RVS hoog toerental? Gaat niet samen!
idd lager toerental en druk houden. Probeer een cobaltboor die gaan veel langer mee dan gewoon HSS exemplaren.
Zelf boren is volgens mij niet de manier, probeer die gaatjes maar eens goed af te tekenen op zo'n schijf.
Gewoon laseren, veel goedkoper en altijd maatvast. Mail me maar en tekening ik kan het voor je laseren.
Succes.
Van welk metaal zijn schijfrem schijven?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 705
- Lid geworden op: di 5 juni 2007, 22:35
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp, Scott Scale 70
- Contacteer:
... soms wel Lock-oloog...shiverer schreef:...Maar goed, ik ben geen metallurg, en zéker geen brake-oloog.
Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
- shiverer
- Site Admin
- Berichten: 17266
- Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
- Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
- Contacteer:
Ja, dat zegt ie. Óók.bert l. schreef:Je link zegt dat schijven gemaakt zijn van Staal, Gietijzer of Keramiek.shiverer schreef:in tegenstelling tot mijn verwachting, zeggen mijn google-skills:
Most mountain bike brake rotors are made from stainless steel and are very thin.
onderaan de 2-na-laatste alinea:
http://www.absoluteastronomy.com/topics/Disc_brake" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar goed, ik ben geen metallurg, en zéker geen brake-oloog.
Als je echter het hele stuk tot je neemt, dan passeer je ergens de volgende passage, ik citeer: (nutteloze opmerking...)
The market for mountain bike disc brakes is very large and has huge variety, ranging from simple, mechanical (cable) systems, to highly expensive and also powerful, 6-pot hydraulic disc systems, commonly used on downhill racing bikes. Improved technology has seen the creation of the first vented discs for use on mountain bikes. The vented discs are similar to that seen on cars and have been introduced to help prevent heat fade on fast alpine descents. The first use of disc brakes on mountain bikes utilized mechanical braking systems which did not offer solid braking power, which is why disc brakes were not popular among mountain bikers until hydraulic disc brakes were presented. Most mountain bike brake rotors are made from stainless steel and are very thin. Some use a two-piece floating rotor style, and some lightweight rotors are made from aluminum.
Dat ik die boerenklompenwijsheid zelf niet uit mijn brein heb gevist..Sjef schreef:
Bovendien zijn verreweg de meeste RVS soorten niet magnetisch. En voor zover ik weet remschijven wel.
Ik ben dus even op de klompen naar de schuur gewandeld met een koelkastmagneet, en jawel, magnetisch! Vroeger, toen ik mijn eerste centen verdiende met het slopen van CV's en alles wat losschroefbaar is, waren dat mijn eerste metallurgische wijsheden. staal en ijzer roesten, en zijn als weinigen magnetisch (er was nog een uitzondering, maar welke was dat, die was/is ook magnetisch, behalve de magneet zelf dan) koper is rood (nou ja, bijna) en messing is geel.
En inderdaad, de meeste gangbare RVS zijn niet magnetisch zover ik weet en wist.
En mijn juicy-remschijven in ieder geval wél.
-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
- Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
- Contacteer:
RVS 304 is magnetich, het veel stabielere 316 niet. Ligt dus aan de RVS soort of het magnetisch is of niet.
De schijven die ik ken zijn van een RVS, maar dan wel gehard. Dit is de reden dat ik zelf niet verder ben gegaan met het maken van mijn eigen schijven. Heb later nog wel eens geprobeerd een schijf iets kleiner te maken (203 naar 200) maar dat heeft me een draaibeitel en een vijl gekost... Best wel hard dus...
De schijven die ik ken zijn van een RVS, maar dan wel gehard. Dit is de reden dat ik zelf niet verder ben gegaan met het maken van mijn eigen schijven. Heb later nog wel eens geprobeerd een schijf iets kleiner te maken (203 naar 200) maar dat heeft me een draaibeitel en een vijl gekost... Best wel hard dus...
Don't believe the hype!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: vr 4 september 2009, 12:29
- Mijn mountainbike: TREK Fuel EX 9 ('10) | Kyoso (oud barrel) | RedBull PRO SL 3000 (reetfiets)
Dit klopt. RVS304 heeft een andere (goedkopere) samenstelling dan RVS316 en is inderdaad ietswat magnetisch. De 1.4030 variant heeft ook enkele van die verschijnselen, maar de RVS316 daarentegen helemaal niet. Andere samenstelling, welke een stuk duurder maar ook harder is.HotSnail schreef:RVS 304 is magnetich, het veel stabielere 316 niet. Ligt dus aan de RVS soort of het magnetisch is of niet.
De schijven die ik ken zijn van een RVS, maar dan wel gehard. Dit is de reden dat ik zelf niet verder ben gegaan met het maken van mijn eigen schijven. Heb later nog wel eens geprobeerd een schijf iets kleiner te maken (203 naar 200) maar dat heeft me een draaibeitel en een vijl gekost... Best wel hard dus...
Hoe dan ook, remschijven (misschien afgezien van een enkeling) worden gemaakt van RVS met laser- en/of plasmasnijden.
Erin go bragh
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
RVS 304 is austenitisch, en niet magnetisch. Alleen koudgewalste plaat kan iets magnetisch zijn. Er zijn echter ferritische RVS soorten, als ASTM 430 en die zijn wel magnetisch.... Door het ontbreken van Nikkel zijn die wel een stuk goedkoper. Nikkel is een speculatiegoed, en zorgt voor een flinke prijsopdrijving, en schommeling van de RVS prijzen. Denk dat de lage kostprijs van ferritische RVSsoorten de reden is voor remfabrikanten het te gebruiken....HotSnail schreef:RVS 304 is magnetich, het veel stabielere 316 niet. Ligt dus aan de RVS soort of het magnetisch is of niet.
De schijven die ik ken zijn van een RVS, maar dan wel gehard. Dit is de reden dat ik zelf niet verder ben gegaan met het maken van mijn eigen schijven. Heb later nog wel eens geprobeerd een schijf iets kleiner te maken (203 naar 200) maar dat heeft me een draaibeitel en een vijl gekost... Best wel hard dus...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 19:50
- Mijn mountainbike: Specialized fsr turbo comp
Oke ik lees het al beetje teveel boven mijn pet. ben een man van hout en kunststof en eigenlijk alles behalve metaal met leuke machines op het werk.
word me iets te technies.
word me iets te technies.
- dorretje
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
- Mijn mountainbike: Staal
Of was het martensitisch zou natuurlijk ook gefreesd / gedraaid nodulair gietijzer kunnen zijn.baron062 schreef:RVS 304 is austenitisch, en niet magnetisch. Alleen koudgewalste plaat kan iets magnetisch zijn. Er zijn echter ferritische RVS soorten, als ASTM 430 en die zijn wel magnetisch.... Door het ontbreken van Nikkel zijn die wel een stuk goedkoper. Nikkel is een speculatiegoed, en zorgt voor een flinke prijsopdrijving, en schommeling van de RVS prijzen. Denk dat de lage kostprijs van ferritische RVSsoorten de reden is voor remfabrikanten het te gebruiken....HotSnail schreef:RVS 304 is magnetich, het veel stabielere 316 niet. Ligt dus aan de RVS soort of het magnetisch is of niet.
De schijven die ik ken zijn van een RVS, maar dan wel gehard. Dit is de reden dat ik zelf niet verder ben gegaan met het maken van mijn eigen schijven. Heb later nog wel eens geprobeerd een schijf iets kleiner te maken (203 naar 200) maar dat heeft me een draaibeitel en een vijl gekost... Best wel hard dus...
Tjeezus mijn hele schoolperiode zie ik weer voorbij komen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
http://www.mellowbikers.nl