Mavic freewheel, Hubdoctor, de oplossing?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Mijn spullen zijn ondertussen ook binnen.
Montage is even lastig omdat je een moeilijk bereikbare plek moet schuren.
Je hebt er iig geen 2 rechterhanden voor nodig.

Het zit ondertussen ook al wat ritjes op de fiets en nog niets gemerkt.
Maar ja, dat zou ook wel heel erg snel zijn.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Ceessie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 30 oktober 2005, 20:39
Mijn mountainbike: Orbea Lanza 2009 - Prorace

Volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Bij afdaling kan ik mijn pedalen niet stil houden zonder een gigantisch lawaai en een ketting die tegen mijn band aanloopt. Ik heb de gehele discussie gelezen alleen doet het ebay linkje het niet meer. Ik ben benieuwd waar Sjef en de rest deze spullen voor de Mavic Crossmax body vandaan heeft!
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

even googlen op hubdoctor + ebay :wink:. Als het goed is moet je dan wel iets kunnen vinden.
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Je kunt ook direct een email sturen, je krijgt snel een reactie... email adres staat op http://thehubdoctor.fuzing.com/

Intussen al heel wat kilometers met de pro kit gereden, bevalt uitstekend !
Daarnaast nu ook de racewielen van een nieuwe bushing voorzien, moet eerlijk zeggen dat die passing iets minder is (niet geheel rond, dus eerst de bushing glad moeten schuren...)
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Ceessie schreef:Volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Bij afdaling kan ik mijn pedalen niet stil houden zonder een gigantisch lawaai en een ketting die tegen mijn band aanloopt. Ik heb de gehele discussie gelezen alleen doet het ebay linkje het niet meer. Ik ben benieuwd waar Sjef en de rest deze spullen voor de Mavic Crossmax body vandaan heeft!
Klinkt inderdaad bekend. Je hebt al genoeg info om Jeroen te pakken te kunnen krijgen.
Bij mij draait het ook nog allemaal keurig.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Ceessie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 30 oktober 2005, 20:39
Mijn mountainbike: Orbea Lanza 2009 - Prorace

Is dit de kit die ik zou moeten hebben voor Crossmax SLR, ze komen uit 2006?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 39136#shId" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt!
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Nee, je hebt een andere kit nodig. Je moet een nieuw lager hebben, geen nieuwe bushing. Die bushings zijn leuk en aardig maar het probleem komt daarmee weer gewoon terug. Als je bij ebay zoekt op 'Hubdoctor' is dit het bovenste zoekresultaat wat je krijgt.

Bij mij draait het zaakje sinds het monteren van deze kit nog altijd goed. Ook merk ik dat ik de body veel minder vaak hoef te smeren omdat de olie niet meer uitspoelt of iets dergelijks.
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

P I M schreef:Nee, je hebt een andere kit nodig. Je moet een nieuw lager hebben, geen nieuwe bushing. Die bushings zijn leuk en aardig maar het probleem komt daarmee weer gewoon terug. Als je bij ebay zoekt op 'Hubdoctor' is dit het bovenste zoekresultaat wat je krijgt.

Bij mij draait het zaakje sinds het monteren van deze kit nog altijd goed. Ook merk ik dat ik de body veel minder vaak hoef te smeren omdat de olie niet meer uitspoelt of iets dergelijks.
Zou zoiets ook passen op de Mavic XM117 uit mijn 2004 nrs2??
Ik heb ook erg veel speling op mijn freewheel.
Tomac Diplomat 29er
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

appels en peren, xm117 is een velg....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

ThaSingleTrackMastah schreef:appels en peren, xm117 is een velg....
shit, ik dacht dat waren de naven. ik zie inderdaad bij de specs dat de hubs er niet bij staan als type aanduiding.
Tomac Diplomat 29er
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Vorige week zondag de set besteld en zaterdag al in huis, zes daagjes dus zonder prio.

De set geinstalleerd op mijn cmax XL. De body zit perfect echter gaat de ketting nog een beetej hangen omdat ie nog wat stroef loopt. dit weekend eens uit elkaar halen en proberen te fixen. Ik heb het idee dat het rubber wat in dhet verloop stuk zit hetgeen wat stroef maakt.

Het schuren van de naaf is wel een *&^werk de rest is kinderspel.
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Hij kan wat stroever lopen omdat de naaf nog net iets te dik is. Dit kun je proberen als het niet aan het rubber of 'inlopen' ligt. Het rubber levert trouwens inderdaad wat weerstand op.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik haal hem van de week weer even uit elkaar! bedankt voor de tip.
Ceessie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 30 oktober 2005, 20:39
Mijn mountainbike: Orbea Lanza 2009 - Prorace

Ik heb het ook mijn bestelling binnen gekregen deze week en ben ermee aan het werk gegaan vandaag, maar vooralsnog niet met succes. Ik kwam bij de handleiding niet uit de volgorde die om de naaf heen moet. Ik ben nu begonnen met de seal (heb de oude vervangen en de nieuwe erom heen gedaan). Daarna heb ik de oude nylon ring eruit gehaald en deze vervangen door de zwarte lager die ik in het verloopstuk heb geperst. Deze combinatie (body en verloopstuk+lager) heb ik in elkaar geperst mbv de bankrschroef (ging goed). Alleen wanneer ik de body nu op de naaf terugzet en aan beide kanten de assen aandraai is er geen beweging meer te krijgen in de body. Ook lukt het me niet meer om de body van de naaf af te halen. Ik hoop dat het voor de kenners nog te volgen is wat ik heb gedaan. Weten jullie toevallig wat ik fout heb gedaan?

Opmerkelijk vind ik trouwens wel dat nergens in de handleiding wordt verteld hoe je het verloopstuk en de lager (de zwarte) moet gebruiken.
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Eerst moet de seal erop, dan de body met lager + verloopstuk er ingeperst. Veel meer volgorde is er niet aan dacht ik.

Wat betreft je body die er niet meer af wil, je hebt waarschijnlijk je naaf niet geschuurd. Je naaf moet je bijschuren, anders gaat de hele zooi er nooit netjes op. Door de assen aan te draaien heb je de body er met brute kracht opgeperst, en dan gaat hij er inderdaad niet meer makkelijk af. Dat is ook meteen de reden waarom je body niet meer draait, die zit zo strak om de naaf dat alles klemt.

In mijn handleiding stond stap voor stap wat ik moest doen...
Plaats reactie