goed zitten. Even dubbelvouwen en in de buis stoppen. Door de structuur zou het nu niet meer moeten schuiven, wat het bij mij ook niet meer doet.

Rubbertje weglaten zou volgens mij geen enorm probleem moeten zijn inderdaad.
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

P I M schreef:Schuurpapier bleef bij mij goed zitten. Even dubbelvouwen en in de buis stoppen. Door de structuur zou het nu niet meer moeten schuiven, wat het bij mij ook niet meer doet.

Rubbertje weglaten zou volgens mij geen enorm probleem moeten zijn inderdaad.
Het rubbertje weglaten lijkt me niet echt verstandig; weglaten maakt dat er makkelijker zooi bij het lager kan komen :-{ Gevolg zal extra slijtage zijn.
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Volgens mij loopt dat niet zo'n vaart.

Om te beginnen is regelmatig onderhoud echt geen schande. Je trekt eens in de twee maanden de body eraf, veegt de rotzooi weg, oliet een beetje, en alles draait weer als een zonnetje. Ten tweede, er zit nog altijd een ander rubber ringetje voor wat het ergte vuil weghoudt. Mocht er dan tóch nog iets doordringen... het Hubdoctor lager is een keramisch lager, dus een beetje vocht en vuil is niet zo gevaarlijk.
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

P I M schreef:Volgens mij loopt dat niet zo'n vaart.

Om te beginnen is regelmatig onderhoud echt geen schande. Je trekt eens in de twee maanden de body eraf, veegt de rotzooi weg, oliet een beetje, en alles draait weer als een zonnetje. Ten tweede, er zit nog altijd een ander rubber ringetje voor wat het ergte vuil weghoudt. Mocht er dan tóch nog iets doordringen... het Hubdoctor lager is een keramisch lager, dus een beetje vocht en vuil is niet zo gevaarlijk.
Ieder zijn mening en die van regelmatig onderhoud delen we :-D Ik heb liever iets meer weerstand van een rubberafdichting dan van een vies lager. Hoe dan ook, Hubdoctor is een betere oplossing dan het mavic plastic en zelfs zonder rubber ( :winkie: ) zal Hubdoctor langer meegaan :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zo mijn SLR ook van een hubdocter voorzien. Bij het slr wiel bleef het schuurpapier wel zitten en was ik met 3 a 4 minuutjes klaar (erg vaag).
Het rubber ook hier weggelaten omdat het er nooit heeft gezeten en er bij mij nooit heelveel vuil heeft gezeten.

Daarnaast sluit het rubber bij de slr ook niet echt af, omdat het via de spaakgaden er nog steeds vuil in kan, wat dan ook niet meer weg kan.

De XL nog maar een keertje beter bijschuren van de week.
de Vier
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 19:07

ga de set ook maar proberen na deze positieve reacties
de Vier
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 19:07

Heb de set vandaag binnen gekregen. Vraag me af waarvoor het kleinste lager is. Is deze voor in de as of voor in de body?
Kan het niet echt terugvinden in de handleiding.
Wanneer hij voor in de body is hoe krijg ik dit lager dan vervangen?
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Dat is een lager voor in de body. Het lager kun je uitwisselen door de zwarte afsluitring met moer los te draaien met een dopsleutel.
Afbeelding

Effe voorzichtig, ik heb geen idee of dit linkse of rechtse draad is.
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
de Vier
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 19:07

floepert99 schreef:Dat is een lager voor in de body. Het lager kun je uitwisselen door de zwarte afsluitring met moer los te draaien met een dopsleutel.
Effe voorzichtig, ik heb geen idee of dit linkse of rechtse draad is.

Bedankt! Het is inmiddels gelukt. De boel draait weer als een zonnetje. Misschien zondag even een tochtje maken om echt te proberen.
Plaats reactie